Segregazioari aurre egiteko aitzakiarekin, Eusko Jaurlaritzak Ordizian desoreka mantendu eta Eskola Publikoari matrikulazioa kendu dio Ikastolari emateko.
Duela hilabete eskas salatu genuen Hezkuntza Sailak desorekei aurre egiteko neurriek Ordiziako ikastetxeen arteko desoreka betikotuko zutela. Gainera, arreta deitzen genuen, Eskola Publikoa lehenetsi ezean eta eskariari soilik kasu eginez gero, Eskola Publikoak matrikulazioa, ikas-gelak eta ikas-lerroak galtzeko arriskua zabaltzen zela, Ikastolaren mesedetan.
Ez da horrela gertatu. Hezkuntza Saila urrunago joan da. Eskola Publikoak eskari handia izan du 2023-24 ikasturterako Haur Hezkuntzako 2. mailan eta, behin-behinean, Ikastolan baino ikasle gehiago matrikulatu dira bertan. Azken urteetan gertatu den moduan, jatorria atzerrian duten eta egoera sozioekonomiko zailean dauden familietako ikasle gehienak Eskola Publikoan eman dute izena.
Zein izan da, ordea, Eusko Jaurlaritzaren esku-hartzea? Ba, Ordiziaren kasuan, aurrez adierazitako irizpideen aurka ikaspostuak ez ditu eskariaren baitan esleitu. Eskola Publikoak Ikastolak baino matrikula gehiago izan ditu eta Eskola Publikoak bost ikaspostu libre izan arren, Eskola Publikoa hautatu dutenen eta Hezkuntza Sailak bere irizpide erabat ilun eta subjektiboen baitan, “zaurgarri” moduan izendatu dituen hainbat ikasle Ikastolara bideratu ditu. Ikastolatik Eskola Publikora, berriz, “ez zaurgarri” moduan izendaturiko ikasle bakarra. Zein da emaitza? Eusko Jaurlaritzak Eskola Publikoa bi ikasle gutxiagorekin utzi duela Ikastolaren mesedetan eta apenas eragin duela oso larria den desorekan.
Desorekaren arrazoia ezin da jarri jatorria atzerrian duten familietako ikasleengan, egoera sozioekonomiko zaila pairatzen dutenengan edo “zaurgarri” moduan izendatzen diren ikasle edo familiengan
Hau da, “zaurgarri” izendapena egiteko irizpide, argi eta objektiborik gabe, erabat eztabaidagarria den galdeketa baten aintzat hartuz eta erabat ezkutuan kudeatu den ditxosozko “Zaurgarritasun Indizea” erabili du Hezkuntza Sailak Eskola Publikoari matrikulazioa kendu eta itunpeko ikastetxeari emateko, desorekan apenas eraginik izan gabe. Beldur gara, gainera, behin ikasturtea hasita matrikulatzen diren ikasleen esleipenarekin egoera okertuko den. Izan ere, arriskua dago desoreka bideratzeko aitzakiarekin, Hezkuntza Sailak Eskola Publikoa kaltetzen segitzeko, ikasle berriak Ikastolara bideratuz.
Aurrez ere salatu dugun moduan, desorekaren arrazoia ezin da jarri jatorria atzerrian duten familietako ikasleengan, egoera sozioekonomiko zaila pairatzen dutenengan edo “zaurgarri” moduan izendatzen diren ikasle edo familiengan. Diskriminatzaileak izateaz gain, herritar orok hezkuntza publikoa jasotzeko duen eskubidea urratzen dute, eta ez dute eragin esanguratsurik desoreka handia den errealitateetan. Kontrara, proportzioan gehiago diren heinean, Euskal Herrian jatorria dutenen edo egoera sozioekonomiko hobea dutenen banaketak eragin handiagoa du desorekan eta, ondorioz, orekan.
Eskola Publikoaren funtziorik behinena herritar guztien ezagutza eta hezkuntza premiei erantzutea da, berdintasunean, aniztasunean eta inolako diskriminaziorik gabe. Horren bermatzaile beharko luke administrazio publikoak. Ordizian, ordea, berdintasuna eragozten du, desorekak handitu ditu, aniztasunaren kudeaketa egokia oztopatu eta, orain, ikasleak diskriminatzen ditu hezkuntza publikoa hautatzeko aukera murriztuz, nahiz eta ikaspostu libreak izan Eskola Publikoan.
Ordizian Eskola Publikoak matrikula kopuru ona du, baina muturreko desoreka pairatzen dugu. Beraz, Ordiziako egoera kontuan hartuz gure errealitatera egokitu, Eskola Publikoa babestu eta lehenetsi eta desoreka bideratzen lagunduko duten neurri zehatzak behar ditugu.
Aurrez ere adierazi dugun moduan, ez dugu desorekara kondenatzea onartuko. Ezta Ordiziako herritarrek hezkuntza publikoa aukeratzeko duten eskubidea mugatu eta Eskola Publikoari ikasleak kentzea ere. Eusko Jaurlaritzaren jokabidea publikoki salatzeaz gain, gure eskura dauden bide guztiak jorratuko ditugu egoera honi eta neurri hauei aurre egiteko. Asko dugu jokoan, Ordiziako Eskola Publikoaren oraina eta etorkizuna, baita Ordiziako elkarbizitza, berdintasuna, justizia soziala, inklusioa eta euskalduntzea ere.
Urdanetarrak Ordiziako Eskola Publikoaren Guraso Elkartea
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Artikulu honek badu testuinguru bat lerroburuaren gainetik, Hernaniko Udalean Kontxita Beitiak aurkeztutako Euskal Euskal Errepublikaren aldeko mozioa onartu ez izana. Harira!
Kultura judeokristau, musulmana eta platonismoaren ustez, denbora aurrera... [+]
A zer zortea gurea! Inork nahi ez duen edozein industria-proiekturentzako puntu bero gogokoena gara gu! Ezkerraldea eta Meatzaldea, beti prest beste leku batzuetan gogaitzen duen guztia beso zabalik hartzeko. Petronor? Ederto. Lindane-hobi bat? Aurrera. Dorre elektrikoak gure... [+]
Hemengo politikariek haien diskurtsotan immigranteen etorreraren alde edo kontra egiten dute. Immigrante ez-zurien etorreraren alde edo kontra, noski. Beste mugimenduak ez dut uste gehiegi inporta zaizkienik, edozein alderditakoak izanik ere. Tronu altu-altu batetik begiratzen... [+]
Duela gutxi Eusko Jaurlaritzak bultzatutako "Euskadiko Osasun Ituna" izenekoaren porrota ez da anekdota politiko soil bat, ezta osasun-kudeaketan unean-uneko estropezu bat ere. EAEko osasunaren ikuspegi kolektibo, inklusibo eta benetan publiko bat galtzea politika... [+]
Euskarak urte luzeetan ezaguturiko zapalkuntzaren ondorio larriak, frankismoaren errepresio itogarriak, baita gure hizkuntzarekiko erakutsi zuen jarrera erasokorrak ere, piztu zituzten herri honen euskaldungoaren kontzientzia eta oldarra. Eguneroko esperientziaren egoera larriak... [+]
Sentitzen dut, baina kosta egiten zait sinestea. Yeray Alvarez Athleticeko jokalariak analisi batean positibo eman izanak berriro azaleratu du kirolean existitzen den dopinaren inguruko eztabaida. Eliteko kirolean, hobeto esanda; eta horra hor auziaren gakoa. Kirolari... [+]
Futbola herriaren opioa zela zioten batzuk; garrantzitsuak ez diren gauzetan garrantzitsuena dela pentsatzen dute hainbatek; kapitalismo basatienarekin lotzen duenik ere bada… Nire iritziz, gizartearen isla soila da; herritarron gabezia eta arazo askoren isla.
Ez zait... [+]
Hizkuntzalari ospetsu José Ignacio Hualdek hiru joera nagusi bereizi ditu euskaldun berrien artean, batuarekiko harremanari dagokionez: euskalki biziko herrietan, gazteek etxean euskalkia darabilte eta eskolan batua; gaztelaniaz hitz egiten den hiriguneetan, gehienek batua... [+]
Azkenaldian buruari bueltak ematen ari natzaio, hezkuntza publikoaren egoerari. Aurtengo ikasturteko greba garaiak pasa dira eta lan hitzarmen berria sinatu zela denboratxo bat igaro da. Irakasleoi, onerako eta txarrerako, garai hartako odol beroa hoztu zaigula esango nuke. Ez... [+]
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]