Zer gertatu da DBH 2n? “Ezohiko bi jaitsiera handi” nabarmendu ditu ebaluazio diagnostikoak zientzia eta gaztelanian

  • Matematika, zientzia, euskara, gaztelania eta ingelesa konpetentzietan EAEko ikasleek duten maila neurtzen duen ebaluazio diagnostikoaren emaitza festan, 13-14 urteko ikasleek zientzia eta gaztelanian izan duten deskalabrua "zuhurtziaz" gogoetatzeko beharra adierazi dute ebaluazio arduradunek.

Lehen Hezkuntzako ikasleak ebaluazio diagnostikoa egiten, aurreko edizio batean.

2025eko otsailaren 19an - 11:47

Eusko Jaurlaritzaren aginduz, ikasleak ebaluatzeaz arduratzen da ISEI erakundea, eta azken datuen berri (labur) eman du Begoña Pedrosa Hezkuntza sailburuak. 2023an, tarteko etapetan dauden ikasleak ebaluatu zituzten (Lehen Hezkuntzako 4. maila eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako 2. maila); eta 2024an berriz, amaierako etapetan daudenak (LH 6 eta DBH 4).

ISEIren txostenera jotzen badugu, gorabehera ugari ikus daiteke etaparen eta konpetentziaren arabera, eta aldaketa horiek ohikoak direla ondorioztatu du ISEIk, baina emaitzak aletu aurretik, nabarmentzeko moduko bi emaitzetara jo dezagun, maila jaitsiera handia baita horietan ("beherakada zakarra", dio ISEIk): 2023. urtean DBH 2n egindako ebaluazioan, gaztelaniazko hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia batez beste 16,9 puntu jaitsi zen eta zientziakoa 17 puntu. Ezarrita dauden errendimendu-mailetan, mailarik baxuena duten ikasleen kopurua asko hazi izanak ekarri du ondorio hori.

Bi beherakada handi horiei tamaina hartzeko, zuhurtziaz egin beharreko "hausnarketa konplexua" gomendatu du ISEIk. Batetik, azpimarratu du jaitsiera horiek ez dutela loturarik edizio bereko beste hurbileko arloekin. Alegia, gaztelaniaren beherakada ez dela islatu euskara eta ingelesean, eta zientziarenak ez duela islarik izan matematikan. Bestetik, ebaluazio arduradunek nabarmendu nahi izan dute elkarren aurkako joerak jaso direla ondoz ondoko bi promoziotan, ondoz ondoko bi urtetan. Alegia, 2024an, DBH 4ko ikasleek (gehienak, 2023ko emaitzak izan zituzten ikasleak baino urtebete lehenago jaioak) gorakada izan zutela gaztelanian eta aurreko urteetako joerarekiko egonkor mantendu zirela zientzian.

Ebaluazio arduradunek nabarmendu dute elkarren aurkako joerak jaso direla ondoz ondoko bi promoziotan, ondoz ondoko bi urtetan

Kontuak kontu, ez da azalpen argirik ematen, halako beherakada argudiatzeko. Etorkizunean datu horien jarraipena egitea gomendagarria dela dio ISEIk, eta horretarako bi erreferentzia hartzen ditu kontuan: aurtengo PISAk zientzia konpetentzia neurtuko duela hain justu 2023ko ebaluazioan parte hartu zuten ikasle horien zati baten artean, eta aurten berriro ere ebaluazio diagnostikoa egingo zaiela uneotan DBH 2 egiten ari direnei.

Modu orokorragoan, hezkuntzako emaitzetan eragiten duten faktoreen berri bai ematen du ebaluazio diagnostikoaren txostenak. COVID19aren pandemiak hezkuntza-prozesuetan eragin handia izan zuela eta oraindik ere presente dagoela dio; familien indize sozioekonomiko eta kulturala estuki lotuta dagoela hezkuntza emaitzei; eta ikasleen jatorriak ere eragina duela.

LH2, LH6, DBH2 eta DBH4: emaitzak konpetentziaka

Lehen Hezkuntzako hobekuntzetan, LH2ko ebaluazioan ingelesak izan du hobekuntza handiena (4 puntu gora) eta LH6n berriz, zientziak (6 puntu). Beherakadetan, gaztelaniak izan du jaitsiera handiena 2. nahiz 4. mailan (4 bat puntu). Lehen Hezkuntzako gainerako konpetentzietan, emaitzak ez dira kasik aldatu aurreko edizioekin alderatuta.

Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan, hobekuntza handienak DBH4n izan dira: 5 puntu gaztelanian, 3 ingelesean, 1 matematikan eta egonkor mantendu da zientzian. DBH2n, aurrez aipaturiko deskalabruez aparte, ingelesean puntu 1 behera egin zuten ikasleek eta beste 1 matematikan.

Eskola orduz kanpo, LH3n irakurketa-ulermena indartzeko errefortzuak eta LH4n matematika lantzekoak iragarri ditu Hezkuntza Sailak

Irakurketa eta matematika errefortzuak LHn

Bestalde, ebaluazio diagnostikoarekin batera, 2024-2028ko emaitzak hobetzea helburu duen hezkuntza estrategia ere aurkeztu du Hezkuntza Sailak. Besteak beste, eskola orduz kanpoko errefortzuak iragarri ditu Lehen Hezkuntzan: irakurketa-ulermena indartzeko errefortzuak LH3n eta matematika lantzekoak LH4n. Iragarri ditu, baita ere, Haur Hezkuntzan ikaskuntza zailtasunak dituzten ikasleak lehenago identifikatzeko bideak, 12-16 urteko ikasleentzako ikaskuntza sozioemozionalean sakontzeko programa, DBHn aniztasuna kudeatzeko estrategia berriak eta adimen handiko ikasleak artatzeko baliabide gehiago. Lehen eta bigarren hezkuntzako irakasleak zientzien didaktikako prestakuntza jasotzen ari direla ere nabarmendu du.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Hezkuntza
“Eskola txikiak, herri eta auzo txikiak, bizirik gaude, eta hori ospatzeko elkartuko gara”

Herri txikiak bizirik dauden eremuak direla eta bizirik jarraitzeko herriari begiratuko dion eskola gakoa dela aldarrikatuko dute, aurten ere, Gipuzkoako Eskola Txikien Festan. Ekainaren 8an ospatuko dute, igandean, Ezkio-Itsason, landa guneko herri txikiak hezkuntzarako zein... [+]


Faltzesen euskarazko eredua eskatu dute eta Nafarroako Gobernuak ezetza eman du

Hamaika familiak egin dute ikastetxe publikoan D eredura pasatzeko eskaera. Zentroak baiezkoa eman du, baita Udalak ere, baina errefusatu egin du Nafarroako Gobernuak "espazio falta" argudiatuta.


English remedies

Udaberriko loreez zirriborroa neukan egina gaurko artikulurako, naturaren zikloei begira idaztea eta garaian garaikoa ekartzea gustatzen baitzait baina artikulugile daramadan denboran ikasi dut maiz gaia ezin duela norberak aukeratu, biziak ekartzen dituelako beste gai batzuk.


Jaurlaritzari “kezka” sortu dio EHUko Medikuntza Fakultateko euskarazko plaza berrien kopurua %60 murrizteak

EHUk, aldiz, azaldu du ezinezkoa dela hitz emandako 40 plaza berriak eskaintzea, ez baitute horretarako baliabiderik. Plaza berrien kopurua pixkanaka areagotzeko asmoa erakutsi du EHUk.


2025-05-29 | ARGIA
Segregazioa hezkuntza
Ikastolen Elkartea: “Matrikulazioren kudeaketak ez du segregazioa bukatzeko balio”

Euskal hezkuntza sisteman haur zaurgarriak ondo integratzeko dekretua egin zuen Eusko Jaurlaritza Hezkuntza Sailak 2023ko maiatzean eta gaur haren balorazio oso kritikoa egiten du Ikastolen elkarteak: hark ez du balio izan segregazioa amaitzeko. Hainbat proposamen ere egin... [+]


Fusionatuko diren bi ikastetxeren proiektu berria argitzeko eta adosteko eskatu diote gurasoek Jaurlaritzari

Gasteizko Adurtza eta San Ignacio ikastetxeek fusionatuta hasiko dute 2026-2027 ikasturtea, baina eskola berriaren proiektua eta plangintza falta dutela salatu dute gurasoek, beraien ekarpenak noiz eta nola egin jakin nahi dutela. “Parte hartu nahi dugu, guretzat... [+]


“Konpetentziak ezin dira ebaluatu unibertsitatera sartzeko proba batean; ikasleen jarraipena behar da horretarako”

Unibertsitatera Sartzeko Probaren (USAP) eredu berriari egingo diote aurre Hego Euskal Herriko milaka ikaslek, ekainaren 3tik 5era. Batxilergoko bi irakasle elkarrizketatu ditu ARGIAk: “Azterketa berria konpetentzien araberakoa bihurtu nahi dute, baina memorian oinarritua... [+]


Hurrengo ikasturterako irakasle gehigarriak jasoko ditu Seaskak

Bordeleko Errektorearekin hitzartu du "behin-behineko" akordioa Seaskak. Horrez gain, Euskararen Erakunde Publikoarekin eta Frantziako Hezkuntza Ministerioarekin hitzarmena sinatzeko negoziaketak abiatuko dituzte hurrengo astean. Azterketak euskaraz egiteko aukera... [+]


Haur irakurzaleek ere beren topaketa eguna izango dute

Dantza, xake edo kirol topaketak egiten diren bezalaxe, literatura gustuko duten haur eta gazteek ere zaletasuna partekatu, elkar ezagutu eta egunpasa ludikoa egiteko aukera izango dute, datorren igandean. Ikasturtean zehar elkarri gutunak idazten aritu diren 130 gaztetxo... [+]


Seaskaren baliabideak emendatzeko eskatu diote Frantziako Hezkuntza ministroari Ipar Euskal Herriko parlamentariek

Maiatzaren 21ean bidali diote gutuna Elisabeth Borne Frantziako Hezkuntza ministroari Ipar Euskal Herriko sei parlamentariek. Dagoen ikasle kopurua ikusita, ikastoletarako aurreikusi dituzten lanpostuak "aise gutxiegi" direla deitoratzen dute gutunean. Kexua adierazteko... [+]


2025-05-22 | ARGIA
Nafarroako D-PAI ereduan bideratu nahi diren aldaketak euskararen kaltetan doazela gaitzetsi du guraso talde batek

Erriberri, Tafalla, Gares, Sarriguren, Buztintxuri eta Noaingo ikastetxe publikoetako D-PAI ereduko guraso talde bat Nafarroako Hezkuntza batzordean egon da, 57/2024 foru aginduari jarraikiz, Hezkuntza Departamentuak bideratu nahi dituen aldaketak deitoratzeko. Euskarazko... [+]


Teknologia
Adimen kolektiboa

Animalia askok biziraupen estrategia gisa darabil taldearekin bat etortzea. Izaera hori mespretxatu da sarri, kolektibo asko artaldeekin parekatuz, gidatua izan behar duen izaera propiorik gabeko masa bailitzan. Baina kolektibitateak, mehatxua susmatzen duenean, badaki bere... [+]


2025-05-21 | Tere Maldonado
Pedagogismoa

Hezkuntzari buruzko eztabaidan, gutako batzuk erabiltzen ari garen neologismoa (uste dut horrela deitu ahal diogula) da pedagogismoa, agian azalpenik behar duena. Asmoa da pedagogiari aukera bat ematea, bi gauzak bereizita. Zientifizismoa eta zientziaren arteko bereizketan... [+]


Eguneraketa berriak daude