Irakasle Onari Dagozkionak


1971ko azaroaren 28an
Pedagojiari buruzko elkarrizketa
Pedagojiaren Bide Berriak
Irakasle Onari Dagozkionak
Euskal Erriko ikastola baten atarian gaude. Ordua eldu zai, aurrak bihurrikerian dabiltza.
–Zatoz, txiki. Zer izen duzu?
-Joxe.
–Zenbat urte?
–Zazpi t'erdi.
–Pozik etortzen al zera ikastolara?
–Batzutan bai, beste batzutan...
–Eta ikasten ari zeran gauza guztien artean zein duzu maiteen? Zertan jarduten zara gustorago?
"Multzoak" ikasten. Oso erraxa da. Jostatzen ari gerala dirudi.
Mutikoa, gehiago ezin geldi egonik, lasterka joan da. Andereñoa urbildu zaigu. Izenik esan nahi ez duen andereño jatorra.
Gaurko Pedajiak darabilzkian bideetaz jardun gera izketan. Izan ere, gero eta gehiago aditzen den itza dugu ondarreko urteetan, iñoiz baino sarriago aipatzen duguna. Zer ote da, bada, Pedagojia?
–Zer izkutatzen da "Pedagojia" itzaren barruan? Zer deritzazu bere esan nahiari?
-Jakitea, ezaupidea, irakasleengandik ikasleetara aldatzeko era. Zientzia bezala ez da oso mugatua, gai bakoitzak era berezia eskatzen bait du.
–Lehen ez zan Pedagojiaz ainbeste itzegiten. Ala eta guztiz ere, aurrak eskoletara Joaten ziran eta ikasi ere, ikasten zuten..
–Bai eta ez. Pedagogiaz, beti kezkatu ohi da irakaslea, nahiz eta zientzia ori oraingo moldera ez landu. Egia da ezaupidea ikasleei arrerazteko, beti ere berdintsuak erabiltzen ziren, ia batere berrikuntzarik gabe, orain, bihar eta beti Irakaskuntza-era berdiñak erabilliaz Maixu bakoitzak bere mldera eta moldera irakasten zuen, molde orietaz baliatzen zen bere biri guztian. Beraz, Pedagojinz ez zuen ardura aundiegirik, ikasteak berriz maixuen esanei zeuden, ez itzik ez iritzirik, ezpaiñak mutu.
–Aurrak, orrela ikastera, pozik joaten zirela uste al duzu?
–Askotan bai. Gizarte-giroa ez zen oraingoa. Famili-egiturak ere askoz estuagoak. Eskola eta familiatik kanpo, gauza gutxi aditu eta irakurtzen zen. Irrati eta telebisiorik ez... Gaur maixua ez da jakitearen iturri bakarra, urrik eman ere! Gaiñera, sikoloji, sikoanalisi eta genetika ikaskizunak gauza berri ugari erantsi dio pedagojiari. Aurra askoz ere obeto ezagutzen dugu; baita bere aztearen maillak ere. Gauza bat argitu da, batipat: aurrari, berak barruan bizi duena agertzeko erraztasuna ematen bazaio, askoz ere obeto azten da. Aur guztiei molde berdiñak ezarri ordez, bakoitzari bere erara ikasten laguntzen bazaio (au da, bere ritmoarekin, bere barruak eskatzen dion modura, bere elburu propioak bete nahiz), obeto azten da.
–Zeok, irakasleok, lan ontarako nola prestatu behar zendukete?
–Gaur Euskal Erriak eskuartean daraman arazorik estuenetekoa aipatu duzu. Teoriaz irakasle asko ikasi gabeak geranez, praksis aldetik erren egitea ez da arritzeko! Erriaren beraren egoerak ereindako irakasle gera. Ikastetxe jatorrik gabe, behar beste eta behar bezalako maixurik gaibe eziak gaituzu. Ala ere saiatzen gera Andereñoek berek artu behar duten irakaskuntza gero eta obea izan dedin, gogoz arduratu behar da.
-Esan zaiguzu zer eskatu behar zaion irakasleari.
–Lehen esan bezala, irakasleak ondo, ezagutu behar du aurra. Zentzu aldetik, sikolojia aldetik, bere bihotzeko bizitza eta fisiolojia aldeetatik. Aurrak berak inguruan duen giroa nolanahi ere, ezagutu behar du. Eta ezaguera au, mailla guzietan; banan bana. Puntu auek guziak gogoan edukirik ere, aurra, aur bakoitza den bezelakoxea da eta ala artu behar da. Arazo eta baldintza auek guziak ezagutzen dituen irakasleak askoz obeto ulertuko ditu aurraren reakzioak eta beneteko suspertzaille izango da. Ain zuzen irakaslea, gehiago da suspertzaille eta aurren lagun, maixu baiño.
–Garrantzi aundiko gauzak esan dituzu. Baiña ba al dago beste alderdirik maixu-prestaera onetan?
-Jakiña! Irakasleari, bere burua jantzi dezan, erraztasunak eman behar zaizkio. Ideia bat datorkit burura: Irakasleak bere burua ondo ezagutu behar du, ain zuzen ere bere barruko arazo eta problemak aurrei iragan ez dizaizkien.,
–Argi zaiguzu ori piska bat.
–-Bai. Askotan, besteak guk nahi bezalakoak direla pentsatzen dugu, nolabait ere, nork bere erruak gutxituak edo ikusten dituelako da edo eta basteak menderatu nahiak orretara eragiten digulako. Bestea den bezalakoa ikusi ordez, nahi bezalakoa ikusten dugu eta aldiz, gutxitua ikusiko dugu, zital, arro, uxakor, nahiz bera alakoa ez izan. Baiña zar gertatu ohi da? Geronen uxakorkeria botatzen dugula bestearen gain, onartzen ez dugunaren gain. Eta berak, bistan da, igarri egiten dio eta egoera onetatik sortzen den kinka ez da on eziketa-lanetarako
–Zuk diozunez, irakasleak ez dio ikasleari bere arazorik erantsi behar?
–Ori da mamia.
–Eta nola ikasten duzue irakasleok, au guzia?
Nork bere burua obeto ezagutzen saiatuz. Neronek beste esperientzi bat ere egiñik dut. Talde-lana, alegia. Uda-ikastaro batean egin nuen, ain zuzen.
–Zer da ori?
–Amabiren bat pertsona biltzen giñan taldean. Elburu jakiñik gabe. itzegiten jarduten giñan, emen eta orain gertatzen ari zanaz. Taldeko pertsonek ez genduen elkarrekiko arremanik, ez lanik, ez oroimenik eta ez gerorako asmorik. Orain eta emen zer gertatzen zanaz jardun behar genduen. Zerbaiten zai bezala arkitzen giñan laster: etzan une gozoa. Eta azkenik, batzuek besteerekiko reskzioak aztertzen genituen. Nor bere uxakorkeriaz azkar asko jabetzen zan. Baita besteenaz ere. Orrela, besteek nola artzen zaituzten ere ikusten duzu. Irakaslearentzat garrantzi aundikoa da basteek nola ikusten duten jakitea aurrek nola ikusiko ote duten jakitea. Eta ori jakiñaz, ahaztu bere buruaz, aurrengan bizi, aurrei entzun, aurrak, diranak dirala, onartu.
–Zer gehiago?
Gutxi al da? Baiña bai. Ba da besterik ere. Irakasleak, beti aldatuz goazela gogoan izan behar du; mundu aldakor batean bizi gerala. Askotan, bere laneren etekiñek gaurko bakarrik, une ontarako bakarrik baliloko dutela Eten gabeko lana eta egunaroko pazientziak erakusten du gaur gaizki dabillen aurra, emendik urte batzutera oso ona izan ditekeela. Eta gaur egin ez duguna, gerorako zulo gertatzen dela.
–Luzatu egin gera. Bijoakizu azken galdera. Pedagojiaz jantzi gabe izan ahal diteke gaur irakasle onik?
-Ez. Iñolaz ez.
–Milla esker, izenik gabeko andereño orri Zure lankide guzien izenean esan dituzula esanak, pentsa dezakegu. Ez da lan makala, Pedagojiaz arduratzea.
ERRIALDE
1

GaiezGizarteaIrakaskuntzBesteak
EgileezHERRIALDE1Gizartea

Azkenak
Koopfabrika
Kooperatiba eraldatzaileen harrobia

Olatukoopek beste hainbat eragilerekin batera garatu duen proiektu nagusienetako bat KoopFabrika da, ekintzailetza soziala bultzatzeko helburuz 2017an sorturiko programa, eta gaur egun oraindik martxan dagoena.

Hasiera batean, lehenengo ideia izan zen ekonomia... [+]


2024-05-12 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


'Ekonomia eraldatzailea(k)' liburua
Ekonomiaren adjektibo guztiak

10. urteurrena kari, Olatukoopek bi liburuxka atondu ditu eta labean ditu jadanik, ekonomia eraldatzailearen eta kooperatibagintzaren ingurukoak biak ala biak. Alde batetik, herri-kooperatiben inguruko eskuorri edo gida bat kaleratuko dute, herri kooperatiba bat zer den... [+]


Eguneraketa berriak daude