Fitxa: Musika Hamabostaldia. Victoria Eugenia Zikloa. Mitsuko Uchida (pianoa).
Egitaraua: Beethovenen hiru azken sonatak.
Lekua: Donostiako Victoria Eugenia Antzokia.
Data: abuztuaren 18a.
Mitsuko Uchidak Musika Hamabostaldia bisitatzen duen hirugarren aldia da. Bere estiloak pianoa jotzeko liluratu egin zuen 2021ean Schuberten programa batekin, eta berriro maitemindu zituen entzuleak 2023an, bi pianotarako errezitaldi batean.
Oraingo honetan, japoniar piano jole handiak errezitaldi bat eskaini zigun Beethovenen azken hiru sonatekin, egileak konposatu zituen 32 sonatetatik konplexuenak. Konplexutasun hori ez datza bakarrik alderdi teknikoan, baizik eta, batez ere, alderdi kontzeptualean. Konpositorearen gorreria oso aurreratua zegoenean konposatu zituen Beethovenek obra hauek. Esan daiteke Beethovenen azken hiru sonatak, op. 109, 110 eta 111, pianorako errepertorioko pinakuluetako bat direla. Trilogia ia kosmikotzat hartzen da, eta giza arimaren zokoetan musika-esplorazio sakona eskaintzen du.
Obrak horrela deskribatuta, interprete egokiena Uchida bera izango zela irudi lezake. Bakarlari honen ezaugarriak hauek dira: fraseaketa perfektua, orekaren zentzu handia eta errefinamendu zoragarria. Filosofiaz beteriko lan kosmiko horiei ekiteko ezaugarri egokienak izango lirateke. Baina bada zerbait animalikoa, tribala, indar hutsekoa Beethovenengan, bere obra osoan finezia eta fintasunen gainetik dagoena.
Eta hori falta izan zitzaidan Uchidaren interpretazioan.
Hasiera ez zen ona izan. Hasi eta berehala nota bat urratu zuen. Mitsuko Uchida ez zegoen gustura eszenatokian, eta hori nabarmena zen. Sonataren amaieran, Andante molto cantabile ed espressivo delakoan, bakarlariak bere bidea aurkitzen zuela zirudien, sonata nahiko gatzik gabea garatu ondoren.
Sonata op. 110 bigarren obrarekin gauza bitxi bat gertatu zen. Maurizio Polliniren sonata honen grabazioaren (1975eko grabazioa) negatiboa (zentzu fotografikoan) zela pentsa liteke. Piano-jotzaile italiarrak indar, intentsitate eta interpretazio intelektual hutsezko alardea egiten du. Sentiberatasun apur bat falta zitzaion. Uchida, aldiz, interprete sentikorra da funtsean, eta sonata horrek dakarren indar-karga ezin izan genuen antzeman.
Op. 111 sonata (Beethovenen azkena eta errezitaldiko azkena) obraren interpretazioa, orekatua izan zen, presarik gabe eta musikari arnasa hartzen utziz. Baina entzuleei lehen mugimenduari dagokion ausardia eta boterea helaraztea falta izan zen. Hori bai, Uchidak lan bikain honen amaieraren kantabilitatea eta espiritualtasuna bermatu zituen.
Entzuleak bis baten zain zeuden, baina ez zen iritsi. Pena.
Benetan, piano-jotzaile japoniarrak hiru sonaten irakurketa erabat aingeruzkoa egin zuen, delikatua, fina. Aukera baliozkoa eta dotorea. Agian ez da niri gehien gustatzen zaidana.
Zer: Euskadiko Orkestra
Zuzendaria: Diego Martin-Etxebarria. Easo Abesbatza
Zuzendaria: Gorka Miranda
Bakarlariak: Arantza Ezenarro, Gillen Munguía, Marifé Nogales, Lucía Gómez, Juan Laborería, José Manuel Díaz, Darío Maya, Luken... [+]
Zer: Orquesta de la Comunitat Valenciana.
Zuzendaria: Mark Elder. Donostiako Orfeoia.
Zuzendaria: José Antonio Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: Federica Lombardi (sopranoa), Paula Murrihy (mezzoa), Xabier Anduaga (tenorea), Will... [+]
Zer: Orquestra de la Comunitat Valenciana
Zuzendaria: Mark Elder
Bakarlaria: Nelson Goerner (pianoa)
Egitaraua: Txaikovsky eta Xostakovitxen lanak
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren 3a.
-------------------------
Orquestra de la Comunitat Valenciana... [+]
Zer: “Requiem (s)”. Ballet Preljocaj.
Koreografia: Angelin Preljocaj.
Eszenografia: Adrien Chalgard.
Argiztapena: Éric Soyer.
Jantziak: Eleonora Peronetti.
Bideoak: Nicolas Clauss.
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren... [+]
Azken urteotan egin dudan bezala, Musika Hamabostaldiak 86. ediziorako prestatu duen egitarau ederra ikusita, nire iradokizun eta gomendio bereziak egiten dizkizuet.
Egia esan, eta ia beti gertatzen den bezala, oso zaila da kontzertu batzuk nabarmentzea, horiek guztiak... [+]
Edizio asko dira orain arte; Espainiako Estatuko musika klasikoko jaialdirik zaharrena da. Behin amaituta, une egokia izan daiteke aurtengo edizioaren balantzea egiteko, baina baita jaialdiaren bizitza luzearen balantzea egiteko ere. Jaialdi bikaina da, oso. Baina hausnartu egin... [+]
Donostiako Musika Hamabostaldia
Euskadiko Orkestra: Zuzendaria: J. Rohrer.
Donostiako Orfeoia: Zuzendaria: J.A. Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: C. Reiss, V. Karkacheva, M. Schmitt, H. Müller-Brachmann.
Egitaraua: Beethovenen Missa Solemnis re maiorrean, op. 123.
Egia esan, pena ematen dit kritika honi izenburu hau ipintzea. Bizeten Carmen oso opera ederra da, sentimendu unibertsalak jorratzen dituena, hala nola pasioa, jeloskortasuna, maitatuaren posesioa, independentzia... Eta hori guztia musika-lan bikaina oinarri hartuta. Baina... [+]
Albenizen Iberia Suite monumentalaren bertsio berri bat egitea meritu handiko lana da, merkatuan dauden grabazio bikainak kontuan hartuta. Hori dela eta, Luis Fernando Pérezek Musika Hamabostaldiko errezitaldian egindako lanak sekulako miresmena sortu zidan.
Orkestra handien eta obra handien kontzertuen ondoren, ezin diegu arreta jarri gabe utzi musika-patxada handiagoko, sosegu handiagoko baina edertasun berdineko proposamenei.
Luxenburgoko Orkestra Filarmonikoaren lehen kontzertuak erromantizismo berantiarraren kutsua izan bazuen ere, bigarren topaketan taldeak bi obra zirraragarri interpretatu zituen, istorioak kontatzen zizkigutenak. Obra exigenteak ziren, batez ere adierazkortasunaren aldetik, eta... [+]