Sagua sartu da erosketa saskian

  • Urriaren 22an eta 23an Bilboko Euskalduna Jauregian e-Business Global Conference egingo da, merkataritza elektronikoari buruzko kongresua, alegia. Egun, edozer gauza Internet bidez erosteko aukera dugu eta enpresen arteko hainbat merkatal harreman teknologia berrietan oinarritzen dira. Testuinguru berri horren adierazle da hain zuzen ere, bigarren urtez Bilbon sektoreko adituak bilduko dituen jardunaldia.

2003ko urriaren 19an

Batean prakak, bestean alkandora, hurrengoan belarritakoak, ah! eta ahaztu gabe afaltzeko behar dugun haragia. Gutako askok oso gustuko omen du erosketak egitea, beste batzuk ordea, pazientzia galtzen dute eta azken batzuei denbora alferrik galtzea iruditzen zaie. Batzuentzat zein besteentzat Internet dago, gauzak errazteko edo konplexuago bihurtzeko, erosketak erakargarriago egiteko edo gorrotatzeko. Baina gauza bat dago argi: merkataritza elektronikoak aukera asko zabal diezazkieke, bai kontsumitzaileei zein enpresa edo saltokiei, kolore guztietako eta gustu guztientzako erakusleiho bihurtuz eta eserlekutik mugitu ere egin gabe.

Datuak eta etorkizuna

Ikerketa, azterketa eta datu ugari bildu dira merkataritza elektronikoaren inguruan. Espainiako Komunikabideen Aztertoki Nagusiaren azken datuei erreparatuta, 2002. urtean aurrekoan baino Internet bidezko erosle gehiago izan ziren. 2001ean 1,2 milioi izan baziren, iaz 2,2 milioi baino gehiagok egin zuten Internet bidez erosteko hautua.

Hala ere, eta beti ere Eustatek Euskal Autonomiaz Erkidegoaren gainean kaleratutako datuei begiratuta, egiten diren erosketa guztien kopuru osoaren aldean oso portzentaje txikia da Internet bidez egiten dena.

Izaskun Santamaria Eroski taldeko jarduera berrietako marketing arduradunak argitu digunez, Europan erosketak sarean egiteko ohitura handiagoa dago.

Etorkizunari begira, Santamariak uste du Interneten erabilera gehitzen den heinean, sareko jarduera komertziala ere handitu egingo dela eta horrekin batera Internetekiko konfiantza ere handitu egingo dela. Ildo horretatik zera dio Santamariak: «Kontuan izan behar dugu hirietako bizitza erritmoak eta gaur egungo bizitza estiloek erantzunak ematen dituzten konponbideak eskatzen dituztela, erosketa modu erosoan eta denda fisikoen ordutegi tradizionaletatik kanpo egiteko aukera ematen duten konponbideak, horrela, daukagun aisialdi eskasa askatasun handiagoz antolatu ahal izateko».

Hain justu ere, erosotasuna eta denbora falta izan daitezke hainbat erabiltzaile erosketak sarean egitera bultzatzeko faktoreak, baina hor badago konfiantza arazo bat ere. Jende askok uste du Internet ez dela segurua eta beraz ordainketak egiterakoan arrisku handi baten aurrean jartzen garela. Inori ezin zaio sinestarazi hori horrela ez denik, baina Kevin Kelly merkataritza elektronikoko guruak lasaitasunezko mezu bat igortzen du: «Internet bidez erostea guztiz segurua da, ziurtasun osoz eta dudarik gabe».

Segur aski medioaren ezaugarriak zenbat eta gehiago ezagutu, orduan eta seguruago sentituko gara. Baina azken erabakia norberaren esku egongo da, duen denboraren, interesen eta gogoaren arabera. Batzuek nahiago izango dute orain arte bezala ohiko saltokietan erosi, produktua beren begiekin ikusi ondoren; beste batzuek ordea, nahiago izango dute Internet erakusleihoa erabili, orain Mexikotik, hurrengoan Japoniatik eta beste batean Italiatik erosi, prezioen eta produktuen ezaugarrien konparaketa egin ondoren. Guztia, klik baten bidez.

Enpresen estrategia

Kontsumitzailearen beldur eta ezaugarri guztiak izan behar dituzte kontuan enpresek merkataritza elektronikoari ekin nahi badiote. Baina hori ez da nahikoa, gainera enpresa estrategiaren ikuspuntu argia izan behar dute. Esaterako, oso agerian geratzen da hori Izaskun Santamariak ezagutarazi dizkigun zenbait daturi erreparatuz. Beti ere supermerkatuen sektorera mugatuz, Santamariak esan digu Europako merkatuan Tesco-ren kasua hartzen dela arrakasta eredu gisa eta Webvan iparramerikarra porrotaren eredu bezala.

Tesco-k (www.tesco.com) negozioa abiarazteko gutxi inbertitu zuen bitartean, Webvan-ek bi urtetan 1,2 milioi dolar baino gehiago inbertitu zuen negozioa abian jartzeko. Tesco pixkanaka funtzionatzen hasi zen bitartean, Webvanek AEBetako 24 merkatutan sartu nahi izan zuen hiru urtetan. Tescok hasieratik produktuak etxera eramateagatik kobratzen zuen bitartean, Webvanek 50 dolar baino gehiagoko erosketa egiten zutenei ez zien ezer kobratzen produktua etxera eramateagatik. Analisten arabera, ekimen horren ondorioz, eskaera bakoitzeko 5etik 30era dolar galdu ziren. Tesco.com-ek Tesco katearen marka irudia hobetzeko eta zabaltzeko bide eman duen bitartean -hau da, enpresaren emaitzak ez dira sarean lortutakoak bakarrik-, Webvanek sarearen bidez egindako salmentetatik bizi beharra zeukan esklusiboki. Bezeroarengana heltzeko modu bakarra eta bezeroak Webvanera heltzeko modu bakarra ordenagailuaren bidezkoa zen eta horrek muga asko ezartzen zituen.

Kongresua

Urriaren 22an eta 23an Euskalduna Jauregian egingo den kongresuan merkataritza elektronikoak eskaintzen dituen aukerak agerian geratuko dira, baita kontuan izan beharreko faktoreak eta arriskuak ere, enpresa zein bezeroentzat.

Informazio gehiago www.ebgconference.com gunean.

Kevin Kelly, merkataritza elektronikoan nazioarteko aditua: «Internet bidez erostea kreditu txartela erabiltzea baino seguruagoa da»

Kevin Kelly nazioarteko gurua da. Internet eta merkataritza elektronikoa ondo baino hobeto ezagutzen dituen aditua, alegia. «Wired» aldizkariko bazkide fundatzailea da eta «Out of Control» liburuaren egilea, besteak beste.

Zein da merkataritza elektronikoaren egoera Europan eta munduan oro har?
Egia esan, ez dakit. Lehen baino sendoagoa.

Nolakoa izango da etorkizuna?
Oso baikorra naiz. Etorkizunak aukera gehiago ekarriko ditu, baita arrisku gehiago ere.

Zergatik ezarri beharko luke enpresa batek merkataritza elektronikoko sistema ? Zer abantaila eskainiko lizkioke?
Bi arrazoiengatik: lehenik, bezeroarengana modu berrien bidez iristea ahalbidetuko diolako, eta bigarrenik bezeroaren nahiak modu berrien bidez aseko dituelako.

Eta kontsumitzaileari?
Kontsumitzaileek kalitate hobeagoko produktuak eta zerbitzuak eskuratzen dituzte, prezio hobeagoan eta erosotasun handiagoarekin.

Enpresek ba al dakite Internet bidez nola saldu? Ba al dakite produktua nola ezagutarazi? Nola helarazi produktua kontsumitzaileari?
Bai. Bezeroan jartzen dute arreta, ez teknologian.

Internet bidez erosten diren produktuak dendan daudenak baino garestiagoak ala merkeagoak dira?
Kontsumitzaile gehienentzat merkeagoak dira eta gainera, errazago eskura daitezke.

Kontsumitzaile potentzialak aipatzen dituen beldurrak, adibidez segurtasun faltarena, errealak al dira? Internet bidez erostea segurua al da?
Segurtasuna ez da arazo. Internet bidez egindako lapurreta kasu bakan batzuk baino ez daude, kalean gertatzen diren milaka txartel lapurreta kasuekin alderatuz. Internet bidez erostea guztiz segurua da, ziurtasun osoz eta dudarik gabe. Jatetxe batean kreditu txartela erabiltzea baino seguruagoa da.

Enpresak zer nolako arazoei egin behar die aurre merkataritza elektronikoa ezarri nahi badu?
Arazo asko daude. Sistema osoa eta informazioaren emaria berriz planteatu beharko du.

Jendeak zer nolako produktuak erosten ditu Internet bidez?
Denetarik eskura daiteke Interneten. eBay enkante etxearen etekinen zati handiena autoen salmentatik dator.

Erosiko al zenuke janaria Internet bidez?
Bai eta erosten dut.

Eta auto bat? Ordenagailu bat? Zure etxe azpiko liburu-dendan aurki dezakezun liburu bat?
Jakina. Etengabe egiten dut hori. Ia egunero erosten ditut liburuak Internet bidez. Normalean, egunero gauza bat behintzat erosten dut Internet bidez.

Ez ote gara ari giza harremanek garrantzirik ez duten mundua bultzatzen? Ez al da erakargarriagoa udare kilo bat erosterakoan saltzailearekin hitz egitea? Egunkaria erostera zoazenean kioskoan dagoenak eguraldiaren berri ematea?
Noski. Hala ere, egunkari saltzaile guztiak ez dira hiztunak. Internet asko erabiltzen dudanez, saltoki eta hornitzaile «erreal» onenak aurkitzen saiatzen naiz eta kalera irteten naiz horiek erabiltzera, ez bainaiz mugatzen gertuen ditudanetara bakarrik. Ona den edozeinengana jo dezaket. Egia esan, lehen bezainbeste liburu erosten dut liburu denda errealetan; baina orain horietan ere inteligentzia handiagoz erosten dut.

e-Business Global Conference. Egitaraua
Urriak 22
10:00 Kevin Kelly-ren hitzaldia.
11:30 «Negozio ereduak eta estrategia». Hizlariak: Nikolas Azkona, Ramon Arellano, Jose Ramon Urvano.
11:30 «Wirelessaren onurak». Hizlariak: Juan Maria Iglesias, Luis Maldonado eta Jose Bausa.
13:00 Mahai-ingurua: «Internetek aisia sektorean dituen onurak». Parte-hartzaileak: Pau Morata, Mauricio Prieto eta Idoia Ezkurdia.
16:00 «E-people eta antolakuntza aldaketak». Hizlariak: Oriol Bes i Oliva eta Eduardo Rios.
16:00 «Segurtasuna Interneten, urrats bat aurrera». Hizlariak: Javier Ribas eta Gorka Ochandiano.
17:15 Santiago Alvarez de Mon-en hitzaldia.

Urriak 23
09:30 Enrique Dans-en hitzaldia
11:00 «Negozio ereduak eta estrategia». Hizlariak: Izaskun Santamaria, Jaume Gurt eta Iñaki Lopez.
11:00 «Orain arte inoiz amestu ez den marketinga». Hizlariak: Ignasi Biosca, Pablo Alzugaray eta Juan Jose Azcarate.
12:30 Javier Echeverriaren hitzaldia.
15:15 «Prozesu hobekuntza: helburua, bezeroa». Hizlariak: Secundino Alvarez eta Yvonne Gillet.
15:15 «Gobernu digitala». Hizlariak: Albert Batlle eta Seppo Kurkinen.
16:30 Mahai-ingurua: «Internet Kirol Elkarteetan». Parte-hartzaileak: Athletic kluba, Barcelona FC, Real Madrid eta Reala.


Azkenak
Intsusaren bigarrena

Joan urteko udaberrian idatzi nuen intsusari eskainitako aurreneko artikulua eta orduan iragarri nuen bezala, testu sorta baten aurrenekoa izan zen. Sendabelar honen emana eta jakintza agortzen ez den iturriaren parekoa dela nioen eta uste dut udaberriro artikulu bat idazteko... [+]


Arrain-zoparako, besterik ezean, itsasoko igela

Amonak sarritan aipatu zidan badela arrain bat, garai batean kostaldeko herrietako sukalde askotan ohikoa zena. Arrain-zopa egiteko bereziki ezaguna omen zen, oso zaporetsua baita labean erreta jateko ere. Beti platerean oroitzen dut, eta beraz, orain gutxira arte oharkabeko... [+]


2024-04-22 | Jakoba Errekondo
Lurra elikatu, guk jan

Lurrari begira jartzea zaila da. Kosta egiten da. Landareekin lan egiten duenak maiz haiek bakarrik ikusten ditu. Etekina, uzta, ekoizpena, mozkina, errebenioa, emana, azken zurienean “porru-hazia” bezalako hitzak dira nagusi lur-langileen hizkuntzan.


2024-04-22 | Garazi Zabaleta
Txaramela
Pasta ekologikoa, ortuko barazki eta espezieekin egina

Duela hamabi urte pasatxo ezagutu zuten elkar Izaskun Urbaneta Ocejok eta Ainara Baguer Gonzalezek, ingurumen hezkuntzako programa batean lanean ari zirela. Garaian, lurretik hurbilago egoteko gogoa zuten biek, teoriatik praktikara pasa eta proiektu bat martxan jartzekoa... [+]


'Cristóbal Balenciaga' telesaila
"Nabaritu dadila euskaldun batzuok euskaldun baten istorioa kontatu dugula"

Cristóbal Balenciaga diseinatzailearen biografia kutsuko fikziozko telesaila egin du Moriarti hirukoteak, Disney+ plataformarentzat. Estreinakoa dute formatu horretan. Aitor Arregi eta Jon Garañorekin egin du hitzordua ARGIAk, Jose Mari Goenaga kanpoan baitzen,... [+]


Eguneraketa berriak daude