Maritxu eta Katalina: Artxiboetan galdutako sexu eta genero disidenteen istorioak Historiaren parte direlako

  • XV. mende bukaeran edo XVI. mende hastapenean Belauntzako Katalina atxilotu, preso sartu, torturatu, guziaz desjabetu eta erbesteratu egin zuten, Oiartzungo Maritxurekin “haragizko harremanak” ukateagatik. 500 urtez isilean eta artxiboetan galdurik egondako gertakizun horren berri dugu historiografia tradizional androzentrikoa miatzen dabiltzan historialariei esker. Hain zuzen, guti aipatu arren, iraganean ere bazirelako sexu eta genero disidenteak eta “bekatoros” horiek desagerrarazteko bideraturiko balore- eta zigor-sistemak. Isilduriko istorio horiei aitortza egitera eta Historia hori argira ekartzera datoz Dardarak artxiboan erakusketa eta Dardarak liburu ilustratua.

Katalina eta Maritxu, Dardarak liburuko pertsonai nagusiak. Gaur egungo istorioa da Dardarak, Historiarekin zubiak dituena.
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Gertakizun batzuk komunitatearen memorian kokatu eta beste batzuk isildu egiten ditu Historiak, beti ere boteretsuen ikuspegiari eta nahiari segi. Iraganeko zenbat gertakari, begirada, ekarpen eta bizipen ditugu ahazturaren erreinuan metaturik? Hor genuen, errautspean, demagun, Belauntzako (Gipuzkoa) Katalinaren kasua, Oiartzungo (Gipuzkoa) Maritxurekin harreman sexu-afektibo bat bizitzeagatik, atxilotu, preso sartu, torturatu, bere ondasun guztietatik desjabetu eta erbesteratu zutena.

XV. mende bukaeran edo XVI. mende hastapenean gara, eta Angel Solorzano historialariak 1503ko uztailaren 21eko Gaztelako Entzutegi Gorenaren epaia argira ekarri izanari esker dugu horren berri. "Gizon eta emakume bezala erabiltzen zuten elkar, bata bestearen gainean biluzik jarrita, elkar ukituz, musukatuz, sabel biluzien gainean zamalkatuz... gizon batek emakume batekin bakarrik egin behar dituen haragizko ekintzak egiten zituzten", irakurri daiteke epaiak dakarzkien lekukotasunetan. Herritar batek salatu zituen, eta Donostiako auzapez Miguel de Ochoa Olazabalek agindu zuen epaiketa. Katalinaren eta Maritxuren arteko haragizko harreman horiek "fama publikoa" omen zuten, hau da, bien arteko harreman sexu-afektiboaren berri bazekiten donostiarrek. Bekatuan, eta gainera ausardiaz! Ezin zuen horrelakorik onartu Donostiako auzapezak. Leporaturikoa gezurra zela berretsi eta "fama onekoa" zela argi utzirik, biziari gogorki lotu zitzaion Katalina –baita torturapean ere–. Baina, errudun jo eta ondasun guztiak kendu, auzi gastuak ordainarazi eta erbesteratu egin zuten, mehatxupean: Donostiara itzuliz gero, "plazan soka batetik buruz behera zintzilikatuko zuten, hil arte".

Ez zen kikildu, eta helegitea jarri zuen Valladolideko Kantzileriako Auzitegian. Dei egin, baita irabazi ere: absolbitu egin zuen epaileak, eta "fama oso-osoa" itzultzea behartu Donostiako auzapeza. Bizilekura, edo behintzat inguruetara itzuli zela badakigu, Donostiako Elizabarrutiko Artxibo Historikoan aurkituriko agiri bati esker: Belauntzako Katalina 1546an hil zen Tolosan. Oiartzungo Maritxuri buruz, haatik, ez dugu –oraingoz– informaziorik.

Erreparazio sinbolikoa

Azaroaren 22an oroitu eta omendu dute herriko Katalina, Belauntzan bertan. Multzoñoa elkartu eta herriko arima hori oroitzen "oso gustura" egon izana azpimarratu du antolatzaileen artean egondako Joana Aurrekoetxeak. Nolabaiteko aitorpena eta eskertza egin nahi izan diete, "herri honetako Historiaren zatitxo bat berreskuratu, eta Katalinari zein Maritxuri –baita beste sexu eta genero disidenteei– aitortza eta erreparazio sinboliko bat egiteko".

Guztien artean osaturiko erreparazio ariketa bideratu ondoren, Belauntzako lurretan errotuko den limoiondo bat eskaini zitzaien Katalina eta Maritxuri. Herriko plazari "Katalina eta Maritxuren plaza" izena jartzearen ideia ere atera zen omenaldiaren ondoko solasaldi informaletik, karriken izendegia aztertzeko eta osatzeko prozesu parte-hartzaile bat abiaturik duelako, hain justu, Belauntzako Herriko Etxeak. Ederra litzateke: XV. mende bukaerako Donostiako auzapez hark zigorturikoaren eta heriotza mehatxupean haizatutakoaren izena herriaren bihotzean jarriko luke 500 urte berantago Belauntzakoak.

Katalina eta Maritxuri omenaldia egin diote azaroaren 22an, Belauntzan, hau da, Katalinaren herrian.

Historia hegemoniko androzentrikoak gordetakoak azaleratzen dabiltzanei esker ezagun egin da Maritxu eta Katalinaren kasua. Baina ez dira bakarrak: genero adierazpen, sexualitate, gorputz eta harreman eredu ez normatiboak izan dira iraganean ere, sexu-moralaren aurkakoak izateagatik zigortu dituztenak. "Ugariak" zirela dio Solorzano historialariak: Valladolideko Kantzilerian eta Errege-Audientziaren 500 dokumentuz gora dira horri lotuak, delituen %9a. Jakin behar da, gainera, kasu anitz ez zirela auzitegietan epaitu, baizik eta karrikan, sodomiaren kontra "ganibeta batez mendekatzeko" bidea ematen ziolako legeak komunitateari.

"Informazio eta literatura guti daukagu emakumeen eta sexu/genero disidenteen historiari dagokionez, eta are gutiago beraien plazerari dagokionez. Jesusek [Solorzanok] dio artxiboetan direla, baina interesik ez dagoenez ez direla oraindik jakinak", Aurrekoetxearen hitzetan. Azkenean, epai judizialetan ditugu errealitate horiei buruzko informazio gehienak. Balore-sistema androzentrikotik idatzitako dokumentuak badira ere, inportantzia handikoak dira orduko sexu eta genero disidenteen errealitatea berreskuratzeko.

Berreskuratze ariketa hori egin nahi izan dute Aurrekoetxeak eta Karmele Mitxelenak, Dardarak artxiboan erakusketarekin. Erdi Aroaren eta Errenazimentuaren arteko Mendebaldeko Europari begira jarri eta ikusezin bihurtu nahi izan zituzten horiei begira jarri dira.

"Dardarak artxiboan" ikusgai:
- Urtarrilaren 15etik aitzina hilabetez Hernaniko Kulturarteko Plaza Feministan
- Martxoaren 6tik 30era
Donostiako Aieteko Kultur Etxean
- Etortzeke: Orereta, Durango...
Sodomiaren delitua

Garai horretan eman ziren aldaketa handiak sexualitateari buruzko begiradan: emakumeek gizonen desira sexualei erantzun behar zieten, batez ere ugalketaren funtzioa betetzeko –eta bistan denez, erlijioak gidaturik, Jainkoaren mandatuari segika–. Funtzio horretan ez zen beste guztia "sodomia" terminoaren baitan bildurik zuten, guztiak zirela "naturaren aurkako bisio", "bekatu" eta "delitu". Emakumeen sodomia gero eta delitu larriagotzat jo zuten XI. eta XIII. mendeen artean, eta matxinak –garaiko dildoak– erabiltzea bekatu izugarri gisa kontsideratu zuten. Espainiako Errege-Erregina Katolikoek sodomia gogorrago zigortzeko legea ezarri zuten 1497an, "naturaren kontrakoa" zela argudiatuta.

Desagerrarazteraino zigortu behar ziren –kartzela zigor luzeak, erbesteratzeak zein hiltzeak bideraturik horretarako–, ordena sozialarentzako arrisku eta hondamendi naturalen ekarle zirela pentsatzen zelako. Plaza publikoaren erdian erreak izan ziren anitz, harreman debekatuak ukateagatik. Dardarak artxiboan-en batzuk ekartzen dizkigute argitara: 1489 urtean, Sevillako San Francisco plazaren erdian, Marina Avilakoa eta Katalina Baenakoa urkatu zituzten "gizonak balira bezala emakumeekin haragiz lo egiteagatik"; 1477an, Katherina Hetzeldorfer Nurembergekoa Rhin ibaian itota exekutatu zuten, rol maskulinoak gorpuzteagatik; eta Céspedesen kasua ere argira ekartzen digute, 1545ean Granadako herri batean esklabu jaio zena, eta sodomia, heresia, ezkontza sakramentuarekiko mespretxua, eta sorginkeriagatik gogorki zigorturikoa, tartean, ehunka azote publikoki jasota. Historia hegemonikoak aipatzen ez baditu ere, nahi edo ez, izugarrikeria horiek hor dira, Historiaren parte.

Anakronismoa saihesteko ardura

Ariketa ez dute baitezpada erraza izan Aurrekoetxeak eta Mitxelenak; eta ez da baitezpada ez direlako historialari: balore-sistema androzentrikoak osaturiko historiak dituen hutsuneak argitzeko zailtasunez gain, irakurketa anakronikorik ez egiteko ardura ere bazuten. "Errespetuz landu ditugu gaiak, alteritate historikoa kontuan harturik, anakronismoak saihesteko. Horrek eskatzen du lesbianismoaren, genero identitateen egungo kontzeptuen ideiak, baita gaur egun gorputzak eta afektuak ulertzeko modua ere alde batera uztea".

Ardura horri tiraka ondokoa irakurri daiteke erakusketan: "Garaiko adierazpen afektibo eta erotikoen nolakotasuna ez dugunez ezagutzen, zaila egiten da homoerotismoaren [lesbianismoa izendatzeko historialarien termino ohikoa] azterketa zorrotza egitea. Ondorioz, kasu askotan, isildu eta baztertu egin dira izaera lesbikoa zuten harremanak, eta beste batzuetan, desitxuratu edo asmatu". Ohar bera egin daiteke generoari eta sexuari dagokionez. Izen-abizenak eta sexua ikusi eta "bi emakume" identifikatu eta lesbiana gisa ikusi ohi dira. Alta, ez dakigu bi horiek nola esperimentatzen zuten generoa, zein neurritan eta zergatik hartzen zituzten identitate maskulinoari loturiko jarrerak. Ondoko oharra luzatu dute erakusketan: "Ezinezkoa da kasu zehatz bakoitzean emakume gisa irakurritako gorputz bat maskulinitatearen apropiazioa egitera zerk bultzatzen zuen jakitea, baina Erdi Arotik aurrera trabestismo femeninoa edo genero trantsizioak garrantziazko fenomeno historikotzat jotzen dira, interpretazio irekia duten inplikazio askorekin: biziraupen hutsa derrigorrezko ezkontzatik libratzeko, gizonen munduari zegozkion jarduerak egin ahal izateko (ikasketak, lanbidea, espazio publikoan izatea), genero arau zurrunak transgreditzeko, sexualitatea beste era batera bizi ahal izateko, edo nork daki".

Garai horietako giroa dakarren ilustrazio bat.
Epaiketa anitz epaitegietatik kanpo egin ziren, sodomiaren kontra "ganibeta batez mendekatzeko"
bidea ematen ziolako legeak komunitateari

Garai ezberdinek irakurketa ezberdinak dituztela jakitun, lesbian-like kontzeptua proposatu zuen Judith M. Bennett historialariak 1998an: lesbiana hitza erabiltzen ez den garai batean, gizonekilako dominazio harremanetatik –tartean, ezkontza– aparte bideraturiko jarrera eta esperientzia sozialak dituena lesbian-like –"lesbiana bezala"– definitzen da, bizitza modu independentean eta genero eta sexu roletatik aparte eramateagatik.

Limoia: Belauntzan, erakusketan eta Dardarak liburuan

Limoiondoa kausituko du ikusleak Dardarak artxiboan espazioan, eta ez da kasualitatea. Hain zuzen, Katalina eta Maritxuren historiaren oroimen eta aitortza ariketaren parte delako erakusketa. Horrez gain, helburu horri tiraka Dardarak (Txalaparta) umeentzako album ilustratua ere hor dute Aurrekoetxeak eta Mitxelenak, Irene Iruretak ilustraturikoa eta hiruen artean osaturikoa. Maritxu eta Katalina ditu protagonistak, XXI. mendeko bi emakume adindun, elkarrekin bizi direnak, elkar maite dutenak eta bata bestearentzat etxe direnak. Sexu eta genero disidentziak islatzen dituen haur eta gazteentzako literaturaren inguruan Oiartzunen antolaturiko Ku-ku egunaren baitan sortu zuten Dardarak. Behin eta berriz, izen bereko Oiartzungoari eta Belauntzakoari begi-kliska egiten die liburuak. "Gaur egungo istorioa da Dardarak, iraganarekin, historiarekin zubiak dituena. Fikzioa, historia eta gaur egungo errealitatea, hiruen arteko nahasketa bat da", dio Aurrekoetxeak. Proiektu horretan ere limoiak jarri dituzte azalean.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Historia
Auzo ibilbideak (III)
Txantrea: konfliktiboa, eta zer!

Euskal Herrian auzo borrokalaririk bada, hori Txantrea da zalantzarik gabe. Herritarrek euren eskuz eraikia (literalki), auzoa defendatzen ikasi dute kalez kale, izan poliziarengandik, izan agintarien utzikeriatik, izan ugazaben diru-gosetik. Baina auzoa hori baino gehiago da,... [+]


Alberto Alonso (Gogora): “Txiki eta Otaegi ez dira erreferente; indarkeria, beldurra eta terrorea erabili zuten”

Aurten Txiki eta Otaegi fusilatu zituztela 50 urteko beteko direnean, Alonsok adierazi du ETAko bi kideek ez zutela nahi Franco osteko gizarte demokratiko bat: "Diktaduraren aurka borrokatzen ziren, baina diktadurak erabilitako tresna berberekin".


Auzo ibilbideak
Atzoko eta gaurko borrokak gogoan

Ezagutu dezakezu Euskal Herria gure txoko eder eta famatuenak bisitatuta, Instagramerako edo postal baterako argazkiak aterata zure buruari, kostaldeko paisaietan edo monumentu bisitatuenetan irri eginez. Baina ez duzu Euskal Herria guztiz ezagutuko. Horretarako, hobe zenuke... [+]


Txikik eta Otaegik Zarauzko Udalaren aitortza behar dutela aldarrikatu du Sortuk

Txiki eta Otaegiren fusilamenduen 50. urteurrenaren harira jarritako olana kendu du Zarauzko Udalak. Sortuk salatu du udalak, EAJ eta PSE-EEk osatuta, "zaborra izango balitz bezala" tratatu zuela olana. Zenbait herritarrek berreskuratu eta Azken Portuko plazan ireki dute.


Fusilatutako bi pertsonaren gorpuzkiak atera dituzte Muniainen

Gorpuzkiak aurkitu eta lurpetik atera ahal izateko ezinbestekoa izan da Gesalaz Muniango bi bizilagunen testigantza: Lucio eta Domingo Zabalza anaiek adierazi zuten, haur zirela, hainbat pertsona lurperatu zituztela leku horretan Guesalazko haranean, herri horretako... [+]


Auzo ibilbideak (II)
Egia: aldapa alai bat

Donostiako hirigunetik Urumeak banandua, nekazaritza eremu zabala zen Egia: Nabarrizene, Txurkoene, Mikelaene, Polloene...  70 baserri baino gehiago zeudela uste da. Trenbidearen etorrerak beste destino petral bat ekarri zien lur horiei, ordea: zerbitzuetarako eta... [+]


Ipuscua
Mila urte ‘Gipuzkoa’ izenaren idatzizko lehen aipamenetik

Urtemugak hausnarketarako parada izaten dira. Atzera begira jarri, egindako bideari begiratu eta, oraina ulertuta, geroa pentsatzeko. 2025 honetan, urtemuga biribila bete dugu: Gipuzkoa izenaren idatzizko lehen aipamenetik mila urte bete dira, eta aukera ezin hobea iruditu zaigu... [+]


Barkamena inprimatzen eta saltzen

Mainz (Alemania), 1454. Johannes Gutenbergek eskala handian inprimatutako lehen liburua argitaratu zuen, Berrogeita bi lerroko Biblia izenez ezagutzen dena. Gutenbergek ez zuen inprenta asmatu; dakigula, Txinan, 1040an, Bi  Shengek asmatu zuen inprimatzeko lehen makina... [+]


?-tzik hitz egiten jarraitzen du

1991n Alpeetako glaziar batean aurkitu zutenetik, hotzak hain ondo kontserbatutako Ötziren gorpuzkinak informazio iturri oparoa izan dira. Berriki Communications Biology aldizkarian aditzera eman dutenez, momia naturalaren kaxa torazikoa digitalki berregin dute, eta Homo... [+]


2025-07-30 | Lucas Vallecillos
Hiroshima eta Nagasaki, zortzi hamarkada geroago

Historia garaikideko basakeriarik handienetakoak dira Hiroshimaren eta Nagasakiren bonbardaketak. 1945eko abuztuan, hiru eguneko epean, bi bonba atomiko jaurti zituzten lehen aldiz historian eta bi hiritako biztanleak modu indiskriminatuan hil zituzten. 1945aren amaierarako,... [+]


2025-07-28 | Jakoba Errekondo
Harroputzetik artaputzera

Gabezia, pobrezia eta erromestasuna orokortu ziren. Euskal Herri atlantikoa harropuzkeriaren ur gaineko bitsetan bizi zen. Itsasoz haraindiko merkataritzak, arrantzak eta estraperloak gure iparralde osoko jendartea aberasten zuten. XVI-XVIII mendeak ziren. Meatzariak,... [+]


Iturengo arotza eta arte birziklatua

Ituren (Nafarroa), 1777. Erramun Joakin Sunbil (1755-1821) arotza Donamariako Joana Mari Ezpondarekin ezkondu zen. Ia 40 urte eman zituzten ezkonduta, Joana Mari 1806an hil zen arte. Eta tarte luze horretan, noizbait, Iturengo arotzak santu baten kobrezko estatua urtu omen zuen... [+]


2025-07-23 | Euskal Irratiak
Battitta Boloki: «Kanakian deskolonizazio prozesu bat abiatu dute, eta bidean da»

Joan den astelehenean, Paris inguruko Bougival herrian izenpetu zen "oinarrizko akordioa", Kanakiaren etorkizun politikoari buruzko dokumentu garrantzitsua. Testuinguru honetan, Kanakiako Nazio Askapenerako Fronte Sozialistak bere lehen adierazpen ofiziala plazaratu... [+]


Frankismoko dokumentu klasifikatuak argitaratuko dituen legea onartu du Espainiako Gobernuak

Bide parlamentarioa egin beharko du orain. Lege testu honen arabera, 30 urteko epea ezarriko dute sekretuak desklasifikatzeko, eta 45 urtekoa "goi mailako" sekretuendako. Bakoitza hamabost urtez luza daiteke.


Cesar-Neron kasua

Martxoaren 25ean Arabako Foru Aldundiak (AFA) eta Eusko Jaurlaritzak (EJ) prentsa-ohar bat atera zuten, hedabideetan nahiko zalaparta eragin zuena, Gobierno Vasco remite a la Ertzaintza dos piezas cerámicas del yacimiento de “Las Ermitas” por ver indicios de... [+]


Eguneraketa berriak daude