Badago lotura Euskal Yaren eta AHTren artean Nafarroan


2025eko apirilaren 01ean - 12:38
Azken eguneraketa: 17:18
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko gintuzketenak eta gainditu beharko genituzkeenak, eta ez AHTren aldeko politikarien arteko zigorren, azpijokoen eta engainuen liburuxkarekin gehiago distraitzen aritu.

Euskal Autonomia Erkidegoko AHTa Trenbide Garraioko Planean agertzen zen jada joan den mendean, ia 1990eko hamarkadan. Eta pixka bat geroago, Nafarroako AHTa. 2006ra arte itxaron behar izan genuen Arruatzun (Araba) eta 2011ra arte Castejonen obrak hasteko. Bi proiektuok, sortu zirenetik 40 urte baino gehiago igaro ondoren, zentzurik gabeko eta amaierarik gabeko lanen bizitza luzea partekatzen dituzte. Eduardo Galeanoren esaldi famatuak formulazio berria jasoko luke hemen: obraren amaiera zerumugan dago. Bi urrats aurrera egiten ditu, eta amaiera beste bi urrats aldentzen da. Garrantzitsuena eraikitzea da.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa beharrezko eztabaidarik gabe jaio ziren, mugikortasunari aurre egitea bezain funtsezkoa zen gai batean, baita behar genuen trenbidearen erabileran eta ereduan ere. Eztabaida hori ez zen gertatu, eta orain, larrialdi ekologiko eta energetikoaren une kritiko honetan, deskarbonizazioa inoiz baino premiazkoagoa denean, galarazi egin digu tren sozial, publiko, iraunkor eta kalitatezkoa izatea. Euskal Yak eta Nafarroako AHTak lotura sakona erakusten dute honetan; horien eraikuntza aldiriko eta distantzia ertaineko sarearen deskapitalizazioarekin batera joan da: geralekuen itxierarekin, bidaiari-zerbitzuen murrizketarekin, mantentzeari uztearekin, pribatizazioarekin...

Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik,
eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak

Abiadura handiko bi proiektuok diru-injekzio iraunkor eta patxadazkoa dute, enpresa eraikitzaile handiek diru-kutxa publikoetatik lasai askoan jasotzen dutena. Urte hauetan guztietan, alderdi politiko guztiek, atsegin handiagoz edo txikiagoz, aurrekontu-partidak onartu eta Europako funtsak erabili izan dituzte. Ez du axola inbertsioaren kostua berreskuraezina den, edo ustiapen-kostuak inoiz estaliko ote dituzten. AHTaren obretan parte hartzen duten enpresa handiak, Aralarren alde batean eta bestean, esku pribatuetan amaitzen den aberastasun sozialaren benetako hustubideak dira, gainkostuek eta estrategia espekulatiboek ondo dopatuak. Etorkizun oparoa dute: Euskal Ya 6.500 milioi eurotik gorakoa izan daiteke, eta 3.200 milioikoa Nafarroan.

Eta bi ur tanta balira bezala, Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik, eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak. Arrazoi horiek guztiak Europako Kontu Auzitegiak 2018an bere txostenean islatu zituen, Erkidegoko balio erantsirik gabeko antzeko proiektuak xahutzea salatzeko. Iparraldetik, Lapurditik barrena, Frantziako Estaturantz irteerarik aurkitzen ez duen euskal Y bat dugu honakoa. Eta hegoaldetik, Burgoserantz, behar liratekeen sei tarteetatik bakarra dago lizitatuta. Gauza bera gertatzen zaio Nafarroako AHTari. Pista asfaltatu bikaina dugu (asfaltoaren azpian zelai emankorrak zeuden!) Castejonetik Tafallaraino, baina ez du Zaragozarako irteerarik ez eta proiekturik ere. AHTaren zatitxoak besterik ez ditugu ezerezaren erdian barreiaturik. Eta, hala ere, paraleloan, hiltzen uzten ari diren ohiko trenbidearen egungo linea daukagu. Ez dago zentzugabekeria handiagorik! Linea hori Kantabria-Mediterraneo korridorean txertatuta dago, eta behar bezala berritu eta indartuko balitz, pertsonei eta merkantziei zerbitzu merkeagoa ematea ahalbidetuko luke, lurraldearekiko eragin txikiagoarekin.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa ez dira azpiegitura soilak. Izaera suntsitzailea dute komunean. Ordezkari politiko batzuei ezinbestekoa iruditzen zaie Ezkiotik 25 minutu aurreztea edo Madrilera ordu erdi lehenago iristea. Baina helburu bikain eta ukaezin horien itzalpean, orain arte hamabi langile hil dira bi obra horien eraikuntza lanetan, eta ezin izango dira inora iritsi, eta haien familia eta lagunei minutuak faltako zaizkie haien mina neurtzeko. Hainbeste heriotza eragin duen obrarik ba al dago Euskal Herrian? Baina, aldi berean, proiektu horiek, bidezubiak, tunelak, ezpondak, harrobiak, zabortegiak, goi-tentsioko lineak, hesiak, energia-kontsumo itzela, nekazaritza eta ingurumen balioa duten lurren okupazioa eta abar erabiliz, lurraldea harramazkatuz, zatikatuz, pobretuz, despopulatuz e.a. doaz.

Larrialdi ekologiko eta sozialeko garai hauetan, herri-interesen antipodetan, interes ekonomiko eta politikoei estuki lotutako bi proiektuokin egiten dugu topo. Aurrera egiteko, azken aldian, bereziki Nafarroan, intoxikazioen, gezurren, manipulazioen eta kriminalizazio-buloz inguraturik dauden bi proiektu. AHTarentzat atzera bueltarik ez dagoela sinestarazten saiatzen dira, galdutako borroka dela, ezin dela ezer egin. Inposaketaren eta egintza burutuen hizkuntza da. Beste batzuetan, formak atseginagoak dira, AHTarendako hain ezinbestekoa den Etxabakoizko geltokiaren kasuan bezala. Zaratarik gabe, aldaketa lasaia sustatzen da, eraikuntza modu akritikoan onartzeko, espekulazio urbanistikoaren eskutik joan arren. Bi proiektu horiek aurrera egiten dute, gizartearen parte-hartzea ukatuz, gizartearen, ekologiaren, ekonomiaren aurka joateagatik eta jasanezinak izateagatik zalantzan jartzen dituzten herritarren sektore zabalen sentimenduari eta uste sendoari entzungor eginez.

Hori dela eta, mugikortasun-ereduari buruzko eztabaida (trenbide ereduari buruzkoa ere bai) ukatzen dutenen lotura gaiztoaren aurrean, negozioarekiko irrika edozeren gainetik jartzen dutenen aurrean, alegia, etengabeko gizarte-mobilizazioa behar da. Horretarako, alderdi nagusiek eta botere ekonomiko eta enpresarialek saldu diguten hipermugikortasunaren eta abiaduraren eredua zalantzan jartzen dugunok konektatu egin behar dugu. Ez dugu AHTrik nahi, ez Ezkiotik, ez Altsasutik, ez Ebrotik. Nafarroan bizi eta lan egiten dugunon interesa inguruko lurraldeekin konektatu, lehendik dagoen bide-sarea hobetu, eta, aldi berean, mugikortasun pribatuaren eta kutsatzailearen beharrak murriztean datza. Gaur gaurkoz, Tren Sozial, Publiko eta Kalitatezkoa da alternatiba zuzen, arrazoizko, iraunkor eta bideragarri bakarra.

Mikel Saralegi Otsakar eta Jule Goñi Montero, Sustrai Erakuntza fundazioaren kideak

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Irakurrienak
Matomo erabiliz
#1
Maddi Ane Txoperena Iribarren  |  Pikara Magazine
#2
Melisa Perez Garcia  |  Pilar Revilla Martinez  |  Yolanda Payueta Lopez de Robles
#4
Eneko Atxa Landa
#5
Azoka
Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
2025-09-20 | Iraitz Amor Pla
Dutxa hotz bat denontzat

Badira egun batzuk Instagrameko @denuncias_euskalherria kontuan argitalpen bat agertu zela. Bertan, ama batek adierazten zuen bere alaba Bernedoko euskal udalekuetan egon zela hamabost egunez eta talde mistoetan dutxarazten zituztela 13-15 urte bitarteko nerabeak, aukerarik eman... [+]


2025-09-19 | Haritz Arabaolaza
Kritikoak edo kritikariak

Aurrekoan idatzitako Irakasleon figura artikuluaren harira, kontu esanguratsu bat landu nahiko nuke. Artikulu horretan aipatu bezala, jende askoren ahotan dabil irakasleon lan karga baxua dela (gehienbat hezkuntza publikokoena), eta ditugun pribilegioak gehiegizkoak direla. Ez... [+]


Sindikalgintza hezkuntza publikoan: borrokatzen jarraitzeko beharra

Euskal Eskola Publikoaren alde borrokatzea STEILASen ikurra da. Ikasturte hasierarekin batera, gogoratu behar da aurreko ikasturtean hainbat kolektibotan akordio garrantzitsuak sinatzea lortu genuela, hezkuntza publikoan grebak eta mobilizazioak egin eta gero. Lan-akordio horiek... [+]


2025-09-18 | Josu Iraeta
Noren zerbitzura dago Ertzaintza?

Jakina da poliziari esku sartzeak beti dakarrela arrisku nabaria. Bere garrantziagatik eta seriotasunagatik, kontuz aztertu beharra eta larria denez, terminologia-trabarik gabe, badaezpada.

Duela aste batzuk Ertzaintzak Azpeitian egindako esku hartzeak, bertako herritar askok... [+]


Suteak, noren mesederako?

Edozein arlotan, arazo bat suertatzen denean, eta ia inor ados jartzen ez denean, ohiko galdera plazaratzea da onena: Nori egiten dio mesede?


Ez Ferreirak, ez Bengoetxeak, ez Perezek

2024ko irailaren 11n, "Lortzear ote gaude?" izeneko artikulua argitaratu ziguten hainbat hedabidetan. Urtebete igaro da eta garbi esan dezakegu: EHUko gobernu aldaketak (Ferreira zen buru, Bengoetxea da orain) ez digu aurrerabiderik ekarri. Orduko zailtasunek zailtasun... [+]


2025-09-11 | Piter Encinas
Eutanasiaren legea laugarren urtez indarrean

Aurtengo ekainaren 25ean Eutanasiaren legeak laugarren urtemuga bete zuen. Nire iritziz, lege hori hainbat biztanleren lanari esker lortu da, eta, nolabait, pentsa dezakegu merezitako saria izan dela; izan ere, lege hori lortu bitartean pertsona askok erailketa salaketak,... [+]


Trekutz eguna

2023ko uztailean jaso genuen berria antzuolarrok. Irimon bi aerosorgailu erraldoi jartzeko proiektu bat aurrera eramateko eskaera jaso zuela Udalak. Hasieran zalantzak eta galderak: nor zegoen proiektuaren atzean? Zein zen proiektuaren benetako helburua? Zein izango... [+]


2025-09-04 | Joseba Alvarez
Dena blokeatu!

Horixe da datorren irailaren 10ean Frantziako Estatua hankaz gora jarriko duen deialdi herritar berriaren lema. Sarean gaia lantzen ari diren gune asko daude, baina bi interesgarrienak aipatzearren, hor daude, besteak beste, @lessoulevements edota @bloquonstout atariak.

Izan... [+]


Donostia 1813

Donostia arpilatua, bortxatua eta propio erreta Espainiako independentziaren alde 1813ko abuztuaren 31n.

1808an Napoleon enperadoreak Baionan bildu zituen elkarren aurka borrokatzen ari ziren Espainiako errege aita-seme borboiak, Carlos IV.a eta Fernando VII.a, biek nahi... [+]


Kirurgialari euskaldunak errektoreorde eta sailburuorde ohi letragabearentzat

Sarriegi jokatzen dugu erreaktiboki Euskal Herrian eta Euskalgintzan. Albiste bat, elkarrizketa bat, epai bat, eraso bat. Ondoren, erantzuna. Tamalez, berriro ere inertzia berak nakar Ander Gurrutxagaren elkarrizketa euskarafoboa aztertzera. Gustura gelditu zen, tartean zera... [+]


2025-09-01 | JJ Agirre
Supremazistek beti “win-win”

Euskararen (euskaldunon) aurkako oldarraldiak ertz ugari ditu; horietako bat fronte mediatikoa da, Voxento taldea buru eta PSOE-CCOO-UGTko kide ezagunak ekintzaile nagusi. Sarri eskaintzen digute idatziren bat, barnera dezagun Euskal Herriko hizkuntza ofizialetatik zein diren... [+]


2025-08-30 | Patxi Aznar
Beste urrats oker bat

Duela gutxi, Netanyahuren gobernuak, AEBen baimenarekin, legez kanpoko jarduerarekin jarraitzea erabaki du Gazan, eta zerrenda osoaren kontrola hartzea. Historia pixka bat egingo dut ez zaidalako zuzena iruditzen komunikabide edo kazetari batzuek Gazan gertatzen ari dena 2023ko... [+]


2025-08-29 | Joan Mari Beloki
Trump bake bila?

Abuztuaren 15ean Vladimir Putin eta Donald Trump Alaskan bildu ziren. Ofizialki, Ukrainako gerrari amaiera emateko bidean beste urratsen bat emateko. Baina Gazan milaka pertsona hiltzeko gupidarik ez duen politikariak serio esan al dezake penagarria eta tristea dela Ukrainan... [+]


Poligono eolikoak: oportunismo gutxiago eta plangintza demokratiko gehiago

Duela egun gutxi 6.000 alegazio baino gehiago aurkeztu dira Azantzan eta Sarbilen poligono eoliko berri bat eraikitzeko proiektuaren aurka. Antzeko beste proiektu batzuetan bezala, herritar eta talde antolatuen ahaleginari, antolaketari eta lanari esker egin da alegazioendako... [+]


Eguneraketa berriak daude