Mondragon Unibertsitateko Humanitate Digital Globalak (HDG) graduan, etorkizunari buruzko hausnarketa eguneroko zerbait da, eta gogoeta horretan transhumanismoa saihestu ezin den gaia da.
Transhumanismoaren ustez, giza izaerak dakarren hilkortasunak sufrimenduaz kontziente izatea eragiten du, eta horregatik, fasez aldatu behar dugu, gure bizi-itxaropena eta kalitatea hobetzeko. Horretarako modu bakarra teknologia gizakiarengan aplikatzea da. Gaur egun, badaude horrelako aldaketak bultzatzen dituzten pertsonak eta erakundeak; esate baterako, Neil Harbisson eta Moon Ribas, aitortutako lehenengo ziborgak eta Cyborg Foundation-en sortzaileak, edo Neuralik, Elon Musk-en enpresa.
Naturak ezarritako limiteak gainditzeko nahia ez da berria, gizakiak beti izan du hilezkortasuna eta perfekzioa lortzearen grina; antzinako Greziatik Ekialde urruneko kulturetaraino. Modernitateak, mugagabeko garapenaren promesaz gain, naturarekiko lilura eta misterioa desagerrarazi zituen. Descartes, Bacon eta beste zenbait filosofo mekanizistek animaliak arimarik gabeko makina bihurtu zituzten, eta gizakiaren gorputza ere makinaren antzeko tresna bezala definitu zuten. Naturak bere bizitasuna galdu zuen, eta gizakiaren nahiak asetzeko objektu bilakatu zen.
Gure gorputza makina besterik ez bada, oso erraza da hari lotutako perfekzioaren ideia inposatzea, eta ideia hori helburu unibertsal gisa ezartzea. Kanon eta ideia horiek alienatzeko tresna bihurtzen dira. Pertsonak, maila fisikoan gelditzean, ez dio hainbeste denborarik eskaintzen barne lanketari, eta manipulagarriagoa da.
Teknologiak baretasuna emango digu munduko galderen aurrean, baina ditugun arazoak oso konplexuak dira eta beste mota bateko krisia sortuko dute, bizitzaren inguruan daukagun pertzeptzioan eragin zuzena duelako.
Bizitzaren zentzua, askotan, zoriontasuna lortzea dela uste dugu, eta zoriontasuna “perfekzioarekin” ailegatuko dela. Aldez aurretik esan behar da perfekzioa ez dela existitzen, gizarte gisa asmatutako parametro batzuen artean mugitzen diren ezaugarrien kontzeptu batzuen nahasketa besterik ez dela; ez gara inoiz perfekziora iritsiko, baina gure obsesioa bilakatu da izaki perfektuak izatera iristea. “Perfekziora” ez iristeak hutsune bat sortzen digu barnean, gure desirak eta errealitatea maila desberdinetan daudelako. Pertsona batzuk hutsune horretan zuzenean sakontzea erabakitzen dute, baina erabaki zaila da, askoz errazagoa delako maila fisikoan aldaketak egitea.
Teknologiak baretasuna emango digu munduko galderen aurrean, baina ditugun arazoak oso konplexuak dira eta beste mota bateko krisia sortuko dute
Teknologiak aldaketa fisiko horiek beste maila batera eramaten ditu, gure gizatasunean eragin zuzena izango duten aldaketak egiten dituelako. Baina kanpo aldaketa horiek ez dute bermatzen gure hutsunea beteko denik, eta iritsiko da momenturen bat non hutsune hori ezingo dugun gehiago ekidin, eta horrek sortuko digun krisia handiagoa izango da. Horregatik, ez dut uste transhumanismoak bultzatzen dituen teknologiaren bidezko kanpo aldaketa horiek barne lanketa ordezka dezaketenik. Zientziak ezin ditu duda existentzialak erantzun, eta, gainera, ez da bere lana, hala nahi duelako.
Etorkizunari begira, ezin da ukatu transhumanismoak izango duen garrantzia, gaur egun asko inbertitzen ari delako hainbat arlotan aplikatzeko. Arlo horien artean natura dago, transhumanismoak, gizakiaren egoera hobetzeaz gain, krisialdi klimatikoa ekiditea duelako helburu. Baina arlo horretan duen helburua ez dut uste naturarekiko harreman orekatua bilatzeko denik, natura bera ustiatzen jarraitzeko baizik.
Gizakiari dagokionez, transhumanismoak gure existentziaren inguruko galderak berriz ere mahai gaineratuko ditu. Transhumanistak ugaritu eta ohikoak bihurtutakoan, teknologia eta gizakiaren arteko limitea lausotu egingo da, eta agian ez gara gai izango “gizakia” bere horretan definitzeko. Horrekin batera, gizakiaren bertsio “berria” sortzean, gizakion arteko desberdintasunak areagotuko dira, eta banaketa gehiago sortu.
Transhumanistek beraien eskubideak aldarrikatzeko orduan, galdera eta hutsune berriak sortuko dira, baina, gizakia birdefinitzeko gai baldin bagara, aurreko arazoari konponbidea emanez, eta mugak jartzen baditugu, eskubide eta betebeharren arazoa modu organikoan konpontzera iritsiko gara.
Teknologia horren helburua gure hutsuneak betetzea da, gure muinean sartzea eta bakea ematea. Baina hutsune hori beste zerbaiten eskuetan uzteak mendekotasuna sor dezake, kanpoko elementu baten eskuetan gaudelako, eta gainera, elementu horrek maila fisikoan soilik betetzen gaituelako. Modernitateak gurpil zoro azkar honetan sartu gaitu, eta guztion ardura da gelditzea; horretarako geure buruari galdera deserosoak egin behar dizkiogu, eta agian aterako diren erantzunak ez zaizkigu gustatzen, baina aurrera egiteko lehenengo pausua da arazoa aitortzea. Baina nola egin dezakegu hori gizaki guztiak ez baldin bagaude orri berean? Konponbidea bilatzen has gaitezke biztanleriaren zati handi handi batek arazoa identifikatzen ez badu?
Nahikari Inchausti, Humanitate Digital Globalak graduko ikaslea Mondragon Unibertsitatean
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]
Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]
Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.
Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]
"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.
Kezka, ezinegona eta... [+]
Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.
Miope bezain itsu,... [+]
Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.
Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]
Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.
Aurten,... [+]
Zenbat min jasan dezake bihotz batek?
Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?
Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.
Jolasa bukatzea... [+]