Legegintzako Herri Ekimenaren prozesu batean gaude, Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errenta bat sortzeko, eta askotan, proposamena komenigarria den ala ez eztabaidatzen ari gara. Ez hainbeste bideragarritasun ekonomiko frogatuagatik, baizik eta gai filosofikoagoengatik edo aldaketei aurre egiteko moduengatik.
Orain, emakumeengan izan ditzakeen ondorioengatik, zenbait feministek oinarrizko errentari jartzen dizkioten eragozpenak azpimarratu nahi ditut. Galdera hauek egin daitezke: ezin al da izan emakumeek, oinarrizko errenta dutenean, etxean geratzea erabakitzea? Emakumeek zaintza-lanak beren gain hartzeko duten joerarekin, errentak ez du hori gehiago sustatuko? Gaizki ordaindutako eta gaizki baloratutako zaintza-lanen prekaritatearekin, emakumeek ez al dute nahiago izango soldatapeko enplegua baztertzea edo uztea?
Ez gara 900 euro eskatzen ari, ez dugu diru kopuru bat eskatzen, ez dugu limosna bat eskatzen. Euroak bitarteko bat dira, ez helburu bat. Eskubide unibertsal bat aitortzea eskatzen ari gara: bizitza duina izateko eskubidea, pobreziaren atalasetik harago doan oinarrizko errenta batekin bizirauteko eskubidea.
"Baldintza Gabeko Oinarrizko Errenta defendatzea premia bat da, printzipio unibertsaletan oinarrituta dago, eta emakume feministek ezin dugu baztertu, emakumeengan izan ditzakeen ondorioetan oinarrituta"
Ba al dago eragozpenik emakumeek erabakitzeko autonomia handiagoa izateko, erabakitzen duguna erabakita ere? Ala ez al gaude prestatuta?
Orain ez bada, noiz?
Langabeziak %20ra, %30era edo %40ra arte igotzen jarraitzen duenean zer aurreikusten du robotizazioak?
Hamar urtean beteko da sufragio unibertsalaren mendeurrena Espainiako Estatuan. 1931ko urrian emakumeek botoa emateko eskubidea lortu genuen. Berrogei botoren aldearekin lortu zena. Emakumeen botoaren aurka agertu ziren emakumeak eta gizonak egon ziren, baina lortu genuen. Botoa emateko eskubidea, nahi genukeena bozkatzeko eskubidea, ez "ondo" bozkatzeko eskubidea, ez "ezkerrari" bozkatzeko eskubidea, bozkatzeko eskubide unibertsala soilik lortu genuen. Eta eztabaida handia izan zen, gaur egun bizitza duina izateko eskubidearekin edota Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errentarekin gertatzen den bezala.
Oposizioa ez zen ikasketarik gabeko batengandik edo emakume aktibistengandik etorri, Victoria Kentengandik (1898-1987) baizik, Alderdi Errepublikano erradikal-sozialistako Espainiako lehen emakume abokatua. Haren diskurtsoa emakumeek boto-eskubidea erabiltzeko prestakuntzarik ez izatean oinarritzen zen. Hobe zen atzeratzea, kleroaren eraginez eskuinari bozka ez ziezaioten. "Emakume espainiar guztiak langile soilak balira, emakume espainiarrek unibertsitate-aldi bat igaro balute eta beren kontzientzian aske baleude, gaur Ganbera osoaren aurrean altxatuko nintzateke emakumeen botoa eskatzeko. Baina ordu hauetan jaiki egiten naiz, justu, kontrakoa esateko eta nire espirituaren ausardia osoz esateko". Victoria Kenten hitzak dira, Margarita Nelken edo Hildegart Rodríguezek ere babestu zituztenak. Nelken izan zen emakumeen botoaren aurka agertu zena emakumeak “erantzukizun horretarako prestatu” behar zuela uste zuelako.
Izan zen gizon bat, Miguel de Unamuno, 1931ko urriaren 4an El Sol egunkarian argitaratutako artikulu batean salatu zuena: "klero erregularrak edo sekularrak emakume espainiarra konfesatokitik gobernatzen duela dioen kutsu historiko maskulino hori, Primo de Rivera diktadoreak egun batean aipatu zuen maskulinotasunaren desira histerikoa da ".
Orain, pertsona guztiek bizitza duina izateko eskubidea izateko eskaera aurkeztu da EAEko Legebiltzarrean, Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errentaren bitartez. Eta orain onartzea nahi dugu, ezin dugu itxaron. Ezin dugu beldurrik izan emakumeek "gaizki" erabakiko ote duten.
Zeren zain egon beharko genuke? Emakume guztiak prestatuak eta unibertsitarioak izan arte? Horrek maila guztietan ahalduntzea bermatuko liguke? Emantzipatuta egotea?
Nor gara gu emakumeak bizitza duin baterako eskubidea baliatzeko eta Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errenta jasotzeko noiz dauden prestatuta erabakitzeko? Noiz egongo dira denak prest LGOE bat "ondo" erabiltzeko, erantzukizunez erabiltzeko eta emantzipatzeko?
Amelia Valcárcelek RTVEren Mujeres en la historia. Clara Campoamor dokumentalean argudiatzen duen bezala: "Emakumeen botoaren defentsa printzipioetan oinarrituta zegoen eta ez ondorioetan", guk orain gauza bera esan dezakegu.
Baldintza Gabeko Oinarrizko Errenta defendatzea premia bat da, printzipio unibertsaletan oinarrituta dago, eta emakume feministek ezin dugu baztertu, emakumeengan izan ditzakeen ondorioetan oinarrituta.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lagun marika batek deitu dit galdetzeko nola salatu dezakeen hurrengoa: joan zen Akarlandara, EHUren parean dagoen parkera, eta komun publikoetan bi tiporekin zegoela, udaltzainen bizpahiru kotxe agertu ziren super azkar, poliziak sartu ziren komunera borrekin hormak kolpatzen,... [+]
Bortizkeria zuzenak, agerikoak eta isilak, gainjarriak eta zeharkagarriak, mikroak eta geldoak. Bortizkeria egunerokoan irristatzen da, uneoro, boterea edo erabakitzeko ahalmena duenak ez duenaren aurrean boterea erabiltzen duenean. Hainbeste egoeratan murgiltzen gara... [+]
Duela urtebete, toki honetan bertan, existitzen ez zen herri bati buruz idatzi nuen, eta existitzen ez den herri horrek Palestinako genozidioa geldiarazten lagunduko zuela amestu nuen. Argi dago ez dugula lortu. Urtebete geroago, oraindik ere, haurren hilketa masiboak eta herri... [+]
Hainbeste jainko, arima, teontzi… beren izatea frogatu ezinik, eta jendeak ez ditu sinesten zientziak, kazetaritzak… ahal bezala, baina geure espezieaz harro egoteko moduan, frogatutakoak. Batzuek Lurra laua dela diote, eta debekatuta dagoela Antartikara... [+]
Maiatza Birjina Mariaren hilabetea den bezala, amak ospatzeko aukera da Mendebaldeko jendartean. Kasualitatea? Ez dut uste. Frantses lurraldean, Vichyko gobernuak besta hori instituzionalizatu zuen. Helburua bertuteko eta sakrifizioak egiteko prest den pertsona hori handiestea,... [+]
Joan den maiatzaren 23an iragan da, Baigorriko elizan, aparteko kontzertu bat: 180 haurrek, 7 eta 15 urte artekoek, maila handiko kantu emanaldia eskaini diote eliza mukuru bete zuen jendeari. Haur horietarik batzuk Donazaharre eta Baigorri aldean kokatua den Iparralai musika... [+]
Ekainaren 6an Presidente Autonomikoen Konferentzia egin zen Bartzelonan, Pedro Sánchez eta Felipe VI.a erregea –emeritu ustelaren oinordekoa, beti da ona gogoraraztea– buru zirela. Isabel Díaz Ayuso faxistak uko egin zion Salvador Illaren eta Imanol... [+]
Bestea”-k gogaituta du gizateria, duena kenduko dio, duena eraldatuko du, kutsatuko du... “Bestea”-k definitzen gaitu... baina “bestea” denok izan gaitezke.
Egun, nor da “bestea”? Nork seinalatzen du izan behar ez dena?
Zapalduen... [+]
Oporretan nago baina oraindik ez dut zutabea hasi. Oporretan nago baina nire gelak ez du igarri. Oporretan nago eta etxeko hautsa ez da mugitu. Oporretan nago eta topaguneko kanpin dendak lokatzez beteta jarraitzen du egongelan. Oporretan nago baina nire agenda ez da... [+]
2025eko Aberri Egunean, Imanol Pradales lehendakari jaunak “Euskadi Nazioa da” eta “hemen jarraitzen dugu eta jarraituko dugu, gure hizkuntzarekin eta gure nazio nortasunarekin, ez izan zalantzarik”, ozenki esan zituen.
Euskalduna naizen aldetik,... [+]
Ekainaren 12an munduko bazter guztietatik –Euskal Herritik ere– heldutako ehunka pertsona batuko dira Egiptoko El Arish hirian, hortik Rafah-raino abiatzeko, Gazaren aldeko martxa globalean. Israel palestinar herriaren aurka egiten ari den genozidioa salatuko dute,... [+]
Nahiz eta jakina izan inkestak ez direla errealitatearen isla zehatza, interesgarria da bistadizo bat ematea, beti eskaintzen baitigute gai zehatzekiko tenperatura sozialaren arrastoren bat. Are garrantzitsuagoak dira, gai zehatzetan sartuegiak edo katramilatuak egoteagatik,... [+]
Haurrak begiratzeko gure paradigma ez da erabat aldatu, baina aldaketak-edo egiten ari gara, egia da, beste kontzientzia maila batekin, aferak duen garrantziagatik-eta. Bazen garaia. Kontua da, baina, haurren bizitza gure esku dagoela, eta behar duten bizimoduan aldaketak... [+]
Stanfordeko Unibertsitateak dohainik eskaintzen duen Storm deituriko erreminta ezagutu berri dut. Adimen artifiziala erabilita, edozein gairen inguruan artikulu akademikoak sortzeko diseinatutako ikerketa tresna da. Fidagarriak eta baimenduak diren hamaika iturri erabiltzeko gai... [+]