Segregazioari aurre egiteko Jaurlaritzaren planak 20 urtean apenas murriztuko du puntu batean Ordiziako desoreka larria.
Ordiziako eskolen artean, jatorriaren baitako desoreka ehuneko 31,5 puntukoa da. 25,5 puntu hazi da azken zortzi ikasturteetan. Eskola bakoitzeko familien euskara ezagutzan ehuneko 48 puntuko desoreka dago. Behar sozialak dituzten ikasle eta familien banaketan, berriz, desoreka are handiagoa da.
Ordiziako eskolen artean eta herrian, jatorri, hizkuntzaren ezagutza eta egoera sozioekonomikoaren baitan dagoen desoreka larriak kezkaturik, etengabe jo dugu azken urteetan Jaurlaritzako Hezkuntza arduradunengana egoera bideratzeko neurriak eskatuz. Arartekoak ere atentzioa eman die behin baino gehiagotan.
Duela bederatzi hilabete, balizko Hezkuntza Legearen testuinguruan, gobernua lantzen ari zen neurriek gure herrian eta ikastetxeen arteko desorekan izan zezaketen eragina ezagutzea eskatu genion Hezkuntza Sailari. Matrikulazio eremuaren inguruko xehetasunak, Ordizian eta ikastetxe bakoitzean ezarriko zen zaurgarritasun-indizearen azalpena, eskola bakoitzean planifikatuko diren gela eta ikas-lerroak eta horrek guztiak desorekan izan zezakeen eragina ezagutu nahi genituen. Harrezkero, birritan eskatu diogu premiazko bilera. Hasieran, horren guztiaren inguruko informaziorik ez genuelako. Eta, ondoren, jasotako eta geure kabuz lortutako informazioak asko kezkatzen gintuelako. Oraindik ez dugu erantzunik jaso.
Otsailaren hasieran ezagutu genuen gure matrikulazio eremuko zaurgarritasun indizea. Ordiziako matrikulazio eremuko indizea %15,96 da eta indizearen pisu nagusia, normala den bezala Eskola Publikoaren gain erortzen da. Harrigarria izan arren, momentu horretan inork gutxik zekien ditxosozko indize hori nola kalkulatzen den, eta oraindik ere ez dira asko dakitenak; ez nola kalkulatzen den, ez zehazki nola aplikatuko den, ez erreserbatu beharreko ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarrientzat gorde beharreko plazak nola ateratzen diren, eta, are gutxiago, indize horren aplikazioak nola eragingo duen.
Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat
Duela bederatzi hilabete hezkuntza arduradunei eskatu arren, Arartekoak azaldu behar izan digu Hezkuntza Sailak nola aplikatuko duen indizea eta nola kalkulatuko diren ikasle zaurgarri eta ez- zaurgarrientzako gorde beharreko plazak. Indizea nola sortzen den jakitea, berriz, Coca-Colaren formula ezagutzea baino zailagoa dela dirudi.
Edozein kasutan, norbaitek azal dezake Ordiziak %18,5eko migrazio tasa izanik eta Haur Hezkuntza eta Lehen Hezkuntzako haurren familien %30,2k jatorria atzerrian izanik, Ordiziako zaurgarritasun indizea %15,96 izatea?
Azken bost urteotan herriko haurren euskara erabilerak 5 puntu egin du behera. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %59k du guraso edo tutore euskaldunen bat, herri osoko biztanleen euskara ezagutza maila baino ehuneko 2 puntu gutxiago. Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat. Behar sozialak dituzten ikasle edo familia ia guztiak Eskola Publikoan daude.
Hori horrela bada, nolatan ezar dezake Hezkuntza Sailak Ordiziarako indize hori EAEko batez besteko zaurgarritasun indizea %15 izanda? Zer esan nahi du horrek, Ordiziako egoera EAEko batezbestekoaren antzekoa dela?
Edonola ere, zenbakiak alde batera utzi eta ikus dezagun indize horren aplikazioak izan dezakeen eragina desorekak bideratzerako orduan, horrek baitu benetako garrantzia.
Hezkuntza Sailak ezarri duenari jarraituz, ikastetxeen eta eremuko indizearen arteko diferentziak ezartzen du Haur Hezkuntzako 2. mailan ikasle zaurgarrientzat erreserbatu beharreko plaza kopurua. Ordizian kopuru hori sei plaza ingurukoa da. Ordiziako Ikastolak, ordea, azken ikasturteetan jada izan ditu jatorria atzerrian duten familietako sei ikasle inguru.
Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten
Beraz, Hezkuntza Sailak Ordiziarako ezarri duen indizeak ez luke inolako eraginik izango desoreka bideratzeko, edo, kasurik onenean, oso eragin txikia. Ikastetxearen eta matrikulazio eremuko indizearen arteko diferentzia %10 baino handiagoa bada, erreserbatu beharreko plazak gehienez %10era mugatuko direla dio Jaurlaritzak. Hori horrela bada, erreserbatu beharreko plazak, gehienez, bost izango lirateke. Atera kontuak!
Beraz, Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten. Zaurgarritasun indizearen aplikazioak, berez, ez du desoreka puntu bakar batean ere bideratuko, ez hiru, ez bost, ez hamar, ezta 20 urtean ere.
Hori guztia zaurgarritasun indizea soilik kontuan hartuta. Izan ere, Hezkuntza Sailak ikastetxe bakoitzeko ikas-postu eta ikas-lerroen planifikazioa eskariaren baitan antolatzeko hautua egin du, ikasturtea hasita matrikulatzen diren ikasleak egoki banatzeko aitzakiarekin, eta itunpeko ikastetxeen planifikazioa ofizioz aldatzeko aukera ireki. Horrek Ordiziako desoreka are gehiago okertu edo konponezin bihur dezake.
Hezkuntza Sailari behin eta berriro esan diogun moduan, baita plaza publikoan adierazi ere, Ordiziako desoreka bideratu ahal izateko: Jaurlaritzak planifikazioan eragin behar du; itunpeko ikas-postuak eta ikas-lerroak mugatu behar ditu; eta jatorriaren, hizkuntzaren eta egoera sozioekonomikoaren baitako ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarriak modu orekatuan banatu behar ditu bi ikastetxeen artean.
Aurreko baldintzak beteta, zaurgarritasun indizea baliagarri gerta liteke ikasleen banaketa orekatua egiteko. Horretarako, ordea, indize horrek Ordizian Hezkuntza Sailak ezarri duenaren bikoitza baino handiagoa beharko luke: %38 ingurukoa, alegia.
Nola pentsatzen du Hezkuntza Sailak Ordiziako desoreka bideratzea? Nola jatorri ezberdinetako ikasleen inklusioa bultzatzea eskola eremuan eta herrian? Nola ikastetxe bakoitzeko eta herriko ikasleen euskara ezagutza eta erabilera indartzea? Nola egoera sozioekonomiko ezberdinetako ikasleen arteko harremana bultzatzea, elkar ezagutzea eta laguntzeko baldintzak sortzea?
Bildarratz jauna, ez dugu desorekara kondenatzerik onartuko. Ordizian, Eskola Publikoaren oraina eta etorkizuna daude jokoan, baita Ordiziako elkarbizitza, berdintasuna, justizia soziala, inklusioa eta euskalduntzea ere.
Ordiziako Eskola Publikoko Guraso Elkarteak
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Ikusiz zenbat psikologok, medikuk, terapeutak… metodo mirakuluak partekatzen dizkiguten, pentsa daiteke haurren heziketa nazioarteko kezka dela eta denok adituak bilakatu garela.
Azken asteotan, energia berriztagarriei buruzko eztabaida komunikabideetan zabaldu da. Euskal Herrian, lehenik eta behin, Aritz Otxandianok jasandako erasoaren kasu mediatikoa izan genuen, berak energia berriztagarrien aldeko jarrerari egotzi ziona; handik egun gutxira,... [+]
Izenak, berez, ez du izana gordetzen. Papera ez da nahikoa, nahiz eta paperak denari eusten dion. Busti arte. Halaxe gertatu da Gipuzkoako Foru Aldundiko Lurralde Oreka Berdeko Departamenduarekin. Izan ere, izenak gorde beharko lukeen izanari uko egin dio; besteak beste, 2023ko... [+]
Badira aste batzuk Europar Batasuneko presidente den Ursula von der Leyenek zortziehun mila milioi euroko gastu militarraren beharraren berri eman zuela. Gastu hori Europak jasaten duen mehatxu militar bati aurre egiteko omen da, eta mehatxu horri batasunez erantzun beharra... [+]
Ez dakit itzalaldiak itsutu gaituen edo itsu gaudelako itzali garen. Edozein kasutan, itzalaldia ez da gaur hasi eta bukatu den gertaera histerikoa –barkatu, historikoa–. Aspaldian hasi zela uste dut eta, zoritxarrez, ez zen San Prudentzio egunean amaitu.
“Gabezia guztiekin ere, sindikatuek gizateriaren alde inoiz egon den beste edozein giza erakundek baino gehiago egin dute. Duintasunari, zintzotasunari, hezkuntzari, ongizate kolektiboari eta giza garapenari beste edozein pertsona-elkartek baino gehiago lagundu... [+]
Harriduraz irakurri dugu prentsan Aritz Otxandianori etxean bertan bengalekin egindako erasoaren albistea. Berak sare sozialetan eman zuen gertatutakoaren berri. Bai bera, bai bere adierazpenak jasotzen dituzten hedabideak ahalegindu dira eraso hori makro-berriztagarriei buruzko... [+]
Beharbada ez duzu jakingo nor den Donald Berwick, edo zergaitik aipatzen dudan artikuluaren izenburuan. Gauza bera gertatzen zaie, agerikoa da, abian den Osasun Itunean parte hartzen ari diren gehienei. Ez dakite zer den Berwicken Helburu Hirukoitza, are gutxiago eredu hau... [+]
Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]
Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]
Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]
Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]
Gure hizkuntzaren aurkako beste eraso bat jasan behar izan dugu Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuaren eskutik; PAI programan euskararen aurkako aldaketa bat egitera behartu gaituzte. Azken urteotan, legeak hala aginduta, D ereduko ikastetxe berriek PAI programa sartu... [+]
Hezkuntza publikoko irakasleok hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]
Badira bi aste beste behin makroproiektuei kaleetan oposizio argi bat erakutsi geniela. Milaka eta milaka pertsona atera ginen kalera dinamika suntsitzaile honek amaitu behar duela aldarrikatzera. Bada, dirudienez horrek ez du lurraren suntsiketaren aldeko politikarietan inolako... [+]