Irakasle Onari Dagozkionak


1971ko azaroaren 28an
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas
Pedagojiari buruzko elkarrizketa
Pedagojiaren Bide Berriak
Irakasle Onari Dagozkionak
Euskal Erriko ikastola baten atarian gaude. Ordua eldu zai, aurrak bihurrikerian dabiltza.
–Zatoz, txiki. Zer izen duzu?
-Joxe.
–Zenbat urte?
–Zazpi t'erdi.
–Pozik etortzen al zera ikastolara?
–Batzutan bai, beste batzutan...
–Eta ikasten ari zeran gauza guztien artean zein duzu maiteen? Zertan jarduten zara gustorago?
"Multzoak" ikasten. Oso erraxa da. Jostatzen ari gerala dirudi.
Mutikoa, gehiago ezin geldi egonik, lasterka joan da. Andereñoa urbildu zaigu. Izenik esan nahi ez duen andereño jatorra.
Gaurko Pedajiak darabilzkian bideetaz jardun gera izketan. Izan ere, gero eta gehiago aditzen den itza dugu ondarreko urteetan, iñoiz baino sarriago aipatzen duguna. Zer ote da, bada, Pedagojia?
–Zer izkutatzen da "Pedagojia" itzaren barruan? Zer deritzazu bere esan nahiari?
-Jakitea, ezaupidea, irakasleengandik ikasleetara aldatzeko era. Zientzia bezala ez da oso mugatua, gai bakoitzak era berezia eskatzen bait du.
–Lehen ez zan Pedagojiaz ainbeste itzegiten. Ala eta guztiz ere, aurrak eskoletara Joaten ziran eta ikasi ere, ikasten zuten..
–Bai eta ez. Pedagogiaz, beti kezkatu ohi da irakaslea, nahiz eta zientzia ori oraingo moldera ez landu. Egia da ezaupidea ikasleei arrerazteko, beti ere berdintsuak erabiltzen ziren, ia batere berrikuntzarik gabe, orain, bihar eta beti Irakaskuntza-era berdiñak erabilliaz Maixu bakoitzak bere mldera eta moldera irakasten zuen, molde orietaz baliatzen zen bere biri guztian. Beraz, Pedagojinz ez zuen ardura aundiegirik, ikasteak berriz maixuen esanei zeuden, ez itzik ez iritzirik, ezpaiñak mutu.
–Aurrak, orrela ikastera, pozik joaten zirela uste al duzu?
–Askotan bai. Gizarte-giroa ez zen oraingoa. Famili-egiturak ere askoz estuagoak. Eskola eta familiatik kanpo, gauza gutxi aditu eta irakurtzen zen. Irrati eta telebisiorik ez... Gaur maixua ez da jakitearen iturri bakarra, urrik eman ere! Gaiñera, sikoloji, sikoanalisi eta genetika ikaskizunak gauza berri ugari erantsi dio pedagojiari. Aurra askoz ere obeto ezagutzen dugu; baita bere aztearen maillak ere. Gauza bat argitu da, batipat: aurrari, berak barruan bizi duena agertzeko erraztasuna ematen bazaio, askoz ere obeto azten da. Aur guztiei molde berdiñak ezarri ordez, bakoitzari bere erara ikasten laguntzen bazaio (au da, bere ritmoarekin, bere barruak eskatzen dion modura, bere elburu propioak bete nahiz), obeto azten da.
–Zeok, irakasleok, lan ontarako nola prestatu behar zendukete?
–Gaur Euskal Erriak eskuartean daraman arazorik estuenetekoa aipatu duzu. Teoriaz irakasle asko ikasi gabeak geranez, praksis aldetik erren egitea ez da arritzeko! Erriaren beraren egoerak ereindako irakasle gera. Ikastetxe jatorrik gabe, behar beste eta behar bezalako maixurik gaibe eziak gaituzu. Ala ere saiatzen gera Andereñoek berek artu behar duten irakaskuntza gero eta obea izan dedin, gogoz arduratu behar da.
-Esan zaiguzu zer eskatu behar zaion irakasleari.
–Lehen esan bezala, irakasleak ondo, ezagutu behar du aurra. Zentzu aldetik, sikolojia aldetik, bere bihotzeko bizitza eta fisiolojia aldeetatik. Aurrak berak inguruan duen giroa nolanahi ere, ezagutu behar du. Eta ezaguera au, mailla guzietan; banan bana. Puntu auek guziak gogoan edukirik ere, aurra, aur bakoitza den bezelakoxea da eta ala artu behar da. Arazo eta baldintza auek guziak ezagutzen dituen irakasleak askoz obeto ulertuko ditu aurraren reakzioak eta beneteko suspertzaille izango da. Ain zuzen irakaslea, gehiago da suspertzaille eta aurren lagun, maixu baiño.
–Garrantzi aundiko gauzak esan dituzu. Baiña ba al dago beste alderdirik maixu-prestaera onetan?
-Jakiña! Irakasleari, bere burua jantzi dezan, erraztasunak eman behar zaizkio. Ideia bat datorkit burura: Irakasleak bere burua ondo ezagutu behar du, ain zuzen ere bere barruko arazo eta problemak aurrei iragan ez dizaizkien.,
–Argi zaiguzu ori piska bat.
–-Bai. Askotan, besteak guk nahi bezalakoak direla pentsatzen dugu, nolabait ere, nork bere erruak gutxituak edo ikusten dituelako da edo eta basteak menderatu nahiak orretara eragiten digulako. Bestea den bezalakoa ikusi ordez, nahi bezalakoa ikusten dugu eta aldiz, gutxitua ikusiko dugu, zital, arro, uxakor, nahiz bera alakoa ez izan. Baiña zar gertatu ohi da? Geronen uxakorkeria botatzen dugula bestearen gain, onartzen ez dugunaren gain. Eta berak, bistan da, igarri egiten dio eta egoera onetatik sortzen den kinka ez da on eziketa-lanetarako
–Zuk diozunez, irakasleak ez dio ikasleari bere arazorik erantsi behar?
–Ori da mamia.
–Eta nola ikasten duzue irakasleok, au guzia?
Nork bere burua obeto ezagutzen saiatuz. Neronek beste esperientzi bat ere egiñik dut. Talde-lana, alegia. Uda-ikastaro batean egin nuen, ain zuzen.
–Zer da ori?
–Amabiren bat pertsona biltzen giñan taldean. Elburu jakiñik gabe. itzegiten jarduten giñan, emen eta orain gertatzen ari zanaz. Taldeko pertsonek ez genduen elkarrekiko arremanik, ez lanik, ez oroimenik eta ez gerorako asmorik. Orain eta emen zer gertatzen zanaz jardun behar genduen. Zerbaiten zai bezala arkitzen giñan laster: etzan une gozoa. Eta azkenik, batzuek besteerekiko reskzioak aztertzen genituen. Nor bere uxakorkeriaz azkar asko jabetzen zan. Baita besteenaz ere. Orrela, besteek nola artzen zaituzten ere ikusten duzu. Irakaslearentzat garrantzi aundikoa da basteek nola ikusten duten jakitea aurrek nola ikusiko ote duten jakitea. Eta ori jakiñaz, ahaztu bere buruaz, aurrengan bizi, aurrei entzun, aurrak, diranak dirala, onartu.
–Zer gehiago?
Gutxi al da? Baiña bai. Ba da besterik ere. Irakasleak, beti aldatuz goazela gogoan izan behar du; mundu aldakor batean bizi gerala. Askotan, bere laneren etekiñek gaurko bakarrik, une ontarako bakarrik baliloko dutela Eten gabeko lana eta egunaroko pazientziak erakusten du gaur gaizki dabillen aurra, emendik urte batzutera oso ona izan ditekeela. Eta gaur egin ez duguna, gerorako zulo gertatzen dela.
–Luzatu egin gera. Bijoakizu azken galdera. Pedagojiaz jantzi gabe izan ahal diteke gaur irakasle onik?
-Ez. Iñolaz ez.
–Milla esker, izenik gabeko andereño orri Zure lankide guzien izenean esan dituzula esanak, pentsa dezakegu. Ez da lan makala, Pedagojiaz arduratzea.
ERRIALDE
1

GaiezGizarteaIrakaskuntzBesteak
EgileezHERRIALDE1Gizartea

Azkenak
Bikotekidea mugikorretik kontrolatzea gazteen artean ohikoa dela frogatu du EHUren ikerketa batek

Maitasun erromantikoari lotuta, nerabe askok normalizatuta eta barneratuta du bikotekideak mugikorraren eta sare sozialen bidez kontrolatu nahi izatea. “Inportantea da ziberbiolentzia gisa identifikatzea, eta ez maitasun seinale gisa”, gogorarazi dute ikertzaileek.


Sexu erasoei lotutako zenbait epaitan bost gizon zigortu dituzte azken egunetan

Sexu erasoei lotutako epai ugari eman dira azken egunetan, eta bost gizon zigortu dituzte. Tuteran izandako bortxaketa batengatik, bi gizoni 9,5 urteko kartzela zigorra ezarri diete. Gasteizen gizon bati bost urteko kartzela zigorra ezarri diote emakume bat bortxatzeagatik... [+]


Dagoeneko 400 gazatar hil dituzte Israelgo soldaduek, laguntza humanitarioa jasotzera bidean

3.000 zauritu ere utzi dituzte Israelgo armadaren erasoek. Maiatzaren bukaeran berrekin zioten laguntza humanitarioari, GHF fundazio estatubatuarraren eskutik; eta ordutik, bertaratutakoei tiro egin diete soldadu israeldarrek.


Oiher Urrutia. Marra gorriak argi
“Erabiltzen gaituzte herriok folklorismorako: landa, animaliak edo euskalkia bera”

Grabagailuari stop eman eta segituan galdetu dit Oiherrek: “Transkribatzean mantenduko duzu euskalkia?”. Baietz nik, batuaren mugek uzten didatenaren barruan baietz. “Arras inportantea da niretako”. Dutxa hartu eta Elizondora eginen du berriz, Aroztegiko... [+]


Amiantoaren biktimentzako konpentsazio-funtsa martxan jartzeko araudia onartu du Espainiako Gobernuak

Legea onartu eta ia hiru urte igaro direnean jarriko da martxan neurria. Espainiako Ministro Kontseiluak onartutako dekretuak dio biktima bakoitzak 32.000 eta 96.000 euro artean jasoko dituela kalte-ordain moduan.


Teknologia
“Bestea”

Bestea”-k gogaituta du gizateria, duena kenduko dio, duena eraldatuko du, kutsatuko du... “Bestea”-k definitzen gaitu... baina “bestea” denok izan gaitezke.

Egun, nor da “bestea”? Nork seinalatzen du izan behar ez dena?

Zapalduen... [+]


Itsas hondoen ustiapena: zientzialariak alarma jotzen, baina moratoriarik ez zerumugan

60 bat estatu eta gobernu buru elkartu dira Nizan (Frantziako Estatua) Ozeanoei buruzko Nazio Batuen Konferentziaren kari. Donald Trumpek itsas hondoen esplorazio eta erauzketa komertziala baimendu eta TMC enpresa kanadarrarekin tratua bideratu berri duen honetan –baita... [+]


Salbuespenak

Hainbeste jainko, arima, teontzi… beren izatea frogatu ezinik, eta jendeak ez ditu sinesten zientziak, kazetaritzak… ahal bezala, baina geure espezieaz harro egoteko moduan, frogatutakoak. Batzuek Lurra laua dela diote, eta debekatuta dagoela Antartikara... [+]


Zein ama ospatu?

Maiatza Birjina Mariaren hilabetea den bezala, amak ospatzeko aukera da Mendebaldeko jendartean. Kasualitatea? Ez dut uste. Frantses lurraldean, Vichyko gobernuak besta hori instituzionalizatu zuen. Helburua bertuteko eta sakrifizioak egiteko prest den pertsona hori handiestea,... [+]


Kantua gidari

Joan den maiatzaren 23an iragan da, Baigorriko elizan, aparteko kontzertu bat: 180 haurrek, 7 eta 15 urte artekoek, maila handiko kantu emanaldia eskaini diote eliza mukuru bete zuen jendeari. Haur horietarik batzuk Donazaharre eta Baigorri aldean kokatua den Iparralai musika... [+]


2025-06-18 | Jesús Rodríguez
PSOEren kea

Ekainaren 6an Presidente Autonomikoen Konferentzia egin zen Bartzelonan, Pedro Sánchez eta Felipe VI.a erregea –emeritu ustelaren oinordekoa, beti da ona gogoraraztea– buru zirela. Isabel Díaz Ayuso faxistak uko egin zion Salvador Illaren eta Imanol... [+]


Sodomia zigortua

Ascension uhartea, 1725eko maiatzaren 5a. “Holandar ontziteriako komandantearen eta kapitainen aginduz, ni, Leendert Hasenbosch, uharte bakartu honetan lehorreratu naute, nire zorigaitzerako”.  

Herbeheretar marinela, 1695ean Hagan jaioa, Ekialdeko... [+]


Eguneraketa berriak daude