Europar funtsak, ez betikoak aberasteko

Zenbat eta denbora gehiago igaro, orduan eta argiago dugu COVID-19 sindemiaren kudeaketak osasun-kudeaketatik harago doazen interesei erantzuten diela. Estrategikoki nekazaritzako elikagaien multinazionalen eta motorraren interesak indartu nahi dira, obra publiko handiak egiten dituzten enpresenak, teknologia berrienak... bide hori bultzatzen dute elite ekonomikoek Europan eta Espainiako estatuan, eta haztegi ezin hobea aurkitzen dute Nafarroako Gobernuak baliabideen hazkunde desarrollista urratzailearen alde duen obsesioan. Bitartean, gobernu horiek ez dute inolako ardurarik erakusten egungo krisia probesteko, lan duinaren sorrera sustatzeko, lanaren eta aberastasunaren banaketa birplanteatzeko, zaintza-lana aitortzeko, osasun-sistema eta sistema soziosanitarioa konpontzeko, enpresen deslokalizazioari aurre egiteko, industria farmazeutiko publikoaren gabeziari edo enpresetan porrot egin duen prebentzio-sistemari heltzeko, eta abar.

Egungo Nafarroako Gobernuak aurreko gobernuen logika desarrollista berean dihardu, pandemian azaleratu diren desberdintasun sozialak sortutako gabezia larri eta kronikoak konpontzeko beharrezkoak diren aldaketak sustatu gabe. Beraz, oinarrizko zerbitzu publikoak indartzearen aldeko apusturik egin gabe jarraitzen dute, energia, etxebizitza edo banka bezalako eremu estrategikoen kudeaketa publikoa berreskuratu gabe, elikagaiak ekoizteko eta kontsumitzeko sistema hurbilaren, osasungarriaren eta ingurumena errespetatzen duenaren aldeko apusturik egin gabe... Hala erakutsi digute Nafarroa Suspertu planarekin, 2021rako aurrekontuetan eta gaur egun Next Generation Europako funtsak eskatzeko proiektuetan.

Teorian, trantsizio ekologiko eta soziala bermatzeko funtsak dira, baina praktikan gutxi dute norabide horretatik. Hori frogatzeko, alde batetik, laguntzen baldintzapekotasuna daukagu, bai zor gehiago sortzen duten mailegu gisa, bai EBk kontraprestazio gisa eskatutako erreforma politikoei lotutako zuzeneko finantzaketa gisa. Adibidez, pentsio publikoen zenbatekoa jaistea edo Espainiako Gobernuak lan-erreformaren indargabetzea blokeatzea. Egoera honek, 2008ko krisia eta garai hartan ezarritako, eta oraindik konpondu ez ditugun, austeritate-errezetak gogorarazten dizkigu.

"Egoera honek, 2008ko krisia eta garai hartan ezarritako, eta oraindik konpondu ez ditugun, austeritate-errezetak gogorarazten dizkigu.
Baina ez hori bakarrik; izan ere, Europako Batzordeak erregulazio autonomikoaren zatiketa konpon dezan eskatu dio gobernuari, gizarte eta lan politiken birzentralizazioari ateak irekiz"

Baina ez hori bakarrik; izan ere, Europako Batzordeak erregulazio autonomikoaren zatiketa konpon dezan eskatu dio gobernuari, gizarte eta lan politiken birzentralizazioari ateak irekiz.

Bestalde, funtsen bigarren printzipio gidariak hazkunde ekonomikoaren kontakizun zaharra darabil, biztanleria osoaren ongizatearekin parekatuz. Eta hazkunde hori "berritzeko eta ekonomiaren bultzatzaile izateko gaitasun nahikoa dutenek" baino ezin dute zuzendu, hau da, multinazionalek eta enpresa handiek, Nafarroan dagoeneko izen-abizenak dituztenak.

Kontakizun hori funts publikoen transferentzia justifikatzeko erabiltzen dute, gehienetan langileek urteetan sortutako errentetatik enpresa pribatuetara bideratuz, langile-klasearen eta jendartearen behar oinarrizkoenen gainetik. Gurpil kapitalista geldi ez dadin; estraktibismoa eta lankidetza publiko-pribatua distira betean. Eliteak mozorro berde batekin berrosatzen ari dira, inor engainatzen ez duena, eta jendartearen gehiengoaren ongizatea bermatzeko helbururik gabe jarraitzen duena.

Geure buruari galdetzen diogu... Zer da ekologikoa AHTan, Nafarroako Ubidearen II. fasean, errepide bidezko garraioaren alde egiten jarraitzean? Plangintzarik eta ingurumen irizpiderik gabeko eguzki eta haize parkeak, nekazaritza eta abeltzaintzako makro-aziendak, meatzaritza eta industria proiektu... jasangarriak?

Honen guztiaren funtsa argi, erabakiak hartzeko modua ere bai. Gardentasun falta bere gordinenean. Eztabaida soziala saihesten da, herritar guztiak eta hura ordezkatzen duten erakunde sozial eta sindikalak kanpoan utzita. Eskubide Sozialen Kartan politika publikoei buruz aspalditik aldarrikatzen dugunaren kontrakoa hain zuzen ere: pertsonei eskubide sozialak bermatzea kapitalaren zekenkeriaren gainetik, bai eta parte-hartzea eta burujabetza ere erabakiak hartzerako orduan.

"Premiazkoa eta beharrezkoa da murrizketak eta politika antisozialak egitera baldintzatuta dauden funts horiek baztertzea. Ez dugu desberdintasunaren politika kapitalistetan sakontzera behartuko gaituen dirurik nahi"

Premiazkoa eta beharrezkoa da murrizketak eta politika antisozialak egitera baldintzatuta dauden funts horiek baztertzea. Ez dugu desberdintasunaren politika kapitalistetan sakontzera behartuko gaituen dirurik nahi. Une hau probestu behar dugu jendarte osoak zein eredu produktibo eta lan erreproduktibo, zaintza lan, nahi dugun erabakitzeko. Ekonomia gehiengoaren zerbitzura jartzeko.

Erabil dezagun une hau pertsonei bizitza duina bermatuko dieten aldaketak sustatzeko behar ditugun mekanismoetan aurrera egiteko: zerga-erreforma sakon eta progresibo bat, non daukatenek gehien ordaintzen duten, gobernuei hori gauzatzeko borondatea eta erantzukizuna exijituz.

Garaiz gabiltza birsortze kapitalista berri hau agerian uzteko, zurikeria berdez mozorrotuagatik, eta gehiengo sozialak sortzeko, kolektibo zaurgarrien eta gehiengo sozialen interesak eta beharrak erdigunean jartzeko eta eredu burujabe, sozialki justu eta benetan jasangarri baterantz eramango gaituen proposamen bat egituratzeko. Nafarroako Parlamentuko alderdi politikoek urrezko aukera dute oraindik Madrilen egindako bozketan funts horiek kudeatzeko atea ireki zutenean, ikusi genuen jarrera ulertezina zuzentzeko. Chiviteren exekutiboak proiektuen kudeaketan duen okultismoaren aurrean ordena jar dezakete, eta jarri behar dute, baita aurkeztutako proiektuek elite ekonomikoen interesekiko duten afinitatea zuzendu ere.

Azkenik, esan behar da, Administrazioak pandemiaren kudeaketan dituen politiken aurrean gero eta noraez autoritarioagoa duenez, beharrezkoa dela askatasunak indartzea eta diktadura frankistan ainguratutako estatu aparatua iraultzea, epaileen eta Estatuko segurtasun indarren jarduera onartezinek sarritan erakusten duten bezala.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
2024-04-28 | Karmelo Landa
Gernikaren berpiztea

Urte bat bestearen ondotik, 87 urte joan dira astelehen lazgarri hartatik, apirilaren 26 hartatik; azoka eguna Gernikan, heriotza eguna. Suzko eta berunezko egunak eta urteak ondoren. Hildako ugariren gainean porlana eta isiltasuna. Porrota eta sufrikarioa. Nortasun debekatua,... [+]


Hitzen piroteknia

Garai batean nire ustez naftalinaz gainezka zeuden esaldiak erabiltzen hasia naizela antzeman dut. Zahartzen ari naizen seinale ote? “Osasuna badugu behintzat-eta, gustura egoteko moduan gaude!” edo “gure garaian jan ez, baina barre...”. Eta tristuraz... [+]


Eguneraketa berriak daude