Sarak 14 urte ditu eta txikitatik ikasle eredugarria izan da, baina DBHko hirugarren mailan arreta galtzen hasi da, emozio festa betean. Matematikekin ez atzera ez aurrera dabil. Etxean, aitak komentatu du familian inoiz ez direla zenbaki-zaleak izan, eta Sarak bere buruari galdetu dio: zertarako ahalegindu?
Agerikoa da: Sara desmotibatuta dago. Motibazio akademiko falta gero eta handiagoa da nerabeen artean, estatistiken arabera. Beraz, hori aldatzeko zerbait egitea premiazkoa da. Baina lehenengo ulertu behar dugu errealitate hori aldatu nahi badugu, harago joan behar dugula, zergatia aurkitu. Eta hori da hain justu ikasketaren neurozientziak eskaintzen duena: burmuinaren arkitektura anatomiko eta funtzionala ulertzearen garrantzia azpimarratzen du, hain justu burmuinaren osasuna eta errendimendua indartzea helburu.
Nerabeen burmuina
Pentsa daitekeenaren kontra, nerabeen burmuina ez da helduen burmuinaren bertsio murriztua. Anatomikoki eta funtzionalki ezberdina da, eta ondorioz, haren jarrera eta beharrak ere ezberdinak dira.
Irudikatu Sara frustratu egiten dela eta matematikak uzten dituela. Pentsa dezakegu nerabe melodramatikoa dela, intentsua eta inpultsiboa. Halako jarrerak sarri hormonei egozten zaizkie. Baina Sararen burmuina esperimentatzen ari den aldaketaren zati bat baino ez da. Neurozientzia Kognitiboaren Londresko Institutuak eginiko ikerketa batek iradokitzen du halako jarrerek erantzuten diotela nerabezaro garaian kortex prefrontalean (sistema arrazionalean) ematen den heldutze geldoari eta sistema linbikoak (sistema emozionalak) bizi dituen aldaketei. Nahikoa heldu gabe dagoen kortex prefrontala eta sari sistema erreaktiboagoa uztartuta, ondorioa da nerabeen burmuinek ez dutela helduen burmuinek bezain modu eraginkorrean funtzionatzen, planifikazioari, frustrazioaren tolerantziari eta inpultsuen inhibizioari dagokienean. Alegia, joera handiagoa dutela gaindituta eta estresatuta sentitzeko.
Motibazio akademikoa neurohezkuntzatik
Ideia hau bereziki garrantzitsua da motibazioaz ari garelarik, ulertu behar dugun lehenengo gauza delako burmuina beti ari dela aukeratzen beldurtu behar duen ala motibatu. Beldurtzen bada, ihes egiteko prestatzen da, egoera hori bukatu dadin. Berdin dio ikaslea oso inteligentea bada ere: ezingo du ulertu ez ikasi, nahiz eta horretarako gaitasuna izan, beldurraren eremua aktibatzen zaionean eremu arrazionalean jarioa gutxitu egingo zaiolako, eta ondorioz arretak eta motibazioak behera egingo dute.
Horregatik, neurozientziak dio estres negatiboa (gehiegizko estresa) saihestu behar dela ikasgelan, motibazioaren eta hortaz ikasketaren mesedetan. Irakasleek motibazio handiagoa eragiteko ahalmena dute, gehiegizko estresa minimizatzen duen ikasketa giroa sortuta.
Norabide horretan lagungarria den praktika pedagogikoa azpimarratu nahi dugu: hazkundearen pentsamoldea sustatzea.
Pentsamolde finkoa vs. hazkundearen pentsamoldea
Carol Dweck psikologo estatubatuarrak dio egoera zailak ulertzeko eta horiei erantzuteko bi modu daudela: pentsamolde finkoa eta hazkundearen pentsamoldea. Zein pentsamoldek lagunduko dio Sarari “beldur modutik” atera eta “motibazio moduan” sartzen?
Pentsamolde finkoa duten pertsonek uste dute inteligentzia eta trebeziak ezin direla aldatu. Eduki edo ekintza zail batekin aurkitzen direnean, ez dira tematzen, pentsatzen dutelako denbora eta ahalegin asko eskaini arren inoiz ez dutela egitea lortuko.
Aldiz, hazkundearen pentsamoldea duten pertsonek uste dute talentua eta trebeziak garatu egin daitezkeela lan jarraituari, ikasteko estrategiei eta, zergatik ez, laguntza eskatzeari esker. Halako pertsonen pentsaera ohikoenak dira: “Zerbaitetan ona ez banaiz, ahalegindu egin beharko dut langa hori gainditzea lortzeko”.
Jakina, Sarari lagunduko dion pentsamoldea hazkundearena da. Eta horrek beste galdera bat dakar berarekin: zer egin dezakete hezitzaileek pentsamolde hau sustatzeko?
Hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko
Ebaluazio hezigarria: zer da?
Hazkundearen pentsamoldea sustatzeko irakasleek erraz eta emaitza eraginkorrekin egin dezaketen zerbait da ebaluazio hezigarria, hots, hobetzeko tarteetan indarra jartzea eta ahaleginari eta praktikari garrantzia ematea, prozesuari alegia.
Gainera, hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko eta feedbacka jaso dezatela eduki deskriptiboekin (hobetzen jarraitzeko zer egin behar duten pixkanaka eta garbi azalduta). Hala, egitekoaren kalitate kontrola ez dago berezko dohain batzuen bizkar, baizik eta ahaleginaren bidez norberak egin ditzakeen gauza zehatzetan.
Mezu nagusia da ikasleek ikasi ahal izan dezaten “hazkunde moduan” egon behar dutela, eta ez “biziraupen moduan”. Giro hori sortzea helduon ardura da, sistema arrazional eta emozional helduagoa eta orekatuagoa dugun heinean. Horregatik, familiek, irakasleek eta orientatzaileek aipaturiko estrategietan sakondu dezakete, eta batez ere, beren jarrera eta jokabideetan mezu hori nola transmititu ikasi. Bai ikasgela barruan, bai kanpoan, hazkundearen pentsamoldetik bizitzeak indartzen du ikasteko eta irakasteko dugun berezko motibazioa.
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Gero eta sarriagotan ikusten ditut nerabeak sufritzen. Irakasle naizenetik Bigarren Hezkuntzan, azken urteotan gero eta kasu bortitzagoen aurrean ikusi dut neure burua, eta hortxe batez ere hasten zaigu irakasleoi korapiloa. Nola lagundu nerabeari? Ikastetxean ordu asko... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Espainiako Gobernuak Europako Batzordeari egindako eskaerari Euskal Herriko, Kataluniako eta Galiziako 28 unibertsitatek babesa eman diote. Salvador Illa Kataluniako Generalitateko presidenteak eta Imanol Pradales lehendakariak eskutitz bat sinatu dute eskaerari babesa... [+]
Hezkuntza Sailak 2025-2026 ikasturtearen antolaketa bigarren hezkuntzako ikastetxe publikoetan ebazpena argitaratu du. Urteroko agiria da, uztail hasierakoa; ikasturte-hasierako ebazpena esaten diogu.
Aurtengoan, hauxe jasotzen du euskarazko bertsioak:... [+]
Berriz gertatu da. Bartzelonako Unibertsitateko ikerlari batzuek (emakumeak) salatu dituzte beren nagusiarengandik (gizona) jasandako sexu erasoak eta nagusikeria edo botere-gehiegikeria. Eta berriz ere, ospe handiko gizonaren aldeko adierazpena bultzatu dute, baita... [+]
Adituen irizpideei jarraituko dien pantailekiko deseskalatzea premiazkoa da eskolan eta etxean. Osasunaren bueltako Espainiako Estatuko erakunde garrantzitsuenek sortu berri duten plataformak hala dio. Internet eta sare sozialekiko “hiperkonexioa da pandemia berria”... [+]
Erakundeek, beren helburua bete ondoren ere, bizirik irauteko ahalegina egiten dute, Max Weber-ek zioen modura. Baina porrotaren kontzeptuaren eremutik haratago joan eta jakinduria eta ausardia behar dira elkarte bat amaitzeko, Alan Badiou gogoratuz.
Euskal Herrian ere... [+]
2025-2026 ikasturtean, Medikuntza eta Erizaintza Fakultatean euskarazko 32 ikaspostu gehiago eskainiko ditu EHUk. Erakundeak adierazi du kopuru hori lortzea Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailarekin eta Zientzia, Unibertsitate eta Berrikuntza Sailarekin izandako... [+]
Azterketak euskaraz gaia aktualitatean jarri zen berriz ekainean, baxoaren hilabetean. Etxepare lizeoko ikasleek aldarrikatzen segitu dute Baionako suprefeturaren edo herriko etxearen aitzinean eta euskaraz ari diren irakasleek prentsaurreko bat eskaini dute azpimarratzeko... [+]
Ikastetxeetako ikasgelak, tamalez, espazio gatazkatsuak izaten dira askotan eta, gatazka gehienetan gertatzen den moduan, emozio intentsuak eta minak izaten dira. 2022an, ikastetxeetan aritzen diren beste eragile batzuekin batera, azken urteetan ikasgela askotan bizirik dagoen... [+]
Datu latza utzi du Ijito Idazkaritza Fundazioaren azken ikerketak: ijitoen %0,8ak baino ez du unibertsitate titulua lortzen. Espektatiba eta erreferentzia falta, eskola-segregazioa, aurreiritziak, arrakala ekonomiko eta kulturala… faktore garrantzitsuak dira,... [+]
EHUk eginiko ikerketaren arabera, Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako etxeko langileen %43,10ak ez du inoiz lan kontraturik izan, baina enplegatzaileen %70ak uste du "baldintza ezin hobeak" ematen dizkietela beren etxeko langileei. Etxeko langileen %27,4 egoera... [+]
Unibertsitatera sartzeko azterketa eredu berria estreinatu eta gutxira, datorren ikasturterako azterketa berriz ere “goitik behera” aldatuko dietela eta probak eskakizun maila altua izango duela salatu du EAEko Historiako irakasle talde batek. Azterketa eredua... [+]