Lizarraldeko Kotarro aldizkarirako Olentzero eta Eguberrien inguruko elkarrizketa egin diote Oier Araolazari.
Zerk bultzatu zintuen eguberrietako sinbolo nagusien inguruko gogoeta burutzera?
Dantzaria naiz, euskal dantzaria, eta zer dantzatzen dugun jakin nahian gure festa, tradizio eta errituak ezagutzen saiatzen naiz. Bestalde, azken hamarkadetan hainbat festa eta tradizioren inguruan gertatutako aldaketak deigarriak egin zitzaizkidan, eta aurreko sinboloak hobeto ezagutzen jakin-mina areagotu zitzaidan.
Zein dira, zure ustez, gogoetaren ondorio nagusiak?
Festak eta tradizioak etengabe aldatzen doazela, baina askotan herritarrok aldaketa horien norabidearen kontrola galtzen dugula, eta ez-jakintasunagatik ala utzikeriagatik, interes ekonomikoei erantzuten dieten aldaketak onartu eta gure egiten ditugula.
Euskal Herrian eguberrietako ospakizunaren zenbait elementuren bilakaera historikoa azaltzerik izango zenuke? Esaterako, kristautasunaren eraginarengatik, kapitalismoan kontsumismoaren eraginarengatik...
Une honetan deigarriena Olentzeroren bilakaera izan daiteke. Eguberriak ospatzeko etxe eta baserrietako su-baxuetarako menditik ekartzen zen enbor eder bat zen Olentzero-enbor edo Olentzero-mokorra. Enbor hori panpina arlote eta izaki beldurgarri bihurtuta kantuan eta eskean ibiltzeko laguntzaile izan dugu euskaldunok, neguko festetan ohikoak diren eske-erronda eta kuestazioetan. Azken hamarkadetan Olentzero beldurgarri, basati eta pizti hori erabat eraldatu da, eta otzanduta eta goxatuta papanoelizatuta ageri zaigu, ume txikienei, eta batez ere, kontsumoari begira diseinatutako produktu komertzial bat bihurtuta.
Zein harreman dago tradizioari loturiko ospakizun desberdinetan erabiltzen ditugun sinbolo, mezu eta ekimenak eta gizartean hegemonikoak diren pentsatzeko moduen artean? Emakumeak gizartean jasaten duen genero zapalkuntzari lotuta, Olentzero, Santa Claus, Erregeak... gizonak izatea ez da kasualitatea izango, ezta?
Olentzero enbor batetik sortutako panpina dela kontuan hartzen badugu, enbor eta panpina horrek ez dute zertan beti gizonezko izan, ez eta sexu kategoria jakinik ere. Olentzero gizonak ohikoak izan badira ere azken 40 urteetan, hori ez zen beti horrela, Olentzero emakumeak, eta batez ere, Olentzero Queer-ak, eta oro har, genero marka jakinik gabekoak edo hainbat genero markadunak, alegia, anitzak, ohikoak baitziren.
Erregeen inguruan ere esan behar da XIV. eta XV. mendeetan arrunta izan zela artean hiru erregeetako bat emakumezko moduan irudikatzea. Beraz, hirurak gizonezko moduan agertzea beranduago gertatutako kontua izan zen, eta gaur egun arraroa eta ezezaguna bada ere, Europako museo nagusietan dauden margo-lanetan emakumeak ikus daitezke errege mago moduan.
Zure ustez, ospakizun hauetan erabiltzen ditugun sinbolo, mezu eta ekimenak gizartearen isla izan behar dute ala gizartean eragiteko tresna?
Gizartean eragiteko tresna izan behar dira, guk baliatzen ez baditugu beste batzuk baliatuko dutelako, baina ez guretzat egoki den norabidean, baizik eta beste interes batzuen mesedetan.
Zeintzuk uste duzu direla aurrera begirako gakoak gure herriak dituen ospakizunari loturiko ohiturak modu egokian mantentzeko?
Festen jatorrizko zentzua eta denbora izandako bilakaeran ezagutzeak asko laguntzen du ospakizunen kontrola berreskuratu eta egokien deritzogun norabidean bultza egiteko. Ezjakintasunak eta utzikeriak gure festen eta tradizioen kontrola galtzera eramaten gaitu, eta gureak ziren festak beste interesen batzuen mesedetan erabiltzen ikustera kondenatuko gaitu.
Zer: Biarritz Piano Festival. Amaierako errezitaldia. Benjamin Grosvenor, pianoa.
Egitaraua: Schumann eta Moussorgskyren lanak
Lekua: Biarritzeko ‘Espace Bellevue’.
Data: abuztuaren 8a.
-------------------------
Biarritz Piano Festival... [+]
IB3 telebista publikoaren neurria "katalanaren aurkako erasotzat" jo dute katalanaren normalizazioaren aldeko zenbait eragilek, eta "berehalako zuzenketa" eskatu dute. Zuzendaritza aldaketa izan da berriki kate publikoan, PP eta VOXen botoei... [+]
Zer: Euskadiko Orkestra
Zuzendaria: Diego Martin-Etxebarria. Easo Abesbatza
Zuzendaria: Gorka Miranda
Bakarlariak: Arantza Ezenarro, Gillen Munguía, Marifé Nogales, Lucía Gómez, Juan Laborería, José Manuel Díaz, Darío Maya, Luken... [+]
Goizegi Hiltzeko
Ødei
Autoekoizpena, 2025
53 min.
Ulertzen nauten herrian ez da musika hau entzuten. Rap musikak akaso urte okerragoak izan ditu Euskal Herrian, baina oraindik ez da beste batzuen altuerara heldua. Denentzat ditu koplak Odei Barroso... [+]
Lautadako mamua
Xabier Montoia
Elkar, 2024
112 orrialde
Eleberri labur honetan egileak XIX. mendeko Euskal Herrira garamatza, sekulako sona hartu zuen Juan Diaz de Garaio hiltzailea duela protagonista. Arabako landa guneko jendarte tradizional eta giro hotzean barneratzen... [+]
Apirilean argitaratu zuen Amorante frantsesa (Susa) Miren Agur Meabek (Lekeitio, 1962). Thriller ukitua du poemen bidez idatzitako nobela deigarriak eta, istorioa fikziozkoa den arren, badu idazlearen aurreko lanak markatu dituen kutsu autobiografikoaren arrastorik. Hortaz,... [+]
Zer: Orquesta de la Comunitat Valenciana.
Zuzendaria: Mark Elder. Donostiako Orfeoia.
Zuzendaria: José Antonio Sáinz Alfaro.
Bakarlariak: Federica Lombardi (sopranoa), Paula Murrihy (mezzoa), Xabier Anduaga (tenorea), Will... [+]
Zer: Orquestra de la Comunitat Valenciana
Zuzendaria: Mark Elder
Bakarlaria: Nelson Goerner (pianoa)
Egitaraua: Txaikovsky eta Xostakovitxen lanak
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren 3a.
-------------------------
Orquestra de la Comunitat Valenciana... [+]
Euskal diasporaren Boiseko Jaialdiaren testuinguruan, Etxepare Euskal Institutuak eta AEBetako euskal erakunde NABOk euskararen irakaskuntza sustatzeko akordioa sinatu dute. Hori horrela, AEBetako Euskal Etxeek euskara "sustatuko eta trinkotuko" dute, eta Jaurlaritzak... [+]
Etxe pareko lokala itxita, obretan, zerbait berria irekiko dutelako susmoa. Ez da izanen mertzeria bat, ez eta loradenda bat. Kasurik onenean taberna bat, ohikoa, auzokoa, eta txarrenean gastrobarra edo specialty cafe bat. Ez duzu dirurik bost euroko kafea erosteko. Ez duzu... [+]
Zer: “Requiem (s)”. Ballet Preljocaj.
Koreografia: Angelin Preljocaj.
Eszenografia: Adrien Chalgard.
Argiztapena: Éric Soyer.
Jantziak: Eleonora Peronetti.
Bideoak: Nicolas Clauss.
Lekua: Kursaal Auditorioa, Donostia.
Data: abuztuaren... [+]
Munduko hainbat txoko zeharkartzen dituzten ibaiek, bizirik dauden heinean, euren begirada propioa dute mundua bera ikusteko. Gizakiaren garapenaren testigu isilak dira: hirigintza, gerra, kutsadura, uholdeak... dituzte ikusmiran, baita euren bazterretan etengabe ernetzen diren... [+]
Zuzeneko musika gustatuz gero, ziur azken hamarkadan Eider Iturriagak egindako argazkiren bat ikusi duzula. Bere bi grinak uztartu ditu bermeotarrak: musika eta argazkilaritza. Eszenatoki batean hain azkar pasatzen den une hori harrapatzeko abilezia du, ikuslearen begietan... [+]
Abuztua heldu zaigu, irakurle. Oporretan zaude eta zuretzako denbora gehiago daukazu? Edo agian ez daukazu denborarik, oporrak planez bete dituzulako? Edozein modutan, kontuz! Egungo bizimoduaren psikologizazioak edonon sailkatzen ditu sindrome berriak, eta oporraldiak ez daude... [+]