Ikastolen Elkartea: “Matrikulazioren kudeaketak ez du segregazioa bukatzeko balio”

  • Euskal hezkuntza sisteman haur zaurgarriak ondo integratzeko dekretua egin zuen Eusko Jaurlaritza Hezkuntza Sailak 2023ko maiatzean eta gaur haren balorazio oso kritikoa egiten du Ikastolen elkarteak: hark ez du balio izan segregazioa amaitzeko. Hainbat proposamen ere egin dituzte egoera bideratzeko.


2025eko maiatzaren 29an - 17:19
Azken eguneraketa: 2025-05-30 10:06
Nekane Artola eta Unai Mendizabal bozeramaile, Ikastolen elkarteak Gasteizen egin duen agerraldia. Ikastolen elkartea
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Dekretuaren helburuetako bat eskolaratze inklusiboa sustatzea izan zen, hau da, ikasle guztiek matrikulatzeko garaian aukera berdinak izatea bermatzea: “Helburu hori Ikastolen Elkartea osatzen dugun ikastolen helburua ere bada eta lanean gogor dihardugu ikasle zaurgarriak ikastoletara ere etor daitezen”. Ikastoletako arduradunen ustez, ez dira helburu hori betetzeko neurriak hartu eta, beraz, “balorazio partekatu sakona egin behar da, emaitzak eta albo-kalteak baloratzeko”.

Horrez gain, elkartearen esanetan, agindu horrek praktikan ikastoletan matrikulatzen den ikasle kopurua mugatu egin du, geletan plaza libreak egonda ere: “Urtetik urtera Hezkuntza Saila matrikulazio mugak jaisten ari da, eta horrek ikastolen matrikulazio gaitasuna kaltetu du”.

Haurren zaurgarritasun indizea kalkulatzeko erabiltzen den formula ere ez dela egokia deritzote: “Indize horien oinarria familiek borondatez betetzen duten galdetegia da, eta galdetegi horrek ez dizkigu datu fidagarriak ematen”. Beraz, zaurgarritasun-indizea kalkulatzeko adierazle zehatzak, neurgarriak eta errealak ezarri behar direla uste dute, “hala nola familiaren errenta, ondasunak, edota lanbidea ziurtatua duen edo ez”.

Ikasturtea hasita dagoela matrikulatzen diren ikasleei dagokienez, “segregazioari aurre egiteko neurri egokia da matrikula bizia, baldin eta ikasle zaurgarrienen banaketa ongi egiten bada”. Ikastolen ustez banaketa hori gaur egun era egokiagoan egiten ari da, eta horren ondorioz,“nabarmen igo da ikasturtean zehar ikastoletan matrikulatzen ari den atzerritar jatorriko nahiz zaurgarriak diren ikasleen kopurua”.

Hala ere, diotenez, hori ez da nahikoa eta ez dago ez irizpide argirik banaketa hori gidatzeko, ezta ekitatearen aldeko borondate argi eta sendorik, “uste dugu banaketa hau modu intentzionatu batean egiten dela, eta ikastoletara ez dela bideratzen dagokigun” haur kopurua.

Azkenik, uste dute egungo sistemarekin familiek hezkuntza-zentroa aukeratzeko duten eskubidea ez dela guztiz bermatzen: “Matrikulazio prozesuak eta zonifikazioaren aplikazioak aukera hori mugatu egiten dute zenbait kasutan, eta horrek aukera berdintasunaren urraketa dakar”.

Ikastolen proposamenak

Bost proposamen aipatu dituzte egungo egoera hobetzeko. Bat, zaurgarritasun indizea kalkulatzeko datu eta adierazle objektiboetan oinarritutako formula berri bat garatuko dute ikastolek. Bi, herrietako eragin-eremuen diseinua berrikustea, “eremu horien konfigurazioak, askotan, familien jatorri sozioekonomikoaren araberako banaketa indartzen du, eta, ondorioz, ikastetxe jakin batzuetan ikasle zaurgarrien pilaketa gertatzen da”.

Hiru, udal matrikulazio-bulego neutroak sortzea informazioaren gardentasuna eta berdintasuna bermatzeko, horrela gurasoek “orientazio argia eta fidagarria jasoko lukete familiengandik gertuen dauden bulegoetan”. Lau, matrikula bizia egoki baliatzea, hori baita “hezkuntza-sistemaren oreka bermatzeko tresna nagusietako bat, bertan sartzen diren ikasle kopurua oso handia baita. Gure ustez premiazkoa da matrikulazio bizia modu gardenago, orekatuago eta bidezkoago batean arautzea”.

Eta bost, elkarteko bozeramaileen esanetan, ikastolak tresna bat dira Euskal Herriko hezkuntza sistema propioa eraikitzeko bidean eta, beraz, “Euskal Herriko edozein familiak izan behar du ikastoletako kide izateko aukera. Horretarako, Hezkuntza Zerbitzu Publikoa eskaintzen dugun ikastetxe guztiei trataera bertsua ematea aldarrikatzen dugu, eskaintza eskabideen arabera egokituz eta kasu honetan ikastoletako matrikulazio-gaitasuna kaltetu gabe”.

Ikastolen beka sistema

Hezkuntza Sailak neurriak hartzen dituen bitartean, ikastolen elkartetik egingo dutena ere zehaztu dute: bat, “beka-sistema propioa ezarriko dugu ikasle guztien sarbide unibertsala bermatzeko eta nahi duenak gure proiektuan parte hartzeko aukera izan dezan. Ikastolen komunitateak elkartasun mekanismo sendo baten bidez bermatuko du aukera berdintasuna”.

Bi, euskara etxetik ez dakarten ikasleak euskalduntzeko “plan berri bat garatuko dugu, izan bertakoentzat zein kanpotik datozenentzat”. Datorren ikasturtetik aurrera herri mailako murgiltze guneak martxan jarriko dituzte, eta horretarako administrazioen inplikazioa ezinbestekoa eskatu dute, “ikasleek euskara eta euskal kulturan murgiltzea du helburu egitasmo honek, ondoren ibilbide akademikoa baldintza linguistiko duinetan egin ahal izan dezaten”. Eta azkenik, Ikastola hautatu duten familia guztiek “gurean jarraitzeko aukera izan dezaten lan egingo dugu”.

Agerraldi osoaren eduki zehatza nahi duenak ikastolen elkarteko webgunean eskura dezake.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Hezkuntza
2025-06-24 | Euskal Irratiak
Laida Mugika
“Espero dugu datorren urtean halakorik egin beharrik ez izatea, eta errektoretzak neurriak hartzea”

Errektoretzaren erantzun ezan, ehun bat irakaslek berriz eskainiko diete ikasleei ahozko froga euskaraz pasatzeko aukera. Guraso elkarteek ere bat egin dute ekimenarekin, errektoretzaren inplikazioa eskatuz.


Beskoitzen ikastola eraikitzeko lursaila eskuratu du Seaskak

Ikastola 2013an sortu zuten eta ondoko urtean jarri zuten prefabrikatu bat herriko etxearen lursail batean bertatik bideratzeko ikaskuntza. 2022an eraikin sendo bat eraikitzeko proiektua aurkeztu zuten, baina herriko kontseiluak ez zuen horrelakorik onartu. Gatazka gogorra egon... [+]


Aurten ere batxilergoko ahozkoa euskaraz pasatzeko aukera irekiko dute hainbat irakaslek

Ekainaren 23aren eta uztailaren 2aren artean iraganen da ahozko azterketa. Frantsesez pasa beharreko azterketa izanda, Seaskako, sail publikoko eta pribatuko irakasle batzuek publikoki jakitera eman dute euskaraz bideratzeko aukera eskainiko dietela ikasleei.


Umandi ikastolak 50 urte
Euskara, bizikidetza eta berrikuntza pedagogikoa ardatz

Gasteizko Umandi ikastola duela 50 urte sortu zuten hainbat familia aski ausartek –herri ekimena, orduan ere–, euskararen transmisioa ardatz hartuta. Mende erdia joan da, ikastola hazi egin da, belaunaldi berriak hezi ditu ez gutxi, komunitate baten erreferente ere... [+]


Begoña Pedrosa
“Berrikuntza egiteak prozesuan gorabehera asko dakar batzuetan, eta hala behar du”

Lanez lepo harrapatu dugun arren, eskuzabal hartu gaitu Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak; elkarrizketarako aurrez adostuta genuen denbora luzatzen utzi digu, luze jo baitu solasaldiak. Karguan urtebete egin duelarik, berrikuntzaz aritu gara Begoña Pedrosarekin,... [+]


Lanbide Heziketa Duala inplementatzeko modua “anabasa” eta “alegala” izaten ari dela salatu du hainbat irakaslek

“Lehenengo mailako ikasleek enpresetan egin dituzten praktikak existitu ez balira bezala jokatzeko eta notak aurreko sistemaren arabera jartzeko eskatu digute”, adierazi dio ARGIAri irakasle talde batek. Hori eta beste hainbat adibide eman dizkigute, azaltzeko modu... [+]


“Momenturen batean lortuko dugu antiespezismoa ofizialki hezkuntzako curriculumean txertatzea”

Animalia-etikaz mintzatuko dira EHUko ikastaroetako batean. Leire Morras Aranoak, ikastaroaren zuzendariak, hezkuntzan antiespezismoa lantzeko dauden hutsuneak eta aukerak nabarmendu ditu.


Inguma datu-base berritua aurkeztuta ekin die UEUk aurtengo ikastaroei

Udako Euskal Unibertsitateak hogei jardunaldi eta topaketa antolatu ditu ekainaren 11tik hasita hilabete batez, hausnarketari bide emateko eta "arnasgune akademikoa" izateko helburuarekin. Inguma datu-base berrituan unibertsitate mailako jakintza alor ugaritako ia 50.000... [+]


Lanbide Heziketa Dualaren “gezurra” salatu eta egoera aldatzeko eskatu du irakasle talde batek

Espainiako Lanbide Heziketaren legeak egoera larria ekarri duela iritzita, kezka nagusiekin manifestua idatzi du irakasle talde batek eta jasotako sinadurak aurkeztu dizkio Eusko Jaurlaritzako Lanbide Heziketako Sailburuordetzari. “Joan garen ikastetxe guztietan bat egin... [+]


Ikastetxeek sukalde propioa izatetik harago, funtsa eskola-jantokien kudeaketa eredua dela adierazi du EHIGEk

Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak iragarri duelarik hainbat ikastetxe eta zonaldetan sukaldeak jarriko dituztela, EHIGE gurasoen federazioak dio gaur egun catering-enpresen esku dauden eskola-jantokietako eredua bera aztertzea eta bestelako kudeaketa bat bultzatzea dela... [+]


Gipuzkoako Eskola Txikiek “bizirik eta indartsu” daudela erakutsi dute Ezkio-Itsasoko festan

Ehunka pertsona joan dira jaialdira, haien artean Begoña Pedrosa Hezkuntza sailburua, 60 milioi euroko inbertsioa iragarri duena Eskola Txikientzat.


2025-06-09 | ARGIA
Ordizian eskola segregazioa saihesteko neurri zuzentzaile nahikorik ez hartzea egotzi dio Arartekoak Jaurlaritzari

EAEko Hezkuntza Sailak egindako “balorazio oso positiboa” ezbaian jarri du Arartekoak ebazpen batean. Bere esanetan, “neurri irmoagoak” hartu ezean, Ordiziako eskoletan dauden zaurgarritasun eta hizkuntza desoreka arazoak konpontzetik “urrun”... [+]


Gure haurrak ere badira ekimenak mobilizazioa egingo du ekainaren 12an, Gasteizen

Rafah-ra doan nazioarteko martxarekin bat eginez, Gasteizen mobilizatzera deitu du plataformak, baita ikasgeletan ere. Palestinar haurrekiko elkartasun argazkiak ateratzeko eskatu du.


“Zaurgarritasun Indizea”, Jaurlaritzak nahi duena egiteko koartada

Nork sinesten du urtebetean Ordiziako errealitatea goitik behera aldatu dela eta desorekak desagertu direla?

Udaberriko oporren ataritan egunkarietan Begoña Pedrosak eman zigun titularra: Ordiziak ez du desorekei aurre egiteko plan berezirik behar... [+]


Eguneraketa berriak daude