Hezkuntza sailburuari

Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzua sortu zenetik, hainbat programa eta ekimen sustatu eta bultzatu ditu irakasleen euskara-maila hobetzeko, haurren euskararen ezagutza eta

"Giza kapitala ez ezik, profesionaltasun handia eta ordezkaezina dago gaur egun IRALE eta EGB programen inguruan, eta berau baliatu ez ezik, indartu ere egin beharko litzateke, erronka berriei aurre egin ahal izateko"

erabilera areagotu eta sendotzeko, material didaktikoen hizkuntza-kalitatea bermatzeko, ikastetxeetan hizkuntza-normalkuntzako proiektuak bideratzeko, irakasleen euskara maila egiaztatzeko... Programa horietako bi, ordea, kolokan jarri ditu Hezkuntza Sailak azken egunotan:

IRALE programa irakasleon oinarrizko hizkuntza-prestakuntza ziurtatzeko sortu zen. Ondoren, hizkuntza-prestakuntza hori aberasteko formazioa emateaz gain, hizkuntza irakasteko prestakuntza didaktikoa eta curriculumaren euskal dimentsioari heltzeko prestakuntza kulturala ere emateari ekin zion. Ehunka irakaslek hobetu ahal izan dute beren jardun profesionala IRALEn jasotako formazioari esker; eta beste horrenbeste irakasle dugu, egun ere, ezinbesteko prestakuntza osagarri horren zain.

Euskal Girotze Barnetegietan (EGB) 3.000 haur inguruk hartzen dute parte urtero. Helburu nagusia etxeko eta kaleko erdal giroan bizi diren haurrei euskal giro aberats bat ezagutzeko eta, are gehiago, bertan euskaraz bizitzeko aukera eskaintzea da, bizipen gogoangarri bat izateko aukera izan dezaten; honela ikasleen euskara ikasteko prozesuari eta hizkuntzarekin duten harreman afektiboari bultzada eragingarria eman diezaioten. Barnetegietan diharduen taldeak, 20 irakasle monitorek osatuak, hiru hamarkada luze daramatza ezagutzan sakontzen, esperimentatzen, ikertzen eta zabaltze-lana egiten. Inoiz izan den talde profesional handiena aisialdia eta euskara gaitzat dituena; pedagogian eta psikologian, talde dinamiketan, kooperazioan, emozioen munduan adituak; etengabeko berrikuntza eta saiakeran ari dena eta Hezkuntza komunitateari ekarpen baliotsua egin diona, egiten ari zaiona eta egoera honetan berariaz egin diezaiokeena.

Giza kapitala ez ezik, profesionaltasun handia eta ordezkaezina dago gaur egun IRALE eta EGB programen inguruan, eta berau baliatu ez ezik, indartu ere egin beharko litzateke, erronka berriei aurre egin ahal izateko.

Izan ere, COVID-19a pandemia bihurtu zenetik, Euskal Autonomia Erkidegoko ikasleek etxetik jardun behar izan dute ikasten, eta gehien-gehienak ez dira eskoletara itzuliko irailera arte.

Badira bi faktore, besteak beste, ikasleen hizkuntza-gaitasun mailan eta, ondorioz, curriculumeko gainerako gaietan, eragin zuzena dutenak: familiaren hizkuntza eta inguru soziolinguistikoa.

Hainbat eta hainbat ikaslerentzat, ordea, eskola da euskararekin, beren ikas-hizkuntzarekin, kontaktuan egoteko aukera bakarra, beren familia-hizkuntza euskara ez beste bat delako eta ingurune soziolinguistiko erdaldunetan bizi direlako. Beraz, sei hilabete inguruan ez dute apenas inolako kontakturik izango euskararekin, horrek beren euskara gaitasunean eta, ondorioz, curriculumeko bestelako gaietan izango duen eraginarekin, zenbait ikasle hezkuntza-sisteman esklusio-egoeran jartzerainoko arriskuan jarriz.

"Eskatzen dizugu Euskal Girotze Barnetegiak ez ixteko eta IRALEren langile taldeari eusteko, datorren ikasturtean galtzak bete lan izango baititugu Hezkuntza Sistemak haurrak euskalduntzen eta horien aukera-berdintasuna bermatzen jarrai dezan"

COVID-19ak gure bizimodua hankaz gora jarri du, jendarte osoarena, eta badakigu horrek gure lanaren helburuak eta lehentasunak birdefinitzea eta lan-moldeak egokitzea eskatzen digula. Ondorioz, Euskara Zerbitzuaren programa guztiak berrantolatu eta norabide berean jarri ditugu: euskararen ezagutza eta erabilerari dagokionez egoera zaurgarrienean dauden ikastetxeei laguntza ematea, programa bakoitzak bere esparruan, ikasleek euskararen ezagutzan galerarik izan ez dezaten. Hori egitea, ordea, ezinezkoa da baliabideak murriztuta.

Hizkuntza normalizaziorako ULIBARRI programan, irizpideak eman dira proiektuetan euskara indartzeko neurri bereziak txertatzeko. Etxealdiak iraun duen bitartean, berritzeguneetako hizkuntza normalizazioko aholkulariek ikasleen komunikazio gaitasuna eta erabilera izan dituzte lehentasun. Berariazko materialak sortu dituzte eta beste asko egokitu dituzte. Ikasturte berriari begira, berriz, normalizazioak berebiziko garrantzia izango du ikasleen euskarazko komunikazio gaitasuna bizkortuko bada.

IRALE programan, ikusirik datorren ikasturtean ezingo direla ohiko ikastaroak eman, proposamen bat aurkeztu dugu IRALEko irakasleak egoerarik txarrenean dauden ikastetxeekin lankidetzan, irakasleei prestakuntza eta aholkularitza emateko ahozkotasuna eta irakurmena lantzeko metodologiari buruz.

Euskal Girotze Barnetegien kasuan, zenbait proposamen aurkeztu ditugu, eta gure prestasuna agertu dugu ikastetxeetara joateko eta barnetegian egin behar zuten egonaldia ikastetxean bertan egiteko, aste osoan euskara landuz.

Hezkuntza Sailaren partetik, berriz, ezezkoak baino ez ditugu jaso, bata bestearen atzetik. Ondorioz Euskal Girotze Barnetegiak itxi eta IRALEko langileen herena kaleratzea erabaki du Sailak.

Horrela ez dugu euskara ardatz duen Hezkuntza Sistemarik lortuko.

Beraz, eskatzen dizugu Euskal Girotze Barnetegiak ez ixteko eta IRALEren langile taldeari eusteko, datorren ikasturtean galtzak bete lan izango baititugu Hezkuntza Sistemak haurrak euskalduntzen eta horien aukera-berdintasuna bermatzen jarrai dezan.

 

*Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzuko langileak

SINATZAILEAK:

Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzua

IÑIGO BARRUSO LAZKANO, ZERBITZUKO BURUA

MAITANE IZAGIRRE ZUBIMENDI

GARAZI URRA ERRASTI

BELEN PAYUETA LÓPEZ DE ROBLES

ITXASO HIERRO MORENO

ALFREDO CASTRESANA HERRÁN

MIKEL OSORO URIGUEN

RAKEL OLEA GONZÁLEZ

BEGOTXU ERKIAGA GOJENOLA

IBON OLAZIREGI SALABERRIA

EUSKAL GIROTZE BARNETEGIAK

ALTUNA ERRASTI, MARIA DEL CARMEN

AMEZUA ENATARRIAGA, IKER

ARDANZA MENDILIBAR, ROSA MARI

ARRIZUBIETA DERTEANO, GAIZKA

ARRIZUBIETA DERTEANO, RAFAEL

BALZA KAREAGA, GAIZKA

ELORRIAGA LARAUDOGOITITA, IANIRE

FERNANDEZ FRANCESENA, MIREN

IRIBAR MANZARRAGA, JANIRE

QUINTANA PEÑA, ION

LANDA AGIRRE, ENEKO

LARRINAGA ORTIZ DE LUNA, ANE

LIZEAGA RICA, FCO. JAVIER

MENDIZABAL CAMIO, NATALIA

MUJIKA DORRONSORO, JOSE MANUEL

SOLANO GARCIA, NEKANE

TELLERIA ITURRIOZ, AMAIA

UGALDE VIGUERA, JOSE LEON

ZUBIZARRETA AGUIRRE, AMAIA

IRALE programa

AURTENETXE LOPATEGI, GAIZKA

EREÑO ARGIARRO, BEGOÑA

TXABARRI LOPATEGI, IMANOL

AGIRRE ETXEBARRIA, HODEI

BERGARA ARETXABALETA, AMAIA

ANGULO BARON, AMAIA

ARISTONDO BARRERAS, IÑAKI

BERNAOLA ETXEBARRIA, MAITE

IRIBAR ARESKURRINAGA, JUAN JOSE

ITURRIOZ RUBIO, KEPA

DUOANDIKOETXEA ZUAZO, JOSEBA ANDONI

ATUTXA ORDEÑANA, IBAI

BARTRA ARENA, OIHANA

MADARIAGA MALAXETXEBARRIA, SABINO

MARTIN ARRIZABALAGA, LEIRE

ORTIZ DE PINEDO ROJAS, AITOR

ARISTONDO BARRERAS, ITZIAR

ASTORKITZA IRURETAGOIENA, IÑAKI

SANTISTEBAN MENDIZABAL, LEIRE

AGOTE UGARTEMENDIA, KORO

ALKORTA ZEBERIO, ESTIBALITZ

ARANBURU MUJIKA, PELLO

ARRIGAIN AZKONA, ISABEL

ARRIETA ZUBILLAGA, LOREA

ARRIBALAGA GEREÑU, AITOR

ARTOLA AZKUE, AMAIA

AZPIROZ LASARTE, Mª DOLORES

DEL RIO ALDASORO, JESUS

DELGADO ROZAS, JOSU

EIZAGUIRRE LANDA, XABIER

ELORZA POMBAR, IDOIA

IBERO URBIETA, IDOIA

ITURBE JAUREGUI, ANA

IZAGUIRRE OLAIZOLA, ELIXABETE

LASKURAIN IBARLUZEA, SORKUNDE

LUJANBIO RUIZ, ANE

ORBEGOZO IGARAN, MIREIA

OSINALDE VIDAL, ASIER

PARDO SAN GIL, JULIO MIGUEL

SERRANO LASA, ASIER

SERRANO PORTELA, GURENDA PAULIÑE

ARENAZA ALVAREZ, SABIN

ARRATIBEL ZEBERIO, IRATI

BERISTAIN IMAZ, MAITANE

BERRIZBEITIA GARRO, FERNANDO

BUENETXEA ITURRIOZ, AINARA

ERDOZIA LETURIA, OLATZ

LARRAZABAL BELAR, EIDER

OTXOA ALONSO, AITZIBER

SARASKETA GOIENOLA, ANE

UGARTEMENDIA OTXOA DE ALAIZA, OLATZ

ZENGOTITABENGOA MURGOITIO, AITZIBER

KEREXETA ZULAIKA, ROBERTO

ARTAZUGOIKO

ARIZTIMUÑO GUTIERREZ, GOTZONE

ARMAOLEA CAMPOO, JOSU

CARRANZA UGARTE, RICARDO

ENZUNZA LANDA, JANIRE

EGUREN LETE, JOSE INAZIO

ELORRIAGA AYESTA, AMAIA

SOLATXI KORTABITARTE, NEREA

ESTEBAS LEÓN, SUSANA

IRIONDO ARISTONDO, AMAIA

ITUARTE ZARRAGOIKOETXEA, MARI ELI

LASA BARANDIARAN, IÑAKI

LEGARRETA LEGARRETA, ASIER

MACHO AGUILLO, GEMMA

MORCILLO TORRES, MONTSERRAT

OGANDO UBIRIA, NAROA

OLANO GOTI, KARMELE

ORMAZABAL ORMAZABAL, MIKEL

GONZALEZ GOMEZ, OLAIA

RAMOS VILLANUEVA, GREGORIO

RUIZ DE EGINO BEGOÑA, MAITE

SARRIA ALVAREZ, SANDOR

UNZUETA AJURIA, JOSU

GALARRAGA ZUAZO, AGEDA

ZARATE GOROSTIOLA, GORKA

AGUIRRE ELGEA, MARIA

ERAUSKIN OLANGA, JOSUNE

ETXEBERRIA MENDIA, BERNAR

ETXEBERRIA MENDIZABAL, EIDER

GARIKANO IRURETAGOIENA, ASUN

GOIKOETXEAUNDIA USANDIZAGA, ARANTZA

INSAUSTI LASA, GABIÑE

LAKARRA ANDRINUA, ANDER

RUIZ DE AZUA ORMAZA,URTZI

SANCHEZ AGUIRRE, BEÑAT

SANTAMARIA MARTIN, SARA

Berritzeguneetako hizkuntza normalkuntzarako aholkulariak

JOSEBA IBARRETXE FERNANDEZ DE LARRINOA (KOORDINATZAILEA)

OIER ZEARRA GARABIETA

ITZIAR LAFUENTE OSA 

MARIA LUZ ARRANZ URIBARRENA

GARBIÑE ALTUNA VILLAR

OLATZ ZUAZO AZPEITIA  

ANA GARCIA ARETXABALA 

ISABEL CASARES DE LA IGLESIA 

JASONE ALDEKOA ARANA  

ARENE RUIZ MANCERA  

AINARA BILBAO ALCIBAR

PELLO BIDARTE PEREZ

JOSUNE OTXOTORENA SORONDO

IÑAKI BIAIN SALABERRIA

MIREN JOSUNE ALBERDI AGIRRE 

PELLO AKIZU LIZARAZU

IRAITZ IRIGOYEN ARRICHABAL

JEXUX LARRAÑAGA ARRIOLA 

OLURRALDE ORDEZKARITZETAKO EUSKARA ATALAK

JOSEBA GASKO GARCÍA

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Materialismo histerikoa
Erabakimena

Balirudike dena kontrolpean dagoela, badakitela guri nola sinetsarazi edozer, ez dugula inoiz, berez, guk nahi duguna egiten. Iragarki konstante batean bizi bagina bezala, esaten dugu “aukera berdintasuna”, eta pentsatzen dugu esaten ari garela “aukera... [+]


2024-04-21 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Eraikinaren gorputza

Baltimore ibai gaineko zubiaren erorketa urte bukaerako oroimeneko irudien artean jasoko da, zubi baten erorketa ikuskizun zirraragarri eta salbuespenekoa baita. Zeren eta zubiak eta eraikinak ez dira berez erortzen, lehergailu edo artefaktu baten eztandak bat-batekotasunaren... [+]


2024-04-21 | Diana Franco
Teknologia
Indarkeriatik deskonektatu

Eremu digitalak, gizakion dinamiketatik edaten duen heinean, gizarte eredu ezberdinetan aurkitu ditzakegun antzeko arazoak ditu. Pertsonen arteko arazo asko botere kontua izan ohi da; botere arazoek indarkeria dakarte zenbaitetan. Esate baterako, indarkeria matxista.

Eremu... [+]


Etxebizitza arazoa eta lan-mundua

Etxebizitza duina izatea gero eta zailagoa da. Berdin du esaldi hori noiz irakurtzen duzun, urteak pasa eta arazoa gero eta larriagoa da.

Nola izan daiteke bizitzeko oinarrizkoa den eskubidea, teorian hainbat legek babestutakoa, EAEn eskubide subjektibo moduan onartu berri... [+]


Eguneraketa berriak daude