Kasu Hegoaldeko begirada horri. Lehen-lehenik desmitifikatu larre berde, etxe zuri eta teila gorrien lur ederrekiko miresmen itsua, halako maitasun inkondizionala, hizkerari eta ustezko bizitzeko manerari loturiko fetitxismoa. Utz, Ruper Ordorikari sarri entzun gisan, hegoaldetar euskal gaixoon ideia turistiko propioa côte Basque-ri buruz, ez duena antzekotasunik, e, horrenbeste kritikatzen den frantziar eta ingelesen begiradarekin alderatuta. Baina kritikagarriak, biak. Enpin, desmitifikatzeko hori guztia, joan gehiagotan eta egon isilago, pasa oharkabeago. Baina joan, azaldu eta hartu parte. Bateragarriak dira biak, baitezpada egitekoak.
Eta, gero, nahi bada, kontatu lagun hurkoei unerik hunkigarrienak. Baina egin mitifikaziorik gabe, ezta hurrengorako inbasio plan bat diseinatzeko asmoz ere. Kontatu, pasatu gabe. Eta leitu horri buruzko gauzak han-hemen, ahal bada. Ez dut uste kasualitatea denik halako jazoeren kronikarik normalki apenas irakurtzea euskal deritzon prentsa hegoaldetarrean.
Zer behar du bi herriren arteko senidetze-egun batek, ez bada hitzordu fidel eta finkatu bat, herritarren baliabiderik onenak, prestuenak, jatorrenak, esku-eskura jarrita, halako leku ederrean eta eguraldiak lagunduta? Horrexegatik, bada, ez da nolanahikoa izan baigorriarren eta tafallarren aurtengo elkarrekintza eguna, Baigorriko Urdoze auzoan egina, deun guztien egunean bat eginik zelebratua.
Hainbat kointzidentziak –edo ez hain kointzidentziak– bat egin dute Urdozen. Bizkarsoro ikusi da lehenbizikoz Bizkarsoro filmatu zen lekuan, nahiz gehienek ordurako ikusia zuten duela urtebete baino gehiago estreinatu zen Josu Martínezen pelikula, dagoeneko 30.000 ikusle baino gehiago dituena Euskal Herrian... baina bazen baigorriarrik, pelikularen osteko jan-edanean aitortu duenik orain arte ez zuela beste norabait ikustera joateko ahaleginik egin. Eta, aitortu du gero, hunkitu dela.
Barrenak ukitu bezala, barreren bat ere entzun da proiekzioan, preseski algaraka egiteko ez zen eszena batean, justuki aktoreren bat azaldu denean; halakoetan, bistan da, informazioa eskapatzen zaio baigorriarra ez den bati, izan ere, barre egin baldin bada une horretan, ziur herriko zelebreren bat paper irrigarri bat antzezten agertu delako izan dela. Baina informazio-galtze aberatsa; pelikula bat bere sorlekuan ikustearen bertuteak.
Bizkarsoro ikusi da Bizkarsoron, bizkarsoroarren presentzian –200 baigorriarrek-edo hartu zuten parte pelikulan–, eta non eta Bizkarsoro grabatu zen lokalizazioetako batean, Baigorriko Urdozeko kaperan. Ermita zaharra, eder eta polita, bi pisukoa, kare-harrizko paretaduna eta U banarekin, eta posibleki saguzar bat baino gehiagorekin ere bai.
Ikusmin gehiago zen, gero, Ruper Ordorika eta Joseba Sarrionandia huntaz eta hartaz hizketan entzuteko. Paper kiribilduetan zeuzkaten kantuek eta poemek lagunduta igo dira ermitako aldarera, argi horixka goxo batek argiztatuta, eta bertan plantatu eta jesarri dira, berbatan hasteko.
Bizkarsoro ikusi eta gero, ezin bestela, lehen-lehenik, euskararen zapalkuntza gogorren garaietan eutsi ziotenei gorazarre-mezuak egin dizkiote. Fite igaro dira gaurko egunez zehar-lerro deitzen zaien gaietako batera, hau da, egunerokoa goitik-behitik baldintzatzen duen xextra horietako batera. Esan nahi baita, egoera sozioekonomikoak aldez edo moldez baldintzatzen duenez gero errealitate soziolinguistikoa, Lapurdin, Nafarroa Beherean eta Zuberoan urtetan gertatzen ari den bizibide eta hizkuntza-ohitura aldaketaz mintzatu dira klarki-klarki. Laborantza bazter uzten ari eta merkatari aberatsek baserriak erosi eta luxuzko etxalde bihurtzen ari diren garai makurra, euskararen eta Euskal Herriaren kalterako. Kontakizun horrek izen bat du poemara eramanda, Sarrionandiak idatzia: Izen zaharrak. Abesti bihurtua du Ordorikak, Memoriaren mapan diskoan. Eta abestiaren doinua Martinezek eramana du Bizkarsoro filmera. Ez da kasualitatea izan izen eta gertakarien kateaketa hori.
Unibertsitate garaian, Bilbon ezagutu zuten elkar Sarrionandiak eta Ordorikak, euskararen alde antolatzen zen talde batean. Hortik hasi dute Huntaz eta hartaz emanaldiaren kontakizuna.
Aipatu dituzten gauzen zerrenda luzea da: My darling Clementine-n bertsioa, gerora Oskorrik atera zuena, Oh maite Kattalin... Ordorikak nola bizi izan zuen Sarrionandiaren atxiloketa, Izuen gordelekuetan barrena bere lehen poema-liburua argitaratu zen urte berean, eta Ordorikak nola eraman zuen kantura poemetako bat 1981ean, Ni ez naiz Noruegako errege diskoan, Alberto Caeiroren bisita kantua, Bakarka II azken diskoan berrartu duen abestia... Sarrionandiaren Kubako pasarteak, baita atxilo hartu aurretik Euskal Herrian ezkutatu zenekoa ere, bizipenak, anekdotak... Kontu ugari, hartaz eta honetaz, luze eta zabal hitz egin baitezakete biek ala biek. Eta spoilerrik ez, zuzenekoaren intrigarik gal ez dezan. Segur, baina, saioz saio kontatzekoak aldatuko dituztela.
“Beti da polita norberarena ez den kantu batekin bukatzea”, esanez eman dio amaierari hasiera Ordorikak. “Herriko kantaria... Erramun [Martikorena], hemen haiz, ikusi haut kanpoan... Ba ausartuko naiz”. Ama zer duzu nigarrez kantua abestu du Urdozeko ermita osoak, bakoitza bere tonuan baina baxu, Ordorika gailen dadin.
Omenaldi baten pareko zeozer izan da Urdozen bizitu dena azaroaren 1ean. Liturgia bat, ekintza ez-katolikoa, baina bai fededuna.
Baztango Madame Birrots taldea emakumez osatuta dago. Landa eremutik eta ikuspegi feministatik mintzo dira.
Ciudad de Polvo
Sal del Coche
Humo Internacional, 2022
-----------------------------------------------
Tira, jada bukatu denez Gramsci zitatzeko moda, ekarri dezakegu lerro hauetara oportunismo akusaziorik gabe. Are gehiago Sal del Cochekoek ere hala ekartzen badute:... [+]
Guardasolak euria nahi du
Patxi Zubizarreta
Ilustrazioak: Irrimarra
Ibaizabal, 2024
---------------------------------------------
Duela 30 urte argitaratu zuen Patxi Zubizarretak Marigorringoak hegan liburuxka; J. M. Lavarellok ilustratua eta Edebé argitaletxe... [+]
Oraindik ere ondo gogoan du amak nola esan zion atzo: “Iraitz, segiozu ohera, badela garaia. Eta utzi mugikorra, itsutu egingo zara-eta!”.
Nola ez, amak arrazoi. Gaurko betzuloek ez dute barkatzen. Ez du begirik bildu gauean. Ohean buelta eta buelta, maiz... [+]
ETB1ek Bizkarsoro filma estreinatu zuen Euskararen Egunean iluntzean. ETB2ri aldi berean gaztelaniazko azpidatziekin ematea proposatu bazioten ere, kate horretan Tasio eskaini zuten gaztelaniaz azkenean, eta horrek haserrea sortu du euskaldun askorengan sareetan.
Abenduaren 5ean ikasleei eta irakasleei zuzendutako tailer, hitzaldi eta ikuskizunak izango dira azokan. Dinamiken bidez sortzaileak ezagutu eta eurekin harremanetan jartzeko moduko aukera ere izango da. Edukiera guztia bete da jada ikasle goizerako. ARGIAk eskaintza zabala... [+]
Craig Thompson kultuzko eleberri grafikoen egile estatubatuarra Europan izan da bere azken lana aurkezten, Raíces de ginseng (Astiberri, 2024). Bilbon bi aurkezpen egin ditu eta artista atsegina, hurbila eta azkarra dela erakutsi du –euskaraz “mila... [+]
Egotea egitea da. Hala dio aurten Durangoko Azokak, eta egia da, azokaren beraren kasuan behintzat eta Euskal Herria aintzat hartuta. Dagoeneko 59. azoka da aurtengoa, eta urtero egote hutsak frogatzen du euskara, euskal kultura, euskal nazioa egiteko modua dela Durangoko... [+]
Londrestik iritsi da ospe handiko arkitekto bat Galiziako herri txiki batera. David Chipperfield du izena, eraikinak mundu osotik zehar ditu, Berlin, Milan eta Shangaigo bulegoetatik lanean. Arkitektura elegantea, fina, Sir batek egindakoa. Istorioa Corrubedo herrixkan hasten... [+]
Euskararen Egunaren kari kaleratutako ohar batean, Euskararen Langile Profesionalen Elkarteak esan du "euskal sorkuntza larrialdian" dagoela, eta bere kideei dei egin die berariaz egindako koplak zabaldu ditzatela, egoera hori salatzeko.
Jakoba Errekondo eta Garbiñe Larrea han izango dira, baita Haziak liburuko egileak ere. Superbotereak hezkuntza liburua, Abentura erraldoia komikia... eta, jakina, Inor ez da ilegala-ren postutxoa ere ipiniko du ARGIAk. Aurtengo beste nobedadea: denda fisikoa Andra Mari... [+]