Eguberri aintzintto hortan Euskal Herriko Unibertsitatean aurkeztua izan da Euskal Erkidegoko etorkineri buruzko tesi lan sakon bat. Hobeki erran, etorkin talde desberdinek nola ikusten duten elgar du miatu Julia Shershnevak. Errusiar ikasle hori Ikuspegi Euskal Herriko etorkinen behatokian lanean arizan da, eta gaia hurbiletik ezagutzen du.
Tesiaren hiru ekarpen nagusi berex nezazke hemen. Batetik, ikerketaren hipotesi nagusia da etorkinak ez direla bakarrik tokikoen aurre-iritzien jasotzaile pasiboak, baizik eta berak aurreiritzi ekoizle ere direla frangotan, batez ere sozialki apalago dauden bertze etorkin kolektiboeri buruz. Ezin erran, beraz, frangotan entzuten den bezala, “euskal gizartea” bloke bat dela, bere aurre-iritzi eta integrazio eredu finkoarekin, eta “etorkinak” bloke homogeneo bat osatzen dutela.
Lan hunek erakusten du etorkinen barne aniztasuna eta berek nola bereganatzen dituzten estereotipoak eta beren klasamenduak eraikitzen, kolektibo eta presuna bakotxaren ezaugarri kultural, erlijioso eta sozialen arabera. Beha adibidez argentidarrek, frango untsa ikusiak direnak euskal gizartean, zer dioten errumaniarretaz, eta errumaniarrek berek zer dioten rometaz edo magrebiarretaz, bi kolektibo horiek izanki irudi ezezkorrena pairatzen dutena.
Bigarren ekarpena nortasun kolektiboen eraikuntzari doakio. Tesiaren xede esplizitoetan ez bada agertzen ere, lan hau euskaltasunari buruzko lan bat da. Aniztasun sozial eta kulturalaren bidez berkonposatzen ari den euskal nortasun bat. Eta kasu hortan, frangotan sozialki baztertuak diren kolektibo batzuek dute galdezkatzen euskaltasuna. Sayad-ek zion etorkina batzarri egiten dion gizartearen miraila dela.
Agertzen dira imigrazioaren ez-ustezko ondorio batzu. Adibidez, eskolan. Tesiak erakusten du Hegoaldeko D eredua (euskara nagusi) jendeen irudimenean ari dela kalitatezko eredu bat bilakatzen, bertzeak bertze beitakite eredu hortan etorkin haur guti badelakotz. Y. Shershnevak galdezkatu dituen etorkin anitzek diote beren haurrak nahi dituztela D ereduan ezarri beitakite bertze etorkin seme guti izanen dela, eta maila, beren ustez, goragoa izanen dela. Hor bada, alabainan, kezka zerbait euskararen aldeko mugimendu sozialarentzat, zoinek elgarri lotzen dituen hizkuntza eskubideen aldeko borroka eta emanzipazio soziala. Gisa batez, Iparraldetik ikusita, hizkuntza politika baten erakundetze arrakastatsuaren ondorio aradoxikoa da hemen ageri.
Hirugarrenik, tesiak erakusten du baita ere Euskal Herria ari dela, maleruski, europeanizatzen, sentsu txarrean, etorkinen gaiari doakionez. Frantzian, Italian edo Alemanian aspaldi huntan ezagutzen diren eztabaidak, otoitz lekueri buruzkoak, mokanesari buruzkoak, imigrazioa eta inseguritatea uztartzeari buruzkoak eta abar luzea, badu zonbeit urte ari direla hedatzen Hegoaldean ere. Tesian aipatzen da nola 2014an Javier Maroto Gasteizeko PP auzapezak salatu zuen algeriano eta marokanoek laguntza sozialak ardiesten zituztela lanean artzeko xederik erakutsik gabe. Lelo ezaguna. Bainan tesiak erakusten du ere bertze etorkin kolektibo bakar batzu Gasteizeko auzapezaren alde agertu zirela, erranez hek lanean ari zirela eta etzirela xixtemaren xurgatzera jinak.
Etorkinen mundu hori ez da bat, anitza da, bere barne tentsioekin. Lan hunek irekitzen ditu hainbat ikerbide, oraindik jorratzekoak direnak: nola ihardetsi die imigrazio berriari euskal ongi-izaite xixtemak, Espainiako indartsuenetarik bat dena? Ze integrazio eredu bultzatzen ari dira erakunde publikoetatik: multikulturala, anglo-saxon sentsuan? Asimilasionista, frantses sentsuan? Bien arteko integrazio eredu bat, oraindik asmatzekoa dena? Ze pizu hartzen ari da erlijioa imigrazio gaietan? Bada hasteko nun zer mia, eta zorionak Juliari lan balios horrentzat.
Kanaria Uharteetako El Hierro irlan gertatu da ezbeharra: itsasertzetik bost metrora zeudela eman du buelta ontziak. 160 pertsona inguru zihoazen ontzian.
Europako Batzordeak beste urrats bat eman nahi du migrazioaren kontrako politikak gogortzeko bidean: deportaturiko migratzaileek ez lukete zertan harreman zuzenik izan behar hirugarren herrialde "seguruak" deiturikoekin, hara kanporatuak izateko.
Politikan, gizartean eragiteko nahiaren eta identitate zeinuetan sakontzearen arteko tentsioa ekidinezina da. Zabaltzearen eta norberaren ezaugarriak indartzearen arteko hartu-emana politikaren adierazle baita. Bi arloak lortu nahi izaten dira, eta elkarren artean elikatzen... [+]
Maiatzaren 20an indarrean sartuko da Espainiako Atzerritarren Legearen erreforma berria. Loueila Sid Ahmed Ndiaye sahararrak (Tinduf, Aljeria, 1990) egunero ikusten du lege horrek pertsona migratzaileen bizitzetan duen eragina. 1999an iritsi zen Kanaria uharteetara Saharatik,... [+]
Asteazkenetik aitzina Ipar Euskal Herrian, eta ostiraletik Hego Euskal Herrian; film oso gutxi estreinatzen dira horrela zinema aretoetan. Halaxe egingo du asteon Faisaien Irla-k. Fikzioa baitira mugak, horrela dio Asier Urbieta (Errenteria, 1979) zuzendariak: ez dira... [+]
108 pertsona erreskatatu dituzte asteburuan Mediterraneoan. Italiako Gobernuak ez die utzi gertuko portu batean lehorreratzen, eta Salernora bideratu dute Aita Mari ontzia. Litekeena da Europako Batasunak migrazio politikaren araudia gogortu aurreko azken misioa izatea. Aita... [+]
Elkarteko Andoni Burguetek nabarmendu du espetxean dauden presoek egindako delitu gehienek behar sozioekonomikoekin lotura dutela.
350 poliziako "Force Frontière" dispositiboa baliatu dute Gipuzkoako eta Lapurdiko mugetan migratzaileen kontra egiteko martxoaren 26 eta 27an. Aurrez "terrorismo islamistaren" aurka egiteko aitzakiaz erabiltzen zituzten dispositiboak, orain "migrazio... [+]
Aljeriatik datoz Mohamed eta Said [izenak asmatuak dira], herri beretik. “Txiki-txikitatik ezagutzen dugu elkar, eskolatik”. Ibilbide ezberdinak egin arren, egun, elkarrekin bizi dira Donostian, kale egoeran. Manteoko etxoletan bizi ziren, joan den astean Poliziak... [+]
Kritika artean abiatu dira Gasteizko Arana klinika zena Nazioarteko Babes Harrera Zentro bilakatzeko obrak. Ez auzokideak, ez errefuxiatuekin lan egiten duten gobernuz kanpoko erakundeak, ez PSEz bestelako alderdi politikoak ez daude ados proiektuarekin: makrozentroen ordez,... [+]
Europako Batzordeak lege-proiektu berri bat aurkeztu du asteartean. Dokumenturik gabeko pertsonak jatorrizko herrialdeetara edo igarotze-herrialdeetara deportatzeko prozesua areagotzea eta azkartzea helburua du.
Harrera-herri euskaldun nola izan gaitezkeen galdetu zion Leire Amenabarrek bere buruari eta parean zituenei iaz, Gasteizen, harrera-hizkuntzari buruzko jardunaldietan, eta galdera horrexetan sakontzeko elkartu gara berarekin hilabete batzuk geroago. Amenabarrek argi du... [+]