"Pandemiaren ondoren, jakinarazi ziguten eskolatik kanpoko jarduerak askoz gehiago sustatuko zirela, eskura dauden ingurunean eta baliabideak erabiliz, baina gure seme-alaben hezkuntzan hain garrantzitsua den konpromiso hori ez da betetzen ari". Guraso batek ikastetxeko zuzendaritzari bidalitako gutun zatia da; kanpoaldea konkistatzeko sortu zen grina desagertu al da eskoletan?
Pandemia sasoian, eskola-orduetan ahal zen neurrian kanpora ateratzearen aldeko apustua egin zuten ikastetxe ugaritan; klaseak kanpoan emateko antolatu ziren han-hemenka, sarri udalarekin koordinatuta. Ikastetxe mordoxka zerrendatu genituen, adibidez, duela hiru urteko artikulu honetan, eta gaia jorratu genuen beste erreportaje batean, irakasleak hala zioen: "Ikusten ari gara segida duela joerak". Azken finean, osasunaren ikuspegitik harago (leku irekiak hobetsi behar ziren, kutsatzeko arriskua txikitzeko), ikuspegi hezitzailetik onura ugari ikusi zitzaion klaseak lau hormetatik ateratzeari, edukiak barneratzeko, kontzeptuak esperimentzatzeko, ikas-jarrera positiboagoa garatzeko… Baina joerak segida izan al du benetan? Utzi al du sikiera arrastorik, ingurura irteteko borondate handiagorik eskoletan? Duela bizpahiru urteko zerrendatik zein ikastetxek eutsi ote dio asmoari, zeinek mantendu du ohitura gutxieneko bat, zein erori da gurpiletik?
Konpetentziak barneratzera eta proiektuka lan egitera bultzatzen dute gaur egungo korronte eta administrazioek, eta proiektuka lan egiteko testuinguru ederra da kanpoaldea. Liburuak eta irakaslearen azalpenak funtsezkoak dira, esperimentazioa eta bertatik bertarako ezagutza ere bai. Eskola dagoen auzoari, inguruari, txango bati… etekin handia atera dakioke.
Zer ikasi genuen?
Pandemia garaian ikastetxe askok egin zuen kanporako saltoa. Ikasi genuen kanpo espazioak ez direla zertan egunero erabili, baina maiztasunak eta irteerak sistematizatzeak baduela garrantzia, eta noizean behin ordutxo bat kanpora ateratzea ez dela asmoa, orekatuagoa izan behar duela kanpoan eta barruan pasatzen dugun denbora. Ikasgelan eta ikasgelatik kanpo jorratu daiteke gai bera, eta batak bestearen osagarri eta segida izan behar du, kanpoan landutakoa gelan eztabaidatu, gelan barneratutako informazioa kanpoan kontrastatu...
Ikasi genuen, baita ere, curriculum guztia ez dagoela zertan kanpoan landu, baina arlo asko landu daitekeela (historia, kimika, geografia, artea, matematika, ingurumena…) eta espazio horretan zer eta nola landu nahi dugun prestatzea inportantea dela. Gako eta adibide praktiko ugari jaso genuen erreportaje honetan.
Eta ikasi genuen kanpo espazioak ganoraz eta koherenteki erabiliz gero, hezkuntzarako altxorra direla. Dani Zuazagoitia irakasleak hala kontatu zuen: "Ebidentziek adierazten dute kanpo espazioetan ikaskuntza prozesua hobetzen dela; frogatuta dago kanpoan gaudenean jarrera ezberdina dela, baita gure arteko harremanak ere –ikasleen artean, baina baita irakasle eta ikasleen artean ere–, giroa hobea dela finean, umorea hobetu eta emozio positiboak sortzen direla, eta badakigu ikaskuntza prozesuak emozioetan oso errotuta daudela. Horrek guztiak atxikimendua handitzen du espazio horrekiko, eta bertan jaso dituzten esperientziak eta ezagutzak (kontzeptualak eta prozedurazkoak) hobeto berenganatzen dituzte ikasleek. Azalpen abstraktuak baino hobeto ulertzen dira maiz kontzeptu eta eragiketak, ikusi, ukitu eta manipulatu ditzakegunean".
Curriculum guztia ez dago zertan kanpoan landu, baina espazio horretan zer eta nola landu nahi dugun prestatzea inportantea da
Kanpora ateratzeko oztopoak
Beti ez da erraza kanpoaldean ekintzaren bat antolatzea, adibidez ikasgelan hezitzaile bakarrarekin moldatzen den taldeari bi hezitzaile eskatzen bazaizkio kanpora irten ahal izateko. Sarri malabareak egin behar dituztela aitortzen dute irakasleek, koordinatzeko. Kanpoan zer eta nola egin jakiteko irakasle ugariri falta zaien formakuntza ere traba izaten da, baita lau hormen arteko inertzian eroso dauden maisu-maistrak motibatzea ere. Horrez gain, lana eta ahalegina eskatzen du curriculuma kanpora ateratzeak.
Euskal Herrian, zer esanik ez garaiotan, euria eta hotza lagun ditugu maiz, eta badakigu teoria, "ez dago eguraldi txarrik, arropa desegokia baizik", baina errealitatea da eguraldia sarri muga izan ohi dela kanpora joateko.
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Gero eta sarriagotan ikusten ditut nerabeak sufritzen. Irakasle naizenetik Bigarren Hezkuntzan, azken urteotan gero eta kasu bortitzagoen aurrean ikusi dut neure burua, eta hortxe batez ere hasten zaigu irakasleoi korapiloa. Nola lagundu nerabeari? Ikastetxean ordu asko... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Espainiako Gobernuak Europako Batzordeari egindako eskaerari Euskal Herriko, Kataluniako eta Galiziako 28 unibertsitatek babesa eman diote. Salvador Illa Kataluniako Generalitateko presidenteak eta Imanol Pradales lehendakariak eskutitz bat sinatu dute eskaerari babesa... [+]
Hezkuntza Sailak 2025-2026 ikasturtearen antolaketa bigarren hezkuntzako ikastetxe publikoetan ebazpena argitaratu du. Urteroko agiria da, uztail hasierakoa; ikasturte-hasierako ebazpena esaten diogu.
Aurtengoan, hauxe jasotzen du euskarazko bertsioak:... [+]
Berriz gertatu da. Bartzelonako Unibertsitateko ikerlari batzuek (emakumeak) salatu dituzte beren nagusiarengandik (gizona) jasandako sexu erasoak eta nagusikeria edo botere-gehiegikeria. Eta berriz ere, ospe handiko gizonaren aldeko adierazpena bultzatu dute, baita... [+]
Adituen irizpideei jarraituko dien pantailekiko deseskalatzea premiazkoa da eskolan eta etxean. Osasunaren bueltako Espainiako Estatuko erakunde garrantzitsuenek sortu berri duten plataformak hala dio. Internet eta sare sozialekiko “hiperkonexioa da pandemia berria”... [+]
Erakundeek, beren helburua bete ondoren ere, bizirik irauteko ahalegina egiten dute, Max Weber-ek zioen modura. Baina porrotaren kontzeptuaren eremutik haratago joan eta jakinduria eta ausardia behar dira elkarte bat amaitzeko, Alan Badiou gogoratuz.
Euskal Herrian ere... [+]
2025-2026 ikasturtean, Medikuntza eta Erizaintza Fakultatean euskarazko 32 ikaspostu gehiago eskainiko ditu EHUk. Erakundeak adierazi du kopuru hori lortzea Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailarekin eta Zientzia, Unibertsitate eta Berrikuntza Sailarekin izandako... [+]
Azterketak euskaraz gaia aktualitatean jarri zen berriz ekainean, baxoaren hilabetean. Etxepare lizeoko ikasleek aldarrikatzen segitu dute Baionako suprefeturaren edo herriko etxearen aitzinean eta euskaraz ari diren irakasleek prentsaurreko bat eskaini dute azpimarratzeko... [+]
Ikastetxeetako ikasgelak, tamalez, espazio gatazkatsuak izaten dira askotan eta, gatazka gehienetan gertatzen den moduan, emozio intentsuak eta minak izaten dira. 2022an, ikastetxeetan aritzen diren beste eragile batzuekin batera, azken urteetan ikasgela askotan bizirik dagoen... [+]
Datu latza utzi du Ijito Idazkaritza Fundazioaren azken ikerketak: ijitoen %0,8ak baino ez du unibertsitate titulua lortzen. Espektatiba eta erreferentzia falta, eskola-segregazioa, aurreiritziak, arrakala ekonomiko eta kulturala… faktore garrantzitsuak dira,... [+]
EHUk eginiko ikerketaren arabera, Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako etxeko langileen %43,10ak ez du inoiz lan kontraturik izan, baina enplegatzaileen %70ak uste du "baldintza ezin hobeak" ematen dizkietela beren etxeko langileei. Etxeko langileen %27,4 egoera... [+]
Unibertsitatera sartzeko azterketa eredu berria estreinatu eta gutxira, datorren ikasturterako azterketa berriz ere “goitik behera” aldatuko dietela eta probak eskakizun maila altua izango duela salatu du EAEko Historiako irakasle talde batek. Azterketa eredua... [+]