ARGIA.eus

2020ko urriaren 22a

Osteoporosiari aurre egiteko aholkuak


Jabier Agirre
2013ko maiatzaren 12a

Osteoporosiak 50 urtetik gorako hiru emakumetatik bati erasaten die, Osteoporosiaren eta Hezurretako Gaixotasun Metabolikoen Elkartearen arabera. Gaitzak jota dauden emakume horien erdiak inguru, osteoporosiak dakarren hezur-masaren gehiegizko galeraren eraginez haustura bat jasango dute, Bartzelonako Itsas Ospitaleko azterketa batek dioenez. Behin hezurra ahuldu denean berriro indartzea oso zaila da, baina hala ere posible da osteoporosia geraraztea, eta batez ere gaitzari aurre hartzea.

Kaltzioa birjarri eta hobeto asimilatzeko neurriak

Pertsona helduek 1.000 miligramo kaltzio inguru behar dute egunean, baina menopausian dauden edo hurbiltzen ari diren emakumeen kasuan premia 1.400 miligramora iristen da. Ez badute egunero kopuru hori ahoratzen, gorputzak kaltzioa “lapurtzen” du hezurretatik, eta haiek ahuldu egiten dira pixkanaka. Mineral horren birjarpena behar bezala gertatzen dela eta gorputzak ondo xurgatzen duela ziurtatzeko, emakume menopausikoak hurrengo aholkuak jarraitu beharko lituzke:

  • Konbinatu esnekiak fruitu lehorrekin eta zerealekin, eta egunean bitan hartu horrelako nahasketak. Kaltzioarekin aberastutako jogurtak gomendatzen dira batez ere –jogurt normalek eta baso bat esnek baino bi aldiz kaltzio gehiago ematen dute–, eta jogurtarekin batera arbendolak, hurrak edo sesamoa har daitezke.
  • “Eguzki-bainua”, egunero hamabost minutuz gutxienez. D bitaminak –izokinean eta arrautzetan aurkitzen da, esaterako– kaltzioa hestean eta giltzurrunetan ongi asimilatzen laguntzen du, ondoren hezurretan finka dadin. Baina azterketa ugarik frogatzen duten bezala, emakumeen %70ek ez du behar adina kaltzio hartzen jan-neurriaren bidez. Horregatik, egunean beharrezkoa den D bitamina guztia (30 gramo inguru) lortzeko, errazagoa da eguzkiari besoak, aurpegia eta paparra “ukitzen uztea” hamabost bat minutuz, baina babes-neurri egokiak (kremak, adibidez) erabiliz betiere.
  • Aztertu hartzen ari zaren botikak hezurrentzat kaltegarriak ote diren. Kortikoide edo antsiolitikoekin denbora luzean egindako tratamenduek deskaltzifikazioa eragiten dute. Horrelakorik hartzen baduzu, galdetu zure medikuari.
  • Egin ariketa erregularki. Inpaktu apaleko jarduera fisikoren bat egiteak –oinez ibiltzeak, dantzan aritzeak, bizikletan ibiltzeak edo pisu txikiekin astean hirutan ariketak egiteak– hezurrak inguratu eta babesten dituzten giharrak indartzen ditu. Horrela hezurraren biziberritzea eta berrosatzea bizkortu eta estimulatzen da.
Arrisku faktoreak

Kontuan hartu zure hezurretako dentsitate minerala asaldatuta egon daitekeela hainbat faktore direla medio. Batetik, genetika: hezurren sendotasuna edo ahultasuna amarengandik heredatzen dute emakumeek. Bestetik, antiazido, kafeina edota freskagarri gehiegi hartzeak ere kalte egin dezake. Antiazidoek gernuarekin batera kanporatzen den kaltzio kopurua handitzen dute; kafeinak eta freskagarriek, berriz, kaltzio galera errazten dute dosi altuetan.

ARGIAn egiten dugun kazetaritza independenteak bultzada merezi duela uste duzu?

Informazio askea lantzen dugu ARGIAn, langileok gara proiektuaren jabeak eta gure informazioen atzean ez duzu sekula multinazionalik, bankurik edo alderdi politikorik topatuko. Gure ustez, burujabetza guztien oinarrian dago informazio burujabetza, ezagutzen dugunaren gainean pentsatzen eta erabakitzen dugu. Horregatik diogu kazetaritza independentea dela demokraziaren oinarrietako bat.

Aldizkaria paperean etxean edo e-postan PDFan jaso nahi duzu? Pozik hartuko zaitugu ARGIAko komunitatean. ARGIAkoa izateko, nahi eta ahal duzun ekarpena egin dezakezu, eta bueltan egoki ikusten duzuna eskatu. Indartu dezagun indartzen gaituena!

Kanal honetan artxibatua: Medikuntza

Medikuntza kanaletik interesatuko zaizu...


ASTEKARIA
2013ko maiatzaren 12a
Azkenak
EGILEA
Argia buletina
Egunaren laburpena
zure e-postan
Eguneraketa berriak daude