Elizaren Berri


1975eko urtarrilaren 19an
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak
Taizé-ri buruz Patxi Meaberi elkarrizketa
Elizaren Berri
Goiherriko Bost Gazte Taizé-Ko Haizetan Hegaldaka
Goiherriko bost gaztek Taizé-ko jira egin berri dutela entzun orduko, baraietako baten bila jo dut. Eta hona hemen ene aurrean Patxi Meabe. Haztapenean ene galderei iheska bezala, gero, ordea, bero-bero; beldurtu ere egin bait naiz afaria galdu behar ote nuen ene adiskide honen kezka hustu beharrean. Hain zuzen, hitza moztu behar izan diot. Eskerrak biok elkar ezagutzen dugun.
Hona bada gure elkarrizketa.
Zergatik eta nolaz jo duzue Taizé-ra?
Badakik, gazte jendearekin ibili ohi naizela. Eta mila bider entzuna diat, badakik, gazteren kontrako kritika: kontsumo gizartean amildurik dabilela gazteria, ez dela gauza elkarrekin biltzeko, ez dela eliza joaten... Akusazio horri buruz, zerbait ikuskatu nahian nenbilean. Halaxe jo nian Taizé-ra. Aspaldidanik nian asmo hori.
Eta ikusi diat. Eta ikusi diat, gazteren kontra botatzen denaren aurka, gazteri hori gai eta gauza dela gauza zailenak planteatzeko.
Eta asko poztu natxok esperientzi bizi honetaz.
Eta nortzu joan zarete Goiherritik?
Izenik ez diat emango. Baina, beste lau gazterekin joan ninuan. Bi neska eta bi mutil. Bat langilea, eta hiru ikasle, eta nerau.
Noiz joan zineten?
Eguberri biharamunean, eta Urteberritan etortzeko.
Nolaz haro horretan?
Oporraldiak aprobetxatu beharrez, bestela ez genian joaterik. Bestalde, gure asmotarako, Eguberri giroa ona zitekeela uste genian.
Eta nola elkartu zarete bostok?
Nik eta beste batek plana egina genian, eta bestek ere, bai, beren aldetik. Bi talde genituan, berez, haseran. Baina, elkarren berri jakitean, elkarrekin joan, elkarrekin ibili eta elkarrekin itzuli gaituk. Oso ondo elkartu ere.
Bostok kristautzat jotzen ahal duzue zeuon burua?
Inork ez zian esan kristau ez zanik; zenbait ez huen elizara joaten; itzuli, guztiok kezka biziz itzuli gaituk. Kristo sinestea, bostotan inork ere ez dik oztopo berala ikusten gizarte konpromisorako.
Baina, garbi ikusten diagu, kristautasana gaurko Elizan bizitzekotan, eliz molde asko aldatu beharko dela, burges molde asko alegia.
Taizé-n gauza asko ikusi diagu idealki; baina, komeriak nor bere txokora etortzean dituk: errealitatearekin topo egitean. Are esango niake: eliza ofizialarekin. topo egitean.
Eta Taizé, zer duk? Gazteri mugimendu horren oinarri bezala, nola ikusten duk Taizé?
Talde bat bizi duk han; Kristo onartzan daten kristau eliza desberdinetarik bilduak dituk; gauza pozgarri bat adierazten diate: eliza desberdinetarik izanik ere, beren artean bide bat egiteko gauza izan direla.
Ez diate, bestalde, propagandarik egin, baina jendeak erruz jotzen dit harantz.
Giro horretan, gainera, postura radikalenik ere planteatzen dut. Esan nahi diat, gauza bat ikusten duk han: Kristorengan sinesten dutenak, postura radikalenak bizitzeko gauza direla.
Fraideek beren artean bizi duten postura bera bizi dik han biltzen den jandeak. Fraideetan, katoliko, luterano, anglikano, baptista, Frantziako eliza eraberritutako, kalbinista... denetarik ikusten duk han; orain bi urte ortodoxorik ere bahuen; guztiek batera ospatzan diate eukaristia; hasera batetan, kultoa aparte egiten ziaten; gaur gaztiok batera; Ama Birjina ere guztiek ohoratzan diate.
Jendeak ere haniztasun eta batasun hori bizi dik han. Denetarik zegok han. Halere, igandetan erruz joaten duk jendea eukaristiara; gure artean askotan izan ohi diren kezka herstu horiek gabe.
Batez ere, isiltasun giroa dak har harrigarria. Eta isiltsun bileretan, Bibliarik testu aparta-apartak irakurtzen dituk tarteka; oso ongi hautatuak.
Eta bestelako bileretan, Roger Schutz-en "Jainko Herriaren karta" delakoa irakurtzan eta komentatzan dut.
Zer duk "Jainko Herriari karta" delako hori?
Badakik joan den urtean gazteen kontzilioari hasera eman nahi izan ziotela. Horretarako, lau urte luzez ari izan dituk gertuketak egiten, eta horren bilduma duk karta hori.
Dei bat egiten zeiok Kristo sinesten duen herriari, gauza batzu birplanteatzera deituz: Kristo anaia dogula, bizitzari sentidu bat ematen diola, munduan argia bezala dela; teknika mundu honetan kontenplazioa, isiltasuna, beharrezko dugula...
Isiltasunaz mintzo haiz, bi bider bederen. Zer esan nahi duk?
Isiltasuna, nork bere buruarekin topo egiteko beharrezko dik. Eta Taizé-n, jende askok, talde lanetara jo partez, isiltasun taldetara jotzen zian. Isiltasun horretan ez zegok pasibotasunik.
Itzul gaitezen Schutz-en karta horretara. Entzuna diat, kritikarik asko egin zaiola.
Bai. Aitzikarta edo delako bat agertu huen. Kritika, funtzean, honetara zetorrean: ageri hori zerbait etereoa dela, konpromiso politikorik ez dela nabari, kontenplazioak ez duela indarrik; gainera adiskidakuntzari buruz Taizé-n proposatzan dena utopia dela...
Baina, hau zioat nerekiko: ez ote diagu gaur utopia antzeko zarbait agertu behar? Ez ote diagu ezinezko dena ahalezko egiten saiatu behar?
Beste akusazioa, hau dak: Taizé aitzi-erakunde dela; ez zaiola bultzatzen jendeari politiko partidu batetara.
Honela erantzuten zitzaioan: egia da hori; baina, erlijiora inor ere behartzen ez dugun bezala, partidu politiko batetara ere, ez; egiten dena, jendea jabe erazi, kontzientzi erazi.
Nere aldetik hau esango niake: burrukari, han, gizatar kutsua ematen zaiola; pertsonataz baliatze eta bestelako bortzakeriari uko egiten zaiola. Eta hori, iraultzari ezezkoa eman gabe. Eta alderdi hori, kontenplazioan aurkitzen duk.
Luzeegi ari gaituk, Patxi. Amaitzeko, zar esango hiokek irakurleari?
Guztiz atsegin izan zaidala Taizé. Erlijio, kultura eta arraza guztietako jendea biltzen delahan. Ez zekiat adinako jendea horrela biltzeko gauza izango ote litzatekean. Gazteek, uste diat, badiate zarbait komunikatzeko.
Baina, handik etortzean, prolema latz baten aurrean aurkitzen diat ene burua. Gazteri ez zaiok lekurik uzten gure gizartean, ez eta gure elizan. Hertsirik bizi gaituk. Mihiz bakarrik uzten zieagu lekurik. Izatez, ez. Guk nahi duguna esatekotan bakarrik uzten zieagu; guk nahi genukean bezala esatekotan bakarrik. Eta horrek borroka handia eskatzen.
Badakik, beraz, Patxi. Borroka egin beharko. Taizé-ko mendia, bestela, Tabor mendia gertatzen ahal zaik. Baina, tartean esan duanez, heure burua erretzeke.
AMUNSA
9


GaiezGizarteaErlijioaBesteak
PertsonaiazMEABE2
EgileezAMUNSA1Gizartea

Azkenak
2025-09-03 | Gedar
Beste sarraski bat itsasoan: 160 bat lagun hilak Mauritanian, ontzi bat hondoratzean

Kanaria uharteetako kostaldera iritsi nahian ari ziren, baina Mauritanian urperatu zen ontzia. Desagerturik jarraitzen dute 100 pertsonak baino gehiagok.


Mirene Begiristain Zubillaga (Ekonomialari feminista):
“Ekonomia zientzia sozial bat da; hortaz, badaukagu aukera nondik joan erabakitzeko”

“Emakume zientzialarien argitan” solasaldi-zikloaren helburua emakume zientzialarien ibilbidea ezagutaraztea da, baita ikertzen duten arloari buruz daukaten ikuspegia gizarteratzea ere, kultura zientifikoa hedatzeko eta eztabaida kritikoa sustatzeko. Elhuyarrek eta... [+]


Marieneko lurren alde, Kanbon mobilizaziora deitu dute larunbaterako

Elkarretaratzea eta asanblada antolatu dituzte azken berriak zeintzuk diren jakinarazteko. Horrez gain, irailaren 9an Baionako auzitegi aitzinean mobilizatuko dira, Marieneko lurraren defentsan aritutako hiru ekintzaile auzipetuko dituztelako.


Valle de Odieta makroetxaldeari 2.272 abelburu gehiago izateko baimena eman dio Nafarroako Gobernuak enpresaren aurkako epaiketaren atarian

Irailean aurkeztu zuen enpresak Caparrosoko makroetxaldea handitzeko eskaera, eta ingurumen baimena argitaratu du gobernuak astelehenean. Asteartean hasi da makroetxaldearen aurkako epaiketa lurrak nitratoz kutsatu dituela leporatuta, eta akusazio partikularra osatzen duten... [+]


Pentsioak osatzea “ez da beharrezkoa” Jaurlaritzaren esanetan, eta herri ekimen legegilea eztabaidatzearen aurka egin du

Maiatzean 145.142 sinadura aurkeztu zituen Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak Gasteizko Legebiltzarrean, pentsioak gutxieneko soldatarekin parekatzeko proposamen baten alde. Pentsioak jasotzen dituzten pertsonentzako babesa “dagoeneko sisteman txertatuta”... [+]


Caparrosoko Valle de Odieta makroetxaldea epaitzen ari dira lurrak nitratoz kutsatu dituelakoan

Irailaren 2an hasi da epaiketa Iruñeko Zigor Arloko 2. epaitegian, ustez 2021ean makroetxaldeak haren inguruko lurrak minden hondakinekin kutsatzeagatik. Sasoi hartan Valle de Odieta makroetxaldeko administrazio kontseiluan ari ziren bost pertsona epaituko dituzte. ARGIA... [+]


2025-09-02 | Jon Torner Zabala
Zentral nuklearrak eraisteko Espainiako Gobernuaren diru-partida jada 20.300 milioi eurokoa da

Urtebetean %0,8 handituta (165 milioi euro gehiago), Espainiako zentral nuklearrak itxi eta hondakin erradioaktiboa tratatzeko aurrekontua 20.367 milioi eurokoa da jada, Enresa enpresa publikoak emandako datuen arabera. Diru-partidaren zatirik handiena (17.520,5 milioi euro)... [+]


Mendiko suteak eta basozaintza

Lanbidean urteak daramatzagun basozainok, gogoan ditugu 1989. urtean Euskal Herria bortizki kolpatu zuten mendiko sute handiak. Urtarriletik luze zetorren lehorte latza udazkenean lehertu zen haize bortitzen bultzadaz. Dozenaka sutek beltzez jantzi zuten lurraldea, bereziki... [+]


Lurrikara Afganistanen: gutxienez 1.400 hildako eta herritar andana hondakin artean harrapatuta

6,0 graduko lurrikara bat eta hainbat erreplika izan dira igandetik astelehenerako gauean. Kalte oso larriak eragin ditu herrialdearen ekialdean. Ehunka etxe suntsitu ditu dardarak.


2025-09-02 | Jon Torner Zabala
Abian da ikasturtea Ipar Euskal Herrian, euskarazko eskaintza handituta

Irailaren 1ean hasi dute ikasturtea Ipar Euskal Herrian, euskarazko eskaintzari dagokionez, hainbat berrikuntzarekin. Esaterako, Sohüta eta Luhusoko haur eskola publiko banak euskarazko murgiltze eredua eskainiko dute, eta Hazparneko Armand-David laborantza lizeoak euskaraz... [+]


2025-09-02 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Zer ari da gertatzen Indonesian?

Hamar egun baino gutxiagoan, parlamentuko kideek euren buruari esleitutako pribilegio ganoragabeen aurkako ikasle-protestak, polizia-indarrek manifestari bat hil eta gero, benetako matxinada bilakatu dira.


Etxebizitzaren prezioa berriz igo da Donostian: 5.869 euro balio du orain metro koadroak

Maximo historiko berri bat ezarri du Donostiako etxebizitzaren prezioak: 5.869 euro metro koadroko, batez beste. Hori da Higiezinen Jabetzako Artekarien Gipuzkoako Elkargo Ofizialak aurkeztu berri duen txosteneko ondorioetako bat; txostenak 2025eko bigarren hiruhilekoko... [+]


Corellako eskolan D eredua ukatu dute, arrazoirik eman gabe

Nafarroako Gobernuak eskaera egin duten familiei iradoki die "datorren ikasturteari begira" abiatu dezaketela tramitazioa.


Eguneraketa berriak daude