Periferietan periferiena


2025eko irailaren 26an - 13:43
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Ciudad sin sueño pelikula bat da, baina dokumental bat izan zitekeen. Izenak, lekuak, gertaerak; guztiak dira benetakoak. Periferietan periferiena erretratatu du Guillermo Galoe zuzendariak. Madril kanpoaldean dago Cañada Real, Europako asentamendu irregular handiena. Hango eguneroko bizitza erakusten du, bi neraberen begietatik: Toni(no) ijitua (Antonio Fernández Gabarre) eta Bilal magrebtarra (Bilal Sedraoui). Argirik, urik eta Europako gizarteetan oinarrizkotzat jotzen den edozein erosotasunik barik bizi dira bi gazteak, baina bizimodu horretan dira zoriontsu. Harik eta beren amets hori puskatzera heltzen den Europa: hondeamakinak heldu dira auzora, etxeak botatzen ari dira eta alde egin behar dute.

Toni bizi den auzoa -herria edo hiria izan zitekeen bizi den jende kopuruagatik- galerei balorez erantzuten dien horietakoa da. Laguntasuna, aititarekiko miresmen mugagabea, komunitate bizitza nabari zaizkio protagonistari, Toniri. Bere bizitza oreka batean bizi du, galeren hutsunea betetzen baitute aipatutakoek, eta maite du bere ingurua: maite du aititarekin duen konplizitatea, maite du haren erresilientzia auzoan gelditzeko, maite du kaosak ematen dion askatasuna.

Lehena oreka hori apurtzen Bilal da. Marseillara doa familiarekin, han daukate lehengusua eta gainontzeko familia osoa; eta edonola ere alde behar dute, etxea botako baitiete. Hori da lehen “krak”-a, Toniren ametsaren lehen arrakala. Hortik aurrera, nerabea gainbeheran hasiko da. Puntu gorena izango da bere gurasoak ere etxe bila hasten direnean, eta familian belaunaldi arteko apurketa gauzatuko da. Aititak argi du bere lekua hori dela, “Zelai hau besteko handiak gara hemen, inork ez digu agintzen”; Tinoren gurasoek Madrilera joan nahi dute, pisu batean bizitzera. Eta Tino, bien erdian.

Aitonarengandik, eta, beraz, bere etxearengandik urrunduko duen azken kontua izango da aitonak auzoko batekin egindako tratua: txakurra eman dio etxebizitza berri bat eraikitzeko orube baten trukean. Tinoren txakur maitea. Orduan apurtzen da bien arteko harremana, eta aitonaren askatasun aldarriari bilobak erantzun: “Inork ez dizula agintzen? Ez dizute, bada, etxea bota behar?”.

Cañada Realeko barrunbeetan zehar eraman du ikuslea Galoek, taburik barik erakutsi du droga, animalien trafikoa, azpijokoak; gizarte modernoa eusten dituzten engranajeak, oro har. Saririk ere jaso du: Cannesen gidoi onenari saria eman zioten. Drama etiketa darama pelikulak, eta ez da gutxiagorako: nerabe baten begietatik kontatuta, pertenentzia eta komunitate sentimenduek bestelako esanahi bat hartzen dute, ikuslea malkoetara eramateraino. Bi nerabeen arteko harremanak ematen dio gozotasun puntu bat bestela gordina den kontakizunari. Gogorra da pelikula, baina merezi du ikusteak, gizarteon B aldea ezagutzeko.

Nahi duenak, gainera, Tabakaleran du pelikula osatzen duten irudien erakusketa. Horiek ere, erretratu eder eta gordinak.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinemaldia 2025
zeru ahoak
Almandoz, helduta, sakon

Bost urte dira Koldo Almandozek Nerea Garcia inspektorea pantaila txikira ekarri zuela. Hondar Ahoak estreinatu eta bost urtera heldu da seriearen bigarren zatia, Zeru Ahoak; helduta eta Garciaren munduko estoldetan behera. Oraingo telesail honek ere lau kapitulu izango ditu,... [+]


2025-09-26 | Eneko Atxa Landa
Popel
Dokumental paregabea

Truebako areto txikian ikusi dut Popel (Errautsak), Oier Plazak zuzendutako dokumentala. Bertan, Unai Eguia irakasleak hasitako ikerketa bat da lana piztu duen lehen txinparta: El impostor eleberria irakurrita, nortasuna lapurtu zioten Enric Moner kataluniar errepublikanoari zer... [+]


2025-09-26 | Eneko Atxa Landa
Shiro no Kajitsu
Zein ote da autorearen intentzioa?

Shiro no Kajitsu (Lore zuriak eta fruituak) izan da Zinemaldiaren zazpigarren egunean ikusi dudan lehengo filma. Yukari Sakamoto zuzendari japoniarrak eginiko lana izan da, hango gizartean kokatuta, neska gazteentzako eskola kristau bateko istorioa kontatzen duena. Anna (Miro)... [+]


Nuremberg
'Amerikanada' klasikoa

Sentitzen dut, geroz eta pazientzia gutxiago dut AEBen bandera haizatzeaz haragoko helbururik ikusten ez dieten filmekin. Historia haien begietatik, haien heroi kaparekin kontatu dute berriz. Beste amerikanada bat ikusi dugu, western moderno bat. Oppenheimer... [+]


2025-09-25 | Eneko Atxa Landa
L’edat imminent
Zaintzari begirada samurra

Sei zinegile gaztek osatutako taldea da Col-lectiu Vigilia, Zinemaldira proposamen intimista ekarri duena. L’edat imminent (Datorren adina) istorio ederra eta gertukoa da: Bruno (Miquel Mas Martínez) 18 urteko gaztea da, eta 86 urteko amona, Natividad (Antonia... [+]


2025-09-25 | Eneko Atxa Landa
Daniela Forever
Freskotasuna ametsen munduan

Horrenbeste pelikula tragikoren artean, atsegin handiz hartu dut Nacho Vigalondo zuzendari eta gidoilariaren Daniela forever, oso pelikula arina, freskoa eta ikuserraza da eta. Nicolas DJa da, Madrilera joan zen lan kontuengatik, eta bertan, diskoteka batean lanean ari zela,... [+]


2025-09-25 | ARGIA
Milaka pertsona Palestinaren alde Zinemaldian eta Donostiako kaleetan

Asteazken arratsaldean Palestinaren aldeko eta genozidioaren aurkako aldarriak hartu du Donostia. The voice of Hind Rajab filmaren emanaldia izan da lehenik Zinemaldian, ikusleen txalo zaparrada artean, eta ondoren manifestazio jendetsu batek zeharkatu ditu hiriko kaleak.


2025-09-24 | Eneko Atxa Landa
Bugonia
Lanthimos, beti bezain zoro

Yorgos Lanthimos oso zuzendari berezia da. Poor Things (Izaki gaixoak) ikusi bazenuten, ondo jakingo duzue. Ez nuen birritan pentsatu pelikula hau aukeratzeko garaian, ikusi ditudan zuzendari honen filmak oso gustuko izan baititut. Lotsagabeak dira bere lanak, baita arraroak... [+]


2025-09-24 | Eneko Atxa Landa
Hijo mayor
Migrazioa eta identitatea

Emigratzeko mila forma daudela argi dago: ez da berdina Senegaldik Frantziara emigratzea, Espainiatik Alemaniara edo, Hijo Mayor filmaren kasuan, Koreatik Argentinara. Baina emigratzeak dituen inplikazio sozial eta politikoez gain, pertsonalak ere hor daude: identitatea eraitsi... [+]


Aro berria
Askapenaren aroa

Aro berria ekarri du pantailara Irati Gorostidi zinemagileak, eta a ze aro berri. 1970eko azken urteetan dago kokatua Aro Berria Gorostidiren lan berria, New Directors sailean lehiatzen dena. Azken urte horiek, Francisco Franco diktadorea hil eta demokraziara trantsiziokoak,... [+]


The voice of Hind Rajab
Genozidioaren ahotsa

68.000 gazatarretik gora hil ditu Israelek Gazako Zerrendan. “Ez dira zenbaki hutsak” aldarrikatu izan da sarri, baina zaila izaten da hedabideetan bestelako kontaketarik ematen, informazio guztia blokatuta dagoenean. Bada, The voice of Hind Rajab pelikulak lortu du... [+]


Belen
Abortua legeztatzeko borroka

Palestinaren aldeko aldarriak ia egunero ikusten ari garen Zinemaldi honetan, Dolores Fonzi argentinarrak abortuaren legeztapenaren borroka mahaigainera ekarri du modu biziki intentsuan. Hasieratik harrapatu eta hunkitu nau Belén pelikulak.

Istorio erreala da. 2014ra... [+]


Franz
Nahi duen guztia egin du

Biopic-ak egitea beti pentsatu izan du oso zaila izan behar dela. Ze, klaro, pertsona erreal bati buruz ari zara, ziurrenik dagoeneko hilda dagoena, eta, pentsatzen dut, ez zarela zu izango mundu honetan pertsona hori hoberen ezagutzen duena. Egongo da nor hobekiago ezagutzen... [+]


2025-09-23 | Eneko Atxa Landa
Ni de yan jing bi tai yang ming liang
Irekia, irekiegia agian

Zinemaldiaren laugarren eguna Kursaaleko bigarren aretoan hasi dut. Bertan, Ni de yan jing bi tai yang ming liang-en (Gaueko soinuak) estreinaldia ikusteko aukera izan dugu, produktore, aktore eta zuzendariaren presentziarekin. Filmean, Qing (Aline Chen) da protagonista, neskato... [+]


Eguneraketa berriak daude
Bi haur Palestinako banderarekin
Aste honetan zenbaki berezia: Genozidioa gelditzeko, Israeli boikot
Herrien arteko elkartasunari gure aletxoa jarri nahi izan diogu. Euskal Herritik, euskaraz, herrien munduaren alde. Geldigaitza dirudien basakeriaren aurrean, duela bi urte bezala, ahotsa altxatzeko beharra sentitu dugu.