Mikel Olaziregi: «IZEN HANDIKO ZUZENDARI BATZUEN FILMAK EZ DITUGU ONARTU"


2002ko irailaren 22an
Zinemaldiko zuzendari bezala zure estreinaldiko urtea izan zen iazkoa. Paco Rabalen heriotza edota New Yorkeko atentatuen ondorioak bizi behar izan zenituen.

Egia da hasiera nahiko tristea izan genuela. Hasiera horrekin iazkoa urte makala izango zela uste genuen, ez baita urtero gertatzen Donostia Saria irabazten duen aktorea hiltzea edota AEBetako izarrak etortzea eragotziko duen atentatu bat gertatzea. Baina tira, azkenean lehengo urteko edizioa arrakastatsua izan zen, film onak ikusteaz gain jendearen partaidetza ikusgarria izan baitzen. Finean zinemaldi batean aktore bat edota bestea etortzea baino garrantzitsuago izaten baita zinea bera, eta zentzu horretan bai komunikabideek eta baita ikusleek ere Zinemaldi ona izan zela esan zuten.

Zinea garrantzitsuena den arren, Zinemaldiak esfortzu handi bat egiten du aktore/aktoresa sonatuak ekartzeko. Lehengo urtean Donostia Saria jasotzerik izan ez zuten Warren Beaty eta Julie Andrews, iaz esan zuten bezala, aurten etorriko al dira saria jasotzera?
Julie Andrews ez dator. Lanean dago. Warren Beatyrena kolokan dago. Nik uste etorriko dela, baina ez bada etortzen ez naiz gehiegi harrituko. Iaz aurten etorriko zirela esan zutenean, nahiz eta azkenean ez etorri, intentzio onez egiten zutela uste dut. Baina aktore baten lana horrela izaten da: bat-batean lan bat ateratzen zaie eta ezin dute lana nolanahi utzi.

AEBetako izar gutxi etorri zen arren, Harvey Kietel hemen izan genuen. Zergatik ez zen mementoa aprobetxatu Kieteli Donostia Saria emateko?
Teknikoki ezin zelako. Bere film bat sail ofizialean lehian zegoen eta horrek aukera hau baliogabetzen zuen. Dena den sariaren merezidun da Harvey Kietel dudarik gabe, eta ez pentsa aurrez saiatu ez garenik saria ematen. Egiteke geratzen zaigun zerbait da. Bestalde AEBek bizi zuten egoera berezi hartan Kietelen jarrera goraipatzekoa da Donostiara etortze hutsagatik.

Famatuak Zinemaldi baten parte ere badirela, alegia.
Bai. Egia esan zinemaldi batek oreka izan behar du gauza guztien artean. Zine industriarentzat zerbitzu bat izan behar du, zine ona eskaini behar dio zine aretora doan ikusleari eta abar. Donostiako Zinemaldiak, bestalde, esfortzu handia egiten du zinema balore berriak aurkitzeko. Zentzu honetan, aurten 1969an urrezko maskorra jaso zuen Francis Ford Coppola ezezagun hari sari bat emango diogu. Horrelako zuzendari gehiago deskubritu nahi ditugu Zinemaldian.

Zinemaldiak zine zuzendari berriei espreski eskaintzen dien saria da honen lekuko. Dena den, zine zuzendari berriez gain Zinemaldia Hego Amerikako zineaz bereziki arduratzen dela dirudi.
Bai. Nazioarteko beste zinemaldietan akaso Hego Amerikako zinea ez da hain nagusi. Donostiakoan horrela izateko arrazoi logikoa ere bada hizkuntza eta, hortaz, Zinemaldia Ameriketako zine hau Europan sartzeko ohiko atea bilakatu da.

Aurten "Zinea eraikitzen" ekimena sortu da, adibidez.
Hego Amerikan bizitzen ari diren egoera ekonomikoarekin lotua dago honen sorrera. Berlineko Zinemaldian sortu zela esan daiteke. Bertan parte hartu ahal izan ez zuten bi zinegilekin topo egin genuen. Beren filmak bukatzeko dirurik ez zutelako zeuden kanpo. Toulouseko Hego Amerikako topaketak burutzen dituztenekin egoera horri aurre egin behar zitzaiola otu zitzaigun eta horrela sortu zen ekimen hau. Bukatu gabe geratzen ziren filmak bukatzeko laguntza bezala; finantzaketa bila dezaten.

Eta ekimenak funtzionatu du?
Gu oso kontentu gaude. Sei film aurkeztu ziren eta horietako bat sail ofizialean ikusi ahal izango da aurten, beste bat Zabaltegin eta beste bi Made in Spanish sailean. Hortaz, pozik. Donostian gainera beste sei film erantsiko zaizkio proiektuari eta horien artean Euskal Herriko produktore baten lana dago: Koldo Zuazuaren "Ataudes de Luz", hain zuzen.

Zinemaldiak zine industriaren alde gauzatzen dituen ekintzen artean sar daiteke.
Bai, baina baita Zinemaldiak kultura zabaltzeko duen asmo argi baten barne. Izan ere, glamourra edota industriari zerbitzua emateaz gain kultura igorle garrantzitsua ere bada Zinemaldia.

Gerora zinegile arrakastatsuak egiten badira hauen partaidetza lotzeko bidea ere bada.
Izan daiteke, baina ez da beti horrela izaten. Gainera interes handiak egoten dira pelikula guztien atzetik. Berarekin dugun harremanagatik edota beste edozergatik, Stephen Frears zuzendariak bere azken filma Donostiara ekarri nahi izan zuen, baina produktorak filma Venezian ikusi nahi zuen. Azkenean Venezian egon zen ikusgai eta hortaz...

Nola egiten da lehiatzera datozen filmeen hautatzea?
Zinemaldia bukatu eta urrian jada hasten gara gure filmeen datu basea begiratzen. Datu base horretan aldizkari espezializatuetan edota Zinemaldiak dituen delegatuen informeei esker filmen informazioa osatzen joaten da. Hortik banan-banan interesekoak izan daitezkeen filmak ikusten joaten gara. Zinemaldia ez da hiru egunetan inprobisatzen, lan luzea izaten da.

Egiten den lehenengo gauza atzera begirakoak antolatzea izaten da?
Izan daiteke, nahiz eta gainontzeko gauzak ez diren deskuidatzen. Atzera begirako onak egin nahi badira, dena den, zikloak eskatzen dituen film guztiak lortu behar dira. Hots, Michael Powellek 40 film egin baditu hauek lortzen saiatu behar gara eta ez da lan erraza izaten. Hortaz, hobe lehenbailehen hastea.

Kalitatezko atzera begirakoak egiten ari dira Donostiako Zinemaldian eta publikoak ondo erantzuten jakin izan du honen aurrean.
Nik uste jendeak baduela nolabait zine klasikoarekiko gose nabari bat. Lehen telebistan zine mota hau ikusteko aukera bazegoen, baina jada ez da apenas existitzen. Telebistan botatzen diren film klasiko bakarrak «Casablanca» edota «Hirugarren Gizona»ren modukoak dira.

Gainera zine klasikoa pantaila handi batean ikusteko aukera eskaintzen da.
Jakina, hori ere abantaila handia da. Gauzak beste dimentsio batean, beste egitura batekin, beste kalitate batekin ikusteko aukera ematen du zine pantailak eta hori ere asko eskertzen da.

Zergatik erabakitzen da Michael Powell edota Volker Schlöndorff bezalako zuzendariei atzera begirako bat dedikatzea?
Arrazoi nagusia intereseko zuzendariak diren ustea daukagula da. Eta pena bat da jende askok euren lanak ikusteko aukerarik ez izatea; generazio gazteek, atez ere. Jendeari hauek ezagutzeko parada ematen diegu ziklo hauekin. Arrazoi hau urtero dago presente. Gero, kasuak kasu, beste arrazoi batzuk ere izaten dituzte urte bakoitzeko aukeratuek. Batzuk "X" gaiak jorratzeko joera agertzen dutelako, beste batzuk espresiobide berezia erabiltzen dutelako eta abar. Arrazoi asko hartzen dira kontuan.

Sail Ofizialerako aukeraketak egiteko orduan lan egiteko erak derrigor desberdina izan behar du. Beste Zinemaldiekin lehian, nolakoa izango da aurtengo Sail Ofiziala?
Aurten Sail Ofizialean inoiz baino izen deigarriagoak daudela begi bistakoa da. Neil Jordan, Paul Shrader, Chen Kaige edota Aristarain bezalako izen handiak Zinemaldian egotea ez da ohikoa. Baina izen handi hauen ondoan oso ezagunak ez diren Islandia edota Zelanda Berriko filmak ere izango ditugu lehian. Gu, egia esan, oso pozik gaude aukeraketarekin.

Aurten Sail Ofizialean sona handiko izenak edukitzeagatik esfortzu berezia egin da?
Ez. Horrela tokatu da. Ez da egokia esatea, baina izen handiko zuzendari batzuen filmak ez ditugu onartu. Kontua ez da zuzendari famatuen filmak lehian sartzea baizik eta film onak sartzea.

Jose Luis Garciren filma ez aukeratzeak istilua sortu zuen...
Adibide bat izan daiteke esandakoa egia dela erakusteko. Dena den, istilua handietsi egin zen. Filmari buruz guk ez genuen ezer esan, baina... Normalean film bat aukeratzen dugunean edota ez dugunean aukeratzen ez dugu inongo kritikarik egiten. Egia esan, nahiko gai desatsegina izan zen eta ez dut asmatzen jakitea zergatik atera zen.

Badirudi politikak beti egon behar duela presente.
Komunikabideetan esan ziren zentzugabekerien artean filma espainiarra zelako Zinemaldian aukeratua izan ez zela esan zen. Sail Ofizialean Leon de Aranoa edota Martin Patinoren filmak aukeratuak izan direla ikustea besterik ez dago , eta mundu guztiak dakien bezala filmak espainiarrak dira.

Paradoxikoki aspaldidanik Zinemaldiak gai politikoetatik at egoteko bidea hartu duela dirudi.
Nik uste nahita harturiko aukera bat izan zela. Azken finean zinemaldi bat da hau eta, hortaz, zineak izan behar du garrantzitsu. Ahal den heinean gainera, zinea unibertsala den neurrian, batu egin behar gaituen zerbait da, zineak eskaintzen duen pluraltasuna errespetatuz.

Politika utzita, zer uste duzu eskaini diola Zinemaldiak Donostiari?
Era askotako ekitaldiak burutzen diren arren, nik uste Zinemaldia dela Donostian burutzen diren gauza guztien artean nazioartean oihartzun gehien izaten duena, famatuena. Hirian, hiritarren buruan, bestalde, oso sartua dago irailean Zinemaldia datorrela. Komertzio edota ostalaritzari aberastasuna ere ekartzen dio. Baina nik uste gauza guztien gainetik donostiarrei ilusioa eskaintzen diela Zinemaldiak. Orain urte batzuk Zinemaldi triste bat zegoen Donostian baina hau asko aldatu da. Alaia da oraingoa. Giro bat sortu da; zinera joateko edota izar eta ez izarrak ikusteko.

Hiri zinemazalea ere bihurtu du Zinemaldiak Donostia?
Horretan bere errua ere izan dezake. Kanpotik etortzen diren zinegile askorentzat deigarria izaten da hiritarrak Zinemaldiarekin zein harreman duten ikustea. Ikusle eta egileen arteko harremana Donostiako Zinemaldian beste inon baino nabariagoa da, eta hori zinegile gehienek gogoko duten zerbait da.

Eta Donostiak zer eman dio Zinemaldiari?
Jaiolekua. Donostiako Zinemaldia eta hiria bat egin dira. Gaur egun ez da zalantzan jartzen Espainiako mailako jaialdirik garrantzitsuena dela eta hori gainera horrela izango da betiko. Bestalde, hiriaren tamaina, jendearen izaera, zinearekiko eta filmeekiko jarrera eta beste hainbat gauza Zinemaldiaren espirituarekin bat datoz.

Donostiak beraz Zinemaldia bermatua du.
Bai. Urte txarrak eta urte onak izango dira, ziurrenik. Baina hemendik beste berrogeita hamar urtera Donostiako Zinemaldiak ehun urte beteko ditu.

Dagoen bezala mantentzea da Zinemaldiaren helburua?
Lehen aipatu ditugun helburuak, hau da, industriari zerbitzua ematea, balore berriei bideak irekitzea eta hiriari zinea eskaintzea bezalako helburuak, betetzen joaten garen heinean, gure asmoak betetzen goaz, osasun oneko Zinemaldia egiteko.

Zuen buruzagi diren lau instituzioek zentzu honetan zer pentsatzen dute? Zein da euren jokabidea?
Egia esan instituzioen aldetik askatasun osoz jokatzeko baimen osoa dugu. Urte hauetan guztietan ez dugu jaso sekula inongo inposiziorik kontzepzio artistikoan. Askatasun osoa dugu.

Urtero epaimahaiaren erabakia polemikoa izaten da.
Aurten epaimahaikideen artean Win Wenders, Mariano Barroso, Mirtha Ibarra edota Ariane Ascaride daude. Denak ere beren arloetan ezagunak eta izen handikoak. Banan-banan hartuta kontrastatua dago horrelako epaimahai batean egoteko euren ahalmena. Euren artean nolako kimika egongo den ez dakigu. Orain printzipioz inork ez du trabarik jartzen, baina askatasun osoz erabakiak hartzeko libre direnez, euren erabakiak komunikabideen kinielekin bat ez etortzea gerta daiteke.

Nahiz eta akaso Zinemaldien artean salbuespena izan, Canneseko Zinemaldian ez da hainbesteko iskanbilarik izaten eta kritika bat etorri ohi da epaimahaiarekin.
Egia esan Canneseko jaialdiak hau nola lortu duen jakin nahiko nuke. Azken urte hauetan asmatu dute, nahiz eta esan beharra dagoen Cannesera joaten diren film denak onak izaten direla. Zinemaldietan lehena da Cannesekoa dudarik gabe. Berlin, Venezia edota Donostiakoaren gainetik dago.
Dena den, Donostian aukeratuak izaten diren film guztiak dira, aukeratu izate hutsagatik, sari nagusia etxeratzeko kandidatuak. Guretzako denak dira onak eta ez dugu epaimahaiaren erabakietan parte hartzeko desiorik. Ez dugu egin eta ez dugu egingo. Epaimahaiari arautegia baino ez zaio ematen. Erabakia, gustukoa izan ala ez, eurena da.

Erabaki batzuk entzunda, hala ere, noizbait ere pena emango du bada...
Bai, baina horretan geratzen da. «Muerte entre las Flores»ek adibidez ez zuen sari nagusia irabazi Donostian eta pena ematen du pentsatzeak orain Joel Cohenek gure saria izan zezakeela esku artean eta ez duela. Baina tira, pena maila horretan geratzen da. Epaia epaimahaiaren eskuetan dago onerako edo txarrerako, eta horrela izaten jarraitu behar du.

Beno, eta 50. urteurrena?
Ilusio handia dugu. Ekitaldi nahiko daude. Akaso Ilunben egingo den festa izango da oihartzun handiena izango duena. Hau urtebetetze festa bat bezala ikusten dugu. Bertan zinearekin erlazioa izan duten artistek abestuko dute, Alaskak DJ bezala eginen du lan, Els Comediantsek antzerkia eginen du, euskaraz, Francis Ford Coppolaren omenaldia egingo dugu eta Donostian orain artean ikusi ez den soinu eta irudi espektakulua ikusi ahal izango da. Festa benetan ikusgarria.
Bestalde, 50eko 50ak zikloa ere hor izango da eta baita «Loturak» izeneko dokumental berezi zein interesgarri bat, non Donostiara etorri diren pertsonaia famatu eta mitiko guztiak euren arten izan zituzten edota dituzten erlazioen bitartez lotzen joango diren, inongo off ahotsik gabe. Benetan interesgarria eta ikusleari joko polita planteatzen diona, bera izan beharko baita pertsonaien arteko loturak zeintzuk ziren edo diren asmatu beharko duena.

Donostiatik pasa diren pertsonaia hauen guztien artetik zein da zure gustukoena?
Robert Mitchum. Benetan maitemindua utzi ninduen. Gauzak esateko zituen erak txunditu egin ninduen. Beti zorrotza zen komentarioetan. Behin jatetxe batean zerbitzari batek argazkia atera nahi zuen berarekin eta ea inporta zitzaion galdetu genion. Ezetz esan zigun, argazkia ateratzera zihoana biluzik jartzen bazen.

Bukatzeko, enpresa gizona ala zinemazalea izan behar al da Zinemaldi bat zuzentzeko?
Ni bi gauzak naiz, hortaz... zinemazalea txikitatik izan naiz, zineklub eta horrelakoetan sarritan parte hartutakoa. Super 8ko lan batzuk ere egin nituen nire garaian. Dena den, ETB sortu aurretik Donostiako Prim kalean jarri zituzten bulego batzuetan lana eskatzera joan nintzenean galdu nituen eta, hortaz, galduak dira. Tira.
Zinemaldian sartu aurretik ETBn produkzio lanetan egin daitezkeen lan guztietan lan egin nuen Diego Galanek Zinemaldian bere taldeko partaide izateko deitu zidan arte. Eta tira, ordutik hemen egin dut lan.

Urte askotarako


ASTEKARIA
2002ko irailaren 22a
Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Azkenak
2024-05-14 | Irutxuloko Hitza
Desokupako bi gizon Donostiako etxe bat ilegalki husten saiatu dira

'Desokupa kanpora' lelopean, elkarretaratzea egin dute larunbatean, etxebizitzaren aurrean.


2024-05-14 | Axier Lopez
94 egunez gose greban dago preso politiko maputxe bat

Guillermo Camus Jara izena du eta Txileko Lebuko kartzelan dago. Egoera larrian da, gose greba luzeaz gain, ostiraletik egarri grebari ere ekin baitio.


2024-05-14 | ARGIA
LABek salatu du Amazonek "errepresio sindikala" egiten duela

Amazonek Trapagaranen duen lan zentroan grebalarien kontra "jazarpen eta zigorrak" darabiltzala salatu du sindikatuak


Sei pertsona igo dira kapital israeldarra duen Bilboko NYX hotelera, boikota bultzatzeko

Larunbatean egin zuten ekintza, Bilbo erdigunean. Honela zioen pankartak: Bilbo Palestinarekin. Hiri antisionista. Israeli boikota. Hotelaren sarreran hamarnaka lagunek Palestinaren aldeko eta Israeli boikota egiteko deia egin dute.


Eguneraketa berriak daude