Amaiera ederra Otellorekin

E. Moreno Esquibel
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

VERDIREN OTELLO OPERA

  • OLBEk antolatutako emanaldia.
  • Musikariak: Kieveko Orkestra Sinfonikoa eta Bilboko Operaren Abesbatza.
  • Bakarlariak: J. de León, E. Jaho, C. Sgura, M. Atxalandabaso, A. Tobella, V. Esteve, F. Latorre, J.M. Díaz.
  • Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.
  • Noiz: maiatzaren 17an.

---------------------------------------------------------

OLBEren denboraldi hau amaitutzat ematen dugu mundu osoan ezagunenetakoa den obra batekin: Otello. Klasiko bat da. Ekintzaren muina jeloskortasun-sentimendua dela esaten da. Ez dut ezetz esango. Baina, nire ustez, obra honek izugarri manipulatzen duten pertsonen arriskuaz hitz egiten digu, pertsona horiek nortasun ahuleko beste pertsona batzuek ekintza izugarriak egitea lor baitezakete.

Manipulazioaren ondorio larriak. Eta denok ezagutzen ditugu manipulatzaile handiak gure inguruan. Kontuz haiekin!
Verdiren Otello-k, ekintzaren bidez sentimendu ikaragarri horiek transmititzeaz gain, aria zoragarriez gozatzeko aukera ematen digu, oraingo honetan, lehen mailako bakarlariek interpretatu zituztenak. 

Emanaldi honetan izan genuen lehen sorpresa positiboa orkestrarena izan zen. Dakigunez, Bilbao Orkestra Sinfonikoaren grebaren ondorioz, beste talde bat bilatu behar izan zuten. Azkenean, Kieveko Orkestra Sinfonikoa –gaur egun Alemanian finkatua dagoena gerraren ondorioz– izan zen Euskaldunan aritu zena. Entsegu gutxi egin bazituzten ere, ongi, sendo eta dotore jo zuten une oro. Ziur asko, Francesco Ivan Ciamparen zuzendaritza ona dela-eta, beti hain segurua. 

Eszenaratzeari dagokionez, ez zen ezer azpimarragarririk izan. Eszenografia eremu klasiko batean mugitu zen, eta batzuetan eskertzen da. Ezer berezirik ez, baina kirrinkarik ere ez. 

Ahots bakarlariei dagokienez, orokorrean maila oso ona izan zen. Jorge de León, Otelloren paperean, sinesgarria izan zen –nahiz eta bere jantziek ez zuten bere papera bereziki islatu–. Ahalmenez betetako tenorea da, eta ahots indartsua du, nahiz eta agian fintasuna edo ñabarduren prisma askotarikoa falta zaion. Une bikainak izan zituen, halako arietan: Esultate, Dio! Mi potevi scagliar, edo Credo in un Dio crudel.

Desdemonari dagokionez, Ermonela Jaho sopranoak interpretatua, fintasun hutsa izan zen. Agian gehiegizkoa ere bai. Une batzuetan indar eta intentsitate gehixeago espero genuen, baina ez zen iritsi. Hori bai, bere paperaren une garrantzitsuenetan, hala nola Sahatsaren abestia-n edo Ave Maria zoragarrian, Ermonela guztiok in mente dugun Desdemona bihurtu zen. Gozoa, delikatua, oso sentibera. Ideala.

Beste pertsonaia handi bat, Jago supermanipulatzailea, Claudio Sgura baritonoak interpretatu zuen, bere presentzia handiarekin inpresionatu zuena, eta eraginkorra izan zena, zalantzarik gabe.

Oso azpimarragarria izan zen Mikeldi Atxalandabaso tenorearen interpretazioa Cassioren rolean, bai aktorearen ikuspuntutik, bai bere ahotsaren afinazio perfektuarengatik. Primeran une oro.

Gainerako bakarlariek maila ona eman zuten. Azken batean, gau ederra izan zen, non osagai guztiak puntu-puntuan egon ziren. 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Musika klasikoa
2025-05-22
‘Queer’ klasikoa

Samuel Mariño + Gabetta Consort

Zuzendaria eta biolin bakarlaria: Stefano Barneschi.
Zer: Purcell, Händel, Geminiani, Vivaldi eta Graunen lanak.
Noiz: maiatzaren 9an.
Non: Iruñeko Baluarte Jauregian.

[+]


Nagusitasun absolutua

Amartuvshin Enkhbat baritonoa

Pianoan: Stefano Salvatori.
Antolatzailea: OLBE.
Zer: Verdi, Mascagni, Leoncavallo eta Giordanoren operen ariak.
Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.
Noiz: martxoaren 29an.

[+]


Pierre Boulez: matematikaren eta abangoardiaren artean

Joan den martxoaren 7an Maurice Ravel, garai guztietako euskal konpositorerik onena, jaio zela 150 urte bete ziren. Eta ARGIAn omenaldia egin zitzaion konpositore horri, Bolero ospetsuak imajinario kolektiboan izan duen eragina gogoratuz.

Kasualitatez, Deutsche Grammophonek... [+]


Abeslari sorta ederra

FITXA
Zer: OLBEk antolatutako Gaetano Donizettiren ‘La favorite’ opera.
Nork: Euskadiko Orkestra Sinfonikoak (zuzendaria: Riccardo Frizza) eta Bilboko Operaren Abesbatzak (zuzendaria: Boris Dujin).
Noiz: otsailaren 18an.
Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.

[+]


Ravel jaio zela 150 urte
Eta zuk, egin duzu inoiz Boleroarekin?

Duela 150 urte, 1875eko martxoaren 7an jaio zen Maurice Ravel musikagile eta konpositorea, Ziburun. Mundu mailan ospetsu dira haren lanak, bereziki Boleroa. Sarri aipatzen da Parisen bizi izan zela, kontserbatorioan ikasi zuela aro berri bateko irakasleekin, munduko txoko... [+]


Betiereko Wagner

'Tristan und Isolde' opera

Bilbao Orkestra Sinfonikoa. Zuzendaria: Erik Nielsen.
Bilboko Operaren Abesbatza. Zuzendaria: Boris Dujin.
Eszena zuzendaria: Allex Aguilera.
Bakarlariak: R. Nicholls, G. Hughes Jones, M. Mimika, E. Silins, C. Daza, D. Barcellona, J... [+]


Etorkizuneko izarrak

Euskal Herriko Gazte Orkestra. Neguko topaketa
Zuzendaria: Iker Sánchez.
Narratzailea: Kepa Errasti.
Egitaraua: Britten eta Beethovenen lanak.
Lekua: Donostiako Victoria Eugenia antzokia.
Eguna: urtarrilaren 2a.

[+]


2024-12-20
Benetako gozoki musikala

Pucciniren Il Trittico
Nork: Nafarroako Orkestra Sinfonikoak eta Bilboko Opera Abesbatzak.
Eszena zuzendaria: Paco Azorín.
Bakarlariak: C. Álvarez, A. Blancas, M. Berti, C. Isotton, K. Mattila, A. Ibarra, S. Esparza eta  I. Hotea.
Non: Bilboko Euskalduna... [+]


2024-12-09 | Leire Ibar
Israelen aurkako protesta egin dute Euskadiko Orkestra Sinfonikoaren kontzertu batean Iruñean

Iruñeko Baluarten, ostegunean, Israelgo ereserki nazionalaren orkestrako bertsioaren egilearen pieza bat jotzear zirela aurretik zutik jarri eta aretoa utzi du publikoaren zati handi batek. Ereserki horrek “okupazio sionistari” gorazarre egiten diola kritikatu... [+]


Gabriel Fauré: Requiem bat baino askoz gehiago

Frantziako musikagileei buruz hitz egitean, Claude Debussy eta Ravel etortzen zaizkigu burura. Bada dibertitzen denik ere, bata edo bestea defendatuz garai guztietako musikagile frantziar onena bezala. Egia esan, bi jeinu absolutu dira, beren garaiko zirkunstantzien ondorio. Oso... [+]


Don Pasquale garaikidea pizza artean

Donizettiren Don Pasquale opera
Taldeak: EOS eta Bilboko Operako Abesbatza.
Bakarlariak: S. Orfila, M.J. Moreno, F. Demuro, D. Del Castillo, P.M. Sánchez.
Eszena-zuzendaria: Emiliano Suárez.
Eszenografia: Alfons Flores.
Lekua: Euskalduna Jauregia.
Data:... [+]


Gure pianista unibertsala

Columbus Fundazioak antolatutako kontzertua, ‘RenHacer’ Musikaldiaren barruan.

Bilboko Orkestra Sinfonikoa.

Zuzendaria: Ramón Tebar.
Bakarlaria: Joaquín Achúcarro.
Egitaraua: Guridi, Grieg eta Brahmsen lanak.
Lekua: Bilboko Euskalduna... [+]


Musika Hamabostaldia: gogoeta batzuk

Edizio asko dira orain arte; Espainiako Estatuko musika klasikoko jaialdirik zaharrena da. Behin amaituta, une egokia izan daiteke aurtengo edizioaren balantzea egiteko, baina baita jaialdiaren bizitza luzearen balantzea egiteko ere. Jaialdi bikaina da, oso. Baina hausnartu egin... [+]


Adore kontrolatua

Donostiako Musika Hamabostaldia
Euskadiko Orkestra: Zuzendaria: J. Rohrer.
Donostiako Orfeoia: Zuzendaria: J.A. Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: C. Reiss, V. Karkacheva, M. Schmitt, H. Müller-Brachmann.
Egitaraua: Beethovenen Missa Solemnis re maiorrean, op. 123.[+]


Eguneraketa berriak daude