GERRA ZIBILEKO BIZIPENEN SOINU BANDA

  • Joseba Tapiaren «Agur Intxorta Maite» (1936-37ko gudako kantuak) diskoaren sarreran paraturiko hitzak dira, Koldo Izagirre idazlearenak. «Gaztelupeko Hotsak»en eskutik kaleraturiko lan hau oilo-larrua jartzeko moduko lekukotasun historikoa da. Guda garaiko agiri grafikoak dokumentu soinuduna bihurtu du «Tapia eta Izagirre» bikoteak. Poetak -Izagirrek, kasu-, bizia eman lezake adjektibo berri batengatik. Musikariak, berriz, -Tapiak, kasu- poetak aurkituriko hitzei nota egokiak jartzeagatik. «Trikitixa beste arma bat izan zen» guda hartan. Idazlea eta trikitilariaren lana lekuko.

2002ko otsailaren 17an
Gudak iraun zituen hamabi hilabete haietan herritarren mobilizazio izugarria gertatu zen Euskal Herrian. Garai hartan, idazle kultuez bestera, idazle anonimoek eta herrikoiek idatzi zuten gerraz eta gerrak sortutako sentimenduei buruz. Etxean, erretagoardian nahiz frontean: «Kantutegi antifrankista bat dago, izugarri aberatsa, guk uste ez genuena. Hori paperean dago. Horretan bertsolaritzak laguntza handia ematen digu, idazteko molde bat da. Idatzi nahi duenak, eskolatu ez den batek, badauka molde herrikoi bat idatzi ahal izateko, poesia egin ahal izateko. Horretan bentaja handia izan eta horregatik hain da aberatsa, jende asko derrepente bihurtu zen bertsolari; paperean, noski», azaldu digu Koldo Izagirrek.
ARTXIBOKO LAN ARTATSUA. Guda garaiko testuak bilatzerakoan, bereziki, artxiboetara jo dute egileek; garaiko publikazioetan arakatu dute, besteak beste. Alderdika sailkatu beharko balitz, EAJ-PNV, ANV-EAE eta Alderdi Komunistaren testuak nagusitzen dira:«Batzuetan alferrik, beste batzuetan, gutxi uste ez genuela, gauza interesgarriak aurkitu ditugu. Esaterako, Alderdi Komunistaren ‘Euskadi Roja’ aldizkarian eta beronen ‘Herri’ gehigarrian hainbat testu aurkitu dugu. Komunistak euskaltzaleak ziren, oso ale gutxi topatu dugu, baina interesgarriak. Logikoa denez, gerra garaia izaki, kontzentrazio nazionaleko espirituz idatzia, erresistentzia giroan, poema asko ez dago, baina maila handikoak; anonimoak denak».
Alderdien aldizkarietatik at ere hainbat testu aurkitu dute, lehendik idazle zirenenak: Juan Ezenarro eta Joxe Mari Lopetegi irundarrarenak edota Telesforo Monzonenak. Beste zenbait idazle kulturen testuak ere bildu dituzte. Xabier Iratzeder orduantxe hasi zen idazten -diskoan ez da bere testurik ageri, baina ba ditu gudari buruzko testuak; «Gernika» sonatua, kasu-. Salbatore Mitxelenak «Gorputz dago gudaria» kantuan Lauaxetari (Esteban Urkiaga) gorazarre egiten dio, kasu. «Diputatu fiña» testua Ibarnegarairi zuzendua da, Hegoaldeko batek idatzia liteke. Gure solaskideek ez dakite nor izan zen egilea, testua anonimoa da. Horrek era berean, gerra hark Hego eta Iparraldea hartu zuela erakusten du.
Euskal Herriko artxiboetan sakabanaketa handia omen dago, eta batetik bestera ibili behar izan du bikoteak. Lantegi horretan Koldo Izagirre aritua da bereziki, liburutegiko «sagua» izaki; badaki nor izan daitekeen egile hau edota zeri erantzun diezaiokeen beste testu horrek. Berak burutu du lan hori nagusiki, lan artatsua:«Mikrofilmak ikusteko tresnak ez dira ibiltzen beti, eta erreprografiek ez dute beti funtzionatzen; esperientzia behar da. Kanpoko lana dago bestalde, zaharrekin hitz egitea, bertsioak batekin eta besteekin kontrastatzea, eta abar. Horretan Josebak nik baino lan gehiago egin du».
Orain arte bildu duten materialarekin liburu bat osa zezaketen. Hau da, liburu batean bildu eta argitaratu izanez gero, guda zibil garaiko testuen dispertsioa bildu zezaketen neurri handi batean. Hala ere -solaskideen iritziz- testuak liburuan argitaratuak izaki, zaletu edota elite batengana baino ez ziren iritsiko:«Beharbada, egun batean liburu batean aterako ditugu, corpus osoa eskura eduki ahal izateko. Diskoko testuak topatu dugun materialaren mostra bat besterik ez dira. Kanpo utzi duguna ere hau bezain anitza da. Exilioko kantuak, gutunak, egunkariak... Ordea, testuentzako hoberena kantatzea dela pentsatu genuen, kantuak bihurtzea. Testuak ezagutarazteko tresna egokiena musika zela erabaki genuen».
Maila oneko bertsolariak eta idazleak topatu dituzte. Garaian eta egoeraren presaz idatziagatik, idazle hauek kantu hilezkorrak egin zituzten; onak eta ulerterrazak. Toki ezberdinekoak dira testuok eta ondo transmititzen dutenak tentsioa eta egoera:«Alde horretatik, testuek ustekabean harrapatu ninduten, zein gaurkoak diren harritu ninduen, bertsoen hizkera freskoak, alegia», dio Koldok. Baita hau ere gehitu:«Zenbait testuk orraztu beharra izan dute, berrinterpretatu beharra ere bai, kontu handiz, noski. ‘Kajistek’ ez zekiten euskaraz, erdaldunak ziren. Eta ez bakarrik ‘u’ eta ‘n’ arteko akatsak, larriagoak ere badira, eta interpretatu behar izan dugu zenbait unetan. Orduan ez zen euskarazko prentsarik, euskara atal tixki bat zen, pentsa nazionalista erdarazkoan»
«ELGETA»RENGANDIK JASOAK. Joseba Tapiari gaia asko interesatu zitzaion. Bere aburuz, -Gipuzkoa eta Bizkaiko trikitilarien munduan bereziki- trikitiaren aita bat baldin badago, huraxe «Elgeta» da: Jazinto Rivas Sanz. «Elgeta»k 31 urte zituen gerra etorri zenean; milizianoa izan zen:«Trikitilari heldua zen orduan, gerra garaian ere joko zuela pentsatzen dut. Zirrara eta intriga handia sortzen zidan zer joko edo kantatuko ote zuen jakiteak. ‘Elgeta’ri buruz, gerra osteko garaian baserriz baserri ibili zela kenduta, ezer askorik ez dakigu».
Tapiak bere osabarengandik ikasi zuen trikitixa jotzen. Osabak, berriz, ‘Elgeta’rengandik. Garai hartako melodia errepertorio bat ikasia zuen aspaldi, eta orain ‘Elgeta’ren melodia eta obra areago aztertu izanak berebiziko poza eman dio Lasarteko trikitilariari.
Joseba Tapiak dioenez, «Elgeta»rengandik jaso zituen doinuak eta melodiak barnebilduta zeramatzan gazte-gaztetik. Dantzan aritzeko melodia hauek ez ziren Euskal Herriko berezko musika tradizionala. Jose Maria Garatek idatzitako «Berun konpittak» kantua izan dugu hizpide, musika herrikoiaz joa eta kantatua: «Hori Gaztelako jota bat da seguruenik, tradizionaltzat jotzen ditugun horietako bat. Ebrotik behetik etorri zaigun horietakoa iruditzen zait. Jota hauek antza izugarria dute Gaztelako jotarekin, eta jotzen ditugun pasarte asko berdin-berdinak dira».
Musika horren eragina sartzea egokia iruditu zaio Tapiari, entzuteko eta kantatzeko moduko erritmoak dira, erraz kantatzen direnak; hori bilatu omen du. Kontzertu batzuk eman ditu honezkero eta jendea gogoz lotzen da kantuari, «transmisioa zen inportantea, ez esperimentu armonikoa». «Elgeta» espetxean egon zen eta giro hartan zer joko zuen jakinmina sorrarazi dio:«Elgetak zer joko zuen imajinatu nahi izan dut, doinuak horrelakoak izango ote ziren nago...». Musikalki, tradizioaren alde garrantzitsu bat ekarri du Tapiak, eta diskoa bilduma modura ulertzen du,«Normalki, tradizioko kantuak XVII. eta XVIII. mendeko kantuetan kokatzen ditugu, eta kanpoko doinuen eraginak ez ditugu tradizionaltzat jotzen. Hala ere, jendeak erritmo hauek urte askotan kantatu eta dantzatu ditu Euskal Herrian». Izagirre zorrotz tartekatu da:«Gerra honetan dantza libre eta dantza lotuaren arteko ‘gerra’ izan zen, bestalde, dantza lotua debekatua zegoen eta pasodobleek eta tangoek bikoteak batzen zituzten».
Ez omen da samurra izan diskoa egitea, egindakoan erraz ikusten da, baina, hasieran kokatzea kosta omen zitzaion Tapiari. Oro har, bertso doinuak izanik, erraz antzean egokitu ditu trikitilariak, koplen eta bertsoen neurrian lan egiteak erraztasun bat eman dio. Zailtasun gehiago izan ditu egitura libreak musikatu behar izan dituenean:«Tamalez, erritmo libre horiek ez zaizkigu iritsi, lau baino ez dira doinu herrikoak ‘Berun Konpittak’, ‘Mola eroria’, ‘Gernika’ eta ‘Gerrako gure ibilerak’. Batzuetan, ironiak tonu maiorretara eraman nau eta kalejira moduan jotzera, beste batzuetan oso doinu tristeak dira eta hobeto deskribatzen dira».
Tapiaren ahotsaz gain, Sebastian Lizasorena «Gernika» eta Mertxe Oliden-ena «Len amar lagun giñan etxean» entzun ditzakegu:«Pentsatu nuen Sebastianek bertso horiek behar duten zirrara ezin egokiago emango zuela. Mertxe Oliden Oriokoa da, 55 urte ditu; gure lagun baten ama da. Lehenengoen modura kantatzeko beste erregistro bat du. Emakume honen ikuspegia aproposa iruditu zaigu tentsioak deskribatzeko, kantu hori bere ahotsez tratatzeko»
Ahotsa da kantarien arma, trikitilariena, berriz, trikitia. Gerra garaian, trikitia gerra arma izan zen. Argazki batean , trikitilaria tiratzeko jarreran dago -Berun konpittak-edo-, gudariei hauspo ematen. Beste argazki batean, soinua daraman gudaria kaskoarekin dagoen bakarra da, «musikaria sukaldaria bezalaxe zaindu behar dela esan nahi du horrek» gehitu du ironiaz Joseba Tapiak

«Kaskoa daramana trikitilaria da»
Trikitixa zeraman gudaria, diskoan agertzen den baino argazki gehiagotan agertzen da; askotan, kaskoa daraman bakarra trikitilaria da. Trikitixa, Europan gertatu zen iraultza baten erdian agertu zen orduan; soinuak hartu zuen lekua Europan. Instrumentu inportantea zen, orkestra baten lana egiten zuelarik. Gerra suertatu zen eta guda kantuak laguntzeko eta armonizatzeko izugarrizko funtzioa bete zuen, guri guda arma bat izan zela gustatu zaigu esatea. Egoera zailetan kantatu egiten da, soinua tartekoa zen orduan eta orain niri egokitu zait jotzea

"Trikitiak ez dira aldatu"
Elgeta’rengandik jasotako melodiak aztertu ditut, dantzatzekoak. Ez zen, berez, Euskal Herriko musika tradizionala, baizik memento hartan festak egiteko erabiltzen zituzten modako kantuak, ziurrenik, irratietan entzungo ziren tangoak, pasodobleak... Tradizio zaharragora jo baino, garai hartan zer erabiliko zen imajinatzea eta asmatzea pentsatu dut. Egokiago iruditu zait erritmo horiek lantzea. Garai hartako trikiti zaharrak erabili ditut, suertez eskura ditudanak. Trikitiak ez dira aldatu, berdinak jotzen ditugu; akordeoi kromatikoak aldatu dira. Trikitian berrikuntzak egin dira, baina jotzeko sistema berdina da oraindik. Donostian egindako soinu zaharrak erabili ditut, 1900ko hasierakoak, eta imajinatu dut halako doinuak joko zituztela

«Deskubritzeko beste atal bat»
«Deskubritzeko beste atal bat»
Posible ote da Donostian gerra garaian oso ezaguna zen pertsona bat, alegia, «El Día» egunkarian kronika politikoa egiten zuena -euskaraz-, San Lorentzo kalean jostundegi bat zeukana, inork ez jakitea nor izan zen? Kronika mordoa utzi zuen. «La Constancia» aldizkarikoekin -integristak- izugarrizko eztabaidak izan zituen. «La Constancia»ri esker dakigu jostuna zela, integristek salatzen baitute berean. «Atarrene» EAJkoa zen, «El Dia»n egurra ematen zien espainol integristei. Berak idatzia du «Nere dendatxo txiki maitea / dutela dena lapurtu...». Halako pertsona inportantea 1935-36an, halako kantak egin zituena, eta ez dakigu nor den! Hor badago deskubritzeko beste atal bat, «Atarrene» nor zen aztertzea. Ea zaharrek gogoan ote daukaten aztertzea, alegia. Maria Dolores Agirre idazleak ezagutuko zuen, baina hila da

«Oso interesgarria da testu literarioen eta tresna herrikoien arteko konbinazioa»
Zer dago, bada, Koldo Izagirre eta Joseba Tapiaren artean? Koldoren hitzak dira hauek:«Komunikazio on bat. Joseba niregana etorri zen, estiloz aldatu nahi zuela, bakarkako lan batzuk egin nahi zituela, esan zidan; aspaldiko asmoa zuela. Ohore bat izan zen Tapiaren mailako musikari bat niregana hurbiltzea eta letra batzuk eskatzea. Hor sortu zen bion arteko harremana».

Orainokoan landutako harremana emankorra izan da, agidanez. Izagirreri biziki gustatzen zaio kantagintza:«Literatura egiten dugunok, idazleok, gure letrak pianoz eta txeloz interpretatu behar liratekeelako ustea daukagu, kamarako tresna kultuetan entzun nahi izaten ditugu. Hala ere, nire ustez, trikitixa oso baliabide interesantea da kantuak egiteko; testuak derrigor ‘patxangeroak’ izan gabe. Testu literarioen eta tresna herrikoien arteko konbinazioa oso interesgarria zait», gehitu du Koldok.
«Nik ez nuen Koldo pertsonalki ezagutzen, berak egiten zuena irakurtzen nuen, poeta nahiz artikulugile bezala. Bere ironia eta bere jarrera kritikoa gustatzen zitzaizkidan. Gehiago ezagutu gabe hurbildu nintzen Koldorengana», dio Tapiak, beren arteko ezagutza artistiko nahiz pertsonala agertuz.
Konexio artistiko ona sortu zuten. Harreman horren lekuko «Apoaren edertasuna» eta «Quebec» diskoak dira; eskainitako ikuskizunak tarteko. Aurreko disko horien zuzeneko hainbat agerraldi elkarrekin burutu izan dituzte:«Konturatu nintzen literaturak izugarrizko ahalbideak ematen zizkigula musikarioi, edo guri trikitilarioi, esaterako. Alegia, soinu txikiak ez duela bakarrik kopla zaharrak kantatzeko balio», dio Josebak.
Komunikazioa eta desioak bizirik mantendu dituzte. «Agur Intxorta Maite» diskoa, lekuko. Disko hau beste emaitza bat da, ordea. Koldo Izagirreren ibilbidea ezagututa ez da harrigarria diskoa gauzatzeko motibazioak imajinatzea. Idazle honek hainbat arrazoi dauka testu mota hau ezagutzeko, testu zaharren zale da oso. Gerra aurreko literaturaren kritika eta garai ilunak ondo ezagutzen ditu Izagirrek:«Nik banekien hor bazegoela altxor bat, uste ez zena, izugarrizko interesa daukana, gerra garaiko poesia da. Gerrako 11-12 hilabete horietan sortu zena. Oso interesgarria da, gaia berriak dakarzkielako gure poesiara»


ASTEKARIA
2002ko otsailaren 17a
Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Azkenak
2024-04-30 | Gedar
Pertsona afroamerikar bat erail du Poliziak AEBetan, belaunarekin lepoa estutu ostean

Istripu batetik ihes egin zuela aitzakiatzat hartuta, taberna batera sartu, lurrera bota eta buruz behera lotu zuten poliziek 53 urteko gizona. Zortzi minutuz izan zuten lurrean.


Nola landu desirak, aniztasun sexuala edota identitatea 12-18 urteko ikasleekin?

Gorputzak, identitateak, desirak, justizia soziala, ahalduntzea eta memoria: sei arlo horien bueltako unitate didaktikoak kaleratu dituzte, DBH eta Batxilergoko ikasleekin lantzeko. LGBT+ pertsonen testigantzak, diskriminazioa eta aldarrikapenak oinarri, “armairuan... [+]


Eguneraketa berriak daude