Musika Hamabostaldia: nire gomendioak

Theatre in Paris
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Azken urteotan egin dudan bezala, Musika Hamabostaldiak 86. ediziorako prestatu duen egitarau ederra ikusita, nire iradokizun eta gomendio bereziak egiten dizkizuet. 

Egia esan, eta ia beti gertatzen den bezala, oso zaila da kontzertu batzuk nabarmentzea, horiek guztiak gustagarriak direlako, baina, zalantzarik gabe, badira galdu ezin ditugun hitzordu batzuk.

Edizio guztietan bezala, interes handiko zikloak ditugu –nahiz eta hain popularrak ez izan–, hala nola musika garaikidearen zikloa, antzinako musikarena edo interprete gazteena. Ziklo horietan guztietan arreta merezi duten bitxiak aurkituko ditugu. Horietatik guztietatik bi hitzordu aukeratu ditut:

Bat, Xabier Boixet pianista gaztearen kontzertua, etorkizun handiko artista eta 2025eko Villa de Bilbao biolin eta piano lehiaketaren irabazlea. Estilo askotariko egitaraua eskainiko du. Haydnetik Messiaenera arte, artista honek garai eta egile bakoitzeko mundu estilistikora egokitzeko duen gaitasuna egiaztatu ahal izango dugu. 

Eta bi, Ars Atlantica taldeak antzinako musika zikloan eskainiko duen kontzertua. Talde hau XII. mendetik XVIII.era bitarteko errepertorioko ikerketa eta interpretazioan aritzen da, eremu latinoan, eta oraingoan Espainiako barrokoko musika eskainiko dute, bere alderdirik frantsesenean. Oso interesgarria.

Hala ere, Kursaal zikloaren barruan, kontzertu garrantzitsuenak hartzen dituen programazioan, hain zuzen ere, bi proposamen bikainetan zentratu nahi nuke. 

Lehenarekin bete-betean asmatu dute antolatzaileek: Jesus Guridiren Amaya euskarazko opera. Oso aukera ona dela diot arrazoi askorengatik: Musika Hamabostaldian programatzen den lehen aldia delako, lan honek edertasun paregabeko partitura duelako, eta protagonista Arantza Ezenarro sopranoa delako, ahots ederraren jabea.

Ezin dugu opera horren aukera galdu, gurea baita. Bere libretoak Navarro Villosladaren Amaya o los vascos del siglo VIII eleberria du oinarri; eta Jesus Guridiren musika Richard Straussen eta Wagnerren eraginez beteta dago, erreferentzia folkloriko oso estilizatuekin. Ederra bere osotasunean. Kursaal auditorioan lan horretaz gozatzeko aukera izango dugu abuztuaren 9an.

Eta azpimarratu nahi dudan bigarren proposamena da gure konpositore handiari, Maurice Raveli, bere jaiotzaren 150. urteurrenean Musika Hamabostaldiak egingo dion omenaldi bikaina.

Parisko Opera Nazionaleko Orkestrak Ziburuko konpositorearen lan enblematiko batzuk interpretatuko ditu. Le tombeau de Couperin, jatorrian pianorako suite bat dena, geroago Ravelek berak orkestratua, Couperini eta XVIII. mendeko Frantziako musika barroko osoari egindako omenaldia da, zapore barrokoa konpositorearen soinu inpresionistarekin maisuki nahasten duen harribitxia. 

Ondoren, ezkerreko eskuarentzako piano kontzertua joko dute, istorio berezia duen obra bikaina. Kontzertua Paul Wittgenstein piano-jole vieniar bikainarentzat konposatu zen. Pianista horrek eskubiko besoa galdu zuen I. Mundu Gerran. Horren ondorioz, depresio sakon batean erori zen. Gerra amaitzean, ordea, pianistak ezkerreko eskuarentzat zegoen errepertorio guztia lantzea erabaki zuen. Sol maiorreko kontzertua konposatzen ari zen Ravel, baina piano-jotzaile honen istorioak hunkitu zuen, eta berehala jarri zen lanean ezkerreko eskuarentzako lan bikain honekin.

Oraingo honetan, Parisko Operako Orkestraz gain, Kirill Gerstein Estatu Batuetan bizi den pianista errusiarra izango dugu bakarlari. 

Kontzertua osatzeko, konpositore garaikide garrantzitsuenetako baten obra bat entzungo dugu: Thomas Adèsen Piano eta orkestrarako kontzertua hain zuzen ere. Kontzertua abuztuaren 27an izango da.

Beraz, Kursaaleko bi hitzordu gure agenda melomanoan apuntatzeko. Udaz eta musikaz gozatzera Musika Hamabostaldian! 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Donostiako Musika Hamabostaldia
Musika Hamabostaldia: gogoeta batzuk

Edizio asko dira orain arte; Espainiako Estatuko musika klasikoko jaialdirik zaharrena da. Behin amaituta, une egokia izan daiteke aurtengo edizioaren balantzea egiteko, baina baita jaialdiaren bizitza luzearen balantzea egiteko ere. Jaialdi bikaina da, oso. Baina hausnartu egin... [+]


Adore kontrolatua

Donostiako Musika Hamabostaldia
Euskadiko Orkestra: Zuzendaria: J. Rohrer.
Donostiako Orfeoia: Zuzendaria: J.A. Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: C. Reiss, V. Karkacheva, M. Schmitt, H. Müller-Brachmann.
Egitaraua: Beethovenen Missa Solemnis re maiorrean, op. 123.[+]


Sustantziarik gabea

Egia esan, pena ematen dit kritika honi izenburu hau ipintzea. Bizeten Carmen oso opera ederra da, sentimendu unibertsalak jorratzen dituena, hala nola pasioa, jeloskortasuna, maitatuaren posesioa, independentzia... Eta hori guztia musika-lan bikaina oinarri hartuta. Baina... [+]


Desberdina eta berezia

Albenizen Iberia Suite monumentalaren bertsio berri bat egitea meritu handiko lana da, merkatuan dauden grabazio bikainak kontuan hartuta. Hori dela eta, Luis Fernando Pérezek Musika Hamabostaldiko errezitaldian egindako lanak sekulako miresmena sortu zidan.


Aita Santuaren biolinista eta bere estela

Orkestra handien eta obra handien kontzertuen ondoren, ezin diegu arreta jarri gabe utzi musika-patxada handiagoko, sosegu handiagoko baina edertasun berdineko proposamenei.


Iraultzaren eta maitasunaren artean

Luxenburgoko Orkestra Filarmonikoaren lehen kontzertuak erromantizismo berantiarraren kutsua izan bazuen ere, bigarren topaketan taldeak bi obra zirraragarri interpretatu zituen, istorioak kontatzen zizkigutenak. Obra exigenteak ziren, batez ere adierazkortasunaren aldetik, eta... [+]


Inaugurazio erromantiko-berantiarra

Musika Hamabostaldiak 85. edizioari hasiera eman dio, orkestra handi batekin eta inaugurazio baten mailako programarekin.


Eguneraketa berriak daude