ARGIA.eus

2021eko urriaren 23a
BESTELAKO ZINEMALDIA / 3. EGUNA

Konfort eremua versus amesgaiztoa

  • Hirugarren eguna zinemaldian eta hasi dira erritualak. Gazte epaimahaiko bi kide topatu ditut eramateko kafea hartzeko ilaran: elkarri izena galdetu diote, zinemaz hizketan hamar bat minutu zeramakitela. Dendakoak bere semea film batean ateratzen dela kontatu die, eta agian inoiz alfonbra gorrian egongo dela. Okindegian "Bollos de cine" kartela zintzilikatu dute. Izugarria da zinemaldiak duen eragina inguruko paisaian.

Ainhoa Gutiérrez del Pozo
2021eko irailaren 19a
Xabier Erkiziaren \"O gemer\" filmaren fotograma

Zuzendari berrien sailean eskaini dute Lena Lanskihren lehen filma. Nich'ya 14 urteko neskato baten erretratua da, Errusian girotuta dagoena. Vikak (hori da neskatoaren izena) jazo zaizkion gertakariak munduari ezkutatu behar dizkio, gizartea ez baita gai horiek onartzeko. Gertatutakoak, alta, bere gain eraman behar ditu, eta ahal bezala moldatu aurrera egiteko, horretarako garatzen dituen tresnek gizartetik gehiago urruntzen badute ere. Pobreziaren, ama nerabeen, familia barneko bortxaketen eta patriarkatuaren paretetan, ikuslegoa ere preso da. Eta ez dauka besterik pantailara begira jarraitzea baino. Egia esan, istorioaren gordintasunaren aurrean bat edo beste aretotik atera da, konfort eremutik bortizki atera baitute. Irudiek fidel mantendu dute hariaren giroa, eta hoztasun emozionalez lagundu dute une oro kontakizuna. Tentsio konstantean maisuki gidatutako film mikatza.

 

 

 

"Nich'ya" filmaren fotograma

 

 

 

Bakardadearen ildotik tiraka, Agustín Banchero Uruguayarraren Las vacaciones de Hilda filmera irits gaitezke. Akaso bi mundu paralelotan, edo bi garai ezberdinetan emakume berari gertatutakoak ditu hizpide. Lehen kasuan, bakarrik bizi den emakumea da, arkitekto bezala lan egiten duena eta ama zaintzeaz ere arduratzen dena. Umore txarreko bizi da, lehor ageri zaio munduari, eta inguruarekiko harreman afektibo oro ukatu du. Bigarren kasuan, hiru semeren ama da, eta senarrarekin minduta dago, bere fidelitate eza medio. Bata bestearen iragana izan liteke, lehen kasuan aspaldi ikusi gabeko semeak bisita egingo diola esaten baitio, eta bigarrenean harreman berezia baitu seme zaharrenarekin. Aitzitik, aktoreen errepikapenak (supermerkatuko kaxako emakumea, fabrikako langilea, jatetxeko zerbitzaria edo nortasun agiria eskatzen dion neska, besteak beste) giro berezia sortzen du, nahasia. Bi istorioak batuko dituen elementuak eztanda egiten du filmaren amaieran, nahasmendu hori potentziatuz. Batetik, bien arteko hariak nola josten diren interesgarria iruditu zait; bestetik, mezua susmagarri gertatzen da. Batez ere, mesfidantza sortu dit ozpindutako emakumearen irudiaren eraikuntzak, iraganerako saltoan izandako senarrarekiko harremanak guztiz baldintzatu izan balu bezala. Uste dut badela garaia bizitza berregiten duten emakumeen plazera erakuts diezaguten, samindura hutsean erretratatuak izan gabe.

 

 

 

"Las vacaciones de Hilda" filmaren fotograma

 

 

 

Xabier Erkiziaren O gemer filma eskaini da, azkenik, Zinemira sailean. Soinuaren munduko ikertzaile ezaguna den Erkiziak zuzendari papera hartu du bidaia gisa aurkeztutako film honetan, estruktura narratibotik urrun. Euskal idi-gurdien hotsen atzetik abiatu zen orain dela 10 bat urte zuzendaria, eta Brasil, Galizia, Erroma eta Egiptora ere eraman du bilaketa horrek. Gizakia, paisaia eta idien arteko harremana du ardatz zuzendariak, eta erritmo musikal eta bisualek gidatzen dute filma. Erkiziak Victor Hugoren aipu bat irakurri nahi izan du proiekzioaren aurretik asmoen aitortza gisa: horrenbesteko zarata egiten zuten gurdien deserosotasunak txunditu zuen idazle frantsesa, eta horrek berak liluratu du lesakarra. Maite Larbururen biolin eta Erkizia beraren akordeoiaren sorkuntza musikalak irekitzen du filma, eta soinuaren eta irudien elkarrizketan galtzen da ondoren haria. Eguna amaitzeko pieza, gozatzekoa.

 

ARGIAn egiten dugun kazetaritza independenteak bultzada merezi duela uste duzu?

Informazio askea lantzen dugu ARGIAn, langileok gara proiektuaren jabeak eta gure informazioen atzean ez duzu sekula multinazionalik, bankurik edo alderdi politikorik topatuko. Gure ustez, burujabetza guztien oinarrian dago informazio burujabetza, ezagutzen dugunaren gainean pentsatzen eta erabakitzen dugu. Horregatik diogu kazetaritza independentea dela demokraziaren oinarrietako bat.

Aldizkaria paperean etxean edo e-postan PDFan jaso nahi duzu? Pozik hartuko zaitugu ARGIAko komunitatean. ARGIAkoa izateko, nahi eta ahal duzun ekarpena egin dezakezu, eta bueltan egoki ikusten duzuna eskatu. Indartu dezagun indartzen gaituena!

Kanal honetan artxibatua: Zinemaldia 2021

Zinemaldia 2021 kanaletik interesatuko zaizu...

Azkenak EGILEA
Argia buletina
Egunaren laburpena
zure e-postan
Eguneraketa berriak daude