“Aliantzek kapitalismoari erresistitzeko aukera eman behar digute, bizitzen homogeneizazioari aurre egiteko”

  • Komunitateak ehunduz herri ekimenetatik izeneko jardunaldiak egin dira aurten EHUko Udako Ikastaroen baitan, Donostiako Miramar Jauregian. Ikastaroaren barnean bi hitzaldi eman ditu Maria Livia Alga italiarrak. “Mundua hemen da. Aliantzen etnografia” du izena bere ikerketa tesiak. Arrazakeriaren eta LGTBIfobiaren aurkako herri mugimenduetan ematen diren aliantzak ikertu ditu. 2018an Etnografía “terrona” de sujetos excentricos liburua argitaratu du gaztelaniaz, Mari Luz Estebanen hitzaurrea duena.


2019ko uztailaren 12an - 05:08
Maria LIvia Alga, Miramar Jauregiko kanpoaldean.

Arrazakeriari eta LGTBIfobiari herri mugimenduetatik ematen zaizkion erantzunak aztertu dituzu, artikulazioetan eta aliantzetan arreta jarriz.

Niretzako homofobiaren eta arrazakeriaren aurkako borrokak elkarrekin doaz, ez dira gauza ezberdina. Borroka horiekiko dudan interesa feminismoan izandako esperientziatik dator. Garrantzitsua egin zait ikustea nola hartzen zituen feminismoak emakume afrikarren eta haien ondoregoen zein lesbianen kritikak. Feminismoan ematen ari den eraldaketaren erakusgarri da.

Bi toki ikertu ditut, horrek garrantzi handia du: Italia hegoaldeko Palermo eta ipar ekialdean dagoen Verona. Bakoitzaren testuinguru politiko, ekonomiko eta kulturala oso ezberdinak dira. Baita arrazakeria eta homofobiaren arloan ere. Jende guztiak pentsatzen du hegoaldean homofobia gehiago eta arrazakeria gutxiago dagoela, eta iparraldean alderantziz. Dikotomia hori desmuntatzetik hasi nintzen, testuinguru bakoitzaren dinamika kultural sakonak ulertzen saiatuz. Baina kontutan izanik, aldi berean, bi hiriak testuinguru nazional beraren parte direla. Italiako nazioak bateratze eta uniformizazio kultural oso gogorra bizi izan zuen faxismoarekin. Faxismoak Italiako hegoaldea zuritu zuen Afrikaren kolonizazioa hasi eta justifikatzeko helburuarekin. Horren aurretik Italia hegoaldea Afrika kontsideratzen zen, lur eta pertsona basen eremua.

"Italiako nazioak bateratze eta uniformizazio kultural oso gogorra bizi izan zuen faxismoarekin. Faxismoak Italiako hegoaldea zuritu zuen Afrikaren kolonizazioa hasi eta justifikatzeko helburuarekin. Horren aurretik Italia hegoaldea Afrika kontsideratzen zen, lur eta pertsona basen eremua".

Begirada dikotomiko hori herri mugimenduetara ere zabaldu dela diozu.

Herri mugimenduen ikerketetan Iparraldea beti izan da kontsideratua oso lurralde antolatua: elkarteak dituena, sindikatuak, mobilizazioak eta borroka soziala modu bikainen antolatzen den tokia. Hegoaldea aldiz, jendarte disgregazio handiko tokia litzateke, familian oinarritutako ikuskera duena, bizitza komunerako balio partekaturik gabea.

Baina nire esperientzia militantean kontrakoa bizi izan dut. Palermon oso une bizia da borroka feministan zein arrazakeriaren eta homofobiaren aurkakoan. Mafiaren aurkako mugimendua bizi izan duen belaunaldia da, zapalkuntza guztien aurka borrokatu dena. Horrek pertsonen arteko konexio estua sortu du, behekoen mobilizazio oso bizia eta antolatua piztu du. 2000. urtetik hona datorren prozesua da. Mafiaren azken sarraskia 1992an izan zen. Ondoren sortu zen mafiaren aurkako mugimenduak jendarte osoa mobilizatu eta jendartean bertan gertatzen zenaz arduratzera eraman zuen. Orain muturreko borroka dago kalean uneoro, eta ezkerreko udala. Zapalkuntzen aurkako borroka oso antolatu eta transbertsala dago. Arrazakeriaren eta homofobiaren aurkako mugimenduen artean aliantzak eta elkarrekiko laguntza handia daude. Esaterako, mediterraneoko migrazioen inguruko borroketan LGTBI mugimenduaren presentzia handia da.

Veronan, aldiz, eskuina dago udal gobernuan, muturreko eskuina, eta mobilizazioa modu ezkutuagoan ematen da. Ekintzailetza klandestinoagoa eta zatikatuagoa ikusi dut. Horrek ez du esan nahi eraginkorrak ez direnik. Uste dut aktibismo ezkutuagokoetatik ere zapalkuntzetatik askatzeko moduak badirela, oso benetakoak, sakonak. Nik parte hartzen dudan emakumeen etxean esaterako, emakumeen arteko harremanen inguruan la sakona egiten da, elkar ezagutzeko denbora hartuz.

Berriki mobilizazio handi pare bat izan da Veronan. Lehenengoz antolatu den Harrotasunaren egunean eta “bat gutxiago ez” lelopeko manifestazio batean. Baina oso berria da, nire ikerketa ostekoa (2015).

Arrazakeriaren eta homofobiaren aurkako mugimenduak ikertu dituzu oro har, edo ekimen zehatzak?

Zehatzak. Veronan emakumeen etxeak. Palermon, adibidez, Palermo lesbisissima mugimendua. Mugimendu transbertsala da, Palermoko emakumeei eta emakume migratuei zabalik dagoena. Existitzen ez zen hitza da lesbisissima. Hitz hori liburu ezagun batetik hartu genuen, Palermo felicissima eta moldatu. Jende askok esan zigun identifikatuta sentitzen zela terminoarekin. Ez “ni lesbiana naiz” ulertuta, baizik eta hiriarekin eta behetik jaiotako identifikazio baten modura. “Ez du garrantzirik nor naizen ni, mugimendu honen parte naiz” esateko modu bat izan zen. Hortik hitz berriak sortzearen garrantzia esanahi eta mezu berriak sortzeko orduan.

Aliantzen eraikuntzan zentratu zara. Borroken eta mugimenduen zatikatze gehiegizkoa ematen ari dela bota duzu mintzaldian. Batasuna indartzearen alde egin duzu, aldi berean ezberdintasunak errespetatuz. Nola?

Adibidez, Veronako emakumeen gunean asko hitz egiten zen kulturen arteko ezberdintasunez, sexualitateaz deus ez. Une jakin batean gai batzuk mahaigaineratzen hasi ginen. Emakumeak maitatzea erabaki zuten emakumeak zeuden han, baina hori ez zen azalerazten. Uste dut interesgarria dela espazio kulturaniztun batean sexualitateaz hitz egitea, eta lesbianekin migratzaileen inguruan aritzea. Esperientzietatik hitz eginez.

Migrazioaren eta oro har desplazamenduaren gaiak oso sakon ukitzen gaitu. Desplazamendua guztiok esperimentatu dugu gure bizitzan. Konektatzen gaituen esperientzia da. Sexualitatea berdin. Nik ez dut uste hain garrantzizkoa denik migratutako pertsonekin lesbianismoaz hitz egitea, baizik eta sexualitateaz. Badira guztiak topatzen garen tokiak. Eta topatzen ez garen tokietan, errespetua.

Balio ez duena da edozein asimilazio mota, edozein integrazio. Uste dut oso erresistentzia gogorra jarri behar zaiola eredu mendebaldarrean integratzeko moduari. Aliantzek eredu kapitalistaren aurrean erresistitzeko aukera eman behar digute, bizitzen homogeneizazioari aurre egitekoa.

Maria Livia Alga, ikerketaren lerro nagusiak azaltzen.

“Elkartasun komunitate ez zapaltzaileen” eraikuntza defendatzen duzu. Nor bere tokitik abiatuta baina pertsona guztiak bere sentitzen dituzten espazio komunen sorkuntza. Palermo lesbisissima aipatu duzu lehen, “denok gara klandestinoak” kanpaina ere ildo beretik zihoan?

Palermon “denok gara klandestinoak” oso garrantzitsua izan zen. Ekimena abiatu genuenean Italian ez zegoen ezkontza zibilerako aukerarik. Klandestinitatea orduan baldintza komuna zen askorentzat, elkarrekin berrezaugarritu genezakeena: klandestinoa izatea legetik kanpo egotea bada, baita erakundeen zapalkuntzatik kanpo ere. Errekurtso bat izan daiteke guretzako, positibizatuz gero.

Bitarrak izango ez diren identitate anizkoitzen alde ere egin duzu. Horretarako “hirugarren espazioen” beharra aldarrikatu ere. Zer dira?

Ni zuri zu beltz, ni mendebaldar zu afrikar, pobre aberats... Garrantzitsua da kontuan hartzea ezberdintasun horiek, aukera eta botere ezberdintasunak direnak. Baina ez da borrokaren amaiera. Zeren eta amaiera bada ezberdinak garenaren kontzientzia hartzea, boterea da zer garen eta zer egin behar dugun esaten diguna. Nik uste dut beste toki batera jo behar dugula, non ez garen soilik ezberdinak, non elkarrekin bizitzeko espazio komunak eraikiko ditugun. Hirugarren espazioaren kontzeptua nahiko zabaldua dago. Bestelako dimentsio batean topatu gaitezkeela adierazten du. Ez erabat nirea edo inorena baina aldi berean guztiona; ez bakarrik zapalkuntzaren eta distantziaren dimentsioan, baita batzen eta askatzen gaituenean ere. Palermo lesbisissima edo "denak gara klandestinoak" bezalakoak harremanak berrezaugarritzeko prozesuak dira.

Veronan, adibidez, zentro kulturalean "piratak" deitzen genien geure buruei. Guretzat bizitzen burokratizazioa eta instituzionalizazioa ona denik ez sinisteko modu bat zen. Bizitza piratak. Hirugarren espazio horretan ez da beharrezkoa dena komunean jartzea ere. Zuk baldin badakizu gatazka definitiboak sortu ditzakeen zerbait dagoela, ez da beharrezkoa elkarbizitzari erronka egitea. Pertsona musulmanak daudenean, txerria edo alkoholaren inguruan esaterako. Lehen gatazka asko zeuden. Orain, musulmanak direnak zein ez direnak ikasi dugu neurri bat aurkitzen: ez diot ni izateari uzten gaur eta une honetan alkoholik ez edateagatik, ez da hain esentziala nire bizitzarako. Eta ez da ere hain esentziala musulman batentzat gaur eta une honetan alkohola edan edo txerrikia jaten badut ere.

"Gatazka ez da soilik musulmanen eta musulmanak ez direnen artean. Ez garenenon artean eta musulmanen artean ere badira gatazkak. Garrantzitsua da gatazkaren lerroa ez kokatzea soilik bitartasun horietan".

Baina badira gatazkak apurketak sortu ditzaketenak, ezta?

Pertsonen arteko harreman sakonak badaude nik uste ez dela apurketa edo gatazka kontua. Esperientziak konpartitzea da, epaitu gabe. Hirugarren espazioaren adibide bat hijabarena da. Gatazka handia zegoen jendartean eta gure artean ere: eskolan bai edo ez, udaletxean bai edo ez, NANean... Guk erabaki genuen emakumeen etxean ez sartzea gatazka botereak ezarritako parametroetan. Denbora eskatu digu, urtebeteko lana. Bakoitza nola posizionatu gintezkeen ikasteko. Urtebete, horretaz hausnartu eta benetako zer edo zer esateko.

Beste modu batean landu nahi genuen, eta azkenean puntu komun batetik heldu genion: sakratuaren esperientziatik. Guretzat prozesua errebelazio erabatekoa izan zen. Gatazkaren lerroa erabat desplazatzen ikusi dugu. Nola Italian jaiotakook ere barne gatazka bat dugun sakratua zaigunaren inguruan. Mojez hitz egin genuen, txikitako eskolez... italiar emakume askok erlijioarekin duten harremana urrundu nahiarena da. Zer suposatzen digu guri fede oso indartsua duten emakumeekin erlazionatzeak? Bizitzarako garrantzitsuak diren galderen inguruko ikuspegi berriak zabaldu dizkigu: esaterako, zertan sinesten dut nik? Garrantzitsua izan zaigu ere emakume musulmanen arteko ezberdintasunak ikusteko. Batzuek jantzi egiten dute, beste batzuek ez, eramaten dutenen artean arrazoiak ezberdinak dira. Heldu ginen puntu komunera izan zen hijaba babesa dela. Guztiok behar dugu babesa. Berdin du zer babes hautatu duzun zuk, baina babesa garrantzitsua da.

Gatazka ez da soilik musulmanen eta musulmanak ez direnen artean. Ez garenenon artean eta musulmanen artean ere badira gatazkak. Garrantzitsua da gatazkaren lerroa ez kokatzea soilik bitartasun horietan. Gatazken konplexutasuna handia da.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Herri mugimenduak
Aroztegiko epaiketaren kronika (bosgarren eguna)
Frogarik gabe, zigor eskaera gogorra auzipetuen gainean

Fiskalak eta akusazio partikularrak zazpi auzipetuen zigor eskaerak berretsi dituzte, 46 hilabeteko kartzela zigorra eta 56.000 euro enpresei egindako kalteen ordain gisa. Auzipetuen abokatuek absoluzioa eskatu dute. Epailearen eskuetan geratu da erabakia.


“Euskal Herrian berezko askapen prozesu bat badagoela konturatzeko balioko dute topaketek”

Burujabetzaren Aldeko Mugimenduak topaketak antolatu ditu larunbatean, Tafallan (Nafarroa). Egun osoko egitarau zabala antolatu dute, eta mugimendu horretako kide den José Javier Oses "Jotas"-ekin hitz egin du ARGIAk. Osesek azpimarratu du elkarteak Euskal Herri... [+]


Antiwokismoa: eskuin muturraren maskara berria
Jule Goikoetxea: “Euskal Herrian ere Trumpek eta Mileik gorroto duten guztia da woke”

Mundu mailan abiadura handian garatuz doan ideologia eta mugimendua dugu antiwokismoarena. Boterera arribatzeko eskuin muturreko agintariek duten arma berria da, eta berdin-berdin zabaltzen ari da herriko karriketan, unibertsitateetako korridoreetan zein telebista platoetan. Eta... [+]


2025-05-21 | Estitxu Eizagirre
Amillubi proiektuaren Udaberriko Festa
Antolaketa kolektiboa eta erreleboa aztergai

Maiatzaren 10ean Zestoako iraeta auzoan kokatuta dagoen amillubi proiektuan elkartu ziren elikadura burujabetzaren aldeko herritarrak eta laborariak. Udaberriko Festaren bigarren edizio honetan, goizean bi mahai-inguru antolatu zituzten eta entzulez bete zen amilibia baserri... [+]


2025-05-21 | Nekane Txapartegi
Borrokak lotu nahian

Bisita, bizipen eta hausnarketa egunak izan ditut maiatzekoak. Hor nabil, intersekzionalitatea nola gauzatu, borrokak lotu nahian, bertsolarien moduan puntu guztiak esan nahian, potorik egin gabe...

Lan egiten dudan LoRa irrati komunitariotik, Maiatzaren 1erako... [+]


2025-05-21
Lokal okupatuetako eta etxebizitzetako auzokideak
Bai, konpondu daitezke gatazkak komunitatea indartuz eta arrazakeria elikatu gabe

Urte hasieran, Saidek Kutxabanken lokal abandonatu bateko giltzak erosi zituen 600 euroan, beste bi lagunekin batera, Gasteizko Judimendi auzoan. Hilabete zeraman kalean bizitzen. Hasiera batean ez zuten arazorik izan, baina lokalera jende berria heldu ahala gatazkak eta... [+]


2025-05-21 | Estitxu Eizagirre
Baratzegintza agroekologikoa
Iazko udako uzta txarretik bildutako irakaspenak

Uda da sasoirik oparoena baratzean. bai, behintzat, udaberrian ereintza eta landaketa lanak egin badira. iazko uda ez dadila errepikatu desio dute elikagaiak lurrean eta zeruari begira lantzen dituzten laborariek. izan ere, batez beste %45 uzta txikiagoa jaso zuten. datu hori... [+]


2025-05-21 | Irutxuloko Hitza
Deialdi antifaxista egin dute Donostiako Altzan, ostiralerako

Segurtasunaren aldeko elkarretaratze bat antolatu dute ostiral honetarako, hilak 23, Altzako Harria parkean. Donostiako hainbat eragile antifaxistek salatu dutenez, “Voxeko jarraitzaile bat” da deialdiaren atzean dagoena, eta Frente Obrerok eta Juventud Combativa... [+]


2025-05-20 | Aiaraldea
Etxegabetzea burutu gabe joan da AMA Desokupa enpresa Amurriotik, “herri erantzunari esker”

Airaldeko Greba Batzordeak (SOS Aiaraldea) jakinarazi duenez, larunbatean hartu zuten itzulera hegazkina desokupazio enpresako kideek. 


2025-05-19 | ARGIA
Aroztegiako epaiketari jarraipen berezia

Aste osoan ARGIAko kazetari bat dedikazio osoz izango da auzitegi barruan gertatzen denaren berri ematen, baita kanpoan Aroztegiko Elkartasun Komiteak auzipetuen absoluzioa eskatzeko antolatutako egitarau zabala jarraitzen ere. Argia.eus-en aurkituko duzue informazio guztia... [+]


Irakasleak armairutik ateratzea zergatik da garrantzitsua?

Galdera horri erantzun dio hainbat irakasle ez-heterok, eta gogoetarako gako ugari utzi dituzte. Mundua deskubritzen eta identitate(sexual)a eraikitzen ari diren haur eta gazteek erreferente anitzak izatea eta eskolan denok espazio seguru eta erosoa aurkitzea ederra baita.


Marieneko auzipetuen kontrako zigorra 8.742 eurotara emendatu die Dei Auzitegiak

Ostia kolektiboko milintanteek 8.742 euro ordaindu beharko dizkiote Bouygues enpresari, eta beste 2.000 euro abokatuen gastuentzat. 2022ko abenduan buruturiko desobedientzia ekintzan promotore horren maketa bat zikindu izanagatik zigortu dituzte. 


145.142 sinadura aurkeztu ditu Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak

Pentsio publikoak duintzeko kanpainak 145.142 sinadura bildu ditu urte hasieran abiatu zenetik, eta pentsio apalenak behintzat lanbide arteko gutxieneko soldatarekin parekatzea da helburua. EHPM Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak Eusko Legebiltzarrean erregistratu du... [+]


Ekainak 7an Amnistia Egunera batzeko deia luzatu du Askek

Antolakunde "antierrepresiboak" ekainaren 7an Amnistia Eguna antolatu du Senperen. Eguna aldarriz josteko, egun osoko egitaraua antolatu dute. Nazioarteko beste erakunde batzuekin eta Aroztegiko Komitearekin mahai inguruak antolatu dituzte. 


Eguneraketa berriak daude