30 urteren ostean Eusko Jaurlaritza Hezkuntza Lege berri bat egiteko prozesuan da, hezkuntza modernizatzeko asmoa duena. Eztabaidagai dago hezkuntza legearen edukia, eta dirudienez, adostasuna dago alderdi politiko gehienen artean. Hezkuntza sistemaren arazoak konponduko dituen lege proiektu bezala saldu den arren, aterabide partzialak proposatzen ditu soluzio integralak eskaini ordez. Izan ere, ez da erreforma posiblerik, hezkuntzako arazo estrukturalak konponduko dituenik.
Azken urteetan, gizartearen probretzearekin batera, hezkuntza sistemak ere nabarmen egin du okerrera: baliabide falta, gehiegizko ratioak, segregazioa, edukiaren merkantilizazioa, balio liberaletan oinarritutako ikasgaiak… Finean, hezkuntza negozio hutsa bilakatu da, eta errentagarria izan dadin erlazio sozioekonomiko berrietara egokitu behar da. Gure ustez, horretara dator lege berri hau.
Legearen hainbat atalek bereziki kezkatzen gaituzte, eskolak enpresagune bilakatzeko arriskua antzematen baita. Kudeaketa deszentralizatuz, zuzendaritzak profesionalizatu eta espezializatzen dira. Horrela, enpresaburuen antzera eskoletako erabaki estrategiko garrantzitsuenak inolako kontrol demokratikorik gabe hartuko dituzte: ikasleon eskubideen aplikazioa, finantziazioa… Horrek autoritarismoaren zilegitzea ekar dezake.
"Hobekuntza partzialak soluzio gisa proposatzeak, arazoak betikotu eta fokua errotik desbideratzen du"
Bestetik, lege honek ez dio konponbide errealik ematen hezkuntza sistemak duen arazo nagusietako bati: segregazioari. EAEkoa, gainera, Europako hezkuntza sistema segregatzaileenetako bat da. Klase gizartearen berezko problematika den heinean, ezin daiteke lege baten bidez konpondu. Hau da, finantziazioa igotzeak ez du arazoa bere osotasunean ebatziko, nahiz eta hobe dezakeen. Dena dela, beharrezkoa da segregazioaren kontra eta ikasteko eskubidearen alde antolatu eta neurriak hartzea.
Auzi zentrala kapitalaren dinamikak hartu dituen joera produktiboetan dago: langabezia geroz eta estrukturalagoa da, lan postuak automatizatzen ari dira… burgesiak geroz eta lan-indar gutxiago behar du, eta hortaz, ez du hezkuntzako inbertsioak handitu beharrik. Hezkuntza publikoaren masa eredua agortzen ari da. Horrek, gainera, hezkuntza publikoko lanpostuak ere arriskuan jar ditzake eta sakonki prekarizatu.
Hirugarrenik, euskaraz ikasteko eskubidea bermatzeko neurri eraginkorrak hartu behar dira. Hau da, euskal herritar orok euskaraz ikasteko baldintza materialak izan behar ditu.
Laburbilduz, EAEko hezkuntza legeak Espainiako gobernuak ezarri dituen erreformen antzerako norabidea elikatzen du: enpresen esku-hartzea, pribatizazioa prekarizazioa... eta hobekuntza partzialak soluzio gisa proposatzeak, arazoak betikotu eta fokua errotik desbideratzen du. Are gehiago, lortzen den kontsentsu sozialaren bitartez, desmobilizazioa handitzen da.
Horregatik guztiagatik, hezkuntza lege honi ezezkoa emateko ere kalera aterako gara martxoaren 24an. Hezkuntza legeen aurrean mobilizatu eta antolatzeaz gain, hezkuntza sistema sozialista aldarrikatzea beharrezkoa da: doakoa, kalitatezkoa eta unibertsala izango den hezkuntza eredua; gizakiaren beharretara egokituko dena; gizartearen garapen kontziente eta emantzipatzailea oinarri izango duena.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]
Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]
Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.
Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]
"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.
Kezka, ezinegona eta... [+]
Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.
Miope bezain itsu,... [+]
Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.
Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]
Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.
Aurten,... [+]
Zenbat min jasan dezake bihotz batek?
Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?
Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.
Jolasa bukatzea... [+]