Eskolan adimen artifiziala erabiltzera animatu ditu irakasleak Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak, eraldaketa digitalaren beldur ez izateko esan die. Ikasgelan mugikorra erabiltzeari buruzko gogoeta prozesu bat ere iragarri du: “Ez dago erabilera horrek duen eraginari buruzko ebidentzia argirik”.
Adimen artifiziala “geratzeko iritsi da” eta “sarri ez dakigu ikasgelan nola gestionatu”, baina “bai ala bai jorratu behar da” eta tresna hori “aukera bilakatu behar da”, adierazi du Begoña Pedrosa Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak, EHUko Udako Ikastaroetan. Bi aukera ditu irakasleak, Pedrosaren hitzetan: adimen artifiziala aliatu bilakatu, edo ezikusiarena egin eta beste alde batera begiratu. Ikasgeletako eraldaketa digitalari beldurrik ez zaiola izan behar esan dio hezkuntza komunitateari.
Digitalizazioaren arloan irakasleei etengabeko formakuntza emango zaiela gehitu du, besteak beste, teknologiaren erabilera kritikoa egin dezaten. EAEko ikastetxeen eraldaketa digitalaren baitan, ikasturte honetan profesional liberatuen talde bat osatuko dela iragarri du, baliabide digital didaktikoak sortzera dedikatuko dena.
Mugikorrak eskolan, bai ala ez?
Hainbat lurraldetan gaiaren inguruko erabaki adostu eta irmoa baldin badute ere, Hego Euskal Herrian ikastetxe bakoitzaren bizkar geratzen da eskolan mugikorra baimendu ala ez erabakitzea. Sailburuak azaldu du datorren hilabetean ikastetxe guztietan gogoeta prozesu bat abiatzeko epea zabalduko dutela, ikasgelan mugikorra arautzearen inguruan. “Beste gai bat da debekatu behar den ala ez, eta eztabaida hori patxadaz egin beharra dago. Erabakiak konbentzimenduz eta familien adostasunarekin hartzea nahi dugu”. Dena den, eskoletan mugikorra “oso gutxi” erabiltzen dela gehitu du.
ARGIAn aurretik kontatu dugunez, ikastetxe bakoitzeko organo gorenak (irakasle, guraso eta ikasleak tarteko) erabakitzen du mugikorrak eraman ote daitezkeen eskolara, Hego Euskal Herrian. Ikastetxe ugaritan, jolas-garaian baizik ezin dute erabili mugikorra ikasleek, baina zaila da kontrolatzea ikasgelan ez direla smartphonearekin ari. Ikastetxe askok zuzenean debekatu egin du zentrora sakelakoa eramatea, ikusirik ikastorduetan mugikorraren jakinarazpen soinuak despistatzen dituela ikasleak, jolas-garaian pantailara itsatsita pasatzen dutela denbora, eta maiz baimenik gabe ikaskide eta irakasleak grabatzen dituztela mugikorrarekin.
Debekatu ez, haurrei eta gazteei sakelakoa egoki erabiltzen erakutsi behar zaiela eta pedagogikoki tresna bikaina dela sinetsita daude, aldiz, mugikorra eskolan baimentzearen alde daudenak. Jolas-garaian bakarrik baimentzea ongi ikusten du hainbatek, norbere atseden ordua nahieran erabili daitekeela eta mugikorrak sozializatzeko eta munduarekin konektatzeko espazioak eskaintzen dituela argudiatuta.
Fokua tresnetan jartzen da, baina tresnak etengabe ari dira aldatzen, eta digitalizazioa hala ulertzea da pentsatzea marrazten ikasten dela margo pila bat eta onenak erosita
Digitalizazioa birpentsatzeko deia eta adimen artifizialaren lurrartzea
Hezkuntzaren digitalizazioa estrategikoa omen da, denon ahotan dago eta abiada handia hartu du azken urteotan, baina denok ez dugu berdin ulertzen zer den eskola digitalizatzea, eta lurralde batzuetan hasiak dira frenoa jarri eta norabidea birpentsatzen. ARGIAn kontatu genuenez, sarri, ikuspegi primario batetik, fokua tresnetan jartzen da, baina tresnak etengabe ari dira aldatzen, eta digitalizazioa hala ulertzea da pentsatzea marrazten ikasten dela margo pila bat eta onenak erosita. “Gidatuko duen jendea falta da, teknologiari beldurrik ez diona, irakasleei funtsezkoa eta bigarren mailakoa zer den esplikatuko diena”, zioen Pablo Garaizar adituak.
Adimen artifiziala erabiltzera animatu ditu maisu-maistrak Hezkuntza sailburuak, baina hainbati buruhauste dezente sortzen dizkio, ikasleek egiten dituzten lanak eurek eginak ala adimen artifizialak eginak diren jakin nahiak. Pablo Garaizarrek hainbat gako eman zizkigun horren inguruan ere: “Teknologia bitarteko duen ikasketa askok sortzen du ikasi izanaren ilusioa edo irudipena; oso aurkezpen potentea prestatu duzunean, iruditzen zaizu asko ikasten ari zarela, baina agian hiru hilabetera ez duzu edukia gogoratuko, animazioa egitea zenbat kostatu zitzaizun baizik. ChatGPTrekin antzera da: azken emaitza oso potentea da, eskuz eginda baino potenteagoa, baina ia dena makinak egin du. Alegia, emaitza hobeak lor daitezke, baina prozesuan galerak izaten ari gara, entrenatu gabe nekez hobetzen baita, eta irakasleok ezin dugu pentsatu emaitza hobeak jasotzen ditugulako teknologiak ikasketa hobetzen duenik; arazoa da emaitza bakarrik begiratzea, eta ez prozesua; ebaluatzeko modua aldatu behar da”. Nola ebaluatu adimen artifizialaren aroan? “Ebaluazio offline batean, azterketa klasiko batean, ChatGPT guztiz saihestu daiteke, baina hiruhilekoan zehar lanen bidez ebaluatu nahi denean, ezinezkoa da bermatzea ez dela adimen artifiziala erabiliko, eguneroko jarraipen handiagoa behar luke, adibidez, susmagarria da ikasle batek bat-batean sekulako saltoa eman badu egun batetik bestera. Horrek, ordea, irakasleak polizia bilakatzen gaitu eta horregatik bi joera nagusitu dira: jarraipen hori oso zorrotz egiten duten irakasleak eta paso egiten dutenak, betiko moduan ebaluatzen segitzen dutenak”.
Hiru urte bete dituzten 1.404 ikasle berri matrikulatu dituzte D edo B ereduetan, Nafarroan. Adin guztiak kontuan hartuz, 27.334 ikaslek ikasiko dute euskaraz. Matrikulen 67,8% ikastetxe publikoen sarean izan da.
Hilotan, euskara sarritan izan dugu albiste. Txarrerako, euskaltzaleon artean nagusi den aldarte ezkorra ikusita. Baina euskararen egoera txarra dela ez da kontu berria, datuen bitartez beste zerbait iradoki den arren.
Har dezagun, adibidez, hizkuntzak irabazi ei dituen... [+]
Irailaren 1ean hasi dute ikasturtea Ipar Euskal Herrian, euskarazko eskaintzari dagokionez, hainbat berrikuntzarekin. Esaterako, Sohüta eta Luhusoko haur eskola publiko banak euskarazko murgiltze eredua eskainiko dute, eta Hazparneko Armand-David laborantza lizeoak euskaraz... [+]
Gordin esan dute Aiaraldeko ikastetxeok: euskalduntzea “arriskuan dago” eta ikastetxeek, bakarrik, ezin diote aurre egin “egoera larriari”. Autokritika egin, eta hamar konpromiso hartu dituzte, hezkuntza komunitateek praktikara eramatekoak. Era berean,... [+]
UEUk eta BadaLabek ikertzaile gazteei zuzendutako diziplinarteko ikerketa-proiektuen II. deialdia egin dute. Honen helburuak dira ikertzaile euskaldun gazteen arteko harremanak sendotzea eta ezagutza-arlo ezberdinetako ikertzaileak elkarlanean aritzea. Irailaren 22ra arte... [+]
Testuliburuen mailegutza, berrerabilera edota bigarren eskuko azokak ugaritu badira ere, ikasmaterialak gastua izaten jarraitzen du etxe askotan, dirulaguntzak dirulaguntza. Eskola-itzulerak batez beste 400 eta 500 euro arteko gastua ekarriko du Hego Euskal Herriko etxeetan,... [+]
Bost sexologoren formazioa jasoko dute Nafarroako hamabi ikastetxetako irakasleek: sexualitatea ikasleekin lantzeko edukiak eta proposamen pedagogikoak eskainiko dizkiete. Skolae programaren segida izango da, nolabait.
473 plaza eskaini dituzte eta 84 ez dira bete. Lehen Hezkuntzan, aldiz, ia lanpostu guztiak bete dira.
Azkenaldian buruari bueltak ematen ari natzaio, hezkuntza publikoaren egoerari. Aurtengo ikasturteko greba garaiak pasa dira eta lan hitzarmen berria sinatu zela denboratxo bat igaro da. Irakasleoi, onerako eta txarrerako, garai hartako odol beroa hoztu zaigula esango nuke. Ez... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Gero eta sarriagotan ikusten ditut nerabeak sufritzen. Irakasle naizenetik Bigarren Hezkuntzan, azken urteotan gero eta kasu bortitzagoen aurrean ikusi dut neure burua, eta hortxe batez ere hasten zaigu irakasleoi korapiloa. Nola lagundu nerabeari? Ikastetxean ordu asko... [+]
Hainbat zigilu elkarrizketan jartzea. Horixe izan da Udako Euskal Unibertsitateak (UEU) eta EHKOlektiboak Usurbilen antolatutako jardunaldien abiapuntua. Bertan elkartu dira: EHKO Berme Sistema Parte hartzailea, Ekolurra zigilu ekologiko ofiziala, Idoki Iparraldeko etxe... [+]
Espainiako Gobernuak Europako Batzordeari egindako eskaerari Euskal Herriko, Kataluniako eta Galiziako 28 unibertsitatek babesa eman diote. Salvador Illa Kataluniako Generalitateko presidenteak eta Imanol Pradales lehendakariak eskutitz bat sinatu dute eskaerari babesa... [+]
Hezkuntza Sailak 2025-2026 ikasturtearen antolaketa bigarren hezkuntzako ikastetxe publikoetan ebazpena argitaratu du. Urteroko agiria da, uztail hasierakoa; ikasturte-hasierako ebazpena esaten diogu.
Aurtengoan, hauxe jasotzen du euskarazko bertsioak:... [+]