Martin Zelaia: “Oraingo trenbidea hobetzeko aukera ez dute batere aztertu”

  • "Antzezlan handia dago Espainiako Gobernuaren baitan Abiadura Handiko Trenarekin", esan du Zelaiak. "Tren publiko eta soziala sortzeko azterlanik ez dute egin, nahiz eta ekonomikoki merkeagoa eta ingurumenarekiko kalte txikiagoak sortuko lituzkeen", nabarmendu du.  AHTaren inguruan hitzaldiak emanen dituzte datozen egunetan Nafarroako hainbat herritan. 

Artikulu hau CC BY-SA 3.0 lizentziari esker ekarri dugu.

2017ko irailaren 19an - 13:32
Martin Zelaia, Sustrai Erakuntzako kidea. (Arg.: Hala Bedi)
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

"Triskantza ekonomikoa eta ingurumenarekiko ekarriko luke Espainiako Gobernuak egin nahi duen Abiadura Handiko Trenak", hala hitz egin du Martin Zelaia Sustrai Erakuntzako kideak Euskalerria irratiko saioan. "Itsututa ari dira AHT defendatzen eta ez dute beste aukerarik aztertu, gaineratu du. Oraingo trenbidea hobetzeko aukera ez dutela batere aztertu uste du Zelaiak eta merezi duen aukera dela ere nabarmendu du. "Ekonomikoki AHTak suposatuko lukeenaren erdia inbertitu beharko litzateke Nafarroan dagoen trenbidea hobetzeko eta ez litzateke horren txikitzailea izanen ingurumenean", azaldu du. 

Abiadura Handiko Trenaren proiektua sortu aurretik 1987an "Trenbide Plana" ere mahai gainean jarri zuten. Eta horrek bai, horrek aztertzen zuen egungo trenbidea hobetzeko aukera eta tren gehiago hartzeko aukera hirugarren errailaren bidez. Hori egin ordez baina, geltokiak itxi eta trenen joan etorria txikitu dute. Teknika desberdinen bidez trenbidea hobetzeko eta egokitzeko aukera asko daude. Europako zabalerara egokitzea ere posible lizatekeela uste du Zelaiak. 

Tren publiko eta sozialaren alde

Txinaren ondoren Espainiak du Abiadura Handiko Trenerako metro koadro gehien. "Ez du deustarako balio", ohartarazi du. Izan ere, merkantziarik ez dute garraiatzen gaur egun eginak dauden tren horiek eta pertsonak garraiatzeko badira ere, datuek diote ez direla apenak erabiltzen. "Abiadura Handiko Trenek ez dute errentagarritasunik", nabarmendu du. 

Antzezlan handia han eta hemen

Espainiako Gobernua batez ere "gehiegi ari da antzezlan" lanetan. Nolanahi eta ahalik eta azkarren hasi nahi dute lanean. Nafarroako Gobernuak herritarren nahiak eta beharrak eraman beharko lituzke Madrilera. "Eskumena ez da Nafarroarena, baina hemengo Gobernuak Madrilera eraman beharko luke herritarren eskatzen diotena", azaldu du Zelaiak. Parte hartze prozesurik ez dute egin eta horrek kezka eta haserrea sortzen du Sustrai Erakuntzaren baitan. Nahiz eta eskumena Nafarroarena ez izan, foru gobernuak izan beharko luke interesa ezagutzeko herritarren nahia, esan du. "AHTaz harago ez da besterik aztertu eta hori ere eskatzen dute herritarrek". 

Ekonomikoki merkeagoak diren aukerak

Nafarroak dituen trenbideak hobetzea, egokitze eta zabaltzea da Sustrai Erakuntzaren apustua. "Ekonomikoki erdia baino ez litzateke inbertitu beharko eta ingurumenean txikizioa txikiagoa litzateke", azaldu du Zelaiak. Abiadura handiegirik ez luke hartuko aukera horrek, baina, azkartasunak baino garrantzia gehiago dute bestelakoek: merkantziak eta pertsonak garraiatzea, ingurumenarekin errespetuz jokatzea... Dena dela, Zelaiak azaldu du dagoeneko Alvia trenek hartzen dutela abiadura handia: 200 kilometro orduko abiadura hartzen baitute. 

Hiriburuetatik haratago iristeko aukera

Abiadura Handiko Trenak geldialdia hiri handietan baino ez luke izanen. Herriek urteotan galdu dutena are gehiago galduko dutela nabarmendu du Sustrai Erakuntzak. "Aurrera egin beharrean atzera eginen dugu geltokiak gutxitzearekin", uste dute. Erakuntzak defendatzen duen aukerarekin posible litzateke geltokiak berreskuratzea eta gertuko bidaiak eta luzeagoak tartekatzea. 

Iruñerrian buklea nola sortuko den ere ez dago zehaztua AHTa eginez gero. Sanduzelaitik Etxabakoizera pasa nahi dute geltokia: "Jendearengandik are urrunago jarriko dute eta horrek ez du batere lagunduko trenaren erabileran", esan dute. 

SUSTRAI ERAKUNTZAK ANTOLATU DITUEN HITZALDIAK: 

  • Irailak 20, asteazkena: Tafallako Kultur Etxean 20:00etan. 
  • Irailak 21, osteguna: Castejongo Kultur Etxean 19:30ean. 
  • Irailak 26, asteartea: Altsasuko Iortia Kultur Gunean 19:30ean. 
  • Irailak 27, asteazkena: Tuterako Zentro Cibikoan 19:00etan. 
  • Irailak 28, osteguna: Txantreako liburutegian 19:00etan. 
  • Irailak 29, ostirala: Iruñeko autobus geltoki zaharrean 19:00etan. 

Albiste hau Euskalerria Irratiak argitaratu du eta CC-by-sa lizentziari esker ekarri dugu ARGIAra


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Abiadura Handiko Trena
Atxondon hildako langilea “diru-gosearen” biktima izan dela salatu du AHT Gelditu!-k

AHT Gelditu elkartearen esanetan, AHTren obretan asteartean izandako heriotza bezalakoen atzean "esklabotza-baldintzak" eta "tratu arrazista umiliagarri eta iraingarriak" baino ez daude. Atxondoko Udalak gertatutakoa ikertu eta argitzeko eskatu du. AHTko obretan... [+]


Gorka Ovejero, AHTren kontrako plataforma: “Zundaketen lana sabotajeen bidez oztopatzen ari omen dira, baina salaketarik ez da egin”

Abiadura Handiko Trenaren kontrako plataformak astelehenean jakinarazi zuen Espainiako Gobernua eta Nafarroakoa egiten ari diren zundaketa kanpainak ez duela etenik. Izurdiagan eta Otsobin herri mugimenduak lortu zuen geldiaraztea legezkoak ez ziren eta baimenik gabe abiatu... [+]


2025-05-07 | ARGIA
Euskal Herria Bizirik sareak kanpaldia egingo du Donemiliagan, “lurraren defentsa antolatzeko”

Maiatzaren 16tik 18ra izango da kanpaldia, AHTk eta berriztagarrien proiektu batek "mehatxaturiko" Arabako Uribarri Jauregi herrian. "Desjabetu nahi dituzten eremuetan erresistentzia antolatzeko dugun gaitasuna erakutsi eta kaleak betetzetik mendiak hartzera pasako... [+]


Badago lotura Euskal Yaren eta AHTren artean Nafarroan

Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko... [+]


AHTren atzerapena gaitzesteko gutuna bidali diote Europako Batzordeko Garraio Komisarioari Pradalesek eta Roussetek

EAE, Akitania Berria eta Nafarroak osatutako euroeskualdearen batzarra egin dute Iruñean martxoaren 25ean. AHT izan dute topaketaren ondoko agerraldiko aipagai nagusien artean eta Akitania Berriko ardatza Hego Euskal Herriko trenbidearekin lotzeko konpromiso politikoa... [+]


AHTaren zundaketen aurkako ia bi urteko borrokaren balantzea

Datorren udaberrian, Stop AHT Zundaketak ekimenak bi urte beteko ditu. 2023ko maiatzean, ADIFek Itza, Sakana eta Goierriko udalei jakinarazi zien zundaketa geoteknikoak eta beste jarduketa batzuk egingo zituela AHTaren Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko alternatibak... [+]


Espainiako Sustapen Ministerioa: “Ez dakigu Ezkioko lotunea oso bideragarria den”

Josu Estarrona EH Bilduko Arabako senatariak egindako galderari erantzun dio Espainiako Sustapen Ministerioak, eta hor berretsi du Ezkioko aukera zailtasunez beteta dagoela.


PSNk AHTaren Gasteizko lotunearen alde egin du, Ezkiokoa ez dela “bideragarria” argudiatuta

"Gasteiztik egin ezean, ez da egingo", adierazi du PSNren bozeramaile Ramón Alzorrizek. Kontra azaldu dira Geroa Bai, UPN eta PP.


2025-02-20 | Gedar
Gasteiz eta Burgos artean AHTa eraikitzen hasteko lanak, aurrera

2.000 milioi euroko kostua izango dute AHT Madrilekin eta AVE trenarekin lotzeko aurreneko lanek. Asteburuan egin dute manifestazio bat Iruñean, AHTa eraikitzeko obretako esklabotza-baldintzak salatzeko.


AHT Hego Euskal Herrian: 15.000 milioi euroko inbertsioa Irunera abiadura handian iristeko?

Abiadura handiko trenaren aurkako manifestazioa egingo dute Iruñean larunbat honetan AHT Gelditu plataformak deituta, 12:00etan Diputaziotik abiatuta. Castejon eta Iruñea arteko trenbidearen eraikuntza lanek aurrera jarraitzen dute eta Espainiako Garraio... [+]


Adifek dio AHTko obretan salatutako lan-esklabotza egoerak “gezurra” direla

AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".


Nafarroako AHTko lanetan esklabotza egoerak daudela salatu du AHT Gelditu elkarteak

Nafarroan eraikitzen ari den tren lasterraren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu du AHT Gelditu elkarteak Iruñean emandako prentsaurrekoan.


AHTk Arabako nekazal lurren desjabetze handia ekarriko duela salatu dute

Añana eta Trebiñuko kuadrilletako ordezkariek eta Arabako nekazari eta abeltzainek salatu dute "mespretxu instituzional izugarria" jasaten dutela AHTren lanak direla-eta. Denera bi miloi metro koadrotik gora "lur emankor" desjabetuko dituzte... [+]


Erriberarako kalitatezko trenbide zerbitzu publikoaren alde

Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]


Eguneraketa berriak daude