Nerabeak motibatzen: neurozientziak ematen dizkigun gakoak

  • Sarak 14 urte ditu eta txikitatik ikasle eredugarria izan da, baina DBHko hirugarren mailan arreta galtzen hasi da, emozio festa betean. Matematikekin ez atzera ez aurrera dabil. Etxean, aitak komentatu du familian inoiz ez direla zenbaki-zaleak izan, eta Sarak bere buruari galdetu dio: zertarako ahalegindu?


2024ko urriaren 02an - 08:32
Azken eguneraketa: 10:07
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Agerikoa da: Sara desmotibatuta dago. Motibazio akademiko falta gero eta handiagoa da nerabeen artean, estatistiken arabera. Beraz, hori aldatzeko zerbait egitea premiazkoa da. Baina lehenengo ulertu behar dugu errealitate hori aldatu nahi badugu, harago joan behar dugula, zergatia aurkitu. Eta hori da hain justu ikasketaren neurozientziak eskaintzen duena: burmuinaren arkitektura anatomiko eta funtzionala ulertzearen garrantzia azpimarratzen du, hain justu burmuinaren osasuna eta errendimendua indartzea helburu.

Nerabeen burmuina

Pentsa daitekeenaren kontra, nerabeen burmuina ez da helduen burmuinaren bertsio murriztua. Anatomikoki eta funtzionalki ezberdina da, eta ondorioz, haren jarrera eta beharrak ere ezberdinak dira.

Irudikatu Sara frustratu egiten dela eta matematikak uzten dituela. Pentsa dezakegu nerabe melodramatikoa dela, intentsua eta inpultsiboa. Halako jarrerak sarri hormonei egozten zaizkie. Baina Sararen burmuina esperimentatzen ari den aldaketaren zati bat baino ez da. Neurozientzia Kognitiboaren Londresko Institutuak eginiko ikerketa batek iradokitzen du halako jarrerek erantzuten diotela nerabezaro garaian kortex prefrontalean (sistema arrazionalean) ematen den heldutze geldoari eta sistema linbikoak (sistema emozionalak) bizi dituen aldaketei. Nahikoa heldu gabe dagoen kortex prefrontala eta sari sistema erreaktiboagoa uztartuta, ondorioa da nerabeen burmuinek ez dutela helduen burmuinek bezain modu eraginkorrean funtzionatzen, planifikazioari, frustrazioaren tolerantziari eta inpultsuen inhibizioari dagokienean. Alegia, joera handiagoa dutela gaindituta eta estresatuta sentitzeko.

Motibazio akademikoa neurohezkuntzatik

Ideia hau bereziki garrantzitsua da motibazioaz ari garelarik, ulertu behar dugun lehenengo gauza delako burmuina beti ari dela aukeratzen beldurtu behar duen ala motibatu. Beldurtzen bada, ihes egiteko prestatzen da, egoera hori bukatu dadin. Berdin dio ikaslea oso inteligentea bada ere: ezingo du ulertu ez ikasi, nahiz eta horretarako gaitasuna izan, beldurraren eremua aktibatzen zaionean eremu arrazionalean jarioa gutxitu egingo zaiolako, eta ondorioz arretak eta motibazioak behera egingo dute.

Horregatik, neurozientziak dio estres negatiboa (gehiegizko estresa) saihestu behar dela ikasgelan, motibazioaren eta hortaz ikasketaren mesedetan. Irakasleek motibazio handiagoa eragiteko ahalmena dute, gehiegizko estresa minimizatzen duen ikasketa giroa sortuta.

Norabide horretan lagungarria den praktika pedagogikoa azpimarratu nahi dugu: hazkundearen pentsamoldea sustatzea.

Pentsamolde finkoa vs. hazkundearen pentsamoldea

Carol Dweck psikologo estatubatuarrak dio egoera zailak ulertzeko eta horiei erantzuteko bi modu daudela: pentsamolde finkoa eta hazkundearen pentsamoldea. Zein pentsamoldek lagunduko dio Sarari “beldur modutik” atera eta “motibazio moduan” sartzen?

Pentsamolde finkoa duten pertsonek uste dute inteligentzia eta trebeziak ezin direla aldatu. Eduki edo ekintza zail batekin aurkitzen direnean, ez dira tematzen, pentsatzen dutelako denbora eta ahalegin asko eskaini arren inoiz ez dutela egitea lortuko.

Aldiz, hazkundearen pentsamoldea duten pertsonek uste dute talentua eta trebeziak garatu egin daitezkeela lan jarraituari, ikasteko estrategiei eta, zergatik ez, laguntza eskatzeari esker. Halako pertsonen pentsaera ohikoenak dira: “Zerbaitetan ona ez banaiz, ahalegindu egin beharko dut langa hori gainditzea lortzeko”.

Jakina, Sarari lagunduko dion pentsamoldea hazkundearena da. Eta horrek beste galdera bat dakar berarekin: zer egin dezakete hezitzaileek pentsamolde hau sustatzeko?

Hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko

Ebaluazio hezigarria: zer da?

Hazkundearen pentsamoldea sustatzeko irakasleek erraz eta emaitza eraginkorrekin egin dezaketen zerbait da ebaluazio hezigarria, hots, hobetzeko tarteetan indarra jartzea eta ahaleginari eta praktikari garrantzia ematea, prozesuari alegia.

Gainera, hazkundearen pentsamoldearen baitan, akatsa ulertzen da ikas-prozesuaren erreminta bat gehiago bezala. Hezitzaileei eskatzen zaie ikasleei aukera eman diezaietela akatsak egiteko eta feedbacka jaso dezatela eduki deskriptiboekin (hobetzen jarraitzeko zer egin behar duten pixkanaka eta garbi azalduta). Hala, egitekoaren kalitate kontrola ez dago berezko dohain batzuen bizkar, baizik eta ahaleginaren bidez norberak egin ditzakeen gauza zehatzetan.

Mezu nagusia da ikasleek ikasi ahal izan dezaten “hazkunde moduan” egon behar dutela, eta ez “biziraupen moduan”. Giro hori sortzea helduon ardura da, sistema arrazional eta emozional helduagoa eta orekatuagoa dugun heinean. Horregatik, familiek, irakasleek eta orientatzaileek aipaturiko estrategietan sakondu dezakete, eta batez ere, beren jarrera eta jokabideetan mezu hori nola transmititu ikasi. Bai ikasgela barruan, bai kanpoan, hazkundearen pentsamoldetik bizitzeak indartzen du ikasteko eta irakasteko dugun berezko motibazioa.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Hezkuntza
Unibertsitatera sartzeko Historia azterketan datorren ikasturterako iragarri berri dituzten aldaketek kezka eta haserrea piztu dute

Unibertsitatera sartzeko azterketa eredu berria estreinatu eta gutxira, datorren ikasturterako azterketa berriz ere “goitik behera” aldatuko dietela eta probak eskakizun maila altua izango duela salatu du EAEko Historiako irakasle talde batek. Azterketa eredua... [+]


Seaskak bigarren lizeo bat irekiko du 2027ko irailean, Donapaleun

Kanbon egin duten urteko biltzar nagusian ontzat jo dute lizeo berriaren garapenari buruzko txostena. Donapaleuko ikastolaren ondoan egongo da, eta hasiera batean 180 ikasle hartu ahal izango ditu, Seaskako arduradunen arabera. Lizeo berriaz gain, urteko biltzarrean azken... [+]


Ekaineko zurrunbilotik

Kooperatibismo bat komunitateari begira UEUko topaketek, komunitatea ahaldundu eta lurraldeetako beharrei erantzuteko tresna direla gogorarazi ziguten. Halaxe da, bai, baina ekaina ez da kooperatibetan idealizaziorako garai egokiena, ez behintzat kooperatibetako kudeaketa... [+]


EHUn kitxuaz, komunitate indigenen erresistentzia aldarrikatzeko

María del Cielo Galindo Puyalek EHUn Master Amaierako Lana aurkeztu du ostegunean, ekainaren 26an. Galindok kitxuaz hitz egin du epaimahaiaren aurrean, Boliviako emakume indigena meatzarien parte-hartze politikoaz. Lana kitxuaz eta gaztelaniaz idatzi du, eta bere anaiak... [+]


Lanbide Heziketa euskalduna, noizko?

Zergatik eskaintzen dira Lanbide Heziketako hainbeste ziklo erdara hutsean EAEn? Zergatik jarraitu behar dituzte ikasketak gaztelaniaz ordura arte D ereduan euskaraz aritu diren ikasle andanak? Lanbide Heziketa euskalduntzeko behingoz plan estrategiko bat gauzatu dezala eskatu... [+]


2025-06-24 | Euskal Irratiak
Laida Mugika
“Espero dugu datorren urtean halakorik egin beharrik ez izatea, eta errektoretzak neurriak hartzea”

Errektoretzaren erantzun ezan, ehun bat irakaslek berriz eskainiko diete ikasleei ahozko froga euskaraz pasatzeko aukera. Guraso elkarteek ere bat egin dute ekimenarekin, errektoretzaren inplikazioa eskatuz.


Beskoitzen ikastola eraikitzeko lursaila eskuratu du Seaskak

Ikastola 2013an sortu zuten eta ondoko urtean jarri zuten prefabrikatu bat herriko etxearen lursail batean bertatik bideratzeko ikaskuntza. 2022an eraikin sendo bat eraikitzeko proiektua aurkeztu zuten, baina herriko kontseiluak ez zuen horrelakorik onartu. Gatazka gogorra egon... [+]


Aurten ere batxilergoko ahozkoa euskaraz pasatzeko aukera irekiko dute hainbat irakaslek

Ekainaren 23aren eta uztailaren 2aren artean iraganen da ahozko azterketa. Frantsesez pasa beharreko azterketa izanda, Seaskako, sail publikoko eta pribatuko irakasle batzuek publikoki jakitera eman dute euskaraz bideratzeko aukera eskainiko dietela ikasleei.


Umandi ikastolak 50 urte
Euskara, bizikidetza eta berrikuntza pedagogikoa ardatz

Gasteizko Umandi ikastola duela 50 urte sortu zuten hainbat familia aski ausartek –herri ekimena, orduan ere–, euskararen transmisioa ardatz hartuta. Mende erdia joan da, ikastola hazi egin da, belaunaldi berriak hezi ditu ez gutxi, komunitate baten erreferente ere... [+]


Begoña Pedrosa
“Berrikuntza egiteak prozesuan gorabehera asko dakar batzuetan, eta hala behar du”

Lanez lepo harrapatu dugun arren, eskuzabal hartu gaitu Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak; elkarrizketarako aurrez adostuta genuen denbora luzatzen utzi digu, luze jo baitu solasaldiak. Karguan urtebete egin duelarik, berrikuntzaz aritu gara Begoña Pedrosarekin,... [+]


Lanbide Heziketa Duala inplementatzeko modua “anabasa” eta “alegala” izaten ari dela salatu du hainbat irakaslek

“Lehenengo mailako ikasleek enpresetan egin dituzten praktikak existitu ez balira bezala jokatzeko eta notak aurreko sistemaren arabera jartzeko eskatu digute”, adierazi dio ARGIAri irakasle talde batek. Hori eta beste hainbat adibide eman dizkigute, azaltzeko modu... [+]


“Momenturen batean lortuko dugu antiespezismoa ofizialki hezkuntzako curriculumean txertatzea”

Animalia-etikaz mintzatuko dira EHUko ikastaroetako batean. Leire Morras Aranoak, ikastaroaren zuzendariak, hezkuntzan antiespezismoa lantzeko dauden hutsuneak eta aukerak nabarmendu ditu.


Inguma datu-base berritua aurkeztuta ekin die UEUk aurtengo ikastaroei

Udako Euskal Unibertsitateak hogei jardunaldi eta topaketa antolatu ditu ekainaren 11tik hasita hilabete batez, hausnarketari bide emateko eta "arnasgune akademikoa" izateko helburuarekin. Inguma datu-base berrituan unibertsitate mailako jakintza alor ugaritako ia 50.000... [+]


Lanbide Heziketa Dualaren “gezurra” salatu eta egoera aldatzeko eskatu du irakasle talde batek

Espainiako Lanbide Heziketaren legeak egoera larria ekarri duela iritzita, kezka nagusiekin manifestua idatzi du irakasle talde batek eta jasotako sinadurak aurkeztu dizkio Eusko Jaurlaritzako Lanbide Heziketako Sailburuordetzari. “Joan garen ikastetxe guztietan bat egin... [+]


Ikastetxeek sukalde propioa izatetik harago, funtsa eskola-jantokien kudeaketa eredua dela adierazi du EHIGEk

Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak iragarri duelarik hainbat ikastetxe eta zonaldetan sukaldeak jarriko dituztela, EHIGE gurasoen federazioak dio gaur egun catering-enpresen esku dauden eskola-jantokietako eredua bera aztertzea eta bestelako kudeaketa bat bultzatzea dela... [+]


Eguneraketa berriak daude