Elizaren Berri


1975eko urtarrilaren 19an
Taizé-ri buruz Patxi Meaberi elkarrizketa
Elizaren Berri
Goiherriko Bost Gazte Taizé-Ko Haizetan Hegaldaka
Goiherriko bost gaztek Taizé-ko jira egin berri dutela entzun orduko, baraietako baten bila jo dut. Eta hona hemen ene aurrean Patxi Meabe. Haztapenean ene galderei iheska bezala, gero, ordea, bero-bero; beldurtu ere egin bait naiz afaria galdu behar ote nuen ene adiskide honen kezka hustu beharrean. Hain zuzen, hitza moztu behar izan diot. Eskerrak biok elkar ezagutzen dugun.
Hona bada gure elkarrizketa.
Zergatik eta nolaz jo duzue Taizé-ra?
Badakik, gazte jendearekin ibili ohi naizela. Eta mila bider entzuna diat, badakik, gazteren kontrako kritika: kontsumo gizartean amildurik dabilela gazteria, ez dela gauza elkarrekin biltzeko, ez dela eliza joaten... Akusazio horri buruz, zerbait ikuskatu nahian nenbilean. Halaxe jo nian Taizé-ra. Aspaldidanik nian asmo hori.
Eta ikusi diat. Eta ikusi diat, gazteren kontra botatzen denaren aurka, gazteri hori gai eta gauza dela gauza zailenak planteatzeko.
Eta asko poztu natxok esperientzi bizi honetaz.
Eta nortzu joan zarete Goiherritik?
Izenik ez diat emango. Baina, beste lau gazterekin joan ninuan. Bi neska eta bi mutil. Bat langilea, eta hiru ikasle, eta nerau.
Noiz joan zineten?
Eguberri biharamunean, eta Urteberritan etortzeko.
Nolaz haro horretan?
Oporraldiak aprobetxatu beharrez, bestela ez genian joaterik. Bestalde, gure asmotarako, Eguberri giroa ona zitekeela uste genian.
Eta nola elkartu zarete bostok?
Nik eta beste batek plana egina genian, eta bestek ere, bai, beren aldetik. Bi talde genituan, berez, haseran. Baina, elkarren berri jakitean, elkarrekin joan, elkarrekin ibili eta elkarrekin itzuli gaituk. Oso ondo elkartu ere.
Bostok kristautzat jotzen ahal duzue zeuon burua?
Inork ez zian esan kristau ez zanik; zenbait ez huen elizara joaten; itzuli, guztiok kezka biziz itzuli gaituk. Kristo sinestea, bostotan inork ere ez dik oztopo berala ikusten gizarte konpromisorako.
Baina, garbi ikusten diagu, kristautasana gaurko Elizan bizitzekotan, eliz molde asko aldatu beharko dela, burges molde asko alegia.
Taizé-n gauza asko ikusi diagu idealki; baina, komeriak nor bere txokora etortzean dituk: errealitatearekin topo egitean. Are esango niake: eliza ofizialarekin. topo egitean.
Eta Taizé, zer duk? Gazteri mugimendu horren oinarri bezala, nola ikusten duk Taizé?
Talde bat bizi duk han; Kristo onartzan daten kristau eliza desberdinetarik bilduak dituk; gauza pozgarri bat adierazten diate: eliza desberdinetarik izanik ere, beren artean bide bat egiteko gauza izan direla.
Ez diate, bestalde, propagandarik egin, baina jendeak erruz jotzen dit harantz.
Giro horretan, gainera, postura radikalenik ere planteatzen dut. Esan nahi diat, gauza bat ikusten duk han: Kristorengan sinesten dutenak, postura radikalenak bizitzeko gauza direla.
Fraideek beren artean bizi duten postura bera bizi dik han biltzen den jandeak. Fraideetan, katoliko, luterano, anglikano, baptista, Frantziako eliza eraberritutako, kalbinista... denetarik ikusten duk han; orain bi urte ortodoxorik ere bahuen; guztiek batera ospatzan diate eukaristia; hasera batetan, kultoa aparte egiten ziaten; gaur gaztiok batera; Ama Birjina ere guztiek ohoratzan diate.
Jendeak ere haniztasun eta batasun hori bizi dik han. Denetarik zegok han. Halere, igandetan erruz joaten duk jendea eukaristiara; gure artean askotan izan ohi diren kezka herstu horiek gabe.
Batez ere, isiltasun giroa dak har harrigarria. Eta isiltsun bileretan, Bibliarik testu aparta-apartak irakurtzen dituk tarteka; oso ongi hautatuak.
Eta bestelako bileretan, Roger Schutz-en "Jainko Herriaren karta" delakoa irakurtzan eta komentatzan dut.
Zer duk "Jainko Herriari karta" delako hori?
Badakik joan den urtean gazteen kontzilioari hasera eman nahi izan ziotela. Horretarako, lau urte luzez ari izan dituk gertuketak egiten, eta horren bilduma duk karta hori.
Dei bat egiten zeiok Kristo sinesten duen herriari, gauza batzu birplanteatzera deituz: Kristo anaia dogula, bizitzari sentidu bat ematen diola, munduan argia bezala dela; teknika mundu honetan kontenplazioa, isiltasuna, beharrezko dugula...
Isiltasunaz mintzo haiz, bi bider bederen. Zer esan nahi duk?
Isiltasuna, nork bere buruarekin topo egiteko beharrezko dik. Eta Taizé-n, jende askok, talde lanetara jo partez, isiltasun taldetara jotzen zian. Isiltasun horretan ez zegok pasibotasunik.
Itzul gaitezen Schutz-en karta horretara. Entzuna diat, kritikarik asko egin zaiola.
Bai. Aitzikarta edo delako bat agertu huen. Kritika, funtzean, honetara zetorrean: ageri hori zerbait etereoa dela, konpromiso politikorik ez dela nabari, kontenplazioak ez duela indarrik; gainera adiskidakuntzari buruz Taizé-n proposatzan dena utopia dela...
Baina, hau zioat nerekiko: ez ote diagu gaur utopia antzeko zarbait agertu behar? Ez ote diagu ezinezko dena ahalezko egiten saiatu behar?
Beste akusazioa, hau dak: Taizé aitzi-erakunde dela; ez zaiola bultzatzen jendeari politiko partidu batetara.
Honela erantzuten zitzaioan: egia da hori; baina, erlijiora inor ere behartzen ez dugun bezala, partidu politiko batetara ere, ez; egiten dena, jendea jabe erazi, kontzientzi erazi.
Nere aldetik hau esango niake: burrukari, han, gizatar kutsua ematen zaiola; pertsonataz baliatze eta bestelako bortzakeriari uko egiten zaiola. Eta hori, iraultzari ezezkoa eman gabe. Eta alderdi hori, kontenplazioan aurkitzen duk.
Luzeegi ari gaituk, Patxi. Amaitzeko, zar esango hiokek irakurleari?
Guztiz atsegin izan zaidala Taizé. Erlijio, kultura eta arraza guztietako jendea biltzen delahan. Ez zekiat adinako jendea horrela biltzeko gauza izango ote litzatekean. Gazteek, uste diat, badiate zarbait komunikatzeko.
Baina, handik etortzean, prolema latz baten aurrean aurkitzen diat ene burua. Gazteri ez zaiok lekurik uzten gure gizartean, ez eta gure elizan. Hertsirik bizi gaituk. Mihiz bakarrik uzten zieagu lekurik. Izatez, ez. Guk nahi duguna esatekotan bakarrik uzten zieagu; guk nahi genukean bezala esatekotan bakarrik. Eta horrek borroka handia eskatzen.
Badakik, beraz, Patxi. Borroka egin beharko. Taizé-ko mendia, bestela, Tabor mendia gertatzen ahal zaik. Baina, tartean esan duanez, heure burua erretzeke.
AMUNSA
9


GaiezGizarteaErlijioaBesteak
PertsonaiazMEABE2
EgileezAMUNSA1Gizartea

Azkenak
2024-04-30 | ARGIA
Netanyahuk dio Rafah inbadituko dutela su-eten akordioa "egon zein ez egon”

34.000 palestinar baino gehiago hil ditu Israelek urriaren 7az geroztik Palestinan, eta beste milaka dira desagerturik edota larri kolpaturik. Jarraipena egiten ari gara.


Netanyahuk dio Rafah inbadituko dutela su-eten akordioa "egon zein ez egon”

Israelek 40 eguneko su-etena eta preso trukea eskaini dio Gazari, baina akordioa lortu edo ez Rafah inbadituko dutela adierazi du Netanyahu lehen ministroak. AEBk eta Erresuma Batuak Hamas presionatzen ari dira Israelen eskaintza onar dezan. Astelehenean 47 palestinar hil zituen... [+]


2024-04-30 | ARGIA
Hil egin da Artzentalesen zauritu zen basogintzako langilea

Langilea larri zauritu zen apirilaren 24an, eta astelehenean, hilak 29, hil da. 22 urte zituen eta sektorean bi hilabete soilik zeramatzan lanean. 2024 urtean hildako 22. langilea da.


2024-04-30 | ARGIA
Eneko Bidegainen 'Bichta éder' eleberriak jaso du 111 Akademiaren Saria

Karmele Jaioren Maitasun kapitala-rekin lehiatu da finalean. 2023ko “libururik gogokoen” izendatu dute Bidegainen “bihurgune askotako” thriller politikoa 111 Akademia osatzen duten literaturazaleek.


Eguneraketa berriak daude