Historizismoa eta dotorezia

Argazkia: Scherzo
Argazkia: Scherzo

Taldeak: XVIII. Mendeko Orkestra (zuzendaria: Daniel Reuss). Iruñeko Orfeoia (zuzendaria: Igor Ijurra).

Bakarlariak: Berit Norbakken (sopranoa), Esther Kuiper (kontraltoa), Kieran Carell (tenorea), Henk Neven (baxua).

Egitaraua: Haydn-en obrak.

Lekua eta eguna: Iruñeko Baluarte Auditorioan, martxoaren 19an.

 

XVIII. Mendeko Orkestra harribitxi bat da Europako talde onenen artean, bai bere kalitate eztabaidaezinagatik, bai bere konposizioaren berezitasunagatik. Hain zuzen ere, 1981ean Frans Brüggenek, flauta jole holandar handiak, talde hau sortu zuen, eta handik aurrera bere bizitza profesionala aldatu egin zen. Bakarlari karrera utzi eta musikaren zuzendaritza eta ikerketa historizistan jardun zuen.

Orkestra, berez, lagun talde bat zen, denak musikari handiak, hogei herrialdetakoak, urtean bost aldiz biltzen zirenak (eta segitzen dute metodo horrekin), irizpide historizisten arabera eta garaiko instrumentu originalekin interpretazioak egiteko.
Aurrekari hauekin, ez da harritzekoa joan den martxoaren 19an Baluartek egindako proposamena benetako arrakasta izatea, eta musika dotore eta estridentziarik gabe egiteko moduaren adibide izatea.

Haydn-en bi obra interpretatu zituzten. Lehenengoa, 26. sinfonia, re minorrean, Lamentatione izenekoa. Sturm und Drang estiloari jarraituz egindako lehen lanetako bat da hau. Estilo edo mugimendu horrek espresio-askatasuna ematen zien artistei, Ilustrazioaren arrazionalismoak ezarritako mugei kontrajarrita. Berezitasun hau jadanik ikusten da obra honen lehen mugimendutik, modu minorra erabiltzeagatik (modu maiorra baino asaldagarriagotzat hartzen da), eta hautematen den tentsio erritmikoagatik. Orkestrak, obra honetan Alexander Janiczek kontzertinoak zuzenduta, soinu distiratsua eta ñabardura egokia erakutsi zituen, dotoreziaz betea.

Bigarren lana, berez saioan protagonista izan zena, Sorkuntzaren Meza zoragarria izan zen, Joseph Haydnek konposatu zituen hamalau mezetako azkenaurrekoa. Haydnen estilo liturgiko guztia gandiosoa, distiratsua eta alaia da, baina esan daiteke meza hau, Schöpfungsmesse delakoa, guztien artean ederrena dela, adierazkorra eta bizitzaz betea, benetako alaitasunaren ospakizuna.

Hau interpretatzeko, XVIII. Mendeko Orkestrarekin batera, Iruñeko Orfeoiaz gozatu ahal izan genuen, Igor Ijurrak zuzendua, une oro egoki aritu zena, orkestrarekin primeran enpastatutako dinamika eta agogikarekin.

Laukote bakarlariak ere lagundu zuen taldearen soinu-oreka lortzen. Berit Norbakken sopranoak, Esther Kuiper kontraltoak, Kieran Carell tenoreak (tinbre ederrarekin) eta Henk Neven baxuak beren ahots dohainak taldearen zerbitzura jartzen jakin zuten, atmosfera benetan orekatua eta liturgikoa sortuz.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Kontzertuak
Zuzeneko kronika
Behin baziren baionar batzuk...

Willis Drummonden agur besta

Non: Intxaurrondoko kultur etxean, Donostian

Noiz: Urtarrilaren 5ean

Gonbidatuak: Zetkin, Elvis Caino DJ, Indezen DJ eta Zumitrenko DJ.

------------------------------------------------

... esango dugu noizbait. Joan ikustera, baina... [+]


Eguneraketa berriak daude