"Pandemiaren ondoren, jakinarazi ziguten eskolatik kanpoko jarduerak askoz gehiago sustatuko zirela, eskura dauden ingurunean eta baliabideak erabiliz, baina gure seme-alaben hezkuntzan hain garrantzitsua den konpromiso hori ez da betetzen ari". Guraso batek ikastetxeko zuzendaritzari bidalitako gutun zatia da; kanpoaldea konkistatzeko sortu zen grina desagertu al da eskoletan?
Pandemia sasoian, eskola-orduetan ahal zen neurrian kanpora ateratzearen aldeko apustua egin zuten ikastetxe ugaritan; klaseak kanpoan emateko antolatu ziren han-hemenka, sarri udalarekin koordinatuta. Ikastetxe mordoxka zerrendatu genituen, adibidez, duela hiru urteko artikulu honetan, eta gaia jorratu genuen beste erreportaje batean, irakasleak hala zioen: "Ikusten ari gara segida duela joerak". Azken finean, osasunaren ikuspegitik harago (leku irekiak hobetsi behar ziren, kutsatzeko arriskua txikitzeko), ikuspegi hezitzailetik onura ugari ikusi zitzaion klaseak lau hormetatik ateratzeari, edukiak barneratzeko, kontzeptuak esperimentzatzeko, ikas-jarrera positiboagoa garatzeko… Baina joerak segida izan al du benetan? Utzi al du sikiera arrastorik, ingurura irteteko borondate handiagorik eskoletan? Duela bizpahiru urteko zerrendatik zein ikastetxek eutsi ote dio asmoari, zeinek mantendu du ohitura gutxieneko bat, zein erori da gurpiletik?
Konpetentziak barneratzera eta proiektuka lan egitera bultzatzen dute gaur egungo korronte eta administrazioek, eta proiektuka lan egiteko testuinguru ederra da kanpoaldea. Liburuak eta irakaslearen azalpenak funtsezkoak dira, esperimentazioa eta bertatik bertarako ezagutza ere bai. Eskola dagoen auzoari, inguruari, txango bati… etekin handia atera dakioke.
Zer ikasi genuen?
Pandemia garaian ikastetxe askok egin zuen kanporako saltoa. Ikasi genuen kanpo espazioak ez direla zertan egunero erabili, baina maiztasunak eta irteerak sistematizatzeak baduela garrantzia, eta noizean behin ordutxo bat kanpora ateratzea ez dela asmoa, orekatuagoa izan behar duela kanpoan eta barruan pasatzen dugun denbora. Ikasgelan eta ikasgelatik kanpo jorratu daiteke gai bera, eta batak bestearen osagarri eta segida izan behar du, kanpoan landutakoa gelan eztabaidatu, gelan barneratutako informazioa kanpoan kontrastatu...
Ikasi genuen, baita ere, curriculum guztia ez dagoela zertan kanpoan landu, baina arlo asko landu daitekeela (historia, kimika, geografia, artea, matematika, ingurumena…) eta espazio horretan zer eta nola landu nahi dugun prestatzea inportantea dela. Gako eta adibide praktiko ugari jaso genuen erreportaje honetan.
Eta ikasi genuen kanpo espazioak ganoraz eta koherenteki erabiliz gero, hezkuntzarako altxorra direla. Dani Zuazagoitia irakasleak hala kontatu zuen: "Ebidentziek adierazten dute kanpo espazioetan ikaskuntza prozesua hobetzen dela; frogatuta dago kanpoan gaudenean jarrera ezberdina dela, baita gure arteko harremanak ere –ikasleen artean, baina baita irakasle eta ikasleen artean ere–, giroa hobea dela finean, umorea hobetu eta emozio positiboak sortzen direla, eta badakigu ikaskuntza prozesuak emozioetan oso errotuta daudela. Horrek guztiak atxikimendua handitzen du espazio horrekiko, eta bertan jaso dituzten esperientziak eta ezagutzak (kontzeptualak eta prozedurazkoak) hobeto berenganatzen dituzte ikasleek. Azalpen abstraktuak baino hobeto ulertzen dira maiz kontzeptu eta eragiketak, ikusi, ukitu eta manipulatu ditzakegunean".
Curriculum guztia ez dago zertan kanpoan landu, baina espazio horretan zer eta nola landu nahi dugun prestatzea inportantea da
Kanpora ateratzeko oztopoak
Beti ez da erraza kanpoaldean ekintzaren bat antolatzea, adibidez ikasgelan hezitzaile bakarrarekin moldatzen den taldeari bi hezitzaile eskatzen bazaizkio kanpora irten ahal izateko. Sarri malabareak egin behar dituztela aitortzen dute irakasleek, koordinatzeko. Kanpoan zer eta nola egin jakiteko irakasle ugariri falta zaien formakuntza ere traba izaten da, baita lau hormen arteko inertzian eroso dauden maisu-maistrak motibatzea ere. Horrez gain, lana eta ahalegina eskatzen du curriculuma kanpora ateratzeak.
Euskal Herrian, zer esanik ez garaiotan, euria eta hotza lagun ditugu maiz, eta badakigu teoria, "ez dago eguraldi txarrik, arropa desegokia baizik", baina errealitatea da eguraldia sarri muga izan ohi dela kanpora joateko.
Animalia-etikaz mintzatuko dira EHUko ikastaroetako batean. Leire Morras Aranoak, ikastaroaren zuzendariak, hezkuntzan antiespezismoa lantzeko dauden hutsuneak eta aukerak nabarmendu ditu.
Udako Euskal Unibertsitateak hogei jardunaldi eta topaketa antolatu ditu ekainaren 11tik hasita hilabete batez, hausnarketari bide emateko eta "arnasgune akademikoa" izateko helburuarekin. Inguma datu-base berrituan unibertsitate mailako jakintza alor ugaritako ia 50.000... [+]
Espainiako Lanbide Heziketaren legeak egoera larria ekarri duela iritzita, kezka nagusiekin manifestua idatzi du irakasle talde batek eta jasotako sinadurak aurkeztu dizkio Eusko Jaurlaritzako Lanbide Heziketako Sailburuordetzari. “Joan garen ikastetxe guztietan bat egin... [+]
Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak iragarri duelarik hainbat ikastetxe eta zonaldetan sukaldeak jarriko dituztela, EHIGE gurasoen federazioak dio gaur egun catering-enpresen esku dauden eskola-jantokietako eredua bera aztertzea eta bestelako kudeaketa bat bultzatzea dela... [+]
Ehunka pertsona joan dira jaialdira, haien artean Begoña Pedrosa Hezkuntza sailburua, 60 milioi euroko inbertsioa iragarri duena Eskola Txikientzat.
EAEko Hezkuntza Sailak egindako “balorazio oso positiboa” ezbaian jarri du Arartekoak ebazpen batean. Bere esanetan, “neurri irmoagoak” hartu ezean, Ordiziako eskoletan dauden zaurgarritasun eta hizkuntza desoreka arazoak konpontzetik “urrun”... [+]
Rafah-ra doan nazioarteko martxarekin bat eginez, Gasteizen mobilizatzera deitu du plataformak, baita ikasgeletan ere. Palestinar haurrekiko elkartasun argazkiak ateratzeko eskatu du.
Nork sinesten du urtebetean Ordiziako errealitatea goitik behera aldatu dela eta desorekak desagertu direla?
Udaberriko oporren ataritan egunkarietan Begoña Pedrosak eman zigun titularra: Ordiziak ez du desorekei aurre egiteko plan berezirik behar... [+]
Herri txikiak bizirik dauden eremuak direla eta bizirik jarraitzeko herriari begiratuko dion eskola gakoa dela aldarrikatuko dute, aurten ere, Gipuzkoako Eskola Txikien Festan. Ekainaren 8an ospatuko dute, igandean, Ezkio-Itsason, landa guneko herri txikiak hezkuntzarako zein... [+]
Hamaika familiak egin dute ikastetxe publikoan D eredura pasatzeko eskaera. Zentroak baiezkoa eman du, baita Udalak ere, baina errefusatu egin du Nafarroako Gobernuak "espazio falta" argudiatuta.
Udaberriko loreez zirriborroa neukan egina gaurko artikulurako, naturaren zikloei begira idaztea eta garaian garaikoa ekartzea gustatzen baitzait baina artikulugile daramadan denboran ikasi dut maiz gaia ezin duela norberak aukeratu, biziak ekartzen dituelako beste gai batzuk.
EHUk, aldiz, azaldu du ezinezkoa dela hitz emandako 40 plaza berriak eskaintzea, ez baitute horretarako baliabiderik. Plaza berrien kopurua pixkanaka areagotzeko asmoa erakutsi du EHUk.
Euskal hezkuntza sisteman haur zaurgarriak ondo integratzeko dekretua egin zuen Eusko Jaurlaritza Hezkuntza Sailak 2023ko maiatzean eta gaur haren balorazio oso kritikoa egiten du Ikastolen elkarteak: hark ez du balio izan segregazioa amaitzeko. Hainbat proposamen ere egin... [+]