“Topikoek beren eragintxoa dute talde bakoitzaren inkontziente kolektiboan”

  • Altzan jaioa 1948an. Hogeita lau urtez idazle profesional moduan aritu zen Irigoien, Elkar argitaletxearen bitartez. 2013an, osasun arazoak zirela-eta –esklerosia du– erretiroa hartu zuen. Jarduna gutxitu arren, baina, idazten jarraitzen du. Horren froga dugu bere hamabosgarren eleberria: Derbia umorezko kontakizuna, futbolaren munduan girotua. Reala eta Athletic, Athletic eta Reala. Hainbeste erokeria egin ditzakegu talde kuttunaren izenean!

Joan Mari Irigoien, Altzan, 2015ean.
Joan Mari Irigoien, Altzan, 2015ean.Juan Carlos Ruiz
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Futbolzale bikote bi dira eleberriko protagonistak. Realaren aldekoak dira Txefe Biain eta Klara Idarreta. Athleticen aldekoak, berriz, Genoveva Aizpurua eta Telmo Uriona. Donostiako Kross auzoko plaza berean bizi dira, baina ezin dute elkar ikusi, kolore batzuekiko sentimendu bortitzek itsututa. Futbolari lotutako sentimendu sarri ero horiez galdetu diogu Irigoieni, baita bere sorkuntzaz ere. E-postaz bidali dizkigu erantzunak.

Ezkerreko intelektual edota eragile zenbaitek futbola kritikatu izan dute, herriaren opioa delakoan.

Futbola opioa baldin bada, zer ez ote dira Botere Gorenari darizkion boterekeria guztiak: tratu txarrak, torturak, gerra geroz eta deuseztatzaileagoak...

Beti dago gerraren bat piztuta munduko bazterren batean, eta euskal armagintza-industria lehen mailako hornitzailea da gerra horiek elikatzeko. Bereziki kezkatzen zaituen gaia da armagintzarena, sarritan adierazi izan duzunez. Arma, tiro, bammm! edo Pistolak eta epistolak lanak dira lekuko.

Nazka ematen didate armek… nahiz eta, neska bat bortxatzen ari den matxista zikin baten kasuan, gustura hartuko nukeen… baita tanke bat bera ere… eta bammm! eta bammm! Nazka ematen didate, halaber, gerren kontura negozioak egiten dituzten arma-saltzaileek: Espainiako erregeaz gain, Euskal Herrian ere baditugu aleka batzuk.

Gizartea noraezean doala esatea gehiegikeria al da?

Gure (?) munduan, herri aberatsetako boteretsuak ditugu jaun eta jabe, diru zikinaren izenean mota bateko eta besteko gerrak asmatzen dituztenak. Nagusi diren heinean, gainera, beraiek nahi dituzten bideetatik garamatzate: galbidean jartzen gaituzte, beraz.

Zure lanetan gai sakon eta transzendentalak aukeratzen dituzun arren, sekula ez da umorerik falta!

Eta, hala ere, umorerik gabeko bizitza ezin izan daiteke ez sakona, ez transzendentala, nik uste.

Umore zirikatzailea barra-barra Derdia-n. Joseba Etxeberria afera al da, liburuan gertatzen den moduan, azken urteotan errealzale eta athleticzaleen artean izan den ika-mika iturri nagusia?

Nik baietz esango nuke. Deigarriena behintzat bai.

Liburuan, futbolak bezainbesteko presentzia du ia sinismenak. Fedea eta futbol talde batekiko atxikimendua… oso lotuak ikusten al dituzu?

Gauza bera dira funtsean, nik hala uste. Atxikimendu horrek, izan ere, gure amets aseezinei erantzuten die, era batean edo bestean. Aspaldiko berria da Betiseko jarraitzaile sutsu batek bere errautsak bota zituela globo txuri-berde batetik, atera hortik kontuak…

[Hain justu, Sevillako taldeak, beste hainbat klubek bezala, jarraitzaileen errautsak gordetzeko nitxoak ditu bere estadioan]
Eleberrian irakurri dugu, Telmo Urionaren ahotik oker ez bagaude, Athletic zentroan dagoela eta Erreala bazterrean.

Errealzaleen gutxiagotasun konplexua ere aipatzen da… Topiko hutsak al dira?

Topikoak dira, baina ez eraginik gabekoak, sinetsia bainago horrelako kontuek beren eragintxoa dutela, talde bakoitzaren inkontziente kolektiboan. Esan nahi dizudana da aldetxoa dagoela, bai, Bilbon jaiotzetik Donostian jaiotzera, alderantziz ere bai: bakoitzak bere astoari arre.

Txefe Bianek, bestalde, “ohorea eta harrotasuna” aipatzen ditu Realaz mintzo denean. Futbolzaleek maiz haizatzen dituzte horiek, baita neurriz kanpo demostratu ere batzuetan. Zenbait jenderen ustez erabat absurdua da futbol talde batekiko atxikimendu estu-estu hori, ulertezina erabat...

Bizpahiru kontutxo esango dizkizuet. Umetan, kirol batzuk praktikatzen ditugu, gugan –oroimenean eta buru-bihotzetan, nagusiki– arrasto sakon bezain ezabagaitzak uzten dizkigutenak; seinale edo oroitzapen horiek, berriz, kanta edo himno batzuen forma har dezakete, edo kolore batzuen baitan proiekta genitzake, edo kontakizun epiko batzuen formapean hedatu, zeintzuk familietan edo auzoetan belaunez belaun transmititzen zaizkigun, tribu batekiko identitatea eta pertenentzia ziurtatuz, bide batez. Kirola, bestalde, lehia da funtsean, Garaipen Jainkoa jomuga duena, halako moldez, non Garaipen Jainkoa bere egiten duenak berarekin baitu jainkozko Ohorearen Kopa Ahalguztidunetik edateko pribilegioa, jarraitzailerik xaloena ere super-heroi bihur dezakeena, txalo eta alabantza guztien jopuntu.

Ez genuke inozoak izan behar, kirolen su artifizal horien azpian –irabazitako kopen eta txapelen azpian, alegia–, beti azaltzen baitira sentimendu ustez laudagarriok lohitzen eta zikintzen dituzten faktoreak: alde batetik, arau-hausteak ditugu –nik, futbolaren esparrura mugatuz, ukonkadak eta oin- eta orpo-zapalketak txartel gorriarekin zigortuko nituzke–, bestetik, dirua, ustelkeria gehienen iturria dena.

Zer iritzi dudan kolore batzuenganako maitasunaz? Bada, haserre bizian eta sutan jarri beharrean halako gehiegikeria baten aurka, irri errukitsu batez erantzungo diot galderari, nobelako protagonistak —Klara eta Txefe, Geno eta Telmo— aintzakotzat hartuz behingoz. Nor senti daiteke, izan ere, gure mundu honetan inor baino gehiago, jakin badakigunean horizontalak berdinduko dituela gizakion amets guztiok...?

“Ez deitu horri matxismoa, baizik eta ob-jek-ti-bi-ta-te-a!”, dio Telmok, emakumeen futbolaz mintzo. Zein egoeratan ikusten duzu emakumezkoen futbola?

Ni guztiz nago nesken eta emakumeen alde, edozein kiroletan parte har dezaten, amateur gisa ez ezik, profesional gisa ere. Pentsatzea, hala ere, emakume futbolariek beren helburua gauetik egunera gauzatuko dutela –emakumezkoek gizonezkoek adina diru irabaziko dutela, alegia–, ameskeria iruditzen zait. Eskubideen aldeko borrokaldietan, baina, ahaltsuagoak ikusten ditut emakumeak gizonak baino, borondatetsuagoak ere bai, eta egingo dute eta egingo dugu, bai, bidea. Lehenengo pausoa behintzat –eta ez nolanahikoa!– emana dute eta emana dugu, Realeko jokalariek bereganatu baitzuten erreginaren kopa; geurea dugu, halaber, Donostian txapeldunei egin zitzaien harrera jendetsua, estadioak jendez gainezka…

Bere garaian ingeniaritza ikasitakoa, futbol jokalaria izandakoa... Nola murgildu zen Joan Mari Irigoien letren munduan?

Aita futbolzalea genuen, halako eran, non, Unibertsitatean medikuntza ikasten zuen bitartean, Real Club de Fútbol de Valladolid-en jokatu baitzuen, atezain. Literaturazale porrokatua ere bazen, eta ezagutzen duzu esaera zaharra: hazia nolako, ezpala halako.

Beste idazle askok aitortu izan duten moduan, idazle hegoamerikar zenbaiten eragina izan zen zure idazketaren akuilu.

Bai. Gaztetan, batean futbola zela eta bestean estudioak, oso lanpetuta egon nintzen. Venezuelara joan nintzenean, ordea, zegozkidan klaseak emateaz gain –Fisika eta Matematikakoak–, orduak eta orduak aurkitu nituen neure afizioa asetzeko: liburuak eta liburuak irakurri nituela, alegia, idazle latinoamerikarren maisulanak bereziki: Pedro Páramo, Doña Bárbara, Cien años de soledad, Yo el Supremo, Sobre héroes y tumbas, La ciudad y los perros, Ríos profundos eta abar. Gero, nire afizio hura ofizio bihurtu nahian, idazten hasi nintzen: hortik sortu ziren Oilarraren promesa eta Poliedroaren hostoak. Hala ere, ez dut uste idatzi ditudan nobela guztiak boum-eko maisuen obren eraginpean idatzi nituenik: Udazkenaren balkoitik eta Arma, tiro, baaam! liburuek, esate baterako, ez dute zerikusirik errealismo magikoarekin.

Euskal Herriko historiaren garai ezberdinetako irudi bukolikoak nobelara eramaten maisua zara, Babilonia-n bereziki. Zure obraren ezaugarria al da hori?

“Irudi bukolikoak” esan didazue, eta ez zait gustatu. Bizitzak, izan ere, badu bukolikotik zerbait, baina baita tragikotik eta ankerretik ere. Nik, berriz, halakoetan, bi mundu horiek islatzea izaten dut atsegin, elkarren osagarri jotzen ditudanez gero. Egia da, adibidez, amona Roxalik eta Margarik beren elkarrizketa poetikoak dituztela, baina egia da, halaber, Trinidok Feliziano akabatzen duela, eta Margarik bere haur jaioberria. Nirea izango da problema agian, bukolikoa esan ahala biguna baitatorkit burura, eta bigunkeriak, literaturan, ez zaizkit gustatzen.

Babilonia zure obraren gailurra izan dela esan izan da. Lan hura gainditu nahi edo beharraren presioa sentitu al duzu zure ondorengo lanak biribiltzeko orduan?

Idazle hasiberria nintzen garaian, izan liteke halako errezelo batzuk edukitzea, baina, bizitza ia osoa euskal letrei eskaini ondoren, ohitu nintzen eta ohitu naiz egoera horietara. Beste era honetan ere erantzun diezazueket, zuek hala nahi baduzue: gaur egun, txakur adintsu bat bezala sentitzen naiz, eta, haiek bezala, ez zaunk eta ez maunk.

Gainerakoan, Babilonia nire nobela onentzat hartu duzue, eta ez dakit, bada… Nik hiru titulu emango dizkizuet, ez baitakit hirurotatik zein den onena –edo zein den txarrena, jakina!–: Babilonia, Lur bat haratago edo Orbetarren trilogia. Garai batean, hala ere, elkarrizketa egiten zidan kazetariari beti erantzuten nion modu berean: “Hurrengoa izango da nire Everest!”,eta orain ere… Hitz bertsuekin ihardetsiko dizuet, zer arraio! Tximista baino bizkorrago ez banabil, ordea, RIP argitaletxean publikatu beharko dut, hori bai...

Bi urtetako kronika fakultatiboa lana idaztea eritasunari aurre egiteko idazle batek izan dezakeen modurik eraginkorrena izango zen...

Tira, hura ere egin nuen. Ordainean, irakurle gutxi batzuk etorri zitzaizkidan, aitortu zidatenak ezen liburua makulutzat hartu eta asko lagundu zietela. Sekula horrelako ordainik...!

Cruyff, Guardiola...

Zure ustez, bereziki zertan aldatu da futbola azken hamarkadetan?

“Cruyffek eta Guardiolak futbolari beren ukitutxoa eman ziotenean –ukitu erraldoia, alegia–, zeharo egin zuen ikuskizunak gora.

Taldeen mailari dagokionez, lehen motelago jokatzen zen, patxada handiagoarekin: gaur, berriz, presioa eta abiadura dira futbolaren elementurik inportanteenak, baloiaren kontrola eta ondoko pasea ia batera egitera behartzen zaituztenak.

Garai batetik hona, erosoago egoten dira ikusleak futbol-zelaian, diferentzia baitago partida bat zutik ikustetik eserita ikustera.

Entzuten dudanean zenbat kobratzen duten futboleko izarrek, sutan jartzen naiz, ez baitago eskubiderik. Okerrena da berri horiek normalak iruditzen zaizkigula, eskandalu hutsa behar zutenean.

Emakumeak ere futbolean aritzea, aurrerapauso izugarria iruditzen zait gizakion historian”.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Euskal literatura
Debako liburutegian haurrek jasaten duten diskriminazioa ezabatuko dute

6 urtez azpiko haurrek egunean ordubetez baino ezin zuten egon Debako liburutegian, eta egoera hori aldatzeko borrokan aritu da herriko ama talde bat. Udal gobernuak jarrera aldatu eta onartu du herritar guztiek, duten adina dutela, nahi dutenean egon ahal izatea liburutegian... [+]


Joxe Austin Arrieta. Irabazlearen errelatoaren aurka
“Memoria-ariketa da ‘Palinpsestoa’, ahal izan dudan zorrotzena eta zintzoena”

Belaunaldi oso baten liburua da Palinpsestoa. Idazten dakien modura idatzi du Arrieta Ugartetxeak, eta horixe dateke alde gaitza. Gainerakoan, hortxe gure iragan hurbila, gerra ondoa, apaiz giroa, euskara, militantzia… eta ez hain hurbila ere, senide nagusien gerra... [+]


111 Akademiak banatuko duen azken saria jaso du Miren Amurizak

Ostegunean banatu dute saria, Amasa-Villabonako Hika txakolindegian. Bertan jakinarazi dute 2024koa izan dela 111 Akademiak banatuko duen azken saria.


Ostiralean hasi eta urte bukaera arte iraungo du Arestiren ekarria ezagutarazteko Bilboko egitarau oparoak

Euskaltzaindiak, EHUko Gabriel Aresti Katedrak, Gabriel Aresti kultura elkarteak eta Bilboko Koral Elkarteak elkarlanean antolatu dute egitaraua. Ostiral honetan, adibidez,  Bilboko Udalaren Txistularien Bandak Aitaren Etxea emanaldia joko du Euskaltzaindiaren... [+]


2025-06-04 | Lander Arretxea
“Galdera da lan batek noiz balio digun, ez geuk distira egiteko, baizik eta kolektibo gisa”

Diziplina askotan ibilia da Amaiur Epher (Izpura, 1994). Aktore lanak egiten ezagutu nuen orain urte batzuk. Diabolo Kiwi edo Frigo taldeekin erritmo dantzagarriak joz ikusi eta entzun du, ziur, batek baino gehiagok. Eta idazlea ere bada. Bigarren liburua argitaratu berri du:... [+]


Trapu gorria, Arestiren omenez

Ekainaren 5ean 50 urte beteko dira Gabriel Aresti zendu zela, jaio zen hirian bertan, Bilbon. Ziutatearen tristeziak bestelako kolore bat duen garaiotan, belaunaldi berri batzuek Arestiren hitzak goratzeaz aparte, haren esanak gaurko egunetik aztertu dituzte hiri horretan... [+]


Bunkerretik ihes egiteko manifestua

Heriotzak Eduardo du izena

  • Egilea: Formol konpainia (eta Ander Lipusen manifestua)
  • Non: Modelo Aretoan, Zarautzen, Literaturia jaialdia
  • Noiz: Maiatzaren 23an.

-------------------------------------------------------------

Bunker batean garatzen da antzezlana... [+]


Haur irakurzaleek ere beren topaketa eguna izango dute

Dantza, xake edo kirol topaketak egiten diren bezalaxe, literatura gustuko duten haur eta gazteek ere zaletasuna partekatu, elkar ezagutu eta egunpasa ludikoa egiteko aukera izango dute, datorren igandean. Ikasturtean zehar elkarri gutunak idazten aritu diren 130 gaztetxo... [+]


Miren Amurizaren ‘Pleibak’, 111 Akademiako irabazle

Unai Elorriagaren Francesco Pasqualeren bosgarren arima liburua izan da lehiako bigarren finalista.


2025-05-13 | ARGIA
Aurelia Arkotxa omenduko du aurtengoan Ziburuko Azokak

Ekainaren 7an izango da Baltsan elkarteak eta ARGIAk elkarrekin antolatzen duten Ziburuko Euskal Liburu eta Disko Azoka. Seigarren edizio honetan Aurelia Arkotxa izango da omendua eta egitarau oparoa ezagutzera eman dute prentsaurrekoan. Ziburuko Azokaren uhina inguruko... [+]


2025-05-07 | Iñigo Satrustegi
Jon Miranderekin dantzan I
Nor zen Jon Mirande?

Miresmen adina gaitzespen sortzen duen pertsonaia da, oraindik ere, Jon Mirande, hura hil eta 50 urte pasatxora. Karrikiri elkarteak eta Iruñeko Hizkuntza Eskola Ofizialak (IHEO) Jon Miranderekin dantzan izeneko jardunaldiak antolatu dituzte idazlearen jaiotzaren 100... [+]


Arnaut Oihernart
‘O.ten gaztaroa neurtitzetan’: nehor ere hura bezi

Orain denak aita santua baino frantziskotarrago bihurtu zaizkigunez, komeni da gogoratzea gure klasiko ez-sotanadunez. XVII. mendean izan zen bat, haren grazia zen Arnaut Oihenart. Eta ezin gaitezkeenez murgildu haren lan guztietan, gaur goretsiko dugu O.ten gaztaroa... [+]


2025-05-07 | Iñigo Satrustegi
Jon Miranderekin dantzan II
Zer egin Jon Miranderekin?

Aurreko tertuliako galderari erantzuteko beste modu bat izan zitekeen, akaso modu inplizituago batean, bigarren solasaldi honetako izenburua. Figura literarioaz gaindi, pertsonaia zalantzan jartzeko, edo, kontrara, pertsonaiaren testuingurua ulertzeko saiakera bat. Santi... [+]


2025-04-28 | ARGIA
Uxue Alberdiren “Hetero” liburuaren aurkezpenak emango dio hasiera Azokaroari

Ziburuko Liburu eta Disko Azokaren 6. edizioa ekainaren 7an izango da. Girotzeko eta azokaren eragina inguruko herrietara zabaltzeko, aurreko asteetan zehar sei ekintza kultural antolatu dituzte Baltsan elkarteak eta ARGIAk elkarlanean. Lehena martxoaren 30ean izango da,... [+]


Sarako Idazleen Biltzarraren 42. edizioak euskal idazle eta irakurle andana bildu ditu

Ekintza sorta ugariko bi eguneko egitaraua eduki dute bertaratu diren irakurleek: besteak beste, liburu azoka, ikuskizunak, tailerrak eta mahai-inguruak izan dituzte. Maider Elcano koordinatzailearen ustez, Biltzarraren indarra idazleei eta sortzaileei lekua ematen dien... [+]


Eguneraketa berriak daude