Salerosketa Hezkuntzan

Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Hezkuntzako Legearen Aurreproiektuak lantzen dituen atalen artean, itundutako ikastetxeak hezkuntzako zerbitzu publikoaren parte gisa hartzea da bere berritasun nagusia eta kezkagarriena. Ikastetxe publikoen antzeko estatusa ematen zaie, bien izaera parekatuz trikimailu juridiko-finantzarioen bidez, “kontratu-programak”, kasu.

Era horretan, ikastetxe pribatu-itunduen eskariei erantzuten zaie. Hauek finantzaketa publiko handiagoa eta estatus berri “herrikoiago” bat lortzen dute, eufemismoz beteriko “Euskal Hezkuntza Zerbitzu Publiko” batean sartuko baitira, baina titulartasun pribatuari eta ondareari eutsiz, euren -kasu gehienetan- izaera elitistarekin batera. Jokaldi trebea, iritzi publikoa nahastu nahian.

Testuan ez da kontuan hartzen gure hezkuntza-sistemak duen egiturazko anomalia, hain zuzen, eredu dual bat, publikoa eta pribatu-itundua, non sare bakoitzak ikasleen %50 inguruko proportzioan eskolatzen dituen. Sare publikoaren ehuneko hori oso urrun dago Europar Batasuneko herrialdeetan dagoen bataz besteko %80tik. Izan ere, ongi finkatutako irakaskuntza sistema publikoak dituzte, beren hezkuntza sistemetan erreferente nagusi izanik, hezkuntza inklusibo eta kalitatezkoa jasotzeko eskubidearen bermea izateaz gain. Eskola publikoa gizarte anitz eta demokratiko baten oinarrizko zutabea da desberdintasun sozialak murriztu nahi dituen herrialde batentzat, aukera berdintasuna bertatik eskaintzen duelako.

Aitzitik, aurreproiektuak onartu egiten du statu quo delakoa eta normaltzat ematen du sare pribatu-itunduaren neurrigabeko presentzia hori, lege honekin are sendoagoa izango dena. Banaketa horri zuzentzeari eta sare publikoa sustatu eta bere eskolatze-tasa pixkanaka handitzen duten neurriak hartzeari (EBko mailen antzeko gehiengo kualifikatu bat lortu arte), uko egiten dio, ordea. Horretarako, ezinbestekoa litzateke hezkuntza publikoa indartzeko Plan Estrategiko bat burutzea, finantzaketa handiagoarekin batera. Besteak beste, Eskola Maparen diseinu berri bat sare publikoari lehentasuna emango liokeena, eskola-adinean dagoen populazio osoari behar adina plaza bermatuz, baita ikastetxe publikoak udalerri bakoitzean eskola publikoa eskainiz ere. Zoritxarrez, egun ez dago horrelakorik.

Bestalde, ez da aipatzen ikasle zaurgarriak eskolaratzean sortzen den segregazioaren arazo larria -jatorria, arrazoi sozioekonomikoak edo beste edozein arrazoi dela eta-, gehienak ikastetxe publikoetan pilatzen direlako. Hala, desoreka handia sortzen da, horrek gehiegizko esfortzuak egitera behartzen duelarik. Baina ulertezina bada ere, Administrazioa geldirik eta beste aldera begiratzen du, bi sareen artean erabat desorekatutako matrikula jario hori fenomeno naturala balitz bezala, bera erantzule nagusia izanda.

Halaber, sare pribatu-itunduan gertatzen den legez kanpoko kuoten kobrantza ez da aipatu ere egiten, Lakuako baimenarekin ahalbidetzen den arren. Finantzazio irregularreko praktika hau vox populi ezaguna bada ere, badirudi inoiz ez dela gauzatu, amnistia fiskalaren antzeko zerbaitek ezkutuan gordeta geratuko baita.

Beraz, zentro publikoen eta pribatu-itunduen arteko ustezko parekotasuna erakutsi nahi da, guztiz ezberdinak izan arren, edozein analisiak frogatzen duen bezala. Nahikoa da ikastetxeen atarian jartzea eta begiratzea.

Harrigarriena eta aldi berean etsigarria zera da, Eusko Jaurlaritzak bere burua ezkerrekotzat duten indar politikoen babesa duela: publikotasunaren aldeko erakustaldia egiten dute esparru guztietan, hezkuntzan izan ezik. Zer du hezkuntzak hain ezberdin, arlo publikoa eta pribatua parekatu nahi izateko? Onartezina litzateke beste edozein esparrutan, neoliberalismoaren eredu garbiaren eredu bezala.

Osasun arloan pentsaezina litzateke antzeko egoera bat, Osakidetza eta klinika eta ospitale pribatuak parekatuko zituen lege bat, alegia. Eta paralelismoari jarraituz, noiz irakurri ahal izango dugu antzekorik Hezkuntzaren webgunean? “… Osakidetzaren helburua pertsona guztiei osasun-sistema publikoa, unibertsala eta kalitatezkoa bermatzea da. Gaur egun, euskal osasun publikoa euskal gizartearen lorpen kolektiboa da, erreferentziako eredua”. Esan liteke Administrazioak ez duela bere burua ikusi nahi Euskal Eskola Publikoan, nahiz eta bere titularra eta arduradun nagusia izan.

Azken finean, lege honek hezkuntza sistema publikoaren desegite programatuaren hasiera dakar, sare pribatu-itunduaren onurarako, eskola publikoa gizarte-bazterkeria kasuak eskolatzeko ia soilik bideratuko lukeena. Eta horrelako amarruari legezko bidea emateko, 1993ko Euskal Eskola Publikoaren Legea indargabetzen da, eskola publikoa legezko estaldurarik gabe, bere kasa, utzita. Hori atzerakada larria da aitorpen instituzionalari dagokionez, ahaztu egiten delako guztion eskola dela, irekia, plurala eta desberdintasunen berdintzailea.

Bestela esanda, Euskal Eskola Publikoa urtu egiten da “Euskal Hezkuntza Zerbitzu Publiko” iruzur horretan, ikastetxe pribatu-itunduen neurrira diseinatuta, egitura juridiko-finantzario berri bati esker hurrengo hamarkadetan beren etorkizun ekonomikoa diru publikoarekin bermatzeko. Paradoxikoki, lege hau pandemian zehar zerbitzu publikoen garrantzia funtsezko eremuetan egiaztatu denean iritsi da. Dirudienez, hezkuntza ez da funtsezko arloa lege hau sustatzen dutenentzat, saldu eta erosi daitekeen zerbitzu bat baizik, hezkuntza sistema publikoa baztertuta gelditzen bada ere.

 

Eli LAMARKA ITURBE, Jon MOÑUX ARGOTE eta Iñaki IZAGIRRE IRIONDO

(Euskal Eskola Publikoaz Harro plataformako kideak)

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Non dago Maider?

Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]


Konfrontaziora pasatzeko garaia da

Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu


Honezkero, hemen dago beherakada

Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.

Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]


2025-07-25 | Ana Morales
Esan barik ez doalako

Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]


2025-07-25 | Julen Orbea
Bilbon euskara jira ta Bira

Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]


Gizon heterosexualak eta literatura feminista: hausnarketa bat

Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]


Auzolanean ikastola eraiki!

Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]


Amasa-Villabonako EH Bilduri erantzuna

Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]


Lotsa sentitzen dut giza generoko kide izateagatik

Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]


2025-07-23 | Iñaki Lasa Nuin
Gizakia kosmosa da

Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.

Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]


2025-07-23 | Josu Jimenez Maia
Marokoren estrategia zahar-berritua

"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.

Kezka, ezinegona eta... [+]


Txorimaloei mokoka

Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.

Miope bezain itsu,... [+]


2025-07-23 | Patxi Saez Beloki
Euskara gara

Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.

Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]


2025-07-22 | Kote Camacho
Aurtengo baraualdirako jada hamalau lagunek eman dute izena

Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.

Aurten,... [+]


2025-07-22 | Nagore González
Maite ditugun pertsonen heriotza

Zenbat min jasan dezake bihotz batek?

Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?

Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.

Jolasa bukatzea... [+]


Eguneraketa berriak daude