Badira, garun distiratsua izanik, "zehaztasun gutxiko" definizioekin, gauza bera, beste era batera esanda, aldatzen eta itxuraldatzen adituak direnak. Berea zen, eta hainbat hamarkadatan errepikatu den proiektu in eternum bat izan da. Hasiera batean hori zen hegemoniko izateari uzteko arrazoi nagusietako bat, euskaldunen etorkizuna oztopatzen duten bizilagunen laguntzarekin pixkanaka irauten jarraitzeko.
Sabin Etxeko aitzinaldean hamarkadetan erakutsitako "egonkortasun sakratuaren" estandartea beste esku batzuen mende egongo da laster, eta azken mende erdian izan duten kontroletik aldenduko ditu.
Dena den, aitortu beharra dago, euskal gizartearen parte batean, –tentuz– sartu zela Lakuan bulegoa estreinatu dutenen modus operandi "berria". Baina zehaztapenen unea iristen denean, "gidaliburua" ezin da ezkutatu, eta aski argi geratzen da "denak berdin jarraitzen duela".
Izan ere, euskaldunok lau hamarkada baino gehiago daramatzagu oinetako berberak erabiltzen. Baieztapen metaforiko horrek bi gai berresten ditu argi eta garbi; bata, euskal PSOEren buruaren "sinplismo" fin eta delikatua gorabehera, oso arduratsuak izan garela eta garela, eta bestea, oinetakoak aldatzeko garaia dela.
Komunikazioan laguntzen duen baliabidea da beti metafora, baina ez da gehiegi erabili behar, are gutxiago errealitatea manipulatzeko. Metaforak ez liguke ahantzarazi behar ezegonkortasun politiko eta ekonomikoko garaiak bizi ditugula eta, horren ondorioz, asko, beren "lehentasunak" aldatzera behartuak izaten ari direla.
Hori da, hain zuzen ere, herrialde honetan –gurean– "deskonektatu" duten asko egotearen arrazoietako bat. Izan ere, aspertuta daude ikusteaz jarduera politikoan oraindik ere askok beren burua aberasten duten eta besteen bizkar bizitzea lehentasun duten hainbat eta hainbat daudela. Eta hori, onartezina izateaz gain, egia da eta egungoa.
Badakit garai "larderiatsuak" bizi ditugula, ziurgabetasuna sortzen dutenak, baina uste dut badela garaia ahalegin bat egiteko –beste bat–, balioen eta helburuen eskalari eutsiz, gizarteari bere babesa eta ulermena eskatzeko, agertoki politikoa birsortu eta aldatzeko.
Erakutsi behar dugu prest gaudela, gaituak garela gure herrialdea bizimodu arduratsu batera eramateko, hau da, subiranotasunera
Lau hamarkada baino gehiago dira dagoeneko, eta oraino esan daiteke egungo estatutuaren aukera ez datorrela bat Euskal Herriaren gehiengoak adierazitako borondatearekin. "Laburregia" eta zaharkitua geratzen da, ez dio egungo errealitateari erantzuten. Nahikoa da hauteskunde-emaitzak mahai gainean jartzea.
Ikusi besterik ez dago, EAJ berak ere "bidezidorrak" programatu behar izan ditu, nahiz eta "geltoki" berera eramango dituen, zalantzarik gabe.
Hamarkada askotako lanaren emaitza da ezbairik gabe, baina XXI. mendetik aurrera nabaritzen da errealismo handiagoz, bai Euskal Herriko Iparraldean bai Hegoaldean, ordura arteko “babesen aldaketa” familia abertzale handian.
Dagoeneko ez da –EAJ-EA bi alderdietako buruzagi ohi batek zioen bezala– "zuen (HB) eta gure arteko alde nabarmena kolore beraren intentsitate desberdinean kondentsa daiteke". Gaur egun inor ez litzateke ausartuko hori esatera, ez baita ñabardura kontua. Subiranotasuna alde batetik eta Estatutuaren Erreforma bestetik, bi errealitate oso ezberdin dira.
Izan ere, nik dakidala, subiranotasuna honela defini daiteke: "Beste estatu baten kontrolpean ez dagoen estatu baten botere politikoaren kalitatea".
Eta Estatutuaren Erreforma estatutu bati dagokio, kasu honetan Autonomia Estatutua-Hobekuntzari, zeina honela definitzen den: estatu baten barruan dagoen Lurralde Erkidego Autonomo baten Konstituzio Legea.
Ez du berdina ematen, eta ez du berdina ematen, beste zerbait delako.
Asko da egindako bidea, ikasle-zikloaren amaieran fakultatea uzteko prest daudenen antzera, guk ere karrera amaierako proiektu "propioa" dugu aurrean. Erakutsi behar dugu prest gaudela, gaituak garela gure herrialdea bizimodu arduratsu batera eramateko, hau da, subiranotasunera.
Denboran zehar –beti hauteskunde aldian– askotan entzun ditugu euskal errepublika proposatzen, baina lurraldeari dagokionez beti Euskal Autonomia Erkidegoari lotuta. Betiko diskurtsoa da, hots, egitateetara iritsi nahi ez duen oratoria soila.
Zergatik ezkutatzen da historiaren egia? Debekatuta al dago egia esatea? Ukatzen al zait niri lerro hauetan Euskal Herriaren lurralde-batasuna lortzeko nahia defendatzeko aukera? Nork ukatuko dit eta zein argudiorekin, Euskal Herriaren lurralde batasuna lortzeko dudan bidezko desioa? Nork ukatuko dit eta zein argudiorekin Euskal Herriari dagokionez, Nafarroako Erresuma zaharra baino ez dela, duela mende askotatik Europako beste herrialde batzuen antzeko okupazioa jasaten ari dena?
Onartzen bada, euskal herritarrek hautetsontzietan diotenari dagokion seriotasunarekin, ez dirudi beren burua gobernatzea ez den beste ezer onartzeko prest daudenik. Izan ere, funtsean, konfrontazio politikoa espainiartasunarekin baino ez denez, uste dut ez dela onargarria "euskaldun nazionalistak" egotea, hau da, euren ahultasun progresiboa arintzeko –hautetsontzietako "mezua" partekatzen ez duten eta aurrez aurre jartzen duten– alderdi espainiarren babesa bilatzea.
Azken batean, Espainiarekin estatutu bat negoziatzea, gure patua eta Madrilen erabakitzen dutena batzea besterik ez da.
Urrun, hauteskunde promesetatik oso urrun.
Eta nik, gaurko eta orain arteko borroka luzearen ametsak, egiazko nahi ditut.
Josu Iraeta, idazlea
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]
Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]
Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.
Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]
"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.
Kezka, ezinegona eta... [+]
Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.
Miope bezain itsu,... [+]
Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.
Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]
Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.
Aurten,... [+]
Zenbat min jasan dezake bihotz batek?
Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?
Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.
Jolasa bukatzea... [+]