Martin Zelaia: "Oraingo trenbidea hobetzeko aukera ez dute batere aztertu"

  • "Antzezlan handia dago Espainiako Gobernuaren baitan Abiadura Handiko Trenarekin", esan du Zelaiak. "Tren publiko eta soziala sortzeko azterlanik ez dute egin, nahiz eta ekonomikoki merkeagoa eta ingurumenarekiko kalte txikiagoak sortuko lituzkeen", nabarmendu du.  AHTaren inguruan hitzaldiak emanen dituzte datozen egunetan Nafarroako hainbat herritan. 

Artikulu hau CC BY-SA 3.0 lizentziari esker ekarri dugu.

2017ko irailaren 19an - 13:32
Martin Zelaia, Sustrai Erakuntzako kidea. (Arg.: Hala Bedi)

"Triskantza ekonomikoa eta ingurumenarekiko ekarriko luke Espainiako Gobernuak egin nahi duen Abiadura Handiko Trenak", hala hitz egin du Martin Zelaia Sustrai Erakuntzako kideak Euskalerria irratiko saioan. "Itsututa ari dira AHT defendatzen eta ez dute beste aukerarik aztertu, gaineratu du. Oraingo trenbidea hobetzeko aukera ez dutela batere aztertu uste du Zelaiak eta merezi duen aukera dela ere nabarmendu du. "Ekonomikoki AHTak suposatuko lukeenaren erdia inbertitu beharko litzateke Nafarroan dagoen trenbidea hobetzeko eta ez litzateke horren txikitzailea izanen ingurumenean", azaldu du. 

Abiadura Handiko Trenaren proiektua sortu aurretik 1987an "Trenbide Plana" ere mahai gainean jarri zuten. Eta horrek bai, horrek aztertzen zuen egungo trenbidea hobetzeko aukera eta tren gehiago hartzeko aukera hirugarren errailaren bidez. Hori egin ordez baina, geltokiak itxi eta trenen joan etorria txikitu dute. Teknika desberdinen bidez trenbidea hobetzeko eta egokitzeko aukera asko daude. Europako zabalerara egokitzea ere posible lizatekeela uste du Zelaiak. 

Tren publiko eta sozialaren alde

Txinaren ondoren Espainiak du Abiadura Handiko Trenerako metro koadro gehien. "Ez du deustarako balio", ohartarazi du. Izan ere, merkantziarik ez dute garraiatzen gaur egun eginak dauden tren horiek eta pertsonak garraiatzeko badira ere, datuek diote ez direla apenak erabiltzen. "Abiadura Handiko Trenek ez dute errentagarritasunik", nabarmendu du. 

Antzezlan handia han eta hemen

Espainiako Gobernua batez ere "gehiegi ari da antzezlan" lanetan. Nolanahi eta ahalik eta azkarren hasi nahi dute lanean. Nafarroako Gobernuak herritarren nahiak eta beharrak eraman beharko lituzke Madrilera. "Eskumena ez da Nafarroarena, baina hemengo Gobernuak Madrilera eraman beharko luke herritarren eskatzen diotena", azaldu du Zelaiak. Parte hartze prozesurik ez dute egin eta horrek kezka eta haserrea sortzen du Sustrai Erakuntzaren baitan. Nahiz eta eskumena Nafarroarena ez izan, foru gobernuak izan beharko luke interesa ezagutzeko herritarren nahia, esan du. "AHTaz harago ez da besterik aztertu eta hori ere eskatzen dute herritarrek". 

Ekonomikoki merkeagoak diren aukerak

Nafarroak dituen trenbideak hobetzea, egokitze eta zabaltzea da Sustrai Erakuntzaren apustua. "Ekonomikoki erdia baino ez litzateke inbertitu beharko eta ingurumenean txikizioa txikiagoa litzateke", azaldu du Zelaiak. Abiadura handiegirik ez luke hartuko aukera horrek, baina, azkartasunak baino garrantzia gehiago dute bestelakoek: merkantziak eta pertsonak garraiatzea, ingurumenarekin errespetuz jokatzea... Dena dela, Zelaiak azaldu du dagoeneko Alvia trenek hartzen dutela abiadura handia: 200 kilometro orduko abiadura hartzen baitute. 

Hiriburuetatik haratago iristeko aukera

Abiadura Handiko Trenak geldialdia hiri handietan baino ez luke izanen. Herriek urteotan galdu dutena are gehiago galduko dutela nabarmendu du Sustrai Erakuntzak. "Aurrera egin beharrean atzera eginen dugu geltokiak gutxitzearekin", uste dute. Erakuntzak defendatzen duen aukerarekin posible litzateke geltokiak berreskuratzea eta gertuko bidaiak eta luzeagoak tartekatzea. 

Iruñerrian buklea nola sortuko den ere ez dago zehaztua AHTa eginez gero. Sanduzelaitik Etxabakoizera pasa nahi dute geltokia: "Jendearengandik are urrunago jarriko dute eta horrek ez du batere lagunduko trenaren erabileran", esan dute. 

SUSTRAI ERAKUNTZAK ANTOLATU DITUEN HITZALDIAK: 

  • Irailak 20, asteazkena: Tafallako Kultur Etxean 20:00etan. 
  • Irailak 21, osteguna: Castejongo Kultur Etxean 19:30ean. 
  • Irailak 26, asteartea: Altsasuko Iortia Kultur Gunean 19:30ean. 
  • Irailak 27, asteazkena: Tuterako Zentro Cibikoan 19:00etan. 
  • Irailak 28, osteguna: Txantreako liburutegian 19:00etan. 
  • Irailak 29, ostirala: Iruñeko autobus geltoki zaharrean 19:00etan. 

Albiste hau Euskalerria Irratiak argitaratu du eta CC-by-sa lizentziari esker ekarri dugu ARGIAra


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Abiadura Handiko Trena
Larunbatean manifestazioa egingo dute Altsasun: "Trena benetako garraiobide bihurtu dadin"

AHTren kontrako eta trenaren aldeko eragileek deituta, manifestazioa egingo dute Altsasun apirilaren 20an, larunbatarekin, tren-azpiegiturak berritu eta trenen maiztasuna handitzea eskatzeko. Alternatiba bat badagoela gogorarazi dute deitzaileek eta azterketa hori aurrera... [+]


Baskoien beste herrixka baten aztarnak aurkitu dituzte Nafarroan eta AHTren lanek suntsitu ditzaketela salatu dute

Muru Artederreta herrian, Murugain izeneko muinoan, Burdin Aroko herrixka baten horma agerian geratu da, AHTren lanentzako laginak hartzen ari zirela.  Bizilagunen hango elkarteak salatu du trenarentzako tunel baten ahoa eraikitzeak harresiaren zati bat suntsituko lukeela.


Julio Villanueva (AHT Gelditu)
"Abiadura Handiko Trenik gabeko Nafarroa posible da"

Abiadura Handiko Trenaren inguruan mintzatu dira zenbait ekintzaile asteazkenean Iruñeko Zabaldin osatu duten hitzaldian. Italiako Val Susa bailarako adibidea bertatik bertara ezagutzeko aukera ere izan dute han sortutako mugimenduaren ordezkari bat etorri delako... [+]


Iñaki Arriolak dio AHTren lanak amaituta ikusteko oraindik "urtetxo" batzuk beharko direla

Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako... [+]


AHT eta tren sozialerako egungo trenbidea egokitzea eskatu dute Altsasun

Nafarroa Trenaren Alde, Araba Trenaren Alde eta Goierriko AHTrik Ez plataformek Altsasun egindako prentsaurrekoan egin dute eskaera: tren lasterrak soilik erabiltzeko trenbide-azpiegitura berriak eraikitzeko proiektuak geldiaraztea, gaur egungo tren-azpiegiturak berritzea eta... [+]


Eguneraketa berriak daude