Sustrai Erakuntza: “AHTk ez du balio merkantziak garraiatzeko”

  • Hori da Sustrai Erakuntzak astearte honetan Nafarroako Parlamentuan egindako agerraldian azaldutakoaren ondorio nagusia. Bere ustez, alternatiba ohiko trena hobetzea eta indartzea da, bai bidaiariak bai salgaiak eramateko.


2020ko irailaren 23an - 13:05
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Fundazioak esan zuenez, gobernuek amu gisa erabiltzen dute AHTk salgaiak garraiatzen dituela, eta horrela kamioi kopurua murrizten dela errepideetan, baina bere aburuz ez da egia: “Bidaiari-trenetan eraman daitezkeen paketeak eta antzekoak eramateko bai”, baina ez askoz gehiago ez. Sustrai Erakuntzak balio eza hori erakusten duten hainbat erakunderen arrazoiak eta txostenak bildu ditu:

“CEOE Espainiako enpresarien elkarteak behin eta berriz esan du Abiadura Handiko Lineak ez direla “merkantziak garraiatzeko fidagarriak eta egokiak”. Gainera, azpiegitura horretan egindako gehiegizko gastua kritikatu dute, eta agerian jarri dute merkantziak eramateko ohiko trenbideak mantentze lanik gabe utzi izana. Esate baterako, Ekonomia Aplikatuko Azterlanen Fundazioak (Fedea), bere patronoen artean Espainiako Bankua duenak, honako hau dio bere azterlanetan: “Abiadura Handian egindako inbertsioak murriztu egin ditu sare konbentzionala garatzeko eta mantentzeko inbertsio asko”.

Azterketa mota hori erakunde ofizial batzuetara ere iritsi da. Europako Kontu Auzitegiaren kasua jarri du adibide gisa Sustraik, izan ere, Espainako Estatuan AHTri buruz egindako azterlanean arazo larriak aurkitu ditu: “gainkostuak', trafiko aurreikuspen baikorregiak”, “gaizki egindako kostuaren eta onuraren azterketa”, eta “epe luzeko iraunkortasunaren azterketa kritikorik ez egitea”. Antzeko ondorioak atera ditu Erantzukizun Fiskaleko Agintaritza Independienteak (AIREF). Estatuko Gobernuak sortutako erakunde ikuskatzaile horrek zehaztu duenez, AHTren errentagarritasun ekonomikoa “ezer ez eta minimoa arteko da”. Hori dela medio, egungo trenbidea hobetzeko gastuak handitzea eta abiadura handiko trenbide berrietarako inbertsioak murriztea proposatu du.

Fundazioaren iritziz, Nafarroan, AHT “adreilua eta hormigoiaren” garaikoa da: “Ibilbidea 2004an onartu zen eta bakarrik bidaiariak soilik garraiatzeko. Hala, Anai Astiz Sustapen kontseilariak bere garaian azaldu zuen Nafarroako AHTaren zati batzuek ezin izango zutela merkantziarik eraman, gehiegizko maldak zituelako”. 2017an proiektua azaldu zitzaion Iruñerriko Abiadura Handiko Patzuergoko Zuzendaritza Kontseiluari, adieraziz Landabengo industrialdearen lotura, salgaien trafikorako, tren konbentzionalaren zabalera iberikoko trenbideak erabiliz egingo zela.

Horrela trenbide-sare bikoitza sortu nahi dela salatu du fundazioak: “AHTaren trenbide berriak bidaiariak distantzia luzeetan eta abiadura handian garraiatzeko baino ez lirateke erabiliko. Eta tren konbentzionalaren trenbideak, salgaien garraiorako eta geratzen diren aldiriko bidaiarien zerbitzu urrietarako”.

Eta hori guztia, “Nafarroako egungo trenbidearen hobetzea erraza denean, ia azpiegitura osoa prest baitago ia obrarik gabe bigarren bide bat ezartzeko. Horrek gure trenbide-sarearen ahalmena handituko luke trenak eramateko, bai bidaiarenak, bai merkantzienak”.

Mugikortasuna eta trena

Europako Mugikortasunaren Astea iragan berri da eta Sustrai Erakuntzak salatu du Nafarroan ez dela trenbidea hobetzeko inolako proposamenik egin. “Gauza bera gertatzen da Nafarroarako Mugikortasun Jasangarrirako Gidaplanarekin. Nafarroako Gobernuak laster onartuko du hori, eta ez dirudi trenbidearen gaineko ekintzarik eginen duenik, ezta zeharka ere”.

Ohiko trenaren alde egin behar dela dio fundazioak hori delako garraiobiderik jasangarriena: “Salgaiak nahiz bidaiariak garraiatzeko aukera ematen baitu, eta zerbitzua ematen die bai Nafarroako eskualdeei, bertatik aldiriko joan etorriak egiteko, bai ibilbide luzekoei. Beraz, autoak eta kamioiak errepideetatik kentzeko gai den garraiobide bakarra da”.

Guztiaren ondorioz, Sustrai Erakuntzak Nafarroako parlamentuari eskatu dio trenbide-politika berria planifikatzeko. Batetik, egungo trenbide-sarea hobetzeko inbertsioak egitea, bidaiarien garraioa hobetzeko, bereziki aldirikoena, eta merkantzien trenbide-garraioaren kuota igotzeko. Eta, bestetik, AHTaren egungo lanak bertan behera utz ditzatela, “xahuketa ekonomikoa eta ingurumen zentzugabekeria direlako, eta inondik ere ez duelako balioko Nafarroako garraioa jasangarriago izateko”.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Garraioa
Mugikortasun Astean bizikletaren erabilera saritu beharrean, zigortu egiten du Irungo Udaltzaingoak

Ostegun goizean Arbesko Toki Alai eskolan gurasoen eta udaltzainen artean emandako episodio "ulertezin" baten ondotik, eskolako atarian segurtasuna bermatu beharrean, haurrak eskolara bizikletaz eramaten dituzten gurasoei isunak jartzen tematzen dela leporatu diote... [+]


Analisia
Trenez, posible bada

Ordenagailua piztear nintzela, eta udako azken eskaera bailitzan, “amatxo, kontatu artikuluan gaurko karreran ze ondo ibili naizen” eskatu dit txikiak. Kontatu diot trenei buruz hitz egin behar nuela gaurkoan, ez etapen amaierei buruz edota Palestinako banderek izan... [+]


Subflubiala Ez plataformak protesta zaratatsua egin du Bizkaiko Foru Aldundiaren aurrean

Subflubialaren behin betiko proiektua onartu zuenez Aldundiak pasa den astean, eta dozenaka pertsona batu dira proiektua gelditzea eskatzeko.


2025-07-10 | Jauzi Ekosoziala
Norabidea aldatu

Garraioaren sektorea da gaur egun Euskal Herrian berotegi efektuko isurketen erantzule nagusia (%35), energia gehien kontsumitzen duena (%47) eta petrolio kopuru handiena erretzen duena (%74). Gainera beste sektore batzuetan isuriak apurka-apurka murrizten diren bitartean,... [+]


BSH eta Billabesetako langileek babesa adierazi diote elkarri Iruñeko kaleetan

BSHko langileek mobilizazioa egin dute larunbatean Iruñean, eta Billabesetako langileen babesa jaso dute. Billabesetako langileek manifestazioa burutu dute egun berean. BSHko langileeak enpresaren Bruselako egoitzan bilduko dira astelehenean, Europako Batzordeko Enplegu... [+]


Billabesetako langileek manifestazioa egingo dute Sanferminen hasieraren bezperan, gutxieneko zerbitzuak "gehiegizkoak" direla salatzeko

Sanferminak ate joka, Iruñeko eta Iruñerriko garraio publikoko autobus gidariek greba mugagabeari ekin diote asteazkenean. Lanuzteak jaietan izango duen eraginaren aurrean, Iruñerriko Mankomunitateak gutxieneko zerbitzuak ezarri ditu: Sanferminak hasi... [+]


2025-07-03 | ARGIA
Gasteizko Tuvisa garraio konpainiak gaixo dagoen langile bat autobusak gidatzera derrigortu eta ondorioz istripua izan duela salatu du ESK-k

Sindikatuaren arabera Gasteizko garraio publikoko konpainiak bazekien langileak osasun arazoak zituela, eta "presioaren ondorioz" ekainaren 23an istripu larria izan zuen.


Sanferminak ate joka, greba mugagabea hasi dute billabesetako langileek

Asteartean eginiko bozketan, enpresako zuzendaritzak eginiko proposamenari uko egin eta grebari eustea erabaki dute Iruñeko garraio publikoko autobus gidariek. Iruñerriko Mankomunitateak sanferminetan %70ko gutxieneko zerbitzuak eskaintzea proposatu du. 


Billabesa gidariek greba mugagabea eginen dute uztailaren 1etik aurrera

Hilabeteetako protesten ostean, TCC enpresako zuzendaritzak ez du aurrera urratsik egin eta langileek leher egin dute. Greba mugagabera doaz, baita sanferminetako ez ohiko zerbitzuetan ere. “Enpresak erantzukizunez jokatuko balu saihestu litekeen zerbait” dio langile... [+]


Subflubiala Ez! plataformak kanpaldia egingo du Leioan asteburuan

Kanpaldiaren helburua "osasuna eta ingurumena arriskuan jartzen dituen eta etorkizuna hipotekatzen duen proiektu jasanezina" geldiaraztea da.


Eragozpenak errepidean

Pasa den asteko berria dugu: Irunen 67 urteko garraiolari bat hil zen, kamioia kargatzen ari zela. Errepidean izan balitz, “eragozpenak errepidean” entzungo genuke; ondoren, baxu antzean, “kamioilari bat hil da istripuan”. Gipuzkoa aldean trena hartzea... [+]


2025-05-20 | Jon Torner Zabala
Futbola akuilu, sekula baino hegazkin pribatu gehiago Bilboko zeruan

Kirol ekitaldi handi xamarrak egiten diren bakoitzean, agintariek hauspotzen duten "inpaktu ekonomikoaz" edo "hiria mapan kokatzeaz" harago, ohikoa da ostatuen garestitze basatiaz, garraio publikoan daukaten eraginaz edota segurtasun kontuez hitz egitea. Ohikoa... [+]


Emisio gutxiko eremua behin-behinean etetea erabaki du Euskal Hirigune Elkargoak

Frantziako legebiltzarrean Errepublikanoek eta Batasun Nazionalekoek egindako zuzenketen harira dator erabakia. Zuzenketak onartu dituzte, eta, beraz, Euskal Hirigune Elkargoak emisio gutxiko eremua ezartzeko gastu ekonomikorik ez egitea erabaki du.


Andoaingo auto pilaketei irtenbidea emateko lotune berri bat aurkeztu du Gipuzkoako Foru Aldundiak

A-15 errepideko trafikoa N-I errepidearekin bat egiten duen tokian eraikiko litzateke lotune berria. Andoainen N-I errepidearen "afekzioak murriztu" eta ingurunean "modu hobean" integratuko dela adierazi du aldundiak. Udalak 2011ko eta aurtengo proiektuen... [+]


Ekainaren 1 era atzeratu dute Iparraldetik zirkulatzeko ingurugiro agiriaren derrigortasuna

Apirilean zen sartzekoa araua baina atzeratzea erabaki dute. Derrigorrezkoa izanen da ibilgailuetan agiria eramatea, ez soilik hiri eta herri nagusienetan sartu ahal izateko, baita kostalde osoko errepideetan mugitu ahal izateko ere.


Eguneraketa berriak daude
Bi haur Palestinako banderarekin
Aste honetan zenbaki berezia: Genozidioa gelditzeko, Israeli boikot
Herrien arteko elkartasunari gure aletxoa jarri nahi izan diogu. Euskal Herritik, euskaraz, herrien munduaren alde. Geldigaitza dirudien basakeriaren aurrean, duela bi urte bezala, ahotsa altxatzeko beharra sentitu dugu.