Itxaron zerrendak Nafarroako Hezkuntzan, aniztasunari arreta emateko alorrean


2024ko maiatzaren 21an - 11:16

Aspaldi gertatzen zaio jende gehienari medikuarekin hitzordu bat eskatu, eta hori atzeratu behar izatea, sendagile faltagatik. Agian jende gutxiagok ezagutzen ditu Nafarroako Hezkuntza Publikoan dauden itxaron zerrendak, eskatzen denean hezkuntza laguntzako langileen esku-hartzea, hala nola honako hauena: orientatzaileak, Pedagogia Terapeutikoko irakasleak, logopedak, eskola sustatzaileak, Komunitateari Laguntzeko irakasleak edo kultura gutxiengokoak.

Bizi garen gizartearen isla dira ikastetxeak. Gauzak horrela, aise ulertzen da hezkuntzako langileok ikasgeletan gero eta ikasle gehiago izatea gorabehera hauekin: estimulazio eta arreta falta pantailen aurrean denbora gehiegi igarotzeagatik, irakasteko hizkuntza ez jakitea, zaurgarritasuna pobrezia dela kausa, desegituraketa eta indarkeria familian, substantzia kaltegarrien kontsumoa, bizikidetzarako jokabide kaltegarriak, gabezia afektiboak, edo askotariko koadro psikologiko eta emozional suntsitzaileak.

Hala, laguntza-premia duten ikasleak bikoiztu egin dira gure ikasgeletan azken hamar urteetan (2011-12an %5,1 izatetik 2020-21ean %9,3 izatera pasa dira) eta, ordutik, urtero %2 handitzen da kopuru hori.

Diagnostiko klinikoa duten 10 ikasletik 2 baizik ezin dira artatu ikastetxeetako langileekin. Gainerakoak hezkuntza laguntzako unitateen edo orientazio departamentuen itxaron zerrendetan sartzen dira

Ikasle horiek eta gainerakoak ongi artatzeko, hezkuntza-premien proportzio berean handitu beharko lirateke laguntza baliabideak, gutxienez. Baina diagnostiko klinikoa duten 10 ikasletik 2 baizik ezin dira artatu ikastetxeetako langileekin, gaur egun. Gainerakoak, diagnostikatutako 10 haurretatik 8, hezkuntza laguntzako unitateen edo orientazio departamentuen itxaron zerrendetan sartzen dira, uneren batean laguntza saioren bat izateko. Erroldatu ez direnak ez dira estatistika horietan agertzen, nahiz eta arreta berezia behar izan.

Gure hezkuntza sistemako arduradunek badakite ikasle guztiei arreta emateko, hezkuntza laguntzako espezialisten plantillak boskoiztu beharko liratekeela, eta ratioak murriztu, legeak ezartzen duen bezala, gela bakoitzean, gehienez ere, hogei haur egon daitezen. Horretarako, Nafarroako Gobernuak BPGaren ehuneko 3 puntu inguru gehiago inbertitu beharko luke Hezkuntzan, Frantziak, Finlandiak edo Belgikak egiten duten moduan. Hala ere, kontua da urtero baliabide urriak eta langileak ikastetxez ikastetxe eramaten dituztela, inklusioaren esku-oihalarekin estali nahian gure ikasgeletan aniztasunari ematen zaion arreta, ohe handi bat dena.

Dei egiten diegu ikastetxeei, familiei eta, oro har, gizarteari, gure ikasleei arretarik ez emateak dakartzan ondorioak aztertu ondoren, saia daitezen arazoari irtenbidea ematen, eta Nafarroako klase politikoari eska diezaioten ez dadin izan bere zorra (neurri handi batean, gainera, zilegitasunik eta moralik gabea) murrizten duen erkidego bakarra. Aitzitik, guztion dirua inberti dezala gure erkidegoan gero eta haur gehiagok bizi duen egoera tamalgarria iraultzeko. Beste edozein erabaki politikok gizarteko kolektibo zaurgarrienaren aurka egiten du.

Steilas sindikatua

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Eguneraketa berriak daude