Bruno Latour, bazter nahastaile bihurria

  • Urriaren 9an hil da Bruno Latour, filosofo eta soziologoa: pentsamendu ekologikoa berritu du, ez-gizakiak berriro politikara ekartzearen alde eginez. Bruno Latour bihurria zen. Intelektual handi honek ez zeukan ezer pontifikatzailetik, ez gogorretik, beregan dena zen borondate ona, baizik, jakinmin irribarretsu eta probokatzaile batek inspiratua. Izaera horrek ez dio eragotzi garatzea pentsamendu bat jada ‘mainstream’ denetan nagusi bihurtu dena, nahiz eta oso eztabaidatua izan zen hura garatzen hasi zenean “Ez gara inoiz izan modernoak” [Nous n’avons jamais été modernes] liburuarekin 1991n.

Bruno Latour batzar batean Taiwanen 2017an. (Argazkia: Kokuyo)
Artikulu hau egilearen baimenari esker ekarri dugu.

2022ko urriaren 11n - 08:00

1947an jaioa, Bruno Latour 2022ko urriaren 8tik 9rako gauean hil da. Borgoinako ardo-merkatari familia batean jaioa, filosofia ikasi zuen, teologiarekin ere interesatuz –katoliko jarraitu zuen beti– baina zientziaren soziologiarantz ere bideratu zen.

San Diegoko (Kalifornia, AEB) ikerketa-laborategi batean behatzaile gisa lan eginez, Steve Woolgarrekin batera frogatu zuen laborategiko praktikak berak direla objektu zientifikoak eraikitzen dituztenak, hau da, ez dela errealitatea bere burua agerian uzten duena: errealitatea ikertzaileen aukera eta metodoetatik jariatzen dela.

“Laboratorioko bizia: egitate zientifikoen eraikuntza” [Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts, 1979] liburuan adierazitako tesi honek plazaratu zuen konstruktibismoaren teoria. Teoria horren arabera, ez dago banaketa garbi bat zientzia gogorren eta zientzia bigunen artean, naturaren eta gizartearen artean, bi arlo horien arteko etengabeko elkarrekintza baizik. Ikuspegi honek bere adierazpen osoa erakutsiko zuen “Inoiz ez gara modernoak” [Nous n’avons jamais été modernes,1991] Bruno Latourren lehen obra handian: helduz modernitatearen kontzepzio klasikoari, zeinak baitio XVII. mendean mendebaldeko pentsamenduak batetik gizateria eta bestetik natura bereizi zituela, Latourrek ziurtatu digu diskurtso honek ez dituela bere objektuak azaltzen, ezagutza zientifikoa ezin delako inoiz izan independentea arlo sozialetik eta politikotik.

Ildo honek eraman zuen Latour birdefinitzera gaur egungo munduan politikak dauzkan desafioak. “Naturaren politika” [Politique de la nature] liburuan soziologoak dio Jainkoari esker natura hil egingo dela [“Dieu merci, la nature va mourir”], natura “gure etsai politiko bihurtu” dela, eta arrazionalaren eta irrazionalaren arteko bereizketa dela “politika paralizatzen duen droga”. Ondorioz, “izaki mutuen  alfabetatze orokorrari ekin” beharra daukagula, “demokraziaren auzia ez-gizakiengana zabaltzea”.

Hain zuzen, natura/gizakia bitan banatzeari uko eginez –garai beretsuan Philippe Descolak antropologiaren bidez egin zuen moduan–, soziologoak gogorarazi du zientziak politikari uztarri paralizatzailea ezartzen diola: funtsean gizartetik desberdina den natura bat dagoela baieztatzean kontrajartzen baititu faktua eta balioa, zientzia eta ideologia, subjektua eta objektua ditu. Irrazionala izatea leporatzen zaio banaketa hauek arbuiatzen dituen edonori. Baina "Polizia epistemologiko" hori ez da gai aztertzeko gizarteari ate joka datozkion ez-gizakiei aurre egiteko, ez da gai moldatzeko gizakiek eta ez-gizakiek  topo egiten duten egoerak, hala nola klima-aldaketa, transgenikoak edo landa eremura otsoa itzultzea.

Demokrazia ez-gizakiengana zabaltzea

Latourren aburuz, ekologiaren meritua da gai horiek agertoki publikoaren erdigunean jarri izana eta “ekologiaren berritasun politikoa” da "objektibotasun ororen krisi konstituzionala". Beraz, errepresentatibitate demokratikoaren logikak birdefinitu beharra dago, ez-gizakiei mintzarazteko bitartekoak aurkituz, zientziari betekizun berri bat aurkituz: ez pretenditu egia esatea, baizik eta itzultzea ez-gizaki mutu horien hizkuntza, tresnatzat erabiliz analisia eta esperimentazioa. Demokrazia gizakiak ez direnengana zabaldu behar baitugu, eta Konstituzio politiko berri bat ezarri.

Lan garrantzitsu horiekin eta Meategien Ikastetxean [Ecole des Mines]  eta gero Zientzia Politikoen fakultatean [Sciences Po] irakasle egindakoarekin, Bruno Latour bihurtu zen intelektual aitzindaria, 2000ko hamarkadan kezka ekologikoen indar berria hitzez eta ideiaz hornitzea lortu zutenetako bat. Are gehiago, berotze globalaren gorakadak eraman zuen bere diseinua are gehiago zabaltzera. Jada gizakien bizia aztoratzen ari zirenak ez baitziren bakarrik zientziaren "objektuak", baizik eta Lurra bera ere bai. Latour eremu berri honekiko zaletu zen, James Lovelocken “Gaia” teorian oinarrituz; ideia honela laburbildu zuen Latourrek: "Lurra da multzo bat osatua elkarrekin garatu diren izaki bizidunez eta materiez, ezin dira elkarrengandik bereizita bizi eta gizakiak ezin die ihes egin”.

Latourrentzako, “gizakiaren ezagutzaren historian Lovelocken proposamen teorikoak badauka Galileorenak adinako garrantzia”. “Gaiaren aurrean” [Face à Gaïa] liburuan saiatu zen paradigma berri horren ondorio nagusiak definitzen: gaur bizi duguna ez da gainditu ahalko dugun krisi bat, munduaren egoera berri bat baizik: «Hau ez da ‘pasatuko’. Ohitu egin beharko dugu. Behin betikoa da».

“Non lurreratu” [Où atterrir 2017] obrarekin saiatu da oposizio politikoaren ardatzak birdefinitzen: banaketa ez dela gehiago eskuin/ezker, aurrerakoi/erreakzionario zatiketak, baizik eta ardatzak direla tokikoa/globala eta artifiziala/lurrekoa. Pentsamendu kitzikagarria da, baina, argi ikusi denean aberatsek nola ihes egin duten espazio komunetik, ez da gai izan erantzuteko horrek eragindako galderari: nola borrokatu aberatsek gizartearen mekanika osoa menderatzearen eragin pozoitsua. Jaka Horien [Gilets Jaunes] mugimendua analizatzerakoan ere, Latourren analisi bizigarria aurkitu da boterearen basakeriarentzako erantzunik gabe.

Alabaina, Bruno Latourrek jarraitzen du izaten bazter nahastaile miragarri bat, asko lagundu duena ekologisten galderei ematen maila handiagoa pentsamenduaren alorrean eta ikuspegi berriak. Pentsamendu indartsu eta indar-emailea. Faltan izango ditugu haren gizatasuna eta umorea.

Hervé Kempf (Amiens, Frantzia, 1957) kazetari eta idazlea da, aditu ezaguna ekologiazko aferetan. Reporterre aldizkari elektronikoko zuzendaria da. Hainbat libururen egilea, bere hiru azken obrak dira "XXI. mendeko ekologia" (L'Ecologie du XXI. siècle, 2020), "Leher dadila kapitalismoa: hura ala gu izango da hautua" (Que crève le capitalisme: Ce sera lui ou nous, 2020) eta "Nuklearra ez da ona klimarentzako" (Le nucléaire n'est pas bon pour le climat, 2022). Hona euskaratuta ekarri dugu Reporterren argitaratu duen "Bruno Latour, le chamboule-tout malicieux".


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Ekologismoa
Lurraren altxamenduak

Estatu poliziala kanpora! Abesten dute negar-gasen leherketen artetik. Gaztetxo konprometituak, amatxi militanteak, aurpegi estaliak, edo ez, pailazoak, musikariak, sindikalistak eta politikariak, kaskodun medikuak, laborariak traktore gainean... Landa-eremuan zein hirian,... [+]


2024-09-13 | Euskal Irratiak
Baionako zitadelako eraikuntza proiektuak arrangura piztu ditu ekologistengan

Baionako zitadelan proiektu berriak ditu armadak. Eraikin berriak egin nahi ditu eta horretarako oihanaren zati bat deseginen dute eta ura atxikitzeko bi gune ere sortu nahi dituzte.


AEBetako Greenpeace desagerraraz dezake Dakota Access oliobidearen enpresak jarritako salaketak

900 milioi inguru eskatzen dizkio Energy Transfer Partners enpresak AEBetako Greenpeace erakunde ekologistari, 2016 eta 2017an oliobidearen aurkako protestetan kalteak eragin izana leporatuta. “Epaiketa honetan porrot eginez gero, Greenpeace justizia klimatikoaren aldeko... [+]


2024-07-17 | Iñaki Barcena
Ekofaxismoa al datorkigu?

Kapitalismoak sortutako krisi ekosoziala ondoez globala ari da eragiten planeta osoan. Baliabide material eta energetikoen "gailurrek", hazkunderako eta metaketarako mugak ezarriz, natura eta gizartearen arteko desorekak ekartzen dituzte. Estraktibismoaren gurpil... [+]


EH Bizirik-ek eta Askapenak Italiako AHTaren aurkako borroka ezagutuko dute uztaileko brigadetan

Euskal Herria Bizirik eta Askapena brigada bat antolatzeko elkartu dira. Europan lurraldearen defentsan dauden bi borroka bisitatuko dituzte: Lurraren Altxamenduaren borroka Frantziako Estatuan, eta NO TAV mugimendua Italian.


2024-07-10 | Sukar Horia
Ingreso altuko eremua

Ekainean jarri du martxan Bilboko Udalak Emisio Gutxiko Eremua, irailera arte isunak jartzen hasiko ez bada ere. Neurri horrek auto zaharren sarrera mugatuko du Bilboko zabalgune burgesera astelehenetik ostiralera. Hasiera batean 2000. urtea baino lehen matrikulaturiko... [+]


Barakaldo eta Erandio arteko zubia eraikitzeko obren arriskua salatu du Ekologistak Martxanek

Erakunde ekologistatik kezkatuta ikusten dute Barakaldo eta Erandio arteko zubia eraikitzeko itsasadarraren hondoko 87.000 metro kubiko; dragatzearen iragarpena. Diru publikoaren xahutzea, arduragabekeria eta agintarien planifikazio falta salatu ditu, baita obrak... [+]


2024-06-26 | Sukar Horia
Okzitaniako A69 autobidearen aurkako mobilizazioa: Borroka eredu berrien territorioa

A69 autobidearen aurkako mugimenduaren topagune eta borroka gune izan da Okzitaniako Tolosa eta Castres hirien arteko lurraldea ekainaren 7tik 9ra. Dozenaka kolektiboren deiari erantzunez, 6.000 lagun batu dira bertan eta Frantziako Estatuko Barne ministro Gérard... [+]


Urdaibaiko Guggenheimek eta Donostiako Santa Klara uharteak bandera beltza jaso dute, iaz bezala

Ekologistak Martxan elkarteak bandera beltzak banatzen ditu urtero, kutsaduragatik eta kudeaketa txarragatik. Getariako makrogranjak eta Leioako Lamiakoko padurak jaso dituzte beste bi banderak.


E-CHO proiektua: Pirinioetako oihanak, abioiak hegalarazteko erregai

E-CHO izenaren gibelean gordetzen den makroproiektuari so jarri gara, Zuberoatik hurbil, Biarnoko Lacq herrian egitekoa den egitasmo omen ekologikoa hurbilagotik ezagutzeko asmoz. Hiru gune industrial lituzke: hidrogenoa ekoizteko fabrika erraldoi bat, eta hegazkinentzako eta... [+]


Eguneraketa berriak daude