Pello Lizarralderen ‘Argiantza’, edo nola utzi zion zinemak paradisu izateari

  • Pello Lizarraldek Argiantza nobela aurkeztu du asteazken honetan. Erein argitaletxearekin kaleratu duen nobela berriko protagonista Ramon Beitia da, 80ko hamarkadaren hasieran hainbat zine areto kudeatzen zituen gerentea. Urte haietan zinemak jasan zituen aldaketen eskutik, gainbehera datorren mundu baten lekukotza eskaintzen du liburuak.


2020ko ekainaren 10ean - 17:12
Pello Lizarralde idazlea (argazkia: Erein).
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Donostian aurkeztu du Argiantza Lizarraldek, baina COVID-19aren pandemiari aurre egiteko segurtasun neurriak direla-eta, streaming bidez jarraitu behar izan ditu prentsak liburu berriaz eman dituen azalpenak, azken asteetan aurkezten ari diren liburu gehienekin gertatzen ari den bezala.

Berezitasun hori izan du agerraldiak eta beste berezitasun bat ere badu liburuak: 1982ko irailean kokatua dago, alegia, urte zehatz batean eta ongi zedarritutako testuinguru batean. Ez da oso ohikoa hori Lizarralderen literaturan, datei eta datuei baino, eszenei, giroei eta esan gabekoei emanagoa den idazkera baita Zumarragan jaiotako idazle iruindarrarena.

1982an hainbat zine areto kudeatzen dituen Ramon Beitia da nobelako protagonista: pantaila handia galera ekonomikoak edukitzen hasia da ordurako eta Beitiak ikuskatze lanei ekingo die. Ondoren, egoeraren gordina esplikatu beharko dio aitaren eskutik jasotako negozioaren jabe egin den nagusi gazteari. Egun gutxitan gertatzen den istorioa harilkatu du Lizarraldek 88 orrialdeko nobela honetan, zeinean herrietako aretoak eta bertan lan egiten zuten pertsonak agertzen diren, idazlearengan hain bereizgarria den estiloarekin marraztuta.

Bideoak hautsi zuen pantaila handia

Lizarraldek esplikatu duenez, beti miretsi izan ditu zerbait gertatu eta berehala gertakariaren zergatiak esplikatzeko gai izan diren pertsonak, baita beren bizitzaren denbora asko iragana ikertzen pasa dutenak ere. “Beti falta izan zait tankera horretako analisiak egiteko gaitasuna”, azaldu du idazleak.

1982an bazekien non bizi zen, zer zeukan inguruan. “Baina nondik gentozen jakin arren, ni ez nintzen inoiz gai izan nora gindoazen jakiteko”. Oroitzapen baten bidez esplikatu du nola ez zituen aurreikusi, adibidez, asmakizun berriek zineman eragingo zituzten ondorioak: “1980ko neguan zinema aldizkari frantsesak erosten zituen lagun batek bideoaz hitz egin zidan. Elkarri begiratu genion irribarrez, sinetsi ezinda”.

Zinema da liburu hau zeharkatzen duen eszenografia; nobela osoa laburbil dezakeen aditza berriz, “galdu”, bi eratara jokatua, egilearen arabera: batetik, sei eguneko bidaia egin behar duen pertsonaiaren noraeza dago; bestetik, gainbehera datorren mundu bat eta horren eskutik galtzen ari den guztia. “Latza da inguratzen zaituen munduaren agonia ikustea eta datorren horretan zure arrastoa geratuko ote den ez jakitea”, esplikatu du Lizarraldek.

Nostalgiarik gabe

“Oraina jasanezina egiten zaionari, oroitzapenak etorri egiten zaizkio”, gaineratu du, betiere argi utziz ez duela “nostalgiaren hilerria” bisitatu nahi izan liburu honekin:  “Alferrikakoa litzateke urrun haietan gertaturikoak edertzen hastea. Ez gatoz paradisutik, ez dugu harro egoteko moduko herentziarik utziko”. Bere belaunaldiko asko liluratu zituen espejismoak aipatu ditu, bizi izan zuten sukarra eta bitartean batzuek erregimen berrian bilatu zuten lekua.

“Noiz hasi ziren gauzak aldatzen? Bideoaren etorrera seinale bat da”, esplikatu du. Haustura bat ekarri zuen, gero etorri ziren beste batzuk eta gaurko “amildegi hau”, idazlearen esanetan. “Asko galdu zen orduan eta orain galdutakoarekin bizitzen ikasi dugu”.

2016an argitaratu zuen aurreko nobela Pello Lizarraldek (Elur bustia, Erein) eta horren harira ARGIAk egin zion elkarrizketan adierazi zuen ez dela asko fidatzen liburu oso desberdinak idazten dituzten idazleekin. Ibilbide luzeko idazle baten hitzak dira: 1978an publikatu zuen lehenbiziko erreferentzia, Hilargiaren hotzikarak (Ustela saila) poema liburua. 2002an argitaratutako Larrepetit (Erein) nobelari esker Euskadi Saria irabazi zuen.

Literatur kritikariek sarritan nabarmendu dituzte bere idazkerak irakurlearengan eragiten dituen sentsazioak. Horien artean, ikusmenarekin loturikoak azpimarratu zituen Javier Rojok Larrepetit-i buruz idatzitako artikuluan. Honako esaldiarekin amaitu zen kritika hura: “Lizarralderena literatura zinematografikoa ere badela esan daiteke”. Argiantza-ko pertsonaien giroa aspalditik suma zitekeen, beraz, idazlearen estiloan.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Euskal literatura
Gabriel Aresti omentzen arteak bateratuz

LAIDA ikerketa taldeak Bermeoko Arrantzaleen museoan abuztuaren 28 eta 29 antolatutako ikastaroan egingo duen hitzaldiaren sintesia da Arestiren ekarpen artistikoa nabarmentzea.


Agustin Kardaberaz
‘Euskararen berri onak’: dagoenean dale, ez dagoenean bale

Parranda dezente egindakoa naiz Kardaberazen –Hernanin izen hori zeukan kalean, alegia–, baina ez nuen asko espero festa egin ahalko nuenik inoiz Kardaberazekin: a ze dibertimendua 1761ean argitaratu zuen Euskararen berri onak. Idatzi zituen beste lan gehienak ez... [+]


Joxe Azurmendi idazle eta pentsalaria hil da

Joxe Azurmendi (Zegama, Gipuzkoa, 1941-2025) idazle, filosofo eta saiakeragilea zendu da. Literatura eta pentsamenduaren arloan lan itzela egindakoa, intelektual gisa ez ezik, euskararen eta kulturgintzaren aldeko mugimenduetan engaiaturik eman zuen bizitza osoa. Besteak... [+]


Debako liburutegian haurrek jasaten duten diskriminazioa ezabatuko dute

6 urtez azpiko haurrek egunean ordubetez baino ezin zuten egon Debako liburutegian, eta egoera hori aldatzeko borrokan aritu da herriko ama talde bat. Udal gobernuak jarrera aldatu eta onartu du herritar guztiek, duten adina dutela, nahi dutenean egon ahal izatea liburutegian... [+]


Joxe Austin Arrieta. Irabazlearen errelatoaren aurka
“Memoria-ariketa da ‘Palinpsestoa’, ahal izan dudan zorrotzena eta zintzoena”

Belaunaldi oso baten liburua da Palinpsestoa. Idazten dakien modura idatzi du Arrieta Ugartetxeak, eta horixe dateke alde gaitza. Gainerakoan, hortxe gure iragan hurbila, gerra ondoa, apaiz giroa, euskara, militantzia… eta ez hain hurbila ere, senide nagusien gerra... [+]


111 Akademiak banatuko duen azken saria jaso du Miren Amurizak

Ostegunean banatu dute saria, Amasa-Villabonako Hika txakolindegian. Bertan jakinarazi dute 2024koa izan dela 111 Akademiak banatuko duen azken saria.


Ostiralean hasi eta urte bukaera arte iraungo du Arestiren ekarria ezagutarazteko Bilboko egitarau oparoak

Euskaltzaindiak, EHUko Gabriel Aresti Katedrak, Gabriel Aresti kultura elkarteak eta Bilboko Koral Elkarteak elkarlanean antolatu dute egitaraua. Ostiral honetan, adibidez,  Bilboko Udalaren Txistularien Bandak Aitaren Etxea emanaldia joko du Euskaltzaindiaren... [+]


2025-06-04 | Lander Arretxea
“Galdera da lan batek noiz balio digun, ez geuk distira egiteko, baizik eta kolektibo gisa”

Diziplina askotan ibilia da Amaiur Epher (Izpura, 1994). Aktore lanak egiten ezagutu nuen orain urte batzuk. Diabolo Kiwi edo Frigo taldeekin erritmo dantzagarriak joz ikusi eta entzun du, ziur, batek baino gehiagok. Eta idazlea ere bada. Bigarren liburua argitaratu berri du:... [+]


Trapu gorria, Arestiren omenez

Ekainaren 5ean 50 urte beteko dira Gabriel Aresti zendu zela, jaio zen hirian bertan, Bilbon. Ziutatearen tristeziak bestelako kolore bat duen garaiotan, belaunaldi berri batzuek Arestiren hitzak goratzeaz aparte, haren esanak gaurko egunetik aztertu dituzte hiri horretan... [+]


Bunkerretik ihes egiteko manifestua

Heriotzak Eduardo du izena

  • Egilea: Formol konpainia (eta Ander Lipusen manifestua)
  • Non: Modelo Aretoan, Zarautzen, Literaturia jaialdia
  • Noiz: Maiatzaren 23an.

-------------------------------------------------------------

Bunker batean garatzen da antzezlana... [+]


Haur irakurzaleek ere beren topaketa eguna izango dute

Dantza, xake edo kirol topaketak egiten diren bezalaxe, literatura gustuko duten haur eta gazteek ere zaletasuna partekatu, elkar ezagutu eta egunpasa ludikoa egiteko aukera izango dute, datorren igandean. Ikasturtean zehar elkarri gutunak idazten aritu diren 130 gaztetxo... [+]


Miren Amurizaren ‘Pleibak’, 111 Akademiako irabazle

Unai Elorriagaren Francesco Pasqualeren bosgarren arima liburua izan da lehiako bigarren finalista.


2025-05-13 | ARGIA
Aurelia Arkotxa omenduko du aurtengoan Ziburuko Azokak

Ekainaren 7an izango da Baltsan elkarteak eta ARGIAk elkarrekin antolatzen duten Ziburuko Euskal Liburu eta Disko Azoka. Seigarren edizio honetan Aurelia Arkotxa izango da omendua eta egitarau oparoa ezagutzera eman dute prentsaurrekoan. Ziburuko Azokaren uhina inguruko... [+]


Arnaut Oihernart
‘O.ten gaztaroa neurtitzetan’: nehor ere hura bezi

Orain denak aita santua baino frantziskotarrago bihurtu zaizkigunez, komeni da gogoratzea gure klasiko ez-sotanadunez. XVII. mendean izan zen bat, haren grazia zen Arnaut Oihenart. Eta ezin gaitezkeenez murgildu haren lan guztietan, gaur goretsiko dugu O.ten gaztaroa... [+]


Eguneraketa berriak daude