Ey, ey... Turismo kolonialaren bonba lehertu duela Bad Bunnyk

  • Reggaetonarekin eta antzekoekin, musika estilo bat ez ezik, Puerto Ricok beste ideia bat zabaldu du mundu osora: turistifikazioaren eta iragan kolonialaren artean dagoen lotura estua. Milioika jarraitzaile dituen Bad Bunny artista da mezu horren bozgorailu. Azken diskoan Jorell Meléndez-Badillo historialariak kolaboratu du, eta Karibeko irla hartakoa “erresistentzia baten historia” dela dio. Turismoaren kalteak jasaten dituzten herrialdeetan, erresistentziarako erritmo boricuak aisago pegatzen hasi direla dirudi.

Hondartzak Puerto Ricon publikoak diren arren, haietara iristea ezinezkoa da azpiegitura turistikoen ondorioz. Irudian, irlaren mendebaldeko Rincón hirian epaileek hotel bateko hesia behera botatzea agindu dutela ospatzen. Argazkia: 'El Apagón'
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Surrealista da eszena: apo antropomorfo batekin hizketan ari den agurea, zerbait erostera doa auzoko betiko okindegira, baina bar & grill bat aurkitzen du haren tokian eta zerbitzaria ingelesez hasten zaio: “Quesito-a nola nahiko zenuke? Gaztarekin edo cheeseless?”, galdetzen dio. Surrealista guztiz, apo antropomorforik auskalo, baina Puerto Ricon edonork baitaki gazta gabeko quesito-rik ez dela existitzen. Opil herrikoi horrek bezala, esentzia lapurtu dioten herrialde bat balitz moduan irudikatu nahi izan du Bad Bunny musikariak Puerto Rico, PR, bere azken diskoko bideo ofizialean.

Turistifikazioak sortzen dituen kalteei buruzko kezka musika plataforma globaletako playlistetaraino sartu da dagoeneko. Euskal Herrian badakigu zerbait kalte horiei buruz, etxebizitza iragarkien prezioak ikustea besterik ez dago. Duela gutxi, higiezinen agentzia batek artzain borda bat salgai jarri du Itsasun 549.000 eurotan: “Ez da borda bat soilik erosgai, poesia barne du”, zioen Kazeta.eus egunkariak. Basoaren erdian, errekaño eder bat ondoan... zein aberaskumek ez luke nahi halakorik? Haserrea berehala zabaldu da herritarren artean.

Baina beste askotan gertatu bezala, turistifikazioaren ondorioak nabaritzerakoan ez da gauza bera non jaio zaren, zein azal kolore duzun edo bizi zaren etxearen eskriturak inbertitzaile baten izenean dauden. Eta ez da gauza bera kolonialismoa jasan duen Puerto Rico bezalako herrialde batekoa baldin bazara; lehen karabelak eta ontzi esklabistak arribatzen ziren hango kostaldera, orain banderarik gabeko putre-funtsak. 

Benito Antonio Martínezek, Bad Bunnyk, errealitate hori lehen lerrora ekarri du DeBÍ TiRAR MáS FOToS (DTmF) albumean. Trapa eta reggaetona erabilita –musika genero horri buruz ditugun aurreiritziak aspaldi jarri zituen hankaz gora June Fernándezek, Ezin badut perreatu ez da nire iraultza artikuluan–, abeslariak badaki konektatzen belaunaldi gazteen ezinegon eta aldarrikapenekin. Baina beste estilo afrokaribetar batzuk ere erabiltzen ditu, salsa, bonba edo plena kasu. 

Boricuek –horrela deitzen zaie Puerto Ricon jaio edo hazi diren herritarrei– mende batez erabili duten erritmoa da “plena” eta sarkasmoz beteriko kontakizunak sortzeko balio du, baita kritika soziala egiteko ere: “Quieren quitarme el río y también la playa / Quieren el barrio mío y que abuelita se vaya...” (Nahi didate erreka kendu eta hondartza ere nahi / Nahi dute nire auzoa, amiña joatea’re bai), diote LO QUE LE PASÓ A HAWAii abestiko hitzek. Zer gertatu zitzaion ba Pazifikoko artxipelagoari? AEBek kolonizatu eta turismoak gentrifikatutako irla artifizial bihurtu zutela. Ay ay ay, lelolai esanez amaitzen da kanta, Puerto Ricon oso errotuta dagoen espresio kulturala.

'DeBÍ TiRAR MáS FOToS' albumaren azalerako fotografiaturiko bi aulki plastikozkoak, munduko edozein txokotan aurki daitezkeen horietakoak, hutsik. Argazkia: DTmF

Erresistentzia baten historia

DTmF diskoan, Puerto Ricoko memoria antikolonialista lantzeko ardura Jorell Meléndez-Badillo historialariak hartu du. Abesti bakoitzak herrialdearen historiaren pasarte bat dakar karatulan, orain arteko narratibarekin hausten duena. Meléndez-Badillok Puerto Rico: historia de una nación (Puerto Rico: nazio baten historia) liburua kaleratu du eta Jacobin aldizkariko gaztelerazko edizioan laburbildu dute: “Bere lanak erakutsi du Latinoamerikako historiarentzat iraultzailea dela, Bad Bunnyren azken albuma reggeatonarentzat den bezain beste”, dio Cruz Bonlarronek sinaturiko erreseinak. 

Norbanakoen bizitzen bidez, historialariak deskribatzen ditu Puerto Ricon garai bakoitzean memorian “galdu” diren erresistentzia moduak: arrazismoa jasaten duen Miguel Enríquez kortsario beltza; emakume izate hutsagatik gutxietsia den Providencia Trabal Pupa lider independentista... Puerto Ricori buruzko hainbat mito ere ezbaian jartzen ditu Meléndez-Badillok, besteak beste, bere statu quo koloniala betidanik onartu duela. 

Puerto Rico, ofizialki AEBei elkarturiko estatu librea den arren, “historiako koloniarik zaharrena” da, Leire Artolak ARGIAn (2788. zenbakia) Puerto Rico. Historiako koloniarik zaharrenaren oihua erreportajean azaldu zigun bezala. Kristobal Kolon 1493an irlan lehorreratu zenetik, taino indigenen, esklaboen eta gerrilla urbanoen oihuak –Karibeko tradizioan horrela deitzen diete altxamenduei– etengabeak izan dira: “Puerto Ricoko historia erresistentzia baten historia da”, leitu dezakegu Jacobin-en.   

Sube tú pa' la montaña, porque hoy yo me quedo acá”, (Igo zu mendi aldera, gaur ni hemen geratzen naiz'ta) kantatzen du Bad Bunnyk, plena ezagun baten estribilloa errepikatuta. Boricuen izaera alaiaren aldeko eta turistifikazioaren kontrako beste oihu bat dirudike. 

Keinu nostalgiko bat Nuevayol-dik

Puerto Ricon hiru milioi biztanle bizi dira eta urtero sei milioi turistek inbaditzen dute irla. Aldiz, milioika dira gentrifikazioak eraginda atzerrira joan behar izan diren puertorricarrak. NUEVAYoL abestian diaspora hori du gogoan artistak, eta udako sasoian AEBetako hirian sortzen den jai giroa deskribatzen du, eguraldiak Puerto Rico tropikalera itzultzen lagunduko balie bezala. Keinu nostalgiko horiek ez dira lelokeriak, “espazioaren eta denboraren deskolonizazio bat” sinbolizatzen dute, 80 grados agerkari digitalaren arabera.

Puerto Ricoko Gobernuak onarturiko 22 Legea-k jende asko utzi du kale gorrian. Atzerriko inbertitzaileek ez dute zergarik ordaindu behar eta desjabetzeei bidea irekitzen die

Ez da lehen aldia Bad Bunnyk bere abestietan turismo masiboa kritikatzen duela. 2017an Maria urakanak irla kolpatu zuenetik argindar etenaldi luzeak jasan behar izaten dituzte, eta horren harira El Apagón - Aqui vive gente (Itzalaldia - Hemen jendea bizi da) bideoklipa kaleratu zuen 2022an, Bianca Graulauk aurkeztutako dokumental batekin. 

Dokumentalean salatzen da Puerto Ricoko Gobernuak onarturiko 22 Legea-k jende asko kale gorrian utzi duela. Lege horren bidez atzerriko inbertitzaileek ez dute zergarik ordaindu behar eta espekulazioari eta desjabetzeei bidea irekitzen die. Hori da, adibidez, Maricusa Hernándezi gertatu zitzaiona. San Juan hiriburuan bizi zen, Santurce auzoan, eta etxetik alde egiteko 30 eguneko epea eman zioten jabe berriek gutun bidez: “Esan zidaten dirua galtzen ari zirela nirekin”, azaldu dio kazetariari.

Hiru milioi biztanle bizi dira irlan eta sei milioi turista jasotzen dituzte urtero. Aldiz, gentrifikazioaren ondorioz puertorricarren bi heren atzerrian bizi da, gehienak New York hiriko Bronx auzoan. Argazkia: 'El Apagon'

P fuckin’ R... izorrai!

Etxebizitzak bakarrik ez, PRn dena ari da bihurtzen herritarrentzat eskuraezin, eskoletatik hasi eta hondartzetaraino. Dokumentalean, Graulau saiatzen da hotelek inguraturiko hondartza esklusibo batera iristen; horretarako Rosa Riveraren laguntza izango du, Dorado Beach resortean lan egiten duen etxe garbitzailea: “Esango nuke turistentzat garbitu baino zertxobait gehiago egiten dudala, Puerto Ricoren 'zaporea' eskaintzen diet”, azaldu dio kamerari irri txikiarekin. Hondartzak publikoak dira herrialdean, hor doaz biak itsasertzetik, kazetaria eta etxe garbitzailea, baina bidea itxita aurkitu dute.

Bad Bunnyk diru asko irabazi du musika komertziala egiten, eta ez du erreparorik aberatsen festibaletara joateko, baina kontraesanak kontraesan, salsa doinuekin eta mezu garbi batekin amaitzen du diskoa: "De aquí nadie me saca, de aquí yo no me muevo / Dile que esta es mi casa, donde nació mi abuelo / Yo soy de P fuckin' R" (Hemendik ez nau inork aterako, hemendik ez naiz mugituko / Esaiozu hau nire etxea dela, aitona hemen jaio zela / P fuckin’ R-koa naiz ni). Izorrai lelolai!

'TURiSTA' abestiko bideoklipean Bad Bunny etxe garbitzailearen paperean jarrita, bere Instagram kontutik harturiko irudi batean.

Kanarietan, Mexikon, Costa Rican, Asturiasen, Balearretan, zein Euskal Herrian, ez da oso desberdina eredu turistiko basati honekin gertatzen ari dena. Donostiako Alde Zaharrean sartuta, ez al gara laster quesito-a jan nahi duen agurearen larruan sentituko? Ordaintzera joan eta no cash esango digu zerbitzariak, hari bezala. Eskerrak aldameneko lagunak mugikorra atera eta erositakoa ordaintzen dion: “Seguimo aquí” (Hemen jarraitzen dugu) esaten dio irribarretsu. (PD: Bide batez, jakin nahiko bazenu... apo antropomorfoa existitzen da, concho deitzen diote eta Puerto Ricon desagertzeko zorian dagoen anfibio endemikoa da). 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Gizartea
Pentsiodunen Mugimendua omenduko dute Donostiako Piratek

Abuztuaren 9tik 17ra izango da Piraten Aste Nagusia, eta aurten "Auzolanari tiraka!" ariko direla adierazi dute. Abordatzea abuztuaren 11n izango da, eta Piraten Egun "berezia", hilaren 15ean.


2025-07-16 | Ahotsa.info
“Munduko festarik onenak” herriak erabakitzen duenean amaitzen dira

Bederatzi egun eta gau luzeren ostean, Iruñeak normaltasunera itzuli nahi du Sanferminak ixten dituen azken ekitaldiarekin: Villavesako entzierroa, non gaizki tratatzen den gauza bakarra parte hartzaileen gibela eta osasuna baita. Ekitaldi herrikoi honen ondoren hasten da... [+]


Pediatra, neurologo, psikologo eta psikiatra elkarteak batu dira, deseskalatze digitala eskatzeko

Adituen irizpideei jarraituko dien pantailekiko deseskalatzea premiazkoa da eskolan eta etxean. Osasunaren bueltako Espainiako Estatuko erakunde garrantzitsuenek sortu berri duten plataformak hala dio. Internet eta sare sozialekiko “hiperkonexioa da pandemia berria”... [+]


“Intentsitate handiko” bi sexu eraso erregistratu dituzte Iruñeko sanferminetan

Gutxienez hamahiru sexu eraso salatu dituzte hainbat emakumek, horietatik bi "intentsitate handikoak", eta besteak "arinagoak". Mugimendu Feministak gogorarazi du salatutakoez gain "sexu eraso gehiago" egon daitezkeela, eta lanean jarraituko duela... [+]


2025-07-15 | Angula Berria
Osasun Bidasoak salatzen du urologia-patologia duten pertsonekiko arretaren gabezia larria

Eskualdeko ospitaleko zerbitzua ixtearen ondoren, ez dira Donostiako Ospitalean ere artatzen. Haurren larrialdietako arreta gabezia ere dirau. Lehen mailako arretako pediatria kolapsatuta dago eta ez dago haur-psikiatrarik.


Emakume sexualizatuak oholtzan eta Arrigorriagako polemika: askatasunaren eta eredu patriarkalaren artean

Norbere gorputzaren gaineko erabakiez, estetika heteropatriarkalaren morrontzaz, kontraesanez eta musikaren industriaz solastatzeko baliatu dugu Arrigorriagako polemika: herri horretako jai batzordeak Vulkano orkestra festa-egitarautik kentzea erabaki du, ikuskizuneko... [+]


2025-07-15 | Irulegiko Irratia
Minbizien %19 gure ingurumenari lotuak izanen lirateke, Munduko Osasun Erakundearen arabera

Hori da Munduko Osasun Erakundeak iragarri berri duen zenbaki ikaragarria. Horregatik, osasun arloko profesionalen CPTS taldeak prebentzio kanpaina berria plazatu berri du, publiko handia asaldatzeko.


2025-07-15 | Gedar
50 bat gazte afrikar kale-egoeran daude Donostian, asilo-eskaeren erantzunaren zain

 Frantziako Estatutik kanporatu zituzten, asilo-eskaerak Espainiako Estatuan egin behar zituztela esanez. Asteak daramatzate zain Donostiako Amara auzoan. 


Analisia
Europar Batasunak zifratua hautsi nahi du segurtasunaren aitzakiarekin

Europako Batzordeak, Batasunaren barne-segurtasuna indartzeko promesarekin, aspaldi lantzen ari den bide-orri bat aurkeztu du segurtasun-indarrek herritarron datuetarako sarbide eraginkor eta zilegia izan dezaten. Krimen antolatua, terrorismoa, haurren abusua eta antzeko... [+]


EIRE euskal unibertsitate-irakasleen elkartearen amaiera

Erakundeek, beren helburua bete ondoren ere, bizirik irauteko ahalegina egiten dute, Max Weber-ek zioen modura. Baina porrotaren kontzeptuaren eremutik haratago joan eta jakinduria eta ausardia behar dira elkarte bat amaitzeko, Alan Badiou gogoratuz.

Euskal Herrian ere... [+]


Etorkinen aurkako “ehiza-gau” antolatuak egin dituzte Espainiako herri batean, inpunitate osoz

Hainbat gauez jarraian, gorrotoa eta arrazakeria hedatu eta "etorkinen aurkako ehiza" egin dute Murtziako herri batean, "Espainia garbitzeko". Kolektibo antiarrazistek ultraeskuinaren inpunitatea salatu dute.


Mugak Zabalduz karabana Irundik abiatu da pertsona migratzaileek pairatzen duten biolentzia salatzeko

Euskal Herritik eta Kataluniatik abiatu da aurtengo Mugak Zabalduz karabana. Calaisko itsasartea, Frantziako Estatuan du helmuga, giza eskubideak bermatzea eta berehalako erregularizazioa eskatzen ditu besteak beste.


2025-07-14 | ARGIA
Sanferminak “nahi bezala gozatzeko eskubidea” aldarrikatu dute Iruñean, ostiraleko sexu erasoa eta gero

Mugimendu Feministak deituta, ehunka herritar, ordezkari politiko eta jaietako talde bildu dira uztailaren 13an Iruñeko Gaztelu Plazan. Intentsitate handiko eraso baten eta intentsitate txikiko beste hainbat erasoren testuinguruan egin dute elkarretaratzea. Eraso sexistarik... [+]


ZERO CHOU
“Pertsona homosexualak eta tradizioa adiskidetzea nahi dut”

30 urte baino gehiago daramatza Zero Chou zinemagile taiwandarrak istorioak kameraren atzetik kontatzen, bai zinemarako, bai telebistarako. Aurten, Zinegoak jaialdiaren 22. edizioko ohorezko saria jaso du.


Eguneraketa berriak daude