Sarrionandia: “Gauza asko behar genituen garai hartan, eta zineak eman zigun leiho hori”

  • Zeruko Argian eta Anaitasuna-n idatzi zituen zinema kritikak Joseba Sarrionandiak 1977 eta 1980 urteen artean, 20 urte inguru zituela. Horien bilduma eginda, Pamiela argitaletxeak argitaratu du liburua, Joseba Sarrionandiaren zinema paperak (1977-1980). Josu Martinezek egin ditu edizioa eta hitzaurrea.

Joseba Sarrionandia, Josu Martinez eta Elixabete Garmendia, liburuaren aurkezpenean Donostiako Tabakaleran. ARGIA CC BY SA

2025eko irailaren 26an - 12:00
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Batzuetan testu luzeagoak, besteetan motzagoak... Astez aste komentarioak idatzi zituen Zeruko Argian eta Anaitasuna-n Joseba Sarrionandiak. “Ordura arte ez zegoen halakorik euskaraz”, adierazi du Josu Martinez zinegile, irakasle eta liburu honen ediziogileak.

Hitzaurrean honela dio Martinezek: “Buñuel, Kubrick, Chaplin, Bertolucci, Eisenstein, Pasolini, Bergam, Fassbinder, Woody Allen... Zinemaren historiako pelikula eta autore gako asko ageri dira Sarrionandiak 18-22 urte zituela idatziriko testuotan, eta horrekin batera, gero bihurtuko zen idazlearen ezaugarri nagusiak ere nabari dira: erudizioa, umorea, kritikotasuna eta poesia eta filosofiarako joera”.

Ostegun eguerdian egin dute aurkezpena Tabakalerako tabernan, Donostiako Zinemaldiarekin bat eginez. Propio, jakina. Izan ere, Zinemaldia bertatik bertara jarraitu zuen Sarrionandiak, ostatu hartuta Elixabete Garmendiaren Amarako auzoko etxean. Zeruko Argian zebilen Garmendia, eta ordurako hasia zen Sarrionandia astekarian idazten. Garmendiak aurkezpenean oroitarazi duenez, Zeruko Argiaren Donostiako Okendo kaleko bulegoan 1977ko apirilean hasi ziren jasotzen Durangotik era anonimoan bidaliriko idazki batzuk. “Ondo idatzita zeuden, artikulu modernoak ziren, literaturari eta zineari buruzkoak oro har, baina baita gai soziopolitikoen ingurukoak ere, betiere ezkerretik pentsatuta, eta ezizen batekin sinatuta”.

Anboto inguruko gazte hura Donostiara bilera batera bertaratzekoa zela-eta, Zeruko Argiaren bulegotik pasatzeko esan zioten. Han azaldu zen 18 urteko gaztea. Tratuak egin zituzten; zerbait pagatuko ziotela, Zeruko Argiarentzat inportantea zela haren idazkiak argitaratzea. “Gu kazetari soil-soilak ginen, eta hau idazlea zen; idazkera gustatzen zitzaigun eta bazeukan zerbait indar handia zuena”, adierazi du Garmendiak. Are, Zeruko Argiaren bulegoan “desiratzen” egoten ziren postaria noiz helduko. “Beti sorpresaren bat ematen zigun”, gehitu du.

Ispilua

Joseba Sarrionandiak aitortu du “lotsatuta” dagoela liburua argitaratu delako, oso gazterik idatziriko gauzak direlako eta, gaurko egunetik begiratuta, hainbat kontu “arraroak” iruditzen zaizkiolako. Eta, aitzindari gisa aurkeztu badu ere Martinezek, berarentzat beste norbaitzuk ziren erreferenteak, hala nola Bernardo Atxaga eta Ramon Saizarbitoria, Gu Euskadi-n idazten zutelako. Txema Larrea eta Felix Ibargutxi ere izan ditu gogoan.

“Euskaldunok, orduko hartan, hutsetik sortzen ari ginen dena”, oroitarazi du Sarrionandiak. Momentu historikoa zen, gainera. Zeren, ordura arte, normalena zen “westernak eta espainoladak ikustea”, horiexek ematen zirelako zine aretoetan, “besteei pasatzen zitzaizkien gauzak”, ez ordezkatuta sentitzeko moduan. Urte gutxitan, baina, zinemaren industria errekuperatu egin zela uste du Sarrionandiak; bestelako pelikula batzuk ekoiztu ziren nazioartean, eta zine aretoetan ikus zitezkeen. Gai soziopolitikoen inguruko gaiak, filmetan atzerrian kokatuko baziren ere, “euskaldunon eguneroko ziren”. Hau da, ispilua: “Besteei pasatzen zitzaien arren, guri ere gertatzen zitzaizkigun gai horiek”.

Memento inportantea zen euskaldunentzat, Sarrionandiaren aburuz: “Gauza asko behar genituen (sozialismoa, independentzia, sexua...) eta zineak ematen zigun leiho eta utopia zentzu hori”. Sarrionandia gazteak bere buruari ipini zion zeregina: leiho horri buruz zerbait interesgarria esatea.

Martinezek finitu du esanez “bide irekitzaileak” izan zirela Sarrionandiaren testu horiek. Fundamentalak izan dira euskal zinemarentzat, bere arabera, kultura zinematografikoa eraikitzen lagundu dutelako. Pelikulak beharrezko dira, ikusleak ere bai jakina, baina baita kultura zinematografikoa ere.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinema
molt lluny
Izan zitekeen, baina ez da

Molt lluny klasiko bat da, barrura begirako klasiko bat. Gerard Oms zuzendariaren lehen obrak beste pelikula askotan ikusi den barne bilaketa proposatzen du: gizon heterosexual oso normatibo batek antsietate dezentekoa du, ez daki zer gertatzen zaion, baina ez dago gustura... [+]


Winter of the Crow
Zikina

Testuinguru historiko, politiko eta sozialik gabea, kasik azalpenik ez... Eskasa iruditu zait oso Donostiako Zinemaldiaren itxiera galako pelikula, The Winter of the Crow

Poloniako Varsovian kokatzen da, 1981eko abenduan. Psikiatra irakasle britainiar bat da... [+]


2025-09-27 | Eneko Atxa Landa
La misteriosa mirada del flamenco
Zaintzaren eta biolentziaren artean

Diego Céspedesek idatzi eta zuzendutako luzemetraia da La misteriosa mirada del flamenco, jendez lepo zegoen Kursaaleko 2. aretoa oso-osorik hunkitu duena. 1980ko hamarkadan kokatzen da, Txileko basamortuan, eta hamaika urteko Lidia gaztea (Tamara Cortés) du... [+]


2025-09-27 | Eneko Atxa Landa
Kota
Eman Oscar bat oilo horri, mesedez!

Ikusi izan ditugu animaliak zineman: txakurrak, tximinoak eta txerriak, esaterako. Baina oilo bat protagonista duen pelikularik nik ez dut ikusi sekulan, behintzat. A priori astakeria dirudi: oiloa baino animalia inespresiboagorik ez zait bururatzen. Hegoak astindu ditzake eta... [+]


Die my love
Erretratu pertsonala

Veneziako Mostran aurkeztu ondotik, Lynne Ramsay zuzendariaren Die my love pelikula Zinemaldian eman dute, Jennifer Lawrence aktoreak Donostia Saria jasoko duenaren aitzakian. Saria eskuratzen gazteena da; 35 urte ditu. Ibilbide handia egin du dagoeneko Lawrencek, eta bere... [+]


Ballad of a Small Player
Arima urratua

Film zoroa da Edward Berger zuzendariaren lan berria: Ballad of a Small Player. Iaz Conclave aurkeztuta, nork esan zezakeen istorio aldrebes honetara egingo zukeela salto?

Badiotsuet, baina, oro har prentsak iritzitakoa baino film hobea iruditu zaidala niri.

Kasinoen mundu... [+]


Ciudad sin sueño
Periferietan periferiena

Ciudad sin sueño pelikula bat da, baina dokumental bat izan zitekeen. Izenak, lekuak, gertaerak; guztiak dira benetakoak. Periferietan periferiena erretratatu du Guillermo Galoe zuzendariak. Madril kanpoaldean dago Cañada Real, Europako asentamendu irregular handiena... [+]


zeru ahoak
Almandoz, helduta, sakon

Bost urte dira Koldo Almandozek Nerea Garcia inspektorea pantaila txikira ekarri zuela. Hondar Ahoak estreinatu eta bost urtera heldu da seriearen bigarren zatia, Zeru Ahoak; helduta eta Garciaren munduko estoldetan behera. Oraingo telesail honek ere lau kapitulu izango ditu,... [+]


2025-09-26 | Eneko Atxa Landa
Popel
Dokumental paregabea

Truebako areto txikian ikusi dut Popel (Errautsak), Oier Plazak zuzendutako dokumentala. Bertan, Unai Eguia irakasleak hasitako ikerketa bat da lana piztu duen lehen txinparta: El impostor eleberria irakurrita, nortasuna lapurtu zioten Enric Moner kataluniar errepublikanoari zer... [+]


2025-09-26 | Eneko Atxa Landa
Shiro no Kajitsu
Zein ote da autorearen intentzioa?

Shiro no Kajitsu (Lore zuriak eta fruituak) izan da Zinemaldiaren zazpigarren egunean ikusi dudan lehengo filma. Yukari Sakamoto zuzendari japoniarrak eginiko lana izan da, hango gizartean kokatuta, neska gazteentzako eskola kristau bateko istorioa kontatzen duena. Anna (Miro)... [+]


Nuremberg
'Amerikanada' klasikoa

Sentitzen dut, geroz eta pazientzia gutxiago dut AEBen bandera haizatzeaz haragoko helbururik ikusten ez dieten filmekin. Historia haien begietatik, haien heroi kaparekin kontatu dute berriz. Beste amerikanada bat ikusi dugu, western moderno bat. Oppenheimer... [+]


2025-09-25 | Eneko Atxa Landa
L’edat imminent
Zaintzari begirada samurra

Sei zinegile gaztek osatutako taldea da Col-lectiu Vigilia, Zinemaldira proposamen intimista ekarri duena. L’edat imminent (Datorren adina) istorio ederra eta gertukoa da: Bruno (Miquel Mas Martínez) 18 urteko gaztea da, eta 86 urteko amona, Natividad (Antonia... [+]


2025-09-25 | Eneko Atxa Landa
Daniela Forever
Freskotasuna ametsen munduan

Horrenbeste pelikula tragikoren artean, atsegin handiz hartu dut Nacho Vigalondo zuzendari eta gidoilariaren Daniela forever, oso pelikula arina, freskoa eta ikuserraza da eta. Nicolas DJa da, Madrilera joan zen lan kontuengatik, eta bertan, diskoteka batean lanean ari zela,... [+]


2025-09-25 | ARGIA
Milaka pertsona Palestinaren alde Zinemaldian eta Donostiako kaleetan

Asteazken arratsaldean Palestinaren aldeko eta genozidioaren aurkako aldarriak hartu du Donostia. The voice of Hind Rajab filmaren emanaldia izan da lehenik Zinemaldian, ikusleen txalo zaparrada artean, eta ondoren manifestazio jendetsu batek zeharkatu ditu hiriko kaleak.


Eguneraketa berriak daude
Bi haur Palestinako banderarekin
Aste honetan zenbaki berezia: Genozidioa gelditzeko, Israeli boikot
Herrien arteko elkartasunari gure aletxoa jarri nahi izan diogu. Euskal Herritik, euskaraz, herrien munduaren alde. Geldigaitza dirudien basakeriaren aurrean, duela bi urte bezala, ahotsa altxatzeko beharra sentitu dugu.