“Itxasoren mundu hori zer den kontatu, eta jendea bertara hurbildu nahi dut”

  • Esperientzia zabala du Lorea Perez de Albenizek (Elgoibar, Gipuzkoa, 1974) ikus-entzunezko munduan, zuzendari eta gidoilari lanetan aritu da proiektu ugaritan. Itsasoari begira ordea, osotasunean egin duen bere lehen ekoizpena da. Bertan, gaitz neurologiko ezezagun bat duen Itxaso eta bere familiakoen bizipen eta gogoetak biltzen ditu. Bilboko zinema ikusezinaren jaialdian aurkeztu berri du, eta orain Euskal Herritik kanpo zabaldu nahi du Itxasoren istorioa.


2015eko urriaren 22an - 11:24
Lorea Perez de Albeniz zuzendari elgoibartarraren lanak gaitz neurologiko ezezagun bat duen ume baten eta bere familiaren bizipenak biltzen ditu.
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Zerk bultzatu zintuen Itxasoren eta Maierren istorioa kontatzera?

Itxasoren egoeraren inguruan nuen ezjakintasunak bultzatu ninduen. Koadrilakoa naiz, baina harreman estuagoa izan nuen arte ez nintzen ohartu zeinen gutxi ezagutzen nuen mundu hori. Itxaso eskolaz aldatu zenean kotxez eramaten nituen biak, eta bidai horietan jabetu nintzen nire ezjakintasunaz. Horregatik erabaki nuen dokumentala egitea. Azken finean ni hurbilekoa izanda gauza asko ezezagunak baditut, imajinatu horrelako egoerarik ezagutzen ez dutenek.

Zer dakar horrelako dokumental bat gertutasunetik lantzeak?

Esperientzia positiboa izan da. Maierrek, Itxasok, familiak eta lagunek dena eman dute dokumentalean, eta horrek asko lagundu du. Gauza asko ikasteko aukera ere eskaini dit. Hala ere, zailtasunak egon dira. Gaia dela eta erabaki batzuk hartzerakoan baldintzatuta zaude, ume hauei asko eragiten dielako ingurukoak, eta kontu handiarekin ibili behar da. Gainera, hurbilekoa izatean grabazioak bukatuta harremanak hor segitzen du, ez duzu atzean uzten.

Zer ikasi duzu, zerk harritu zaitu?

Horrelako egoera baten aurrean pertsona batek sentitu ahal duena edo duen jokatzeko modua zeinen ezberdina den, eta aukera denak ulergarriak direla jabetzea ikasi dut. Heterogeneoak gara, batzuk erantzuteko gai dira, aurrera egiteko. Beste batzuk ordea, atzean geratzen dira, beldurtu egiten dira. Aberastasun guzti hori ikusten laguntzen du dokumentalak. Niri lagundu dit.

Dokumentala datu eta azalpenetatik harago, gogoeta, sentimendu eta bizipenetan oinarritzen da. Esperientziak biltzea al zen zure helburua?

Itxasoren mundu hori zer den kontatu, eta jendea mundu horretara hurbildu nahi dut. Jendea identifikatuta sentitzea, konturatzea ez dela drama bat eta normaltasunez jokatu daitekeela. Hau da, sentitu dezakeguna normala dela, filmean ikusten den bezala.

Gogoeta eta bizipenak batzerako orduan, erraza izan al da protagonistengan gerturatzea, euren sentimenduak azaleraztea?

Nahiko erraza izan da. Oso lantalde txikia aritzen ginen, eta grabaketetara beti berdinak joaten ginen. Denok ezagutzen genuen familia. Horregatik harremana oso gertukoa izan da, eta giro oso berezia sortu zen grabaketetan. Asko zabaldu ziren guztiak. Gero dokumentala ikusterakoan asko harritu egin dira esandakoez. Anekdota bezala, Itxasoren birramonak kontatu zigun ezkutuan gozokiak ematen zizkiola Itxasori, nahiz eta azukrea debekatuta izan. Familian inork ez zekien ezer ere horretaz.  Itxasoren amak lehen aldiz ikusi zuenean barrez lehertu zen.

Dokumentalaren izenburuak, Itsasoari begira, zer adierazi nahi du?

Gogoetaren ideiatik abiatzen da. Itsasoa ikustean denok gogoeta egiten dugun bezala, Itxaso bezalako haur bat ikustean berdin jokatzen dugu, nahiz eta gero ez dugun inorekin partekatzen. Itxaso ikusteak pentsarazi egiten dizu: zer pasatuko da bere burutik, zergatik jokatuko dut era horretan, zer beldur dauzkat… Hitz jokoa ere bada Itxaso eta itsasoren artean.

Zenbat denbora iraun du dokumentalaren ekoizpenak?

Grabaketak dezente iraun du, finantzaketarekin arazoak izan genituelako. Eusko Jaurlaritzak bi diru laguntzatik bat eman zigun, eta jendeak lanaren zati bat kobratu gabe egin du. Crowdfounding kanpaina bat ere abiatu genuen, eta jendeak borondate izugarria erakutsi du proiektua aurrera ateratzeko. Azken finean, gure helburua proiektua ezagutzera ematea zen, eta ez du helburu komertzialik. Tarte horretan, Itxaso bera ere hazi egin da. Proiektua abiatu genuenean 12 urte zituen, grabatzen hasi ginenean berriz 14 eta orain 17 urte dauzka.

Dagoeneko aurkeztu duzue dokumentala zenbait aretotan. Zelako harrera izan du?

Oso ona. Bukatzen denean askok komentatu digute dokumentala ikustean tristura eragingo ziela uste zutela, baina aretotik irteterakoan justu kontrakoa gertatu zaiela. Guretzat izugarria da, hori baita dokumentalaren helburua. Askotan ordea, film bat egiten duzunean ez zaude ziur jendeak nola erreakzionatuko duen.

Nola bizi duzue Bilboko Film Sozialak zinema ikusezinaren jaialdian aurkeztea zuen dokumentala?

Guretzat izugarria da, batez ere dokumentala zabaltzeko aukera ematen digulako. Itsasoari begira euskarazko dokumental onenaren sarirako hautatu dute, eta niri emakume zuzendari onenaren sarirako. Jaialdi baten parte hartzea, eta sari baterako hautatua egoteak beste jende batengana iristeko aukera ematen dizu.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinema
Zinemaldi Alternatiboak zinema sozialaren bidez ehunduko ditu Donostiako auzoak

17. edizio honetan hamar proiekzio antolatu ditu Donostiako Zinemaldi Alternatiboak, beste horrenbeste eragilerekin elkarlanean. Helburua, urterokoa: "Zinemaren bidez hausnarketa kritikoa sustatzea, hainbat gizarte-gai eta -gatazkari buruzko lanak proiektatuta eta... [+]


Aitor Arregi eta Jose Mari Goenaga
"Film sexualki esplizitua izatea loturik dago errealitate bati, Maspalomasi"

Vicentek 76 urte ditu eta azken mende laurdena Kanaria uharteetan darama, Maspalomas herrian, 50 urteko bizialdian ezkutatu duen izatea haizatzen: homosexuala da. Ezbehar baten eraginez, Donostiara itzularaziko dute, eta zahar etxe batean sartuko. Atzera ere, armairuko ateak... [+]


Euskarazko ekoizpen ugari, Zinemaldian

Sail Ofizialean erakutsiko dira hiru: Maspalomas, Karmele eta Zeru ahoak. Lehia nagusitik kanpo, zuzendari onenaren saria irabazten ahaleginduko da Irati Gorostidi Aro berria pelikularekin. Beste zenbait lan ere aurkitu ahalko dira.

Zinemaldiaren atariko orokorra beste [+]


Gida bat Donostiako Zinemaldiaren atarian

Euskarazko ekoizpenek presentzia nabaria izango dute aurtengo edizioan. Bestelakoen artean, espektatiba handiko lan eta gonbidatuak izango dira Donostian: George Clooney protagonista duen Jay Kelly pelikula; Angelina Jolie ere ikusiko dugu Couture-rekin; Julliete Binoche... [+]


“Inoizko euskal zinemarik indartsuena” izango da 73. Zinemaldian

Astelehenean jakinaraziko dituzte ordutegiak, eta hilaren 14an, igandean, jarriko dituzte salgai lehen egunetako sarrerak. 254 film egongo dira ikusgai, 56 herrialdetakoak.


Mirentxu Loyarte hil da, euskal zinemagile aitzindaria

Zinemagile iruindarrak, ibilbide labur baina baliotsua egin zuen zinemagintzan 1970eko eta 1980ko hamarkadetan, zuzendari lanetan emakumerik apenas zebilenean. Irrintzi lanarekin garai hartako errepresioa islatu nahi izan zuen, eta Ikuska proiektuan euskal emakumeak erretratatu... [+]


2025-09-04 | Aitor Aspuru Saez
Sara Fantova
"Ez dugu film feminista edo bolleroa egin nahi izan, baina gure esperientzia hori da eta islatu dugu"

Sara Fantova zinemagile bilbotarraren Jone, batzuetan filma zinema aretoetara helduko da irailaren 12an. Pelikula komunitarioa sortu du Kaskagorri eta Kranba konpartsekin, Bilboko Aste Nagusian girotuta baitago amodioa, jaia, gaixotasuna eta zaintza ardatz dituen istorioa.


Jose Manuel Gorospe zendu da, Euskadiko Filmategiko sortzaileetako bat

Jose Manuel Gorospe Meagas aktore eta kultur ekoizle donostiarra zendu da, 81 urterekin, Madrilen. Bizitza osoa antzerkiarekin eta ikus-entzunezkoen munduarekin era batera edo bestera lotuta pasatu zuen Gorospek, eta, besteak beste, Euskadiko Filmategiaren sortzaileetako bat... [+]


Aldatu Gidoiak ere salatu du IB3 Balearretako telebista gaztelerazko filmak ematen hasi dela

IB3 telebista publikoaren neurria "katalanaren aurkako erasotzat" jo dute katalanaren normalizazioaren aldeko zenbait eragilek, eta "berehalako zuzenketa" eskatu dute. Zuzendaritza aldaketa izan da berriki kate publikoan, PP eta VOXen botoei... [+]


Claire Atherton. Zine-muntatzailea
"Misterioak sortzen du mugimendua, gabeziak"

Chantal Akerman zinegile eta lankidea hil eta hamar urtera, haren ondarea zabaltzen buru-belarri jarraitzen du Claire Atherton muntatzaileak. Gaurkoan, ordea, Athertoni bere ibilbideaz galdetu nahi izan diot bereziki. Gasteizen, Artium museoko areto batean hartu gaitu,... [+]


ZERO CHOU
“Pertsona homosexualak eta tradizioa adiskidetzea nahi dut”

30 urte baino gehiago daramatza Zero Chou zinemagile taiwandarrak istorioak kameraren atzetik kontatzen, bai zinemarako, bai telebistarako. Aurten, Zinegoak jaialdiaren 22. edizioko ohorezko saria jaso du.


'Between Goodbyes' dokumentalak irabazi du Zinegoak 2025eko sari nagusia

Bilboko LGTBIQ+ zinema eta arte eszenikoen Zinegoak jaialdiak 2025eko edizioko sariak iragarri ditu. Between Goodbyes eta Alma del desierto dokumentalak izan dira palmaresaren irabazle nagusiak.


Zinegoak jaialdiak "erresistentzia eta afektuen sareak" aldarrikatuko ditu

Zinema eta arte eszenikoen LGTBIQ+ jaialdia Bilbon ospatuko dute ekainaren 23tik 30era,50 jarduera baino gehiagorekin.


80ko hamarkadako lau euskal film zaharberritzen ari dira, Zinemaldian emateko

'Ehun metro', Zergatik panpox', 'Hamaseigarrenean aidanez' eta 'Oraingoz izen gabe' dira zaharberritzen ari diren lanak. Zinemaldiko Klasikoak sailean ikusi ahalko dira.


“Bi arnas” dokumentala emitituko du ETB1ek

Iratxe Sorzabalek sufritutako torturen gaineko testigantzak jasotzen ditu dokumentalak. Maiatzaren 20an emango dute dokumentala, 23:40an. Iaztik dago Primeran plataforman ikusgai, baina lehen aldiz emango dute telebistan.


Eguneraketa berriak daude