Berrogeialdiak berrogeialdia gainditu duen honetan, konfinamenduari lotutako emakumeen filmen zerrenda sortaldera begira jarri dugu. Akermanen erraiei Kawaseren barruek hartu diote lekua, Durasen literatura filmikoak jarraiki.
Naomi Kawase (Nara, Japonia, 1969) zinegile eta artista japoniarrak fikzio eta dokumentalen artean aritzeaz gain, egunerokoa, saiakera, bideo-artea eta zinema-meditazioa ere jorratu ditu bere obra zabalean. Badute bere lanek identitatearen eta jatorrien bilaketa bat, zeinak bizitza intimoa lehen planora ekarrarazten dion. Argazkilaria formakuntzaz, kamerarekiko lotura estua nabari zaio filmetan.
Jaiotza, amatasuna eta zahartzearen inguruan mintzo da Kawase Tarachime (Japonia, 2006) lanean. Traumen eta maitasunaren artean, ama papera bete duen izeba zaharraren –berak amona deituko dio– intimotasunean sarrarazten gaitu, zimurren, azal-eroriaren eta jada desirarik sortzen ez duen gorputzaren mugak gaindituta. Kawasek bere sorkuntzaren galderak ditu, eta amonaren erantzunen eta biluzien artean bilatu beharko ditu. Minak gainditzeko modua izan daiteke, amonak onartzen baitu "ez zuela Naomi erditu, baina haur ekarri zuela". Eszenaratzea ez da beti erosoa, eta irudiek zuzenki interpelatzen dute zentzu komuna. Sostengu eta abandonuaren arteko dantza da, baita zuzendariaren prozesua ere, alaba izatetik ama izatera. Iraganean ulertu behar dira etorkizunean egitekoak.
Handik urte gutxira filmatutakoak dira In between days (Katalunia-Japonia, 2009) laneko eskutitzak. Isaki Lacuestarekin batera (Girona, 1975) burututako lana da, non bakoitzak besteari norberaren eguneroko eta inguruak bidaltzen dizkion, ikus-entzunezko gutunen bitartez. Guztira zazpi dira trukatutako laburrak, eta elkarri kontatutakoez haratago, eskutitzen artean igarotako denborak hartzen du garrantzia, hortik obraren izena (euskaraz Egunen artean). Tarte horietan irakurtzen da obra, baita zinegileen arteko elkar-ezagutzea ere. Lacuestaren irudiak lehenengoz hitz egin zuteneko biharamunean filmatutakoak dira, eta Kawaseren azkenek, euren arteko azken egonaldia kontatzen dute. Filmak normalean kanpoan eta ezezagunaren inguruan egitearen inguruko gogoeta gisa ere uler daitezke.
Handik 4.000 bat kilometrora jaio zen mende erdi lehenago Marguerite Duras (Saigon, 1914 - Paris, 1996). Nerabea zela itzuli zen Frantziara, bertakoa baitzen familia, eta zinegile eta idazle gisa izan zen ezaguna. Liburu eta zinema-gidoi ezagunak idatziak ditu –esaterako, Alain Resnaisen Hiroshima mon amour (Frantzia, 1959) filmekoa–, eta zineman dituen lanek agerikoa dute hori. Kontakizunaren eta irudien artean mugitzen da, bi ildo horiek bateratu, gurutzatu, nahiz bananduta.
Imajina eta hitzen arteko jolas horretan filmatu zuen, hain zuzen ere, Le navire night (Frantzia, 1979). Ahotsek gau paristarrean elkarri deitzen dioten pertsonaia anonimoen maitasun istorioa kontatzen dute, non telefono-linea ilegalak erabilita elkar ezagutu eta harremantzen diren. Tinder analogikoa litzateke. Irudiek jenderik gabeko kaleak erakusten dituzte batetik, eta etxe barruan dauden pertsonaia batzuk, bestetik. Jakin-minak gidatzen ditu bai errelatoa, baita etxekoen nondik norakoa ere, esanahi bateragarri askotarako bidea zabalik utziz. Filma egitearen prozesua eta eszenaratzea agerian dira, baina ikusleak soilik uler dezake zertarako.
Aurrekoaren norabidea hartuta, film ertaina du Durasek L'homme atlantique (Frantzia, 1981). Itsasotik gertu dagoen etxean sartuta, errodatzea biluztua da zuzendariaren ekintzetan. Gizonezko batek eraikineko gelak zeharkatzen ditu, aginduak jarraituta batzuetan, eta bere kabuz, besteetan. Filmaren hasieran Durasek dio: "Lasai, ahaztuko duzu kamera". Ez dakigu, ordea, bigarren pertsona hori gu garen edo aktorea den, off ahotsa filmaren barnera eta kanpora baitoa. Paisaian ageri den ausentzia da hitzen saminezko oroitzapena; eta filmaren inguruko gogoetek osatzen dute filma. Fikzioaren eta dokumentalaren arteko muga lausoa da, Durasen hitzetan "fenomeno fotografikoa baita bizitza".
Urrun egon daitezke elkarrengandik historian eta bizilekuetan bi artistak, baita hitzaren erabileran nahiz enkoadraketan. Kasu honetan, ordea, barneko espazioen baldintzak elkartu ditu, eta nago, ez dela elkarren artean aurki dezakegun antzekotasun bakarra. Ikuslearen testigantzaren bilaketa da, agian, elkar ditzakeen zubi hirukoitza. Hain zuzen ere, hainbat ozeano gaindi ditzakeen zubia.
Chantal Akerman zinegile eta lankidea hil eta hamar urtera, haren ondarea zabaltzen buru-belarri jarraitzen du Claire Atherton muntatzaileak. Gaurkoan, ordea, Athertoni bere ibilbideaz galdetu nahi izan diot bereziki. Gasteizen, Artium museoko areto batean hartu gaitu,... [+]
30 urte baino gehiago daramatza Zero Chou zinemagile taiwandarrak istorioak kameraren atzetik kontatzen, bai zinemarako, bai telebistarako. Aurten, Zinegoak jaialdiaren 22. edizioko ohorezko saria jaso du.
Bilboko LGTBIQ+ zinema eta arte eszenikoen Zinegoak jaialdiak 2025eko edizioko sariak iragarri ditu. Between Goodbyes eta Alma del desierto dokumentalak izan dira palmaresaren irabazle nagusiak.
Zinema eta arte eszenikoen LGTBIQ+ jaialdia Bilbon ospatuko dute ekainaren 23tik 30era,50 jarduera baino gehiagorekin.
'Ehun metro', Zergatik panpox', 'Hamaseigarrenean aidanez' eta 'Oraingoz izen gabe' dira zaharberritzen ari diren lanak. Zinemaldiko Klasikoak sailean ikusi ahalko dira.
Iratxe Sorzabalek sufritutako torturen gaineko testigantzak jasotzen ditu dokumentalak. Maiatzaren 20an emango dute dokumentala, 23:40an. Iaztik dago Primeran plataforman ikusgai, baina lehen aldiz emango dute telebistan.
2024ko urtarrilaren eta uztailaren artean Gazan filmaturiko 22 film laburrez osatua da From Ground Zero filma. Rashid Masharawi palestinar zinegilea dugu egitasmoaren oinarrian, eta 2023ko urriaren 7az geroztik Gazari buruz entzuten diren zenbakiei aurpegiak jartzeko asmoz lotu... [+]
Asteazkenetik aitzina Ipar Euskal Herrian, eta ostiraletik Hego Euskal Herrian; film oso gutxi estreinatzen dira horrela zinema aretoetan. Halaxe egingo du asteon Faisaien Irla-k. Fikzioa baitira mugak, horrela dio Asier Urbieta (Errenteria, 1979) zuzendariak: ez dira... [+]
Helena Taberna zinegileak jasoko du aurten Donostiako Giza Eskubideen Zinemaldiaren Saria. Sariaren entrega ostiralean, apirilak 11, 20:00etan Viktoria Eugenia Antzokian ospatuko den bukaera emanaldian izango da.
Ezagutzen duzue Kneecap filma? Oscar sarietarako hautatu zuten. Belfasteko hirukote baten istorioa da. Kneecap Hip Hop talde ezaguna da gaur egun, eta hizkuntzaren aldeko jarrera (gaelikoa) argia dute, IRAren osteko belaunaldiaren gorabeherak kontatzen ditu filmak; drogak eta... [+]
No other land dokumentalaren zuzendari Hamdan Ballal kolono sionistek jipoitu zuten astelehenean bere herrian, beste hainbat palestinarrekin batera, eta Israelgo militarrek eraman zuten atxilo ondoren. Astarte goizean askatu dute.
Donostiako Tabakaleran, beste urte batez, hitza eta irudia elkar nahasi eta lotu dituzte Zinea eta literatura jardunaldietan. Aurten, Chantal Akerman zinegile belgikarraren obra izan dute aztergai; haren film bana hautatu eta aztertu dute Itxaro Bordak, Karmele Jaiok eta Danele... [+]
35 film aurkeztu dira lehiaketara eta zortzi aukeratu dituzte ikusgai egoteko Euskal Herriko 51 udalerritan. Euskarazko lanak egiten dituzten sortzaileak eta haiek ekoitzitako film laburrak ezagutaraztea da helburua. Taupa mugimenduak antolatzen du ekimena.
Pantailak Euskarazek eta Hizkuntz Eskubideen Behatokiak aurkeztu dituzte datu "kezkagarriak". Euskaraz eskaini diren estreinaldi kopurua ez dela %1,6ra iritsi ondorioztatu dute. Erakunde publikoei eskatu diete "herritar guztien hizkuntza eskubideak" zinemetan ere... [+]