Arantza eta loreak indarkeria matxistaren aurkako udaberrian

  • Jaietako protokoloak, autodefentsa feminista ekimenak, kontzientziazio kanpainak…, udarekin batera, urte guztian zehar lantzen diren eraso sexisten aurkako kanpainak azaleratzen ari dira aurten ere. Hau ez da bat-batean ernatzen den lorea, urtez urte landatutako eta ondo elikatutako haziaren loratzea baizik.

Urrian Bilbon egingo den Emakumeen Mundu Martxaren XI. Nazioarteko Topaketen berri emateko prentsaurrekoa

2018ko abuztuaren 31n - 13:47
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu

Tamalez, bortizkeria matxistaren espresio anitzek ez dute etenik. Eta jada gordina den biolentzia honi, komunikabide askotako informazioaren trataera arduragabea gehitzen zaio: emakumeen jokabidea epaitzen, emakumeak biktima irudiarekin erabat lotzen edota morboan sakontzen. Batzuetan, ez dago garbi hainbat tertuliek jendartea sentsibilizatzeko eragina duten, edo beldurraren diskurtsoa indartu eta erasotzaileentzat patroi berriak sortzen dituzten. Zenbat talde bortxaketa gertatu dira estatu mailan Sanferminetako gertakari nazkagarri hartatik?

Testuinguru honetan Euskal Herriko Emakume Mundu Martxatik (EMM) hausnarketarako hainbat ideia eta galdera plazaratu nahi ditugu. Mugimendu Feministaren barruan indarkeria sexistaren aurrean zabaltzen ari diren erantzun moldeen inguruko analisi bat egiteko premia dugu, aurrerantzean tentuz osatu beharko dena kolektiboki.

Feminismoaren mobilizatzeko muskulua argi ikusi dugu aurten. Mugimendu Feministak jendartearen pultsioa mugiarazten dabil aspalditik, neoliberalismo harrapariaren kritika erradikala eginez, sistema patriarkalari maskara erauzi eta artikulazio politikorako duen trebezia erabilita. Zalantzarik gabe, aurtengo Martxoak 8ak, pilatutako amorru kolektibo sakon baten trakzioa jo du, eta borborrean zegoen ezinegon komun bat elkarrekin gorpuztera eraman gaitu. Amildegiaren aurrean, balazta tinko zapaldu genuen greba feministan.

Hala ere, makinaria heteropatriarkal txikitzaileak aurrera darrai, biolentzia matxistaren lanabesaren laguntzarekin. Feminismoak erruz azaldu duenez, bortizkeri hau ezin da isolaturik ematen den tragediatzat irakurri, edo gizon gaiztoen bizkar utzi, oso errotuta dagoen egitura delako. Hau da, biolentzia matxista sistemaren pilare nagusietan birsortzen eta baliotzen da, alegia: estatuan, komunikabideetan, familietan, lan merkatuan etab.

La Manadaren auzia adibide harturik, bost basapiztiak egindako salbuespenezko gertakari moduan aurkeztu zaigun arren, eguneroko ogiaren ogi-puska besterik ez da. Eman zaion erantzuna bai, guztiz aparta izan da. Berdintasunean bizi omen den belaunaldi oso baten iruzurra biluztu baitu Iruñeako portale zein auzitegian gertatutako bortxaketak. Kaleek (fisiko zein birtualek) dar-dar egin dute #HauEzDaJustizia edo #AutodefentsaFeminista garrasiekin.

Uholde honek feminismoan zabaltzen ari diren parte hartze, mobilizazio zein aktibismo joerak aztertzeko elementu interesgarriak eskaintzen ditu: erantzunen bat-batekotasuna, medio eta sare sozialek elikatutako  fenomenoak edo bertako Mugimendu Feminista aintzat hartu gabe egiten diren deialdi anonimoak, kasu. Badirudi herritarren suminduratik ateratzen diren iniziatibak, sareen laguntzaz, antolatutako kolektiboen bitartekaritzatik aldentzeko joera dutela. Horrek antolatutako feminismoek egoera aztertu, diskurtsoa zehaztu eta proposamenak egiteko margena murrizten du. Masa gainezkaldi hauek, desartikulatuagoak izanik, erabilgarriagoak ere izan litezke sistemarentzat. Adibidez, Espainiako estatua deriba autoritarioan dagoen une honetan, eta espetxearen lekua indartu nahi duenean, saiatuko da feminismoa xurgatzen jarrera punitibistak errotzeko? Horrek feminismoaren potentzial politikoaren hustea ekar lezake? Adi egon beharko gara.

“Une puntualen indarra vs. Eguneroko giharra” tentsioa nabarmena da. Eta biak ala biak behar ditugu. Unekako olatuek aukera ematen digute kolektibitate berriak osatzeko, beto mediatikoa gainditu eta gure lengoai zein ikuskerak jendarteratzeko. Baina sakoneko aldaketak bultzatzeko Mugimendu Feministaren koordinazio eta inurri lan iraunkorra beharrezkoa da ere.

Bitxia da horrelako fenomeno masiboen ondoan, beste biolentzia batzuk nahiko oharkabean mantentzea. Erailketa matxistek, esaterako, Euskal Herriko hiriburuetan 50 lagun bildu ohi dituzte elkarretaratzetan, kasu onenetan.  Zergatik da horrela erailketa biolentzia matxistaren muturreko adierazpena baldin bada? Badirudi erailketa matxistak gure egunerokotasunean integratu ditugula eta akatzen dituzten emakumeen zenbakiak ez gaituztela txunditzen. Hau hainbat galdera sortzen zaizkigu, beraz: Feminizidioa normalizatu dugu? Edo, hainbat erantzun molde zaharkitu dira? Sareetako kanpaina biralak talde feministen deialdiak baino gehiago entzuten dira?

Bestalde, mobilizazio grina desberdina izan ei da, erasotua nor den. Orain bi hilabete La Manadaren behin-behineko sententziaren egunetik gutxira, Huelvako marrubi ustiapen landetan langile diren emakume marokoarrak sistematikoki jasaten dituzten irainen, xantaien eta bortxaketen berri izan genuen. Kasu honetan baina, gutxiago mobilizatu ginen. Honek agerian uzten du mugimendu feminista intersekzionalitatea eremu diskurtsiboan aldarrikatu  baino gehiago, eremu praktikoan gauzatzeko beharra dugula oraindik. Zein emakumeengatik mugitzen ari da feminismoa? Ze bizitzak inportatzen gaituzte beste batzuk baino gehiago?  Galdera hauei erantzuna emateko erronka mahai gainean da, eta horretarako ezinbestekoa da feminista zurien pribilegioen hausnarketa eta errebisio kolektibo bat egitea, feminismo erradikal bat eraikiko badugu.

Parean ditugun desafioei heltzeko prozesua abiatu dugu EMMan. Batetik, indarkeriaren kontzeptua zabaldu dugu  eta sistema arteko indarkeriaren marko diskurtsiboa definitzen hasi gara. Emakumeen artean zaurgarritasun maila desberdinak daude indarkeriarekiko eta era desberdinetan adierazten dira gure gorputzetan. Kontzepzio berritu honek, laguntzen gaitu ezberdintasun horiek agertzen, praktika berrien inguruko idei trukeak emateko. Honen harira, lanketa bereziak egiten ari gara kolektibo batzuekin: aniztasun funtzionala duten emakumeak, emakume etorkinak edota emakume gazteekin besteak beste; askotan ikusten ez ditugun bortxa bizipenak  jasotzeko.

Horrekin batera, 2013tik EMMek martxan duen erailketa matxisten aurkako protokoloa biziberritzeko (bizi proiektua Euskal Herrian daukan emakume bat erailtzen duten bakoitzean eta 24ordura Euskal Herriko hiri eta herrietan askotan elkarretaratzeak deitzen dituena) eta erantzun moldeak berrikusteko espazioak ireki dira herriz herri. Argi geratu da errutina gainditzeko borroka eredu berriak behar ditugula, emozioei, gorpuzkerari, memoriari eta sormenari bide emango diotenak. Prozesu honek aliantzak indartzeko helburua du ere;  askotariko indarkeriei aurre egiteko erantzun anitzak eta artikulatuak behar ditugulako, eta horretarako, elkarlana. 

Indarkeria sexistaren aurkako borroka ez da gauetik egunera ernatu den lorea, horregatik EMMtik eskerrak ematen dizkiegu azken hamarkadetan borroka hau eutsi duten talde eta kide feministei, baita borroka hau bere egin duten herri eragile, zein aktore sozial eta politiko guztiei ere. Argi dugu erasoen aurkako borrokan autodefentsa feminista eta Mugimendu Feministaren lidergotza (inoren kooptaziorik onartuko ez duena) bizkar-muina izaten segitzen duela. Gaua luzea da oraindik, baina lorez, antortxaz eta elkartasun sarez argitzen ari gara!!!


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Feminismoa
“Hondarribiko alardearen bi aldeak parez pare jartzea da zilegitasun bera ematea zapaltzaileari eta zapalduari”

Hondarribiko udal gobernuaren “ausardia faltaz”, kontsentsua bilatzearen tranpaz eta “gatazkaren espiritua berpiztu” nahi duen alarde tradizionalaren aldeko elkarteaz mintzatu zaigu Uxoa Anduaga, Jaizkibel konpainia berdinzaleko kidea. “Ez dira... [+]


Gorputz hotsak
“Bizitzaren aldeko jarrerak bigarren planoan uzten du zarata”

Bertigo baten ostean, etengabeko txistu bat entzuten hasi zen Jexux Mari Irazu Muñoa (Larraul, Gipuzkoa, 1972) bertsolaria, bertso-eskolako irakaslea eta gai-jartzailea. Tinnitus edo akufeno deitzen zaie Irazuk entzuten dituen zaratei. Horrek egunerokoan daukan inpaktuaz... [+]


“Txistuak, mehatxuak eta irain sexistak” jaso dituzte Laudioko jaietan eraso matxista bat salatzeagatik

Agerraldia deitu zuen Laudioko mugimendu feministak igandean, Odoloste eguneko goizaldean Txosnagunean gertatutakoa salatzeko. 


2025-08-29 | Euskal Irratiak
Maitena Chohobigarat
“Beharbada menopausia gehiago aipatu beharko genuke, aterabideak badirelako”

Baionako ospitalean unitate berritzaile bat ideki da: kardio-ginekologia unitatea, menopausian diren emazteei zuzendua. Gai hau, askotan tabu edo bazterrean utzia, osasun arazoak eragin ditzake bizitzako etapa horretan.


Festetako egitarauaren argazkia matxista dela salatu du Cascanteko emakumeen elkarteak

Candela emakumeen elkarteak eta PSNk eskatu dute argazkia kentzea eta udalak argitaratutako materialetan kontrol handiagoa egotea, ez egoteko estereotipo sexistarik.


2025-07-25 | Ana Morales
Esan barik ez doalako

Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]


Gizon heterosexualak eta literatura feminista: hausnarketa bat

Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]


Gorputz hotsak
“Angustia handia sortzen dit ezer ez ikustera iritsi ahal izateak”

Euskal dantzak, pilates, bilobekin egon, gurutzegramak egin eta beste zaletasun asko ditu Grego Idiakez Kortak (Ezkio-Itsaso, Gipuzkoa, 1950). 62 urterekin iktus bat izan zuen, eta ordutik, ezin ditu nahi beste gauza egin. Iktusaren ondorioz, begi baten ikusmena galdu du, eta... [+]


2025-07-23 | June Fernández
Meloi saltzailea
Duintasuna

Langabezian geratu nintzen 24 urterekin, eta ezagun batek lan xelebrea eskaini zidan: ezkondu aurreko despedidak antolatzea. Logroñoko bere enpresa hedatu nahi zuen beste hiriburuetara, tartean Bilbora. Ezkongaien lagunen deiak jasotzen nituen, eta askotariko jarduerak... [+]


Musikaren analisi feministak
Orbain bizien oinordeko, lerroarteak zabaltzeko

Bizi-biziak dira oraindik musikan dabiltzan emakume eta genero disidenteen azalean bizi izandako indarkeriaren orbainak. Ugaritu dira, halaber, orbain horiei buruzko ahotsak komunikabideetan, ikerketetan zein hainbat ekimenetan. “Asko dago egiteko oraindik”, diote... [+]


Iñaki Mujika ('Handbike' txirrindularia)
“Uste dena baino askoz hobeto bizi zaitezke gurpildun aulkian”

Motorrez gainezka dago Iñaki Mujikak Altsasun duen tailerra. Ilaran daude denak, baina bada barreneko gelaxka batean aparte gordetako bat. Mujikak beretzat egokitu nahi duen motorra da. 2021ean igo zen azkenekoz motor gainera; istripu larria izan zuen moto-kros zirkuitu... [+]


Laura Macaya
“Indarkerian esku hartzeko marko hegemonikoek ez diete onik egiten emakumeak suspertzeko prozesuei”

Urte luzeak daramatza Laura Macayak indarkeria jasan duten emakumeei lagun egiten, arlo instituzionalean, militantzian, bai eta beste justizia-eredu batzuetatik abiatuta ere. Horri guztiari buruzko liburu bat kaleratu berri du: Gatazka eta abusua ez dira gauza bera (Katakrak,... [+]


Emakume sexualizatuak oholtzan eta Arrigorriagako polemika: askatasunaren eta eredu patriarkalaren artean

Norbere gorputzaren gaineko erabakiez, estetika heteropatriarkalaren morrontzaz, kontraesanez eta musikaren industriaz solastatzeko baliatu dugu Arrigorriagako polemika: herri horretako jai batzordeak Vulkano orkestra festa-egitarautik kentzea erabaki du, ikuskizuneko... [+]


ZERO CHOU
“Pertsona homosexualak eta tradizioa adiskidetzea nahi dut”

30 urte baino gehiago daramatza Zero Chou zinemagile taiwandarrak istorioak kameraren atzetik kontatzen, bai zinemarako, bai telebistarako. Aurten, Zinegoak jaialdiaren 22. edizioko ohorezko saria jaso du.


Kriminalizazioaren gainetik Lurrezko herria

Euskal Herrian zein munduan, gero eta ugariagoak dira lurraren defentsan sortzen diren mugimenduak, bizitzari eusteko ezinbestekoa den lurraren balioa aldarrikatzen dutenak. Borroka hauek ez dira soilik erresistentzia; itxaropenaren eta konplizitatearen oinarri ere bihurtu dira... [+]


Eguneraketa berriak daude