Bizitza bat erresistentziari emana


2025eko irailaren 20an - 12:32
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Ainda estou aqui memoria eta erresistentzia pelikula bat da, horrela esan du Walter Salles zuzendariak, ostiraleko pasearen aurretik. Iaz estreinatutako pelikulak sari dezente irabazi ditu, iazko Goya sarietan eta aurtengo Oscarretan film iberoamerikar onenaren eta film atzerritar onenaren sariak irabazi zituen, hurrenez hurren. Zinemaldian ere izan du saririk, Prentsa Zinematografikoko Nazioarteko Federazioaren aurtengo saria jaso baitu, eta ez da gutxiagorako. 1970eko Brasilen kokatuta, familia dirudun ezkertiar baten bizitzaa kontatzen du, Rubens Paiva Alderdi Laboristako diputatu ohiarena. Paivaren kasu errealean dago oinarrituta, bere seme Marcelo Rubens Paivak idatzitako liburuan, pelikularen izen berekoa.

Rio de Janeiro bukoliko batean bizi dira paivatarrak: etxe handi bat dute itsasoari begira, bertatik bertara ikusten dute hondartza, bertan bainatzen dira sarri. Itsasoak ematen die geldotasuna, lasaitasuna. Horrela bizi dira, armonian, gurasoak, bost seme-alabak eta baita Zeze neskamea ere. Gurasoe aire bohemio bat nabari zaie: etxekoiak dira, etxean jaiak antolatzen dituzte gurasoen eta seme-alaben lagunekin, etxea beteta izatea gustatzen zaien horietakoak dira. Aita, Rubens (Selton Mello) arkitektoa da, eta badu nolabaiteko aire filantropo bat; amak, Eunicek (Fernanda Torres) etxean dihardu beharrean, umeekiko harreman oso hurbileko eta goxoan.

Atmosfera idiliko horretan hasten da pelikula, harik eta helikopteroen eta kamioi militarren zaratak giroa zapuzten duen arte. Diktadura militar garaiak dira, giroa okertzen ari da herrialdean, eta paivatarrek horrelakorik igarri dute inguruko familietan. Erbesteratuak areagotzen ari dira, euren alaba nagusi Vera (Valentina Herszage) ere atzerrira bidaltzen dute, nahiko iraultzaile dabil eta. Baina ideia iraultzaile horiek uste baino jende gehiagorengana iritsi dira, eta pelikularen erdi partean aitaren bila heltzen dira zenbait morroi; nor diren ez da zehazten, baina poliziarentzako lan egiten omen dute. Aita desagertu da, eta ama eta bigarren alaba ere eraman dituzte galdekatzera, “iraultzaren” aurkako erresistentziaren parte direlakoan.

Rubensen kasua Brasilen egondako milaka desagerketetako bat bihurtzen da, eta Eunicek horixe salatzeari ematen dio bizitza. Erresilientzia ariketa miresgarri baten, gobernua eta estatua aurka dituela, bizitzan aurrera egiten du, borrokan bezalatsu. Hiria utzi eta Sao Paulora joaten dira familiako kideak, gainontzeko senideen babesean errazagoa egingo baitzaie borrokarekin jarraitzea. Urte luzez izango da Eunice Brasilgo diktaduraren gehiegikerien salatzaile, eta denbora horretan guztian helburu bat izango du: senarraren heriotza ziurtagiria eskuratzea.

Pelikula luzea da Sallesena, bi ordu eta erdi inguru irauten ditu. Baina luzea izateak ez du astun egiten, inondik inora ere. Ikuslea hasieratik bertatik harrapatzen du, istorioa gogorra izanda ere, goxotasun handiz kontatutako pieza da. Sallesek asko mimatu du pelikulako elementu oro, eta nabari da emaitzan. Hari oso finez jositako pelikula da, narrazioak ez du haririk barik josten: irudiak, soinuak, gidoiak... guztiek daukate zentzua elkarrekin.

Aipamen berezia merezi du Fernanda Torresek, Eunicek. Ama erresilientearen papera zoragarri ondo betetzen du, Eunicek bizi izandako zorigaiztoko danak bikainki gorpuzten ditu. Eta pelikulak badu keinu izugarri polit bat Torresekiko: 2014ko Eunice, jada 85 urteko andre nagusia, Torresen amak interpretatzen du, Fernanda Montenegrok; hura ere aktorea.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinemaldia 2025
Le cri des gardes
Kolonialismoa espazio batean

Gustatzen zaizkit dena leku berean eta denbora jarraituan eta epe motzean gertatzen diren filmak. Hauxe da kasua: Le cri des gardes, Claire Denis zinegilearena. Mendebaldeko Afrikan kokatu dute, herrialderik adierazi gabe. Adierazkorra da hori, filma hasi eta buka kolonialismoa... [+]


Deux pianos
Artista baten istorioa

Han-hemen entzuna dut garai batean baserriz baserri joaten zirela musikariak, eskean pentsatzen dut. Soinua soinean hartuta imajinatzen ditut, atea jotzen eta aurpegia galanki botatzen, barrura sartu ahal izateko. Uste dut noizbait Ruper Ordorika entzun izan dudala, hark entzuna... [+]


Limpia
Klasea beti klase

Dominga Sotomayorren Limpia pelikulak estreinatu du Horizontes Latinos saila, Latinoamerikako pelikulena, hain zuzen ere. Txileko hiriburuan kokatuta, interna edo etxeko langile baten istorio klasikoa ekarri du pantailara Sotomayorrek. Herrialdeko hegoaldeko klase baxuko emakume... [+]


2025-09-19 | Eneko Atxa Landa
La lucha
Borroka, zentzu guztietan

José Alayónen La Lucha besarkadaz beteriko eszena batekin hasi da, indartsu, ohartu garen arte besarkada horiek kanariar borroka deritzon kirol bateko heltze teknika bat zirela. Fuerteventuran, Miguel aita (Tomasín Padrón) eta Mariana alaba (Yazmina... [+]


2025-09-19 | Eneko Atxa Landa
Affeksjonverdi (Sentimental Value)
Arrakala bat etxean

Zaila izan ohi da, Zinemaldian horrenbeste pelikula ikusteko garaian, egutegia ondo antolatzea. Sail ugaritako filmak aukeratu, gustukoak izango zaizkizunak bilatzen saiatu, egunak eta orduak ondo itxi... Tartean, ordu galduren bat betetzeko, atentzioa eman ez dizun lanen bat... [+]


Six jours-ce printemps-là
‘Okupa’ onak

Juzgurik ez dut egingo ea “okupa onak” edo “okupa txarrak” existitzen diren, baina bateren batek ziur desberdinduko dituela telebistan ikusten dituen “okupak” eta film honetakoak. Ze, funtsean, premia batek eraginda, bere jabetzakoa ez... [+]


27 noches
Zoro artean, irri

Film honek irekiko du gaur, ofizialki, Donostiako Zinemaldia, baita Sail Ofiziala ere. Daniel Hendlerrek zuzendu du 27 noches pelikula, hein handi batean errealitatetik asko duena. Baina ziur ez zela istorioa errealki hain arin iragan.

Martha Hoffmanek 80taka urte ditu,... [+]


2025-09-17 | ARGIA
Bultzada Saria jasoko du Miren Gaztagaña aktoreak

Euskal Aktoreen Batasunak emandako saria aktore irundarrak jasoko du aurten, Euskal Zinemaren Galan egingo den ekitaldian, irailaren 23an.


2025-09-17 | ARGIA
ARGIAren jarraipen berezia Donostiako Zinemaldiari

Beste urte batez, ARGIA komunikabidea bertatik bertara ibiliko da munduko zine jaialdirik ezagunenetakoan, Donostiako Zinemaldian, ostiral honetan hasi eta hurrengo larunbatera arte. Fokuen azpian ibiliko diren filmei ez ezik, apalago igaroko direnei begira ere ipiniko gara, eta... [+]


Gida bat Donostiako Zinemaldiaren atarian

Euskarazko ekoizpenek presentzia nabaria izango dute aurtengo edizioan. Bestelakoen artean, espektatiba handiko lan eta gonbidatuak izango dira Donostian: George Clooney protagonista duen Jay Kelly pelikula; Angelina Jolie ere ikusiko dugu Couture-rekin; Julliete Binoche... [+]


Aitor Arregi eta Jose Mari Goenaga
"Film sexualki esplizitua izatea loturik dago errealitate bati, Maspalomasi"

Vicentek 76 urte ditu eta azken mende laurdena Kanaria uharteetan darama, Maspalomas herrian, 50 urteko bizialdian ezkutatu duen izatea haizatzen: homosexuala da. Ezbehar baten eraginez, Donostiara itzularaziko dute, eta zahar etxe batean sartuko. Atzera ere, armairuko ateak... [+]


Euskarazko ekoizpen ugari, Zinemaldian

Sail Ofizialean erakutsiko dira hiru: Maspalomas, Karmele eta Zeru ahoak. Lehia nagusitik kanpo, zuzendari onenaren saria irabazten ahaleginduko da Irati Gorostidi Aro berria pelikularekin. Beste zenbait lan ere aurkitu ahalko dira.

Zinemaldiaren atariko orokorra beste [+]


“Inoizko euskal zinemarik indartsuena” izango da 73. Zinemaldian

Astelehenean jakinaraziko dituzte ordutegiak, eta hilaren 14an, igandean, jarriko dituzte salgai lehen egunetako sarrerak. 254 film egongo dira ikusgai, 56 herrialdetakoak.


80ko hamarkadako lau euskal film zaharberritzen ari dira, Zinemaldian emateko

'Ehun metro', Zergatik panpox', 'Hamaseigarrenean aidanez' eta 'Oraingoz izen gabe' dira zaharberritzen ari diren lanak. Zinemaldiko Klasikoak sailean ikusi ahalko dira.


Eguneraketa berriak daude