Sarak 14 urte ditu eta txikitatik ikasle eredugarria izan da, baina DBHko hirugarren mailan arreta galtzen hasi da, emozio festa betean. Matematikekin ez atzera ez aurrera dabil. Etxean, aitak komentatu du familian inoiz ez direla zenbaki-zaleak izan, eta Sarak bere buruari galdetu dio: zertarako ahalegindu?
Agerikoa da: Sara desmotibatuta dago. Motibazio akademiko falta gero eta handiagoa da nerabeen artean, estatistiken arabera. Beraz, hori aldatzeko zerbait egitea premiazkoa da. Baina lehenengo ulertu behar dugu errealitate hori aldatu nahi badugu, harago joan behar dugula, zergatia aurkitu. Eta hori da hain justu ikasketaren neurozientziak eskaintzen duena: burmuinaren arkitektura anatomiko eta funtzionala ulertzearen garrantzia azpimarratzen du, hain justu burmuinaren osasuna eta errendimendua indartzea helburu.
Nerabeen burmuina
Pentsa daitekeenaren kontra, nerabeen burmuina ez da helduen burmuinaren bertsio murriztua. Anatomikoki eta funtzionalki ezberdina da, eta ondorioz, haren jarrera eta beharrak ere ezberdinak dira.
Irudikatu Sara frustratu egiten dela eta matematikak uzten dituela. Pentsa dezakegu nerabe melodramatikoa dela, intentsua eta inpultsiboa. Halako jarrerak sarri hormonei egozten zaizkie. Baina Sararen burmuina esperimentatzen ari den aldaketaren zati bat baino ez da. Neurozientzia Kognitiboaren Londresko Institutuak eginiko ikerketa batek iradokitzen du halako jarrerek erantzuten diotela nerabezaro garaian kortex prefrontalean (sistema arrazionalean) ematen den heldutze geldoari eta sistema linbikoak (sistema emozionalak) bizi dituen aldaketei. Nahikoa heldu gabe dagoen kortex prefrontala eta sari sistema erreaktiboagoa uztartuta, ondorioa da nerabeen burmuinek ez dutela helduen burmuinek bezain modu eraginkorrean funtzionatzen, planifikazioari, frustrazioaren tolerantziari eta inpultsuen inhibizioari dagokienean. Alegia, joera handiagoa dutela gaindituta eta estresatuta sentitzeko.
Motibazio akademikoa neurohezkuntzatik
Ideia hau bereziki garrantzitsua da motibazioaz ari garelarik, ulertu behar dugun lehenengo gauza delako burmuina beti ari dela aukeratzen beldurtu behar duen ala motibatu. Beldurtzen bada, ihes egiteko prestatzen da, egoera hori bukatu dadin. Berdin dio ikaslea oso inteligentea bada ere: ezingo du ulertu ez ikasi, nahiz eta horretarako gaitasuna izan, beldurraren eremua aktibatzen zaionean eremu arrazionalean jarioa gutxitu egingo zaiolako, eta ondorioz arretak eta motibazioak behera egingo dute.
Horregatik, neurozientziak dio estres negatiboa (gehiegizko estresa) saihestu behar dela ikasgelan, motibazioaren eta hortaz ikasketaren mesedetan. Irakasleek motibazio handiagoa eragiteko ahalmena dute, gehiegizko estresa minimizatzen duen ikasketa giroa sortuta.
Norabide horretan lagungarria den praktika pedagogikoa azpimarratu nahi dugu: hazkundearen pentsamoldea sustatzea.
Pentsamolde finkoa vs. hazkundearen pentsamoldea
Carol Dweck psikologo estatubatuarrak dio egoera zailak ulertzeko eta horiei erantzuteko bi modu daudela: pentsamolde finkoa eta hazkundearen pentsamoldea. Zein pentsamoldek lagunduko dio Sarari “beldur modutik” atera eta “motibazio moduan” sartzen?
Pentsamolde finkoa duten pertsonek uste dute inteligentzia eta trebeziak ezin direla aldatu. Eduki edo ekintza zail batekin aurkitzen direnean, ez dira tematzen, pentsatzen dutelako denbora eta ahalegin asko eskaini arren inoiz ez dutela egitea lortuko.
Aldiz, hazkundearen pentsamoldea duten pertsonek uste dute talentua eta trebeziak garatu egin daitezkeela lan jarraituari, ikasteko estrategiei eta, zergatik ez, laguntza eskatzeari esker. Halako pertsonen pentsaera ohikoenak dira: “Zerbaitetan ona ez banaiz, ahalegindu egin beharko dut langa hori gainditzea lortzeko”.
Jakina, Sarari lagunduko dion pentsamoldea hazkundearena da. Eta horrek beste galdera bat dakar berarekin: zer egin dezakete hezitzaileek pentsamolde hau sustatzeko?
Hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko
Ebaluazio hezigarria: zer da?
Hazkundearen pentsamoldea sustatzeko irakasleek erraz eta emaitza eraginkorrekin egin dezaketen zerbait da ebaluazio hezigarria, hots, hobetzeko tarteetan indarra jartzea eta ahaleginari eta praktikari garrantzia ematea, prozesuari alegia.
Gainera, hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko eta feedbacka jaso dezatela eduki deskriptiboekin (hobetzen jarraitzeko zer egin behar duten pixkanaka eta garbi azalduta). Hala, egitekoaren kalitate kontrola ez dago berezko dohain batzuen bizkar, baizik eta ahaleginaren bidez norberak egin ditzakeen gauza zehatzetan.
Mezu nagusia da ikasleek ikasi ahal izan dezaten “hazkunde moduan” egon behar dutela, eta ez “biziraupen moduan”. Giro hori sortzea helduon ardura da, sistema arrazional eta emozional helduagoa eta orekatuagoa dugun heinean. Horregatik, familiek, irakasleek eta orientatzaileek aipaturiko estrategietan sakondu dezakete, eta batez ere, beren jarrera eta jokabideetan mezu hori nola transmititu ikasi. Bai ikasgela barruan, bai kanpoan, hazkundearen pentsamoldetik bizitzeak indartzen du ikasteko eta irakasteko dugun berezko motibazioa.
Badira hogei urte irakasle naizela, eta Bigarren Hezkuntzatik gorako maila guztietan aritu naiz eskolak ematen; halaber, gaur da eguna argi ez dudana zein den irakaslearen betebeharra.
Hezkuntza arautuaren eskailera luzean, maila bakoitzak baditu berezko ezaugarriak. Hala... [+]
Ikastetxeok kezkatuta daude haien eskoletan euskararen erabilera eta euskal kulturaren transmisioa moteltzen ari direlako. Urtebeteko gogoeta prozesua egin dute eta Gu geok plataforma aurkeztu dute. Ikastetxeotan jauzi bat emateko asmoz dekalogo bat aurkeztu dute.
Ikasturte hasieran hauteskundeak izan behar ziren EHUko agenda informatiboko gertaera nagusia. Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultatean, gainera, hitzordu bikoitza dugu, gure zentroko batzarra ere urrian hautatuko baita. Aukera zabaldu da kudeaketa-eredu ezberdinak ezagutu... [+]
Bi eguneko egitarau oparoa osatu du Zangozako ikastolak urriaren 19rako eta 20rako: 3,5 kilometroko ibilbidea, hiru gune eta hamaika ekitaldi Nafarroako ikastolen festa handirako.
“Pantaila aurrean denbora gutxiago igarotzeko esaten diegu gazteei, eta aldi berean ikastetxean derrigortzen ditugu gailu digitaletara konektatzera”. Eskoletako digitalizazio prozesuei frenoa jartzeko eta teknologiak (ez bakarrik hezkuntzan) gure gain duen kontrolaz... [+]
Irakurtzen eta idazten ikasteko prozesuan traba handia da dislexia, eta hainbat ikerketaren arabera hamar haurretik batek sufritzen du, baina maiz ez da detektatzen, eta ondorioak ditu frustrazioan, autoestimuan eta ikas-ibilbidean. “Tuntuna eta despistatua nintzela uste... [+]
Gero eta ohikoagoa da Mastodon edo Pixelfed bezalako sare sozial libre eta federatuetan kontuak izatea. Horretarako, euskaldun gehienek mastodon.jalgi.eus, mastodon.eus edo pixelfed.eus instantziak erabiltzen dituzte. Baionako Etxepare Lizeoak pauso bat harago eman du, ikasle... [+]
Ezin inoiz jakin zer topatuko duzun ikasturtea hasten denean, irailaren lehenak beti ohi dira tentsio altuko garaiak, hiru ala berrogei urte izan. Motibazio altuko garaia, hizkuntza eskolan eta gimnasioan izena emateko unea. Aurten zeramika ere egingo dut, beti izan da nire... [+]
Egoera juridikoki aztertu ondoren, Euskal Herriko Unibertsitateak erabaki du Zuzenbide Fakultatearen Bizkaiko Ataleko irakaslea lanpostutik kentzeko prozesua martxan jartzea. Irailaren 27an hasi ziren irakaslearen aurkako salaketak. Orduztik ehundaka izan dira auzi honen... [+]
Hezkuntza Departamentuan jarrera aldaketarik ikusten ez dutela-eta, irakaskuntza publikoko langileak grebara deitu dituzte berriz ere sindikatuek urriaren 29an, "negoziazioaren alde". Nafarroako Parlamentuko indar politikoak ere interpelatu dituzte, "gure... [+]
Sanchezi buruz ari gara, joan den ostiralean astindu gintuen kasuaz. Adierazpen askatasuna defendatzen dugu, baita gustuko ez ditugun adierazpenak egiten direnean ere. Askatasun horrek iritzi arrazoituetan eta kontrastatutako datuetan oinarritutako ideiak adierazteko... [+]
Azken egun hauetan, "Faxistak kanpora!" lelopean EHUko Zuzenbide fakultatean eramandako borroka antifaxistaz hitz egin dugu anonimotasuna atxiki nahi izan duen ikasle batekin. Sare sozialetan frankismoa goraipatzen eta mezu xenofobo, matxista eta homofoboak zabaltzen... [+]
Ikasturte honetatik aurrera, Hego Euskal Herriko Lanbide Heziketako ikasleak lehenengo mailatik arituko dira enpresetan, enpresek eurek hezkuntza-curriculumeko edukiak irakatsi eta ebaluatuko dituzte, eta ikasleen ezagutza tekniko eta espezifikoak murriztuko dira, Xabier Jimenez... [+]
Euskal Herriko Unibertsitateak jakinarazi duenez, gutxienez astebetez ez du eskolarik emango Zuzenbide Fakultateko irakasleak. Astelehen goizean Leioako campuseko ehunka ikaslek sare sozialetan frankismoa goraipatzea eta mezu xenofobo, matxista eta homofoboak hedatu izana salatu... [+]
Nafarroan hezkuntza publikoko milaka irakasle greba egitera daude deituta ostegun honetan eta mobilizazio ugari iragarri dituzte sindikatuek. Ratioen jaitsiera, plantillak egonkortu eta gainzama arintzea eskatzen dute, besteak beste: "Gobernuari dagokio hezkuntza publikoa... [+]