Badago lotura Euskal Yaren eta AHTren artean Nafarroan


2025eko apirilaren 01ean - 12:38
Azken eguneraketa: 17:18
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko gintuzketenak eta gainditu beharko genituzkeenak, eta ez AHTren aldeko politikarien arteko zigorren, azpijokoen eta engainuen liburuxkarekin gehiago distraitzen aritu.

Euskal Autonomia Erkidegoko AHTa Trenbide Garraioko Planean agertzen zen jada joan den mendean, ia 1990eko hamarkadan. Eta pixka bat geroago, Nafarroako AHTa. 2006ra arte itxaron behar izan genuen Arruatzun (Araba) eta 2011ra arte Castejonen obrak hasteko. Bi proiektuok, sortu zirenetik 40 urte baino gehiago igaro ondoren, zentzurik gabeko eta amaierarik gabeko lanen bizitza luzea partekatzen dituzte. Eduardo Galeanoren esaldi famatuak formulazio berria jasoko luke hemen: obraren amaiera zerumugan dago. Bi urrats aurrera egiten ditu, eta amaiera beste bi urrats aldentzen da. Garrantzitsuena eraikitzea da.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa beharrezko eztabaidarik gabe jaio ziren, mugikortasunari aurre egitea bezain funtsezkoa zen gai batean, baita behar genuen trenbidearen erabileran eta ereduan ere. Eztabaida hori ez zen gertatu, eta orain, larrialdi ekologiko eta energetikoaren une kritiko honetan, deskarbonizazioa inoiz baino premiazkoagoa denean, galarazi egin digu tren sozial, publiko, iraunkor eta kalitatezkoa izatea. Euskal Yak eta Nafarroako AHTak lotura sakona erakusten dute honetan; horien eraikuntza aldiriko eta distantzia ertaineko sarearen deskapitalizazioarekin batera joan da: geralekuen itxierarekin, bidaiari-zerbitzuen murrizketarekin, mantentzeari uztearekin, pribatizazioarekin...

Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik,
eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak

Abiadura handiko bi proiektuok diru-injekzio iraunkor eta patxadazkoa dute, enpresa eraikitzaile handiek diru-kutxa publikoetatik lasai askoan jasotzen dutena. Urte hauetan guztietan, alderdi politiko guztiek, atsegin handiagoz edo txikiagoz, aurrekontu-partidak onartu eta Europako funtsak erabili izan dituzte. Ez du axola inbertsioaren kostua berreskuraezina den, edo ustiapen-kostuak inoiz estaliko ote dituzten. AHTaren obretan parte hartzen duten enpresa handiak, Aralarren alde batean eta bestean, esku pribatuetan amaitzen den aberastasun sozialaren benetako hustubideak dira, gainkostuek eta estrategia espekulatiboek ondo dopatuak. Etorkizun oparoa dute: Euskal Ya 6.500 milioi eurotik gorakoa izan daiteke, eta 3.200 milioikoa Nafarroan.

Eta bi ur tanta balira bezala, Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik, eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak. Arrazoi horiek guztiak Europako Kontu Auzitegiak 2018an bere txostenean islatu zituen, Erkidegoko balio erantsirik gabeko antzeko proiektuak xahutzea salatzeko. Iparraldetik, Lapurditik barrena, Frantziako Estaturantz irteerarik aurkitzen ez duen euskal Y bat dugu honakoa. Eta hegoaldetik, Burgoserantz, behar liratekeen sei tarteetatik bakarra dago lizitatuta. Gauza bera gertatzen zaio Nafarroako AHTari. Pista asfaltatu bikaina dugu (asfaltoaren azpian zelai emankorrak zeuden!) Castejonetik Tafallaraino, baina ez du Zaragozarako irteerarik ez eta proiekturik ere. AHTaren zatitxoak besterik ez ditugu ezerezaren erdian barreiaturik. Eta, hala ere, paraleloan, hiltzen uzten ari diren ohiko trenbidearen egungo linea daukagu. Ez dago zentzugabekeria handiagorik! Linea hori Kantabria-Mediterraneo korridorean txertatuta dago, eta behar bezala berritu eta indartuko balitz, pertsonei eta merkantziei zerbitzu merkeagoa ematea ahalbidetuko luke, lurraldearekiko eragin txikiagoarekin.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa ez dira azpiegitura soilak. Izaera suntsitzailea dute komunean. Ordezkari politiko batzuei ezinbestekoa iruditzen zaie Ezkiotik 25 minutu aurreztea edo Madrilera ordu erdi lehenago iristea. Baina helburu bikain eta ukaezin horien itzalpean, orain arte hamabi langile hil dira bi obra horien eraikuntza lanetan, eta ezin izango dira inora iritsi, eta haien familia eta lagunei minutuak faltako zaizkie haien mina neurtzeko. Hainbeste heriotza eragin duen obrarik ba al dago Euskal Herrian? Baina, aldi berean, proiektu horiek, bidezubiak, tunelak, ezpondak, harrobiak, zabortegiak, goi-tentsioko lineak, hesiak, energia-kontsumo itzela, nekazaritza eta ingurumen balioa duten lurren okupazioa eta abar erabiliz, lurraldea harramazkatuz, zatikatuz, pobretuz, despopulatuz e.a. doaz.

Larrialdi ekologiko eta sozialeko garai hauetan, herri-interesen antipodetan, interes ekonomiko eta politikoei estuki lotutako bi proiektuokin egiten dugu topo. Aurrera egiteko, azken aldian, bereziki Nafarroan, intoxikazioen, gezurren, manipulazioen eta kriminalizazio-buloz inguraturik dauden bi proiektu. AHTarentzat atzera bueltarik ez dagoela sinestarazten saiatzen dira, galdutako borroka dela, ezin dela ezer egin. Inposaketaren eta egintza burutuen hizkuntza da. Beste batzuetan, formak atseginagoak dira, AHTarendako hain ezinbestekoa den Etxabakoizko geltokiaren kasuan bezala. Zaratarik gabe, aldaketa lasaia sustatzen da, eraikuntza modu akritikoan onartzeko, espekulazio urbanistikoaren eskutik joan arren. Bi proiektu horiek aurrera egiten dute, gizartearen parte-hartzea ukatuz, gizartearen, ekologiaren, ekonomiaren aurka joateagatik eta jasanezinak izateagatik zalantzan jartzen dituzten herritarren sektore zabalen sentimenduari eta uste sendoari entzungor eginez.

Hori dela eta, mugikortasun-ereduari buruzko eztabaida (trenbide ereduari buruzkoa ere bai) ukatzen dutenen lotura gaiztoaren aurrean, negozioarekiko irrika edozeren gainetik jartzen dutenen aurrean, alegia, etengabeko gizarte-mobilizazioa behar da. Horretarako, alderdi nagusiek eta botere ekonomiko eta enpresarialek saldu diguten hipermugikortasunaren eta abiaduraren eredua zalantzan jartzen dugunok konektatu egin behar dugu. Ez dugu AHTrik nahi, ez Ezkiotik, ez Altsasutik, ez Ebrotik. Nafarroan bizi eta lan egiten dugunon interesa inguruko lurraldeekin konektatu, lehendik dagoen bide-sarea hobetu, eta, aldi berean, mugikortasun pribatuaren eta kutsatzailearen beharrak murriztean datza. Gaur gaurkoz, Tren Sozial, Publiko eta Kalitatezkoa da alternatiba zuzen, arrazoizko, iraunkor eta bideragarri bakarra.

Mikel Saralegi Otsakar eta Jule Goñi Montero, Sustrai Erakuntza fundazioaren kideak

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Non dago Maider?

Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]


Konfrontaziora pasatzeko garaia da

Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu


Honezkero, hemen dago beherakada

Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.

Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]


2025-07-25 | Ana Morales
Esan barik ez doalako

Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]


2025-07-25 | Julen Orbea
Bilbon euskara jira ta Bira

Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]


Gizon heterosexualak eta literatura feminista: hausnarketa bat

Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]


Auzolanean ikastola eraiki!

Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]


Amasa-Villabonako EH Bilduri erantzuna

Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]


Lotsa sentitzen dut giza generoko kide izateagatik

Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]


2025-07-23 | Iñaki Lasa Nuin
Gizakia kosmosa da

Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.

Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]


2025-07-23 | Josu Jimenez Maia
Marokoren estrategia zahar-berritua

"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.

Kezka, ezinegona eta... [+]


Txorimaloei mokoka

Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.

Miope bezain itsu,... [+]


2025-07-23 | Patxi Saez Beloki
Euskara gara

Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.

Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]


2025-07-22 | Kote Camacho
Aurtengo baraualdirako jada hamalau lagunek eman dute izena

Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.

Aurten,... [+]


2025-07-22 | Nagore González
Maite ditugun pertsonen heriotza

Zenbat min jasan dezake bihotz batek?

Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?

Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.

Jolasa bukatzea... [+]


Eguneraketa berriak daude