Utopia berrien bila

  • Bilboko ‘Oraina kontakizun’ jardunaldien azken saioan hartu dute parte Maialen Lujanbiok eta Jule Goikoetxeak. Euren ustez, errelato “zaharkituekin” amaitzeko, beste errelato batzuk sortu behar dira. Eta arteak horretan lagundu dezake.


2023ko apirilaren 18an - 16:25
Jule Goikoetxea eta Maialen Lujanbio. | Argazkiak: Gessamí Forner (El Salto) / Dani Blanco (Argia).
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

“Eta errelatorik ez balego, zer?” galdetu du Goizalde Landabaso kazetariak. Isilik geratu dira Maialen Lujanbio kazetaria eta Jule Goikoetxea filosofo politikoa. Segundo batzuk igarota, erantzun argia eman du Goikoetxeak: “Errelatorik gabe, ez ginateke existituko”. Bilboko Bira kulturgunean batu dira hiru emakumeak, Oraina kontakizun jardunaldien baitan. Bilboko Zenbat Gara elkarteak eta Birak lau saio antolatu dituzte, eta Lujanbiorena eta Goikoetxearena azkena izan da: Datorren kontakizuna. Bakoitzak bere esparrutik, errelatoen inguruan mintzatu dira.

Gaur egungo “errelato zaharkitu, miope eta kasposoak” izan ditu hizketagai Goikoetxeak. Izen zehatza ere eman die errelato horiei: Narratrix. Baina zer da zehazki narratrix bat?

“Narrazio edo kontakizun fundazionala”. Hau da, sexua bitarra dela, morala unibertsala, umeak gurasoen propietate pribatu, edo gizakia arrazionala. “Are gehiago, animaliengandik desberdintzen gaituena inteligentzia dela”. Horiek dira narratrix-ak; eta errelato horiek dira gizakiak bete behar dituenak, gizaki izateko. Goikoetxeak adierazi duenez, gizakien munduan, herena baino ez da gizaki, beste bi herenak ez dituelako betetzen gizaki izateko arauak. “Jaiotzen den ugaztun hori, ez da gizaki sistematikoki, errelato batzuk behar ditu gizaki izateko”. Arau horiek betetzen ez dituen oro, kanpoan geratuko dela esan du. Besteak beste, azal zuria ez dutenak, dirurik ez dutenak, txikiegiak direnak, edo titiak bai baina alurik ez dutenak.

Errelatoa “indartsua” dela azpimarratu du Goikoetxeak. Izan ere, pertsonek errelato zehatz batzuk jarraitzen dituzte, “periferian” ez geratzeko eta “munstro gisa irakurriak” ez izateko. Horren arrazoi nagusia beldurra da; “norman ez sartzearen beldurra”.

Goikoetxeak argi du errelato horiei aurre egin ahal zaiela. Gakoa kontakizun berriak sortzea da: “Narratrix berriak”. Errelatoak nork sortuko dituen ere badaki Goikoetxeak. “Periferietan daudenek sortuko dituzte: munstro bezala ikusiak direnak, ulertuak ez direnak, ikusezinak direnak”. Haren arabera, haiek dira errelato berriak sortu eta, ondorioz, etorkizun berriak irudika ditzaketen pertsonak.

Errelatoetan, gainera, hizkuntzak ere badu eragina, Goikoetxearen arabera. Haren errelatoan, euskarak zuzenean eragiten du. “Euskaraz egiten dudanean, nire komunitate iruditeria beste bat da”. Esate baterako, azaldu du jardunaldietako publikoari ez diola hitz egingo “Espainiako publikoari” hitz egingo zion moduan. Era berean, haren ustez, euskarak etorkizunean beste ikuskera bat eskaini ahal izateko, beharrezkoa da “komunitate politiko desberdin bat” egotea. “Komunitate politikoa, haragizkoa dena, desberdina izan behar da: instituzionala, lurraldekoa, kultura, arte, jendea, gure egunerokoa… Hori desberdina ez baldin bada, euskara ez da desberdina izango”. Euskarak errealitatea sor dezake. Eta baditu horretarako produktu politiko eta kulturalak: “Hori badaukagu; orain, hori mantendu behar da eta hori berrindartu. Gaitasun materialak behar ditugu, estatu bat, hasteko, eta hor utziko dut”.

Kontatzeko beste modu bat

Beste gai bat jarri nahi izan du mahai gainean Lujanbiok. Arteari buruz aritu da, zehazki, bertsoaz. “Bertsoa kontakizuna da: iraganaren transmisioa ekarri digute, eta garaiaren kontakizuna ere egiten du beti”. Ez dauka oso argi, hala ere, bertsoek etorkizunean etorri daitekeen kontakizuna egin ote dezaketen. Aldiz, argi dauka bertsoa eta oro har artea, “akademia eta teoria” iristen ez diren lekura iritsi daitekeela. “Entzuleen barru-barruraino sartzen da, batez ere, zuzeneko emanaldietan”.

Arteak ahalmen bat du: kontakizun nagusiak eta hegemonikoak alde batera utzi eta beste zerbait konta dezake. “Forma artistikoa bide bat da”. Gizarteak aurretiaz badakiena, beste era batean konta dezake: “Zorroztuta, pozoituta, bihurrituta”. Baina, Lujanbioaren arabera, hori ez da bere ahalmen bakarra: sorkuntzak entzulearen zain bat ukitu dezake, beste ezerk ukitzen ez duena. “Kanta zein bertso batek zain hori ukitzen dizunean, distortsio moduko bat sortzen da”. Zaila egin zaio Lujanbiori sentimendu hori azaltzea, “azaldu ezina” iruditzen baitzaio. “Hala ere, espero dut zuek noizbait sentiarazi izana”.

Nahiz eta bi emakumeek arlo desberdinetatik hasi duten solasaldia, biek iritzi bera dute: utopia berriak beharrezkoak dira, eta sorkuntzak horietan hartu behar du parte. Utopia eta errelato berriekin, errelato “zaharkituei” egin behar diete aurre. “Niretzako garrantzitsua ez da gaur egun zenbat errelato dauden eta ea denek tokia duten, baizik eta hemen ditugun errelatoek zenbat pisatzen duten”, nabarmendu du Goikoetxeak. Eta errelato bakoitzak atzetik duen egitura aztertu behar dela esan du: “Bakoitzak zenbat pisatzen duen, zergatik, eta nola apurtu”. Haren arabera, zutabe “estrukturalak” diren hiru errelato daude: “Kapitalismoaren, patriarkatuaren eta kolonialismoaren errelatoak; gainera, menderakuntza sistema batzuk dira, eta hortik beste milaka menderakuntza deribatzen dira”. Kontakizun horiek aztertu behar direla iradoki du: zergatik “birsortu” diren, eta nola “apur” daitezkeen. Izan ere, argi utzi du errelatoak “materialak” direla: “Uste da ideiak direla, baina errelatoek pila bat pisatzen dute; dena da materialitatea. Materiak komunikatzen du, errelatoa materia mota bat da”.

Egitura alternatiboak

Goikoetxeak salaketa egin du: “Kontakizun berririk ez dugu, begirada erauzi digutelako, nagusien utopiak bakarrik pentsatu ahal izateko”. Eta errelatoak ostu dituztenez, utopiak ere lapurtu dituzte. Baina Goikoetxea baikor agertu da. “Badago alternatiba”. Utopia berriak sor daitezke: “Herrialde askotan sortzen ari dira alternatibak, mugimenduak eta praktika berritzaile asko”. Hala ere, badago arazo bat. Goikoetxeak azaldu duenez, praktika horiek “sistemak bere barne” hartzen dituenean, “normalizatu” egiten ditu. Eta ez baditu egiturak bere barne hartzen, ez dira kontuan hartzen. “Guk eraldaketak sortzen ditugunean, ez dugu egitura alternatiborik. Beraz, egitura handienek eta potenteenek irabazten dute”.

Egitura “handienei” aurre egiteko, utopia berriak sortzeko gakoak eman ditu filosofo politikoak: “Utopiak ilusioa piztu behar du”. Eta nola piztu dezake ilusioa? Irudi berrien bidez, eta kontzeptu berrien bidez. “Utopia sorkuntza da; artea nahastu behar dugu eta gauza berriak bilatu, ilusioa pizteko”. Guztiz ados dago Lujanbio: “Lengoaia artistikoak beste mundu bat sor dezake, beste zerbait posible egingo duena”. Bertsolariaren arabera, arte munduak utopia eta poz hori “destilatzen” dituela, eskala “txiki” batean baldin bada ere.

Errelatoez, utopiez eta arteaz hitz egin ostean, Landabasok azken eskaera egin dio Lujanbiori: “Zuek esandako hitz asko jaso ditut: narratrix, eta punto, egia, utopia, gu, likena, gatazka, adreilua, panfletoa, abangoardista, performance, mistika… hau bertso bat da!” Barre egin du jendeak, baita Lujanbiok ere. Eta Landabasoren orrian dauden hitz guztiak begiratu eta gero, azkar erantzun du: “Agian bertso idatzi batzuk egingo ditut, etxean”.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Feminismoa
2025-08-29 | Euskal Irratiak
Maitena Chohobigarat
“Beharbada menopausia gehiago aipatu beharko genuke, aterabideak badirelako”

Baionako ospitalean unitate berritzaile bat ideki da: kardio-ginekologia unitatea, menopausian diren emazteei zuzendua. Gai hau, askotan tabu edo bazterrean utzia, osasun arazoak eragin ditzake bizitzako etapa horretan.


Festetako egitarauaren argazkia matxista dela salatu du Cascanteko emakumeen elkarteak

Candela emakumeen elkarteak eta PSNk eskatu dute argazkia kentzea eta udalak argitaratutako materialetan kontrol handiagoa egotea, ez egoteko estereotipo sexistarik.


2025-07-25 | Ana Morales
Esan barik ez doalako

Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]


Gizon heterosexualak eta literatura feminista: hausnarketa bat

Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]


Gorputz hotsak
“Angustia handia sortzen dit ezer ez ikustera iritsi ahal izateak”

Euskal dantzak, pilates, bilobekin egon, gurutzegramak egin eta beste zaletasun asko ditu Grego Idiakez Kortak (Ezkio-Itsaso, Gipuzkoa, 1950). 62 urterekin iktus bat izan zuen, eta ordutik, ezin ditu nahi beste gauza egin. Iktusaren ondorioz, begi baten ikusmena galdu du, eta... [+]


Musikaren analisi feministak
Orbain bizien oinordeko, lerroarteak zabaltzeko

Bizi-biziak dira oraindik musikan dabiltzan emakume eta genero disidenteen azalean bizi izandako indarkeriaren orbainak. Ugaritu dira, halaber, orbain horiei buruzko ahotsak komunikabideetan, ikerketetan zein hainbat ekimenetan. “Asko dago egiteko oraindik”, diote... [+]


2025-07-23 | June Fernández
Meloi saltzailea
Duintasuna

Langabezian geratu nintzen 24 urterekin, eta ezagun batek lan xelebrea eskaini zidan: ezkondu aurreko despedidak antolatzea. Logroñoko bere enpresa hedatu nahi zuen beste hiriburuetara, tartean Bilbora. Ezkongaien lagunen deiak jasotzen nituen, eta askotariko jarduerak... [+]


Laura Macaya
“Indarkerian esku hartzeko marko hegemonikoek ez diete onik egiten emakumeak suspertzeko prozesuei”

Urte luzeak daramatza Laura Macayak indarkeria jasan duten emakumeei lagun egiten, arlo instituzionalean, militantzian, bai eta beste justizia-eredu batzuetatik abiatuta ere. Horri guztiari buruzko liburu bat kaleratu berri du: Gatazka eta abusua ez dira gauza bera (Katakrak,... [+]


Iñaki Mujika ('Handbike' txirrindularia)
“Uste dena baino askoz hobeto bizi zaitezke gurpildun aulkian”

Motorrez gainezka dago Iñaki Mujikak Altsasun duen tailerra. Ilaran daude denak, baina bada barreneko gelaxka batean aparte gordetako bat. Mujikak beretzat egokitu nahi duen motorra da. 2021ean igo zen azkenekoz motor gainera; istripu larria izan zuen moto-kros zirkuitu... [+]


Emakume sexualizatuak oholtzan eta Arrigorriagako polemika: askatasunaren eta eredu patriarkalaren artean

Norbere gorputzaren gaineko erabakiez, estetika heteropatriarkalaren morrontzaz, kontraesanez eta musikaren industriaz solastatzeko baliatu dugu Arrigorriagako polemika: herri horretako jai batzordeak Vulkano orkestra festa-egitarautik kentzea erabaki du, ikuskizuneko... [+]


ZERO CHOU
“Pertsona homosexualak eta tradizioa adiskidetzea nahi dut”

30 urte baino gehiago daramatza Zero Chou zinemagile taiwandarrak istorioak kameraren atzetik kontatzen, bai zinemarako, bai telebistarako. Aurten, Zinegoak jaialdiaren 22. edizioko ohorezko saria jaso du.


Kriminalizazioaren gainetik Lurrezko herria

Euskal Herrian zein munduan, gero eta ugariagoak dira lurraren defentsan sortzen diren mugimenduak, bizitzari eusteko ezinbestekoa den lurraren balioa aldarrikatzen dutenak. Borroka hauek ez dira soilik erresistentzia; itxaropenaren eta konplizitatearen oinarri ere bihurtu dira... [+]


Gorputz hotsak
“Drag-ari esker deskubritu nuen pertsona trans bat nintzela”

“Bohemioa”, “poeta”, “mozkorra” eta “amodioaz maiteminduta” dagoen drag bat da Travis Tea (2024, Travistonia planetakoa). Autopertzepzio bat dela dio, eta kanpotik “talenturik gabeko eta antigoaleko poetatzat” dutela... [+]


2025-07-09 | June Fernández
Meloi saltzailea
Jimenez Escudero

1925. urtea izango balitz, akaso emakume erraketistak izango lirateke Zeruko Argiako aktualitate orrialdeetako protagonistak. Agian haien kirolari merituak goraipatzeko, agian feminitate arauak desobeditzeagatik seinalatzeko. Nire buruari agindu diot haien izenak memorizatzeko... [+]


Hizkuntza inklusiboak “ikuspegi berdinzaleagoa” garatzen laguntzen du, ikerketa baten arabera

Emakundek babestutako Hizkuntza aldaketa sozialerako tresna: hizkuntza inklusiboaren erabileraren ondorio batzuen azterketa teorikoa eta enpirikoa ikerketak ondorioztatu du hizkuntza inklusiboa erabiltzea garrantzitsua dela genero ezberdintasunak ez areagotzeko.


Eguneraketa berriak daude