Euskarari buruzko posizioak eta jokamoldeak


2020ko abenduaren 01ean - 12:48
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

1.- Bi posizio nagusi ikusten ditut euskarari (eta hizkuntz aniztasunari) buruzkoak: hizkuntz aniztasuna deitoratzen duen posizioa (glotofagikoa), eta hizkuntz aniztasuna bizigarritzat hartzen duena (hitz egiteko ahalmena altxor gorentzat duena).

Azken mendetako inperialismo mota guztiak (konkista, kolonizazioak, inperialismoak, globalizazio kapitalista…) denak izan dira glotofagikoak. Gaur egun bizitza biologikoaren (giza bizitza barne) seigarren suntsipenarekin batera, lehen giza-hizkuntzen suntsipena bizitzen ari gara. Biak, bizitza biologikoaren suntsipena eta gogoaren bizitzarena, parean doaz eta munstro genozida eta ekozida (kapitalista, patriarkal, arrazista eta lurraren ustiatzailea) da pozoia honen gaur egungo iturria.

Pozoia, gizadiaren pertsona askotan, gehienetan, gu geu barne, errotu da. Hori detektatzea eta horren aurkako antidotoak (bizitza duina, bizitzea merezi duen bizitza) hizkuntz guztietan lantzea da behar duguna, premia handiz: gauza txikitatik hasi, herri txiki-handi guztietara zabaldu eta planeta osoa biziberritu arte.

"Euskararen aurrean, eta hizkuntz aniztasunaren aurrean, funtsean dauden bi posizioak: glotofagikoa (hizkuntz aniztasunaren erailea) eta hizkuntzen bizitza lantzen duena"

Babeleko Dorrearen historia gaizki esplikatu da. Istorio hori ulertzen da modu honetan: gizakia handi eta boteretsua da, muga guztiak gaindituko ahal izango ditu (zerura doan dorrea eraikitzeko gai da) hizkuntza bakarra erabiltzean eta hizkuntz aniztasuna izan zen nahi horren kontrako zigorra. Bada beste esplikazio bat, lagun bati entzun niona, eta da: hizkuntz aniztasuna da erotuta zegoena, bere mugatik kanpo ibili nahi zuen gizadiak (gaur egun gizadia bizitzaren muga guztiak hausten ari da...) behar zuen osagaia edo medizina. Eta hauxe da nire ustez, Babeleko Dorrearen azalpen bizigarria. Hizkuntz aniztasuna ondare bat, altxor bat da, aniztasun biologikoa bezala, ezinbestekoa gure gogoaren osasunerako.

Horiek dira euskararen aurrean, eta hizkuntz aniztasunaren aurrean, funtsean dauden bi posizioak: glotofagikoa (hizkuntz aniztasunaren erailea) eta hizkuntzen bizitza lantzen duena bizitzaren hizkuntza ikasiz eta praktikatuz.

2.- Lau jokamolde nagusi bereizten ditut nik euskarari buruzko Politiketan:

a) Erlikiatzat hartzen dutenen jokamoldea.

b) Traba toleratutzat hartzen dutenen jokamoldea.

c) Botere-merkaturako merkantziatzat dutenen jokamoldea.

d) Norabidea aurkitzen saiatzen den bizi-nahiaren jokamoldea.

Banan-banan azalduko dut lau jokamolde Politiko horien muina. Jokamolde politikoa esatean, ez naiz ari partidu politikoez. Polisa, Komunitatea, toki eta nazio mailan eta nazioartean osatzeko jokamoldeaz baizik, bizitza moldetzat ari naiz. Horrela partidu politiko batean egon daiteke jokamolde politiko desberdina edo ñabardura esanguratsuak dituen jendea. Baina Konstituzio linguistiko bat onartzean edo errefusatzean, Politika linguistiko baten norabide nagusia markatzen da (Ikus Espainiako eta Frantziako konstituzioak edota Europako Batasunaren ikuspegi eta arau linguistiko nagusienak diotena lurralde horietako hizkuntzei buruz).

Erlikiatzat hartzen dutenak. Horientzat euskara erlikia bat da. Denbora pasatuaren aztarna eta oroigarria. Ez gaurko bizimolderako trebatua, ez erabilgarria, zibilizazioa (zibilizazio espainola, frantsesa eta mendebaldarra) zabaltzeko oztopoa. Euskaldun burubero batzuen sinfonia aspergarri eta nazkagarria da erlikia horren piztueran saiatzea, batasun nazional espainola edota frantsesa ezbaian jartzen baitu. 36ko gerraren ondoren bide-bazterretan botatako gorpuak hor betirako utzi nahi dutenek euskara lurperatua ikusi nahi dute. Horiek beraiek kontatuko dizute Euskal Herriaren unerik gorenenetan (Amerikako konkistan, adibidez) euskaldunek espainolekin eta frantsesekin zibilizazioaren goren gradora iritsi zirela… euskara bazterrean utzita. Izan ere Espainian jokamolde hau (Abya Yalako hizkuntz askoren heriotza erakarri zuena, eta euskararen beherakada eragin zuena) lotzen da Amerikako konkistarekin, Arabiarren eta Juduen kanporatzearekin, Austriarren eta Borboien eta Frankoren

"Kapitalaren pilaketa eta estatuaren boterea dira bizitzaren muina, eta merkatuan garatzeko eta boterean irauteko merkantzia da euskara. Jokamolde honetan onartzen zaio euskarari gaurkotasuna"

apologiarekin. Muturreko joera da erabat debekatzea euskaraz hitz egitea. Eta Frantzian jokamolde bera (Afrikako eta Asiako eta Ameriketako hizkuntz askoren heriotza erakarri zuena) lotzen da inperio frantziarraren eta frankofoniaren apologiarekin eta baita ere Iraultzaren Termidorraren (Termidorra hasi baitzen euskara bezalako hizkuntz trauskilen mespretxu eta ukazioarekin) eta I. eta II. Mundu Gerren apologia hipokritarekin (Errusiako iraultzaren aurka lehenengoan, Partisanoen bazterketa bigarrenaren ondoren), Vietnamgo eta Algeriako sarraskien apologiarekin.

Badira ere Euskara erlikia sakratutzat hartzen dutenak. Hainbat adituk ikusten du Euskara hizkuntz interesantetzat, berezia, bakarra munduan, fosilak interesgarriak diren bezala, baina inutila gaur egun bizitzeko. Euskara sakratua museorako. Baina orain.... ez esan tontakeriak faborez! Euskaraz ezin baita fisika nuklearraz edo Heidegerri buruz hitz egin. Sakratua denez, ez ukitu euskara, utzi fosil modura linguistikan eta antropologian adituak (eta ez engaiatuak) direnentzat.

Traba toleratuaz hartzen dutenak. Ez daude aurrekoengandik oso urruti, baina diferenteak dira. Egia esan, horientzat, Euskara molestagarria da. Ez al gara denok espainolak-frantsesak eta ez al dugu elkar ulertzen? Dauden premia ekonomikoekin, munduan dauden injustiziekin, gerrekin, pandemiekin, dagoen lehia ekonomiko gordinarekin, etekinen beherakadarekin, langabeziarekin, defentsa beharrarekin, berriztagarriak bultzatzeko arrazoiekin, internazionalismoaren sasi-argudioarekin… argumentu denak, edozein argumentu, ezkerrean eta eskuinean, aterako dute esateko azkenean, euskara biziberritzea traba bat dela, inportanteagok diren gauzak egin ahal izateko. Esango dute, lehenengo bizitza eta gero hizkuntzak. Baina hori bai “lehenengo bizitza hori gaztelera/frantsesa hutsez”. Horientzat hizkuntza-hizkuntza, benetako hizkuntza, boterearen hizkuntza da (nahiz eta boterea glotofagikoa izan!). Traba da, diote, baina demokrazian gaudenez lekutxo bat eman beharko zaio bizi-nahiaren mugimenduari (eskubidea dute eta ezin ukatu!), nahiz eta, hori bai, euskal nahiaren esklusibismoa eta etnizismoa eta inposizioa deitoratuz. Ai! Kosmopolita itsuak! “Piensa el ladrón (glotofagikoa) que todos son de su condición”.

Euskara merkantziatzat hartzen dutenak. Horientzat merkatua, hau da, kapitalaren pilaketa eta estatuaren boterea dira bizitzaren muina, eta merkatuan garatzeko eta boterean irauteko merkantzia da Euskara. Jokamolde honetan onartzen zaio euskarari gaurkotasuna. Modernizatua dago, eta hobetu daiteke egokitzapena. (digitalizazioaren kontrol soziala, turismo etnikoa, Europako kapitalismo berdea, errefuxiatuen asasinatzea... baliagarria bada egin dezagun euskaraz). Garapen kapitalista, patriarkal eta ekozidaren tresna izan daiteke. Merkatuan nitxo batzuk irabazteko eta politikan boto batzuk eskuratzeko baliagarria den neurrian erabiltzeko moduko tresna. Beti ere etekina eta boterea erdigunean mantenduz. Euskara, bizia edo hil urren, etekina eta boterea izateko tresna izanik, limosnatxo batzuk ematearekin aski. Hori da beraien ekarpen nagusia: hizkuntza batek bizitzeko behar duen minimotik azpitik jotzea eta euskaltzaletasunaren txapela merke-merke janztea. (Ez dakit zergatik gogoratzen naizen Euskaraldiaz)

Norabidea aurkitzen saiatzen ari den bizi-nahiaren jokamoldea. Gai honek beste artikulu bat merezi du... eta iritsiko da.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
2025-09-03 | Jesús Rodríguez
Zarata egiteari utzi, gora begiratu

Abuztuan 411.000 hektarea baso eta lursail erre dira León, Asturias, Ourense, Cáceres eta Zamoran. Bizkaiko eta Gipuzkoako azalera osoa beste. Irmotasunez esan dezakegu muturreko baldintza meteorologikoek sutu zituztela suteak, berotze global antropogenikoaren... [+]


Analisia
Zarataren erdian... noranzkoak

Euria ari du. Ekaitza. Egun beroegi baten ondorengo bustialdia. Eta tenperatura jaitsiera bedeinkatua. Ez dakit Galizia aldean euririk egin duen azken aldian, ez dakit suteak itzalita diren jada, eta etxetik irten behar izan zutenak itzuli ahal izan diren.

Komunikabideetan... [+]


Teknologia
Turistak eta aktibistak

Oporretan nengoela, gorputza eta burua gozatzera bideratu ditut. Turista bilakatu naiz, eremu digitalean zenbait trebezia dugunontzat, oso erraza. Motxila hartuta familiarekin handik hona ibili naiz, poltsikoan dibisa asko barik, mapa fisiko barik, plan asko barik…... [+]


2025-09-03 | Imanol Epelde
Berriketa gutxi
Progre

Gizonezkoak ziren gehienak Sanferminetako entzierroetan; gizonezkoak ia denak Frantziako Tourrean; gizonek hartu dute udako musika jaialdietako oholtza eta backstage-a; gizonezkoak dira nagusi bertso-plazetan; gizonezkoak dira Donald Trump, Vladimir Putin eta Benjamin Netanyahu... [+]


‘Txoloak, sudakak, moroak, payoponiak’

Chocón, Kolonbiako hiri batean, beltzak, indigenak eta mestizoak elkar bizitzari eusten saiatzen dira. Beltzek txoloak deitzen diete embera indigenei, eta emberek beren hizkuntzan hitz egiten dutenean, kristauez hitz egiteko esaten diete bai mestizoek eta bai beltzek... [+]


2025-09-03 | Castillo Suárez
Maitasunaz

Akordatzen naiz Blanca Llum Vidal poeta maitasunaz hizketan entzun nuen lehendabiziko aldiaz. Bere esperientziaz aritu zen, besteak beste. Esan zuen bere ordura arteko bizitzan maitasuna beti amaitzen zela, baina maitasunak ez lukeela amaitu beharko sentituz bizi dela. Ez dela... [+]


Normal plantak egiten

Hilotan, euskara sarritan izan dugu albiste. Txarrerako, euskaltzaleon artean nagusi den aldarte ezkorra ikusita. Baina euskararen egoera txarra dela ez da kontu berria, datuen bitartez beste zerbait iradoki den arren.

Har dezagun, adibidez, hizkuntzak irabazi ei dituen... [+]


2025-09-03 | Bea Salaberri
Txitxar txiroak

Dena ongi doa. Nola izan liteke bestela opor garaian, gora eta behera, ase arte ibili ondoan? Zeregin zehatzik gabe alderrai ibili gara, gogoa ematen zigun leku eta jendeen artean. Gustukoa baizik ez dugu egin, ez-atsegina zena ahantzi eta baztertu, jainko tipiak bagina bezala,... [+]


Mendiko suteak eta basozaintza

Lanbidean urteak daramatzagun basozainok, gogoan ditugu 1989. urtean Euskal Herria bortizki kolpatu zuten mendiko sute handiak. Urtarriletik luze zetorren lehorte latza udazkenean lehertu zen haize bortitzen bultzadaz. Dozenaka sutek beltzez jantzi zuten lurraldea, bereziki... [+]


Donostia 1813

Donostia arpilatua, bortxatua eta propio erreta Espainiako independentziaren alde 1813ko abuztuaren 31n.

1808an Napoleon enperadoreak Baionan bildu zituen elkarren aurka borrokatzen ari ziren Espainiako errege aita-seme borboiak, Carlos IV.a eta Fernando VII.a, biek nahi... [+]


Kirurgialari euskaldunak errektoreorde eta sailburuorde ohi letragabearentzat

Sarriegi jokatzen dugu erreaktiboki Euskal Herrian eta Euskalgintzan. Albiste bat, elkarrizketa bat, epai bat, eraso bat. Ondoren, erantzuna. Tamalez, berriro ere inertzia berak nakar Ander Gurrutxagaren elkarrizketa euskarafoboa aztertzera. Gustura gelditu zen, tartean zera... [+]


2025-09-01 | JJ Agirre
Supremazistek beti “win-win”

Euskararen (euskaldunon) aurkako oldarraldiak ertz ugari ditu; horietako bat fronte mediatikoa da, Voxento taldea buru eta PSOE-CCOO-UGTko kide ezagunak ekintzaile nagusi. Sarri eskaintzen digute idatziren bat, barnera dezagun Euskal Herriko hizkuntza ofizialetatik zein diren... [+]


2025-09-01 | Behe Banda
Barra warroak
Makina

Hamar minutu igaro dira lur hartu dugunetik. Bizkaiko kostatik sartu, Leioa gainetik igaro eta gurpilek ordeztu dituzte hegalak Loiun. Bosteko ilaretan irten behar omen da hegazkinetik eta gu hogeita zazpigarrenean gaude zain. Estatubatuarren ikerlanek diote istripu bat egonez... [+]


2025-08-30 | Patxi Aznar
Beste urrats oker bat

Duela gutxi, Netanyahuren gobernuak, AEBen baimenarekin, legez kanpoko jarduerarekin jarraitzea erabaki du Gazan, eta zerrenda osoaren kontrola hartzea. Historia pixka bat egingo dut ez zaidalako zuzena iruditzen komunikabide edo kazetari batzuek Gazan gertatzen ari dena 2023ko... [+]


Eguneraketa berriak daude