Itxinako Supelegor koba: Lapurraren espiritua

  • Artzainek eta ikazkinek ezagutzen zuten ondoen Itxina, 1.100 metrotan dagoen eta hamabi kilometrotako perimetroa duen inguru karstikoa. Txondorrek eta ardiek apaintzen zituzten inguruko zelaiak. Bizkaian dagoen paraje bakarti eder honetara joan gara Supelegorreko koba ezagutu asmoz. Gainera, Zezengorriren arrastoak ikusteaz gain, pasabide den Atxularren begia edo atea ere igaroko dugu.
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Urigoitiko elizatik gora abiatuko gara, garai bateko kontu zaharrak gogoan. Barandiaranek "Diccionario de la Mitología Vasca" bere liburuan dioenez, lurpeko jenioak askotan azaltzen dira zezen gorrien itxurarekin. Horrelako animaliak sarritan agertzen dira gure ipuin eta elezaharretan. Leku batean edo bestean izen ezberdina hartzen dute: Zezengorri, Txahalgorri, Zekorgorri, Behigorri, Ahatxegorri, Zezensuzko, Ahatxe... Ustez altxorrak dauden leizeak zaintzen dituzte. Zerbait txarra gertatuko dela adierazteko ere agertzen dira eta baita gaueko ibiltariak izutzeko ere.

Laugarren ataka pasa eta gero elorri sail batean sartu gara. Egarri pixka batekin goaz Ordeko iturrira eta Atxaseko monolitoen ingurura. Ordeko iturrian ura edan ondoren, gorantz jarraituko dugu pagadi zahar eta txikian. Auskalo zeren lekuko izan ziren inguru zahar hauek. Elorri zaharrak ere ugari dira inguru hauetan.
Pagadia igarota Atxularren begia markatzen duen punturaino iritsi gara. Ordeka honetara iritsita, eskuinera hartu dugu Atxularren atera iristeko aldapa baten ondoren. Atxularren atea igaro eta beherantz jo dugu. Zulogune bat eskuinetik igaroz bidegurutze batera iritsi gara. Bertan, eskuinaldera hartu behar da, beherantz, ezkerrekoa alde batera utzita. Ezkerrekoak Arruba ingurura eramango gintuzke Lexarditik barrena. Beherantz goazen heinean beste bidegurutze batera iritsi gara eta eskuinari heldu diogu Supelegorreko kobazulorantz. Hemendik aurrera cairn-ekin (harriekin osatutako piloekin) gidatuko gara. Eskuinerantz goaz, altuera galduz. Cairn-en seinaleak jarraituko ditugu. Supelegorreko haitzuloa begi-bistan daukagu. Barneko iluntasunean elezaharren zertzeladak gogoratu ditugu. Aspaldi lapur bat bizi omen zen Orozkon eta negozioa ez omen zihoakion batere gaizki. Egunero lapurtzen omen zuen zerbait eta balio handikoa gainera. Herriko aguazila eta herritarrak bere bila etengabe aritu arren, ez zuten inoiz harrapatzen.

Itxina mendiko leize batean zuen bere gordelekua eta han jasotzen zituen lapurtu ahala altxor guztiak: urrezko txanponak, kateak, eraztunak, uhalak, perlazko koilareak... Ali Babaren gordelekua zirudien gordeleku hark.

Batzuetan Orozkotik urruti joan behar izaten zuen "lanera", lurralde hartan oso ezaguna zelako eta mikeleteen arrastoa gertu izaten zuelako. Gauero egoten ziren zelatan, lapurrari eskua noiz botako. Horietako batean, etxetik urrun zebilela hil egin zen. Historiak ez digu argitzen nola zendu zen. Herio topatu zuten tokian lurperatu zuten, behintzat.

Orozkon horren berri izan zutenean talde bat osatu zuten Itxinara joateko, lapurraren altxorraren bila. Egunak eta egunak igaro zituzten leizearen bila, baina ez zuten aurkitu. Azkenean, etsita, etxera itzuli ziren bila joandakoak.

Handik denboraldi batera Bilboko jauntxo batzuk etorri ziren Orozkora. Mapa eta seinalizazio ugari zekartela. Itxina mendira joan eta ordu gutxitan topatu zuten Supelegorreko leizea. Albiste onak leizearen inguruak laster bete zituen begiluzez eta, sekulako zeremoniz eta espantuz, barrura sartzen hasi ziren.

Taldeko lehenengoak hanka leize barruan sartu orduko, ordea, hots izugarria entzun zuten; zezen basatiarena zirudien, baina askoz ere ozenagoa zen. Gizonak, odola hormaturik, berehala atera zuen hanka. Leizeko deabrua zela uste zuten batzuek, baina beste batek ezetz zioen, hots horiek haizeak egiten zituela zuloetatik sartzerakoan. Hori esan zuena aurretik bidali zuten.

Gizon ausart hura leizera sartzen hasi zen. Ez zuen aitaren egiteko ere betarik izan! Zezena azaldu zitzaion sudurretik kea zeriola. Zezen arruntak baino bi bider handiagoa zen. Animaliak behin eta berriro putz egin zuen eta lurra hankekin harrotzen hasi zen, han zeudenak erasotzeko asmo garbiarekin.

Gizonak mugitzeko ere gauza ez zirela zeuden ikaraz, baina hura ikusi zutenean, lasterka atera ziren leizetik. Orozkora itzuli eta hango jakintsuenei galdezka hasi ziren. Bakoitzak bere moduko azalpenak ematen zituen. Batzuentzat deabrua zen bere adar eta guzti, besteentzat, Mari zen. Baziren baserritik alde egindako zezen arrunta zela esaten zutenak ere. Azkenean, adinekoenak etxera itzuli zen lapurraren espiritua zela esan zuen eta atsedena hartzekotan bere hondarrak bertan behar zituela. Horrela bada, beste lagun talde bat osatu zuten lapurra hildako lekura joan eta haren hezurrak ekartzeko.

Handik egun batzuetara itzuli zirenean leizearen sarreran utzi zituzten. Berehala hauts bihurtu ziren. Berriro leizera sartzen ausartu zirenean, zezenik ez zela agertzen ikusi zuten, ezta inolako hatsik entzuten ere. Altxorra, berriz, han zegoen oso-osorik, distiratsu.

Altxorra herrira jaitsi zutenean eta ospakizunak egiten ari zirenean, hats artean, izugarrizko algara entzun zuten. Altxor guztia desagertu zen inolako arrastorik utzi gabe.

Haitzulotik atera eta kontakizuna birgogoratu ostean, Supelegorren behealdetik doan bidezidor bati jarraitu diogu, beti ere cairn-ei begirik kendu gabe. Eta poliki-poliki, bidean gora, Atxaraingo leporantz egingo dugu.

Atxaragungo lepoan, eskuinaldean, Aizkorrigaingo muturra dago. Bertara heldu eta ondoren, lepo honetatik beherantz egingo dugu. Pausoa harkaitzen gainean doala, bide zehatzik gabe iritsi gara tontorrera. Gorbeia atzean dugula bista ederrez goza dezakegu. Itzulera ere, arreta handiz egin dugu.

Kanaletik behera jaitsiko gara. Euria ez da bidelagunik jatorrena izango gain behera honetan. Beheraino jaitsi behar da kontuz-kontuz, garai bateko kanal batekin topo egin arte. Ubegiko iturburura iritsi ondoren, bertako putzuetan, lizarraren babesean freskatu bat hartu eta bagoaz abiapuntua izan den Urigoitira.

Ibilbidea

Urigoiti. Goialdean kotxeentzako tokia badago.
Hormigoizko bidea utzi eta ezkerreko bidezidorra hartu.
(0:05) Lehenengo ataka pasa eta hariztiaren ondotik segi.
(0:20) Bidegurutze bat. Pagadia ezkerrera utzi eta gorantz jarraitu.
Hirugarren langa. Pinudian zehar Itxinako harkaitzak gero eta gertuago daude.
(0:30) «Atxular ordubetera» kartela. Beste bidetik Zaloara 50 minutu.
Garbiune batera iristean Atxaseko kandelak hegoaldean. Gorantz jarraitu hesiaren ondotik.
(1:00) Ordeko iturria. Gora pagadi zaharretik.
(1:20) Atxularren begia markatzen duen puntua. Hego mendebaldeko norabidea hartu. Atxularren atea parez-pare duzu.
(1:30) Atxularko begia.
Bidegurutzean eskuinaldera.
(1:50) Supelegorreko haitzuloa.
Haitzuloaren behealdetik bidezidor bati jarraitu. Atxaraingo leporantz gorantz.
(2:30) Atxaragungo lepoa. Eskuinean Aizkorrigaingo muturra.
Kanaletik beheraino jaitsi ur kanal batekin topo egin arte. Ipar ekialderantz, eskuinerantz.
(3:40) Ubegiko iturburua.
(4:00) Urigoiti.


Azkenak
Hernaniko Txosna Batzordea: “Faxismoari eta arrazakeriari bidea itxiko diegu”

Hernaniko San Joan jaietan magrebtarren kontrako eraso gehiagoren berri eman dute Hernaniko Txosna Batzordeak eta Amher SOS Arrazakeriak. Salatu dute herrian asteak daramatzatela "jarrera, gezur eta ekintza antolatu arrazistak" bizitzen, eta ohartarazi dute: "Hau... [+]


Fermin Leizaolaren mundu interesgarriak

Donostia, 1960. Fermin Leizaola 16 urteko gazteak San Telmo Museoan zegoen Aranzadi Zientzia Elkarteko idazkaritzara jo zuen, bertako Espeleologia Sailean aritzeko prest.  

Ez zen San Telmora egiten zuen lehen bisita izan; 1975eko ekainean Zeruko Argia-rekin... [+]


Lurra eta konpromisoa ardatz, Bizkaiko hamar emakume baserritarren historia kaleratu dute

Maribi Ugarteburuk, EHNE Bizkaiaren enkarguz, herrialdeko hamar emakume baserritarren bizi historiak batu ditu Erein, Borrokatu, Bizi liburuan. Azken mende erdian Hego Euskal Herrian nekazaritzan eta abeltzaintzan izandako gertaerak bizi izan dituzten emakumeak dira protagonista.


2025-06-27 | Hala Bedi
Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote uztailaren lehenetik aurrera

Zuzendaritzak aurkeztutako Enplegu-erregulazioko espedientea (EEE) atzera bota eta "irtenbide bat bilatzeko negoziaketak hasteko helburuz", Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote.


LGTBIQ+ Komunitatearen Nazioarteko Egunaren bezperan, “sexu askapena eta harrotasuna” aldarrikatu ditu EHGAMek

Argitaratutako oharrean, EHGAM Euskal Herriko Sexu Askapen Mugimenduak ohartarazi du "faxismoa eta ideia faxistak" zabaltzen ari direla mundu mailan, eta "erresistitzeko prest" daudela: "Beldurra baino askoz handiagoa da sentitzen dugun amorrua". 


EHUn kitxuaz, komunitate indigenen erresistentzia aldarrikatzeko

María del Cielo Galindo Puyalek EHUn Master Amaierako Lana aurkeztu du ostegunean, ekainaren 26an. Galindok kitxuaz hitz egin du epaimahaiaren aurrean, Boliviako emakume indigena meatzarien parte-hartze politikoaz. Lana kitxuaz eta gaztelaniaz idatzi du, eta bere anaiak... [+]


'Missa Solemnis'
Bihotzetik zeruraino

Beethovenen 'Missa Solemnis'

  • Taldeak: Bilbao Orkestra Sinfonikoa (zuzendaria: Nuno Coelho), Bilbao Koral Elkartea (Enrique Azurza) eta Iruñeko Orfeoia (Igor Ijurra).
  • Bakarlariak: Mira Alkhovik (sopranoa), Nerea Berraondo (mezzoa), Michael Porter (tenorea)... [+]

Baztango Udalak “euskal errepublikaren parte” dela erabaki du

Aurrez, Plentziak, Alkizak eta Gernikak euskal errepublikaren parte izatea erabaki zuten. Baztanekin, dagoeneko Euskal Herriko lau herriek hartu dute erabakia.


'Artxibo biluzia'
Memoria indibiduala, memoria kolektiboa eraikitzeko

Artxibo biluzia
Nor: Intza Alkain eta Javi Barandiaran (Metrokoadroka).
Non: Lemoako Kotxepin aretoan.
Noiz: ekainaren 2an.

-------------------------------------------------------

Lemoan independentzia eguna ospatzen ari dira. Kotxepin kultur etxearen alboan,... [+]


Adin txikikoak dituzten Gasteizko bi familia kale egoeran geratzeko arriskuan daude

Duela urtebetetik duen aldi baterako harrera proiektua eten diote familia bati, eta bestea joan den astean etxegabetu zuten, inolako jakinarazpenik jaso gabe. Auzoan Bizi etxebizitza sareak agerraldia egin du ostegunean Txagoko Komunitate Sarearekin eta Federico Baraibar... [+]


2025-06-27 | Xuban Zubiria
Bretoiera eta Bretainiako kultura sustatzen zuen Breizh kooperatiba itxi dute

Bretainiako adierazpide musikal zein literarioen sustatzaile eta banatzaile nagusia izan da Breizh kooperatiba. Ia zazpi hamarkadetako ibilbidean ehunka egile bretainiarren lanak editatu eta ekoitzi ditu, horietako hainbat bretoieraz.


Frantziako Estatuak EEPn 100.000 euro gehiago inbertituko ditu, baina helburuetatik urrun

Maider Behotegi Euskararen Erakunde Publikoaren (EEP) lehendakariak inbertsio handitze guztiak berri onak direla adierazi zuen iaz. Hala ere, erakunde bakoitzak gutxienez 300.000 euro gehiago ipintzea "beharrezkoa" dela nabarmendu zuen, helburua 2050ean hiztun kopurua... [+]


Ed Rojas
“Trans legea onartu dute, baina zer gertatzen da identitate ez-bitarrekin?”

Tramite burokratikoetan murgilduta dago Ed Rojas. Kolonbian jaio eta bizi, 2022an Ikasketa Feministak eta Generokoak Masterra egin zuen EHUn. Baina titulua amaitu eta hiru urtera, ez du lortu bere izenean jasotzea. Arrazoia? 2022an ez-bitar markagailua jarri zuen bere... [+]


Azken hamar urteetan %21 jaitsi dira iktus kasuak Nafarroan

2009tik 2023ra izandako iktus intzidentziak jaso ditu Nafarroako Osasun Publikoko eta Lan Osasuneko Institutuak. Iktusa izan duten nafarren %84k arrisku faktoreren bat zuen.


Espainiako Kongresuak gobernuari eskatu dio 78ko sanferminetako gertakariak “argitzeko” eta biktimei “aitortza” egiteko

1978ko sanferminetan gertatutako Poliziaren kargak argitzea, horiei buruzko dokumentuak desklasifikatzea eta gertakarietan hildako German Rodriguez biktima gisa aitortzea eskatzen diote Espainiako Gobernuari Kongresuak onarturiko dokumentuaren bidez.


Eguneraketa berriak daude