Baionatik kilometro batzuetara, Tarnosen sortu dute Baudonne Baserria, kartzela zigor luzea pairatzen ari diren emakumeentzat. Baratzegintza ekologikoa zentroan jarriz, presoen kaleratzea eta ongizatea lantzea izango du xede gunearen ardura duen Emmaus elkarteak. Sei hilabete eta bi urte artean pasatzen ahalko dituzte bertan, presondegiak lapurtu duintasuna eta autonomia berreskuratzeko helburuz. Apirilean etorriko dira lehen presoak.
Grabagailua pizteko astirik eman gabe hasi da hizketan Gabi Mouesca. Doi-doi motxila pausatzeko denbora ukan eta jada hor gara, Baudonne deitu eremuan, ibilki: “Hor izango dira logelak, indibidualak, bakoitzean izanen dituzte dutxa eta komunak, hor izanen da leku kolektiboa, hor izanen da jantokia, langileek, laguntzaileek eta presoek elkarrekin janen dugun gunea, hor izanen dira hiru apartamenduak, behar orduan amak umeekin egoteko gisan, hor izanen da baratzea”. Guneak ukanen du berebiziko garrantzia helburuak betetzeko bidean. Kartzela zigor luzea pairatzen ari diren emakumeentzako bizitoki bat izanen da Baudonne, espetxealdiko azken hilabeteak bertan pasako dituztela. Autonomia eta duintasuna berriz ere eskuratzeko eta kaleratzea prestatzeko gunea izanen da. Apirilean etorriko dira lehen zazpi emakumeak. Datorren urtetik aitzina hamar leku izanen dira.
Azken urteetan proiektua marrazten eta gorpuzten aritu den Mouescarekin bildu gara. Biharko jantokia baina oraingoz bi ordenagailu, 2020 egutegi bat eta ezer gutxi gehiago duen anarteko bulegora itzuli gara. Aurkezpenarekin segitzen duela, hitzen jarioa moztu diot, hark erabilitako hitzak hark erabili bezala erabiltzeko garrantziaz ohartarazi eta grabagailua pizteko denbora galdetuz. “Ikusten dituzu paretan dauden hiru potreta horiek? Badakizu nor diren? Pierre abadea, hori ezagutzen dukezu, eta ondoan Georges Legay eta Lucie Coutaz, hiruak dira Emmausen sortzaileak. Emmausen DNAn preso bat daukagu, Georges famatu hori, 20 urte preso pasatakoa. Nik diot Frantziako kartzeletan diren 71.000 pertsonen artean 71.000 Georges potentzial ditugula: haien bizian eta komunitatearen bizian eragile izateko gomita egiten badiezu, gehiengoak bale, egin dezagun erantzungo dizu. Gomita hori luzatu nahi dugu baserri horrekin, Pierre abadeak egin zuen gisara”.
Aurten 70 urte beteko dituen Emmaus egituraren esku izanen da Baudonne Baserria. Gisa horretako beste bi baserri daude Frantziako Estatuan, biak Emmausek kudeaturik eta hau da hirugarrena baina emakumeentzako lehena. Mouesca da gune horretako zuzendaria, postu hori betetzeko beharrezkoa izanen duen enpatiarekin, hark ere pasa zituelako 17 urte preso, IK-ko militante gisa, 1984tik 2001era. “Preso askok –eta nik barne–kartzela urteetan osatu oskola aipatzen dute bergizarteratzeaz hitz egiterakoan eta berreraikitzeko bidean landu nahi dutenari buruz hitzak jartzea eskatzen zaiean. Bortizkeriaz eta mehatxuz osatutakoa da kartzela eta heriotzera garaman atmosfera horretan norberak bere burua babesteko eraiki behar izaten du oskola hori. Askatua zarenean, hilabeteak, urteak, hamarkadak behar dituzu hori desegiteko, eta batzuk inoiz ez dute lortzen”.
Baudonne Baserria du izena Baionatik kilometro batzutara Tarnosen dagoen proiektuak. Oinarrian baratze bat delako. Hiru hektarea lur, barazkiak ekoizteko modu ekologikoan. “Lur oso ona, Biharko Lurraren Elkarteak erran digunaz. Ehun urteren buruan ere oso ona izaten segituko duena”, dio poz-pozik Mouescak. Presoak izanen dira baratzezain, astean 26 orduko lan kontratupean, soldatapean.
Goizak pasako dituzte baratzean, arratsaldeak bestelako kontuei bideratzeko: artea, kultura zein kaleratzea eta berrosatzea lantzeko prozesua
Bergizarteratzeko eta norberak bere burua osatzeko prozesuan baratzegintzak ukan dezakeen gainbalioa handia da. Landatu, hazi, zaindu, bildu, prozesua errepikatzeko haziak errekuperatu, guztia elikatzeko, norberak bere burua ala ondokoa. Horrek dakarren autoestimua ez da ttikia. Nahi duenak baratzegintzan formatzeko aukera ukanen du, Hazparneko eta Oyereluyko ikastetxeekin elkarlanean. Goizak pasako dituzte baratzean, arratsaldeak bestelako kontuei bideratzeko: artea, kultura zein kaleratzea eta berrosatzea lantzeko prozesua, adibidez.
Zigor bukaera bertan egiteko eskaera luzatzen ahalko du nahi duenak. Presoak eskaera gutuna bidaliko du Baudonnera –zuzenki edo gizarteratzeaz eta probazioaz arduratzen den kartzelako kontseilaritik pasaz–. Gutuna errezibiturik, presoaren ezagutzera eta proiektua zehazki azaltzera joanen dira Mouesca edota Maude izeneko hezitzailea. Elkar ezagutza bi aldeentzat ongi pasa bada eta proiektuaz interesaturik segitzen badu, 48 orduko irteera baimena eskatuko dio presoak zigorren aplikazioaz arduratzen den kartzelako epaileari. Baserrian pasako ditu bi egun, baratzegintza, gunea, taldea, zein testuinguru orokorra deskubritzen. Guzti hori eta gero, bertaratzeko xedearekin segitzen badu eta Baudonne Baserrikoek ere begi onez ikusten badute bere etorrera, orduan baimen berezia eskatu beharko dio zigorren gauzapenaz arduratzen den kartzelako epaileari. Sei hilabetetik bi urtera arteko denboraldia pasatzen ahalko du bertan presoak. “Sei hilabete baino guttiago izatea errefusatu genuen, sei hilabeteko epea gutxiengoa delako pertsona baten geroa prestatu ahal izateko, hori baino denboraldi laburragoan ezin dugu, ez dugu mago ziririk”.
Preso estatusa ukaten segituko dute. Hori horrela, Baudonne zenbatetaraino presondegi izango den galdetu diot. Makila eskuan, kepia buru gainean, bere burua presondegiko zuzendari gisa deskribatu du ozen-ozen, irriz, horrelakorik ezin irudikatua zaiolako. “Bizileku bat izango da, gogoa ukateko gogoa berriro emanen diegu kartzelak desegituratutakoei. Honera etorriz hori da aurkituko dutena: konfiantza. Esperientziaz badakit fidagaiztasuna dela kartzelako hitza. Konfiantzarik gabe lurbeltz hil bat daukagu. Konfiantzan oinarrituko den bizileku bat topatuko dute hemen. Baina konfiantzak ez du kontrola trabatzen, barne-arautegi bat irakurriko, ulertuko eta izenpetuko dute heltzerakoan. Zigorraren Aplikaziorako epailearen eta bergizarteratzeaz eta probazioaz arduratuko den aholkulariaren manuak ere hor izango dira”. Ondoko galdera bati erantzundakoa izan zitekeen galdera horrentzako erantzuna ere: “Abolizionista naiz. Kartzelen bukaera mende honetan etorriko da baina nik ez dut ezagutuko. Haatik, bizitasuna xurgatzen dizun ziegako atmosferan izan ordez, baratze batean, sorkuntzan zein ametsetan izateko aukera eskaintzea ez da gutti. Hemen pasako dituzte hilabeteak. Behintzat denbora hori ez dute pasatua izango desegituratze eta desozializazio denboraldian”.
Apirilean jinen dira lehen emakumeak baserrira. Taldeak gogotsu hartuko ditu: Mouescak berak, laguntzaileek, Genepi elkartean aspaldidanik militante den Maude hezitzaileak eta baratzezaina izateaz gain ergonomista ere den Alexandrek. “Kartzelak akitu dituen gorputzak izaki, gorputzak eta mugimenduak ezagutzen eta zaintzen dituen baratzezain batekin ongi gaude. Garrantzitsua da hori ere”.
Guatemala da. baina izan zitekeen El Salvador edo Honduras. Erdialdeko Amerikako kaleak husten ari dira, segurtasunaren eta herrialdearen garapenaren izenean, eta kartzelak bete. Munduan, proportzioan, preso gehien dituzten herrialdeen artean daude. Baina ziegetan ez daude... [+]
Baionako Herriko Etxearen jabetzapean, eraikinak bost urte daramatza hutsik, eta espazio hori hartu du Ipar Euskal Herriko Kontseilu Sozialistak, “elkartzeko, kolektiboki pentsatzeko eta borrokak antolatzeko”.
Trumpek asteartean baieztatu du Venezuelako ontzi bati eraso egin eta bertan zeuden 11 lagunak hil dituela. Hildakoak Tren de Aragua "talde terroristako" kideak zirela eta droga trafikoan ari zirela adierazi du Donald Trumpek. Venezuelak dio bideoa Adimen Artifizialez... [+]
Pentsioak osatzeko 145.000 sinadura bildu dituen herri ekinaldi legegilea eztabaidatzeari ezezkoa eman ondoren, Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimendua oso gogor agertu da Eusko Jaurlaritzaren jarrerarekin eta "bi aldiz engainatuta" sentitu direla azaldu du. EH Bilduk eta... [+]
Kanaria uharteetako kostaldera iritsi nahian ari ziren, baina Mauritanian urperatu zen ontzia. Desagerturik jarraitzen dute 100 pertsonak baino gehiagok.
Bertigo baten ostean, etengabeko txistu bat entzuten hasi zen Jexux Mari Irazu Muñoa (Larraul, Gipuzkoa, 1972) bertsolaria, bertso-eskolako irakaslea eta gai-jartzailea. Tinnitus edo akufeno deitzen zaie Irazuk entzuten dituen zaratei. Horrek egunerokoan daukan inpaktuaz... [+]
Europan eta munduan arrazakeria gora doa, eta Euskal Herria ez dago joera horretatik salbu. Egun, herritarrak eta jendarteak eskuin muturraren baloreak bere egiteko bide nagusietakoa da arrazakeria. Arazoaren larritasunari tamaina hartzen saiatu gara, eta aztertu ditugu zenbait... [+]
Chocón, Kolonbiako hiri batean, beltzak, indigenak eta mestizoak elkar bizitzari eusten saiatzen dira. Beltzek txoloak deitzen diete embera indigenei, eta emberek beren hizkuntzan hitz egiten dutenean, kristauez hitz egiteko esaten diete bai mestizoek eta bai beltzek... [+]
Hilotan, euskara sarritan izan dugu albiste. Txarrerako, euskaltzaleon artean nagusi den aldarte ezkorra ikusita. Baina euskararen egoera txarra dela ez da kontu berria, datuen bitartez beste zerbait iradoki den arren.
Har dezagun, adibidez, hizkuntzak irabazi ei dituen... [+]
Maiatzean 145.142 sinadura aurkeztu zituen Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak Gasteizko Legebiltzarrean, pentsioak gutxieneko soldatarekin parekatzeko proposamen baten alde. Pentsioak jasotzen dituzten pertsonentzako babesa “dagoeneko sisteman txertatuta”... [+]
Irailaren 1ean hasi dute ikasturtea Ipar Euskal Herrian, euskarazko eskaintzari dagokionez, hainbat berrikuntzarekin. Esaterako, Sohüta eta Luhusoko haur eskola publiko banak euskarazko murgiltze eredua eskainiko dute, eta Hazparneko Armand-David laborantza lizeoak euskaraz... [+]
Maximo historiko berri bat ezarri du Donostiako etxebizitzaren prezioak: 5.869 euro metro koadroko, batez beste. Hori da Higiezinen Jabetzako Artekarien Gipuzkoako Elkargo Ofizialak aurkeztu berri duen txosteneko ondorioetako bat; txostenak 2025eko bigarren hiruhilekoko... [+]
Kufiya palestinar zapia eramango du Jaizkibel konpainia berdinzaleko kide ugarik, Hondarribiko jaien egun nagusian, Palestinarekiko elkartasuna ikusarazteko. Jaiak eta politika ez nahasteko diotenen aldean, “jaiak ere badira justizia eta eskubideak adierazteko plaza... [+]
Agerraldia deitu zuen Laudioko mugimendu feministak igandean, Odoloste eguneko goizaldean Txosnagunean gertatutakoa salatzeko.
Gordin esan dute Aiaraldeko ikastetxeok: euskalduntzea “arriskuan dago” eta ikastetxeek, bakarrik, ezin diote aurre egin “egoera larriari”. Autokritika egin, eta hamar konpromiso hartu dituzte, hezkuntza komunitateek praktikara eramatekoak. Era berean,... [+]