Olentzerok ez du zertan gizonezkoa izan beharrik

  • Lizarraldeko Kotarro aldizkarirako Olentzero eta Eguberrien inguruko elkarrizketa egin diote Oier Araolazari.


2019ko abenduaren 20an - 11:22
Olentzero Donostian, 1931. urtean. Argazkia: Guregipuzkoa.eus

Zerk bultzatu zintuen eguberrietako sinbolo nagusien inguruko gogoeta burutzera?

Dantzaria naiz, euskal dantzaria, eta zer dantzatzen dugun jakin nahian gure festa, tradizio eta errituak ezagutzen saiatzen naiz. Bestalde, azken hamarkadetan hainbat festa eta tradizioren inguruan gertatutako aldaketak deigarriak egin zitzaizkidan, eta aurreko sinboloak hobeto ezagutzen jakin-mina areagotu zitzaidan.

Zein dira, zure ustez, gogoetaren ondorio nagusiak?

Festak eta tradizioak etengabe aldatzen doazela, baina askotan herritarrok aldaketa horien norabidearen kontrola galtzen dugula, eta ez-jakintasunagatik ala utzikeriagatik, interes ekonomikoei erantzuten dieten aldaketak onartu eta gure egiten ditugula.

Olentzero, Oiartzun. Argazkia: Bernardo Oñatibia - Guregipuzkoa.net

Euskal Herrian eguberrietako ospakizunaren zenbait elementuren bilakaera historikoa azaltzerik izango zenuke? Esaterako, kristautasunaren eraginarengatik, kapitalismoan kontsumismoaren eraginarengatik...

Une honetan deigarriena Olentzeroren bilakaera izan daiteke. Eguberriak ospatzeko etxe eta baserrietako su-baxuetarako menditik ekartzen zen enbor eder bat zen Olentzero-enbor edo Olentzero-mokorra. Enbor hori panpina arlote eta izaki beldurgarri bihurtuta kantuan eta eskean ibiltzeko laguntzaile izan dugu euskaldunok, neguko festetan ohikoak diren eske-erronda eta kuestazioetan. Azken hamarkadetan Olentzero beldurgarri, basati eta pizti hori erabat eraldatu da, eta otzanduta eta goxatuta papanoelizatuta ageri zaigu, ume txikienei, eta batez ere, kontsumoari begira diseinatutako produktu komertzial bat bihurtuta.

Olentzero bizar-zuri

Zein harreman dago tradizioari loturiko ospakizun desberdinetan erabiltzen ditugun sinbolo, mezu eta ekimenak eta gizartean hegemonikoak diren pentsatzeko moduen artean? Emakumeak gizartean jasaten duen genero zapalkuntzari lotuta, Olentzero, Santa Claus, Erregeak... gizonak izatea ez da kasualitatea izango, ezta?

Olentzero enbor batetik sortutako panpina dela kontuan hartzen badugu, enbor eta panpina horrek ez dute zertan beti gizonezko izan, ez eta sexu kategoria jakinik ere. Olentzero gizonak ohikoak izan badira ere azken 40 urteetan, hori ez zen beti horrela, Olentzero emakumeak, eta batez ere, Olentzero Queer-ak, eta oro har, genero marka jakinik gabekoak edo hainbat genero markadunak, alegia, anitzak, ohikoak baitziren.

Orantzaroa Leitzan, 1986.

Erregeen inguruan ere esan behar da XIV. eta XV. mendeetan arrunta izan zela artean hiru erregeetako bat emakumezko moduan irudikatzea. Beraz, hirurak gizonezko moduan agertzea beranduago gertatutako kontua izan zen, eta gaur egun arraroa eta ezezaguna bada ere, Europako museo nagusietan dauden margo-lanetan emakumeak ikus daitezke errege mago moduan.

Magoen adorazioa, italiar anonimoa, 1400.

Zure ustez, ospakizun hauetan erabiltzen ditugun sinbolo, mezu eta ekimenak gizartearen isla izan behar dute ala gizartean eragiteko tresna?

Gizartean eragiteko tresna izan behar dira, guk baliatzen ez baditugu beste batzuk baliatuko dutelako, baina ez guretzat egoki den norabidean, baizik eta beste interes batzuen mesedetan.

Zeintzuk uste duzu direla aurrera begirako gakoak gure herriak dituen ospakizunari loturiko ohiturak modu egokian mantentzeko?

Festen jatorrizko zentzua eta denbora izandako bilakaeran ezagutzeak asko laguntzen du ospakizunen kontrola berreskuratu eta egokien deritzogun norabidean bultza egiteko. Ezjakintasunak eta utzikeriak gure festen eta tradizioen kontrola galtzera eramaten gaitu, eta gureak ziren festak beste interesen batzuen mesedetan erabiltzen ikustera kondenatuko gaitu. 

 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Kultura
2024-04-21 | Iker Barandiaran
Amorrazioa, jarrera eta kantuak

Madrilgo queer mugimenduan kokatzen nuen taldea, eta orain gutxi bere esentzian –zuzenekoan– ezagutzeko aukera izan nuen. Orduan jakin nuen Argentinan jaio baina gaztetan Madrilera joandako Belenek (ahotsa eta gitarra) sortu zuela taldea, eta Mariarekin (bateria eta... [+]


2024-04-21 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Eraikinaren gorputza

Baltimore ibai gaineko zubiaren erorketa urte bukaerako oroimeneko irudien artean jasoko da, zubi baten erorketa ikuskizun zirraragarri eta salbuespenekoa baita. Zeren eta zubiak eta eraikinak ez dira berez erortzen, lehergailu edo artefaktu baten eztandak bat-batekotasunaren... [+]


Mamu bat gure artean da

Eguzkiarekiko gertutasunak moldatu egin ei du Lurrak duen abiadura, eguzkia inguratzeko mugimenduan. Beste abiadura batzuk ere badira, ordea, eta balirudike lurraren abiada gero eta azkarragoa dela edo, bederen, aldaketak etengabean ditugula orpoz orpo jarraika. Egoera honetan,... [+]


2024-04-21 | Reyes Ilintxeta
Elisabeth Pérez. Sorkuntzaren defendatzailea
"Adimen Artifiziala etorkizuneko tresna ei da, baina bere funtsa iraganeko sormen lanak lapurtzea da"

Martxoan Iruñean egin zen liburu denden kongresuan ezagutu nuen Elisabeth sortzaileen lana pasioz defendatzen Adimen Artifizial sortzailearen aurrean. Handik gutxira elkarrizketa egiteko gelditu ginen Bolognako Liburu Azokara eta Kolonbiara joan aurretik. Aitortzen dut... [+]


Eguneraketa berriak daude