Beethovenen 'Missa Solemnis'
-------------------------------------------------------------------
Beethovenek Missa solemnis-en duen ikusmenaren neurrigabetasuna ulertzea erronka intelektual eta emozional handia izan da beti, musika honen konplexutasunean murgildu nahi duen edonori eskatzen zaion azterketa zorrotza. Lan hau oso garrantzitsua izan zen Beethovenentzat; bere lanik onena iruditzen zitzaion. Bihotzetik ateratako lana. Izan ere, partitura hasieran irakur daiteke: "Von Herzen-möge es wieder zu Herzen gehen!" (Bihotzetik bihotzera joan dadila).
Bere azken urteetako lanen batek Beethovenen existentziaren ikuspegi korapilatsua erakusten badu, Missa solemnis da, Bederatzigarren Sinfonia baino gehiago, hauxe giza anaiarte eta giza aspirazioaren ereserki baita, eta hari-laukote berantiarrak baino gehiago, hain bereziak, hain zailak, edozein giza erreferentziarekin arinkeriaz interpretatuak izateko.
Arriaga Antzokian entzun genuena zaindutako bertsioa izan zen, oso landua (inplikatutako artisten ilusioa sumatzen zen), eta emaitza ona utzi zuen, eta zirraragarria ere bai, esan liteke.
Eszenatokitik oso gertu egon nintzen arren, eta horrela obra modu panoramiko batean (nolabait esateko) entzuterik ez bazegoen ere, interpretazio osoan nagusi izan ziren xehetasun musikal onak egiaztatu ahal izan nituen.
Lehenik eta behin, bi abesbatzek, Bilboko Koral Elkarteak eta Iruñeko Orfeoiak egindako lan ona azpimarratu behar da. Izan ere, abestatzek sendo abestu zuten, eta adierazkorrak izan ziren obraren zati ezberdinetan, Gloriaren eta Kredoaren fuga zailetatik hasi eta Agnus Dei noblearenganaino. Abesbatzek dotore konpondu zituzten ahots eta erritmo zailtasun guztiak.
Era berean, lau bakarlariak eraginkorrak izan ziren, eta koruarekin eta orkestrarekin batera beren paperak elkarri lotzen jakin zuten, Beethovenek benetako monumentu gisa sortu zuen musika jaialdi liturgiko horretan. Mira Alkhovik sopranoak tinbre zaindua erakutsi zuen; Nerea Berraondo mezzoa bere adierazkortasunagatik nabarmendu zen; eta Michael Porter tenoreak eta David Menéndez baritonoak emanaldi aipagarriak izan zituzten eta ahots-emisio dotore eta kalitatezkoa erakutsi zuten.
Bilbao Orkestra Sinfonikoak trebetasunez eutsi zion musika-arkitektura horri guztiari, Nuno Coelho zuzendari gaztearen gidaritzapean. Honek klasea erakutsi zuen, baita ideiak oso argi dituela ere.
Zer: Euskadiko Orkestra
Zuzendaria: Diego Martin-Etxebarria. Easo Abesbatza
Zuzendaria: Gorka Miranda
Bakarlariak: Arantza Ezenarro, Gillen Munguía, Marifé Nogales, Lucía Gómez, Juan Laborería, José Manuel Díaz, Darío Maya, Luken... [+]
Zer: Orquesta de la Comunitat Valenciana.
Zuzendaria: Mark Elder. Donostiako Orfeoia.
Zuzendaria: José Antonio Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: Federica Lombardi (sopranoa), Paula Murrihy (mezzoa), Xabier Anduaga (tenorea), Will... [+]
Zer: Orquestra de la Comunitat Valenciana
Zuzendaria: Mark Elder
Bakarlaria: Nelson Goerner (pianoa)
Egitaraua: Txaikovsky eta Xostakovitxen lanak
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren 3a.
-------------------------
Orquestra de la Comunitat Valenciana... [+]
Zer: “Requiem (s)”. Ballet Preljocaj.
Koreografia: Angelin Preljocaj.
Eszenografia: Adrien Chalgard.
Argiztapena: Éric Soyer.
Jantziak: Eleonora Peronetti.
Bideoak: Nicolas Clauss.
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren... [+]
Azken urteotan egin dudan bezala, Musika Hamabostaldiak 86. ediziorako prestatu duen egitarau ederra ikusita, nire iradokizun eta gomendio bereziak egiten dizkizuet.
Egia esan, eta ia beti gertatzen den bezala, oso zaila da kontzertu batzuk nabarmentzea, horiek guztiak... [+]
Jon Esnaola (Tolosa, Gipuzkoa, 2000) konpositoreak Eusko Ikaskuntzaren saria jaso du joan den apirilean, Nestor Basterretxearen omenezko LUUR obrarengatik, eta lan horixe bera joko du Euskadiko Gazte Orkestrak orain, uztailaren 11tik 15era, EAEko hiriburuetan eta Hondarribian... [+]
VERDIREN OTELLO OPERA
Samuel Mariño + Gabetta Consort
Zuzendaria eta biolin bakarlaria: Stefano Barneschi.
Zer: Purcell, Händel, Geminiani, Vivaldi eta Graunen lanak.
Noiz: maiatzaren 9an.
Non: Iruñeko Baluarte Jauregian.
Amartuvshin Enkhbat baritonoa
Pianoan: Stefano Salvatori.
Antolatzailea: OLBE.
Zer: Verdi, Mascagni, Leoncavallo eta Giordanoren operen ariak.
Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.
Noiz: martxoaren 29an.
Joan den martxoaren 7an Maurice Ravel, garai guztietako euskal konpositorerik onena, jaio zela 150 urte bete ziren. Eta ARGIAn omenaldia egin zitzaion konpositore horri, Bolero ospetsuak imajinario kolektiboan izan duen eragina gogoratuz.
Kasualitatez, Deutsche Grammophonek... [+]
FITXA
Zer: OLBEk antolatutako Gaetano Donizettiren ‘La favorite’ opera.
Nork: Euskadiko Orkestra Sinfonikoak (zuzendaria: Riccardo Frizza) eta Bilboko Operaren Abesbatzak (zuzendaria: Boris Dujin).
Noiz: otsailaren 18an.
Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.
Duela 150 urte, 1875eko martxoaren 7an jaio zen Maurice Ravel musikagile eta konpositorea, Ziburun. Mundu mailan ospetsu dira haren lanak, bereziki Boleroa. Sarri aipatzen da Parisen bizi izan zela, kontserbatorioan ikasi zuela aro berri bateko irakasleekin, munduko txoko... [+]
'Tristan und Isolde' opera
Bilbao Orkestra Sinfonikoa. Zuzendaria: Erik Nielsen.
Bilboko Operaren Abesbatza. Zuzendaria: Boris Dujin.
Eszena zuzendaria: Allex Aguilera.
Bakarlariak: R. Nicholls, G. Hughes Jones, M. Mimika, E. Silins, C. Daza, D. Barcellona, J... [+]
Euskal Herriko Gazte Orkestra. Neguko topaketa
Zuzendaria: Iker Sánchez.
Narratzailea: Kepa Errasti.
Egitaraua: Britten eta Beethovenen lanak.
Lekua: Donostiako Victoria Eugenia antzokia.
Eguna: urtarrilaren 2a.