Badago lotura Euskal Yaren eta AHTren artean Nafarroan


2025eko apirilaren 01ean - 12:38
Azken eguneraketa: 17:18

Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko gintuzketenak eta gainditu beharko genituzkeenak, eta ez AHTren aldeko politikarien arteko zigorren, azpijokoen eta engainuen liburuxkarekin gehiago distraitzen aritu.

Euskal Autonomia Erkidegoko AHTa Trenbide Garraioko Planean agertzen zen jada joan den mendean, ia 1990eko hamarkadan. Eta pixka bat geroago, Nafarroako AHTa. 2006ra arte itxaron behar izan genuen Arruatzun (Araba) eta 2011ra arte Castejonen obrak hasteko. Bi proiektuok, sortu zirenetik 40 urte baino gehiago igaro ondoren, zentzurik gabeko eta amaierarik gabeko lanen bizitza luzea partekatzen dituzte. Eduardo Galeanoren esaldi famatuak formulazio berria jasoko luke hemen: obraren amaiera zerumugan dago. Bi urrats aurrera egiten ditu, eta amaiera beste bi urrats aldentzen da. Garrantzitsuena eraikitzea da.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa beharrezko eztabaidarik gabe jaio ziren, mugikortasunari aurre egitea bezain funtsezkoa zen gai batean, baita behar genuen trenbidearen erabileran eta ereduan ere. Eztabaida hori ez zen gertatu, eta orain, larrialdi ekologiko eta energetikoaren une kritiko honetan, deskarbonizazioa inoiz baino premiazkoagoa denean, galarazi egin digu tren sozial, publiko, iraunkor eta kalitatezkoa izatea. Euskal Yak eta Nafarroako AHTak lotura sakona erakusten dute honetan; horien eraikuntza aldiriko eta distantzia ertaineko sarearen deskapitalizazioarekin batera joan da: geralekuen itxierarekin, bidaiari-zerbitzuen murrizketarekin, mantentzeari uztearekin, pribatizazioarekin...

Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik,
eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak

Abiadura handiko bi proiektuok diru-injekzio iraunkor eta patxadazkoa dute, enpresa eraikitzaile handiek diru-kutxa publikoetatik lasai askoan jasotzen dutena. Urte hauetan guztietan, alderdi politiko guztiek, atsegin handiagoz edo txikiagoz, aurrekontu-partidak onartu eta Europako funtsak erabili izan dituzte. Ez du axola inbertsioaren kostua berreskuraezina den, edo ustiapen-kostuak inoiz estaliko ote dituzten. AHTaren obretan parte hartzen duten enpresa handiak, Aralarren alde batean eta bestean, esku pribatuetan amaitzen den aberastasun sozialaren benetako hustubideak dira, gainkostuek eta estrategia espekulatiboek ondo dopatuak. Etorkizun oparoa dute: Euskal Ya 6.500 milioi eurotik gorakoa izan daiteke, eta 3.200 milioikoa Nafarroan.

Eta bi ur tanta balira bezala, Euskal Yak eta Nafarroako AHTak ere izaera bera dute: proiektu absurdoak dira, pertsonak eramateko baino ez dute balioko (eta ez merkantziak), gaizki planifikatuta daude, ez dute konexio bermaturik, eta ez dituzte oso kalkulu ekonomiko errealistak. Arrazoi horiek guztiak Europako Kontu Auzitegiak 2018an bere txostenean islatu zituen, Erkidegoko balio erantsirik gabeko antzeko proiektuak xahutzea salatzeko. Iparraldetik, Lapurditik barrena, Frantziako Estaturantz irteerarik aurkitzen ez duen euskal Y bat dugu honakoa. Eta hegoaldetik, Burgoserantz, behar liratekeen sei tarteetatik bakarra dago lizitatuta. Gauza bera gertatzen zaio Nafarroako AHTari. Pista asfaltatu bikaina dugu (asfaltoaren azpian zelai emankorrak zeuden!) Castejonetik Tafallaraino, baina ez du Zaragozarako irteerarik ez eta proiekturik ere. AHTaren zatitxoak besterik ez ditugu ezerezaren erdian barreiaturik. Eta, hala ere, paraleloan, hiltzen uzten ari diren ohiko trenbidearen egungo linea daukagu. Ez dago zentzugabekeria handiagorik! Linea hori Kantabria-Mediterraneo korridorean txertatuta dago, eta behar bezala berritu eta indartuko balitz, pertsonei eta merkantziei zerbitzu merkeagoa ematea ahalbidetuko luke, lurraldearekiko eragin txikiagoarekin.

Euskal Ya eta Nafarroako AHTa ez dira azpiegitura soilak. Izaera suntsitzailea dute komunean. Ordezkari politiko batzuei ezinbestekoa iruditzen zaie Ezkiotik 25 minutu aurreztea edo Madrilera ordu erdi lehenago iristea. Baina helburu bikain eta ukaezin horien itzalpean, orain arte hamabi langile hil dira bi obra horien eraikuntza lanetan, eta ezin izango dira inora iritsi, eta haien familia eta lagunei minutuak faltako zaizkie haien mina neurtzeko. Hainbeste heriotza eragin duen obrarik ba al dago Euskal Herrian? Baina, aldi berean, proiektu horiek, bidezubiak, tunelak, ezpondak, harrobiak, zabortegiak, goi-tentsioko lineak, hesiak, energia-kontsumo itzela, nekazaritza eta ingurumen balioa duten lurren okupazioa eta abar erabiliz, lurraldea harramazkatuz, zatikatuz, pobretuz, despopulatuz e.a. doaz.

Larrialdi ekologiko eta sozialeko garai hauetan, herri-interesen antipodetan, interes ekonomiko eta politikoei estuki lotutako bi proiektuokin egiten dugu topo. Aurrera egiteko, azken aldian, bereziki Nafarroan, intoxikazioen, gezurren, manipulazioen eta kriminalizazio-buloz inguraturik dauden bi proiektu. AHTarentzat atzera bueltarik ez dagoela sinestarazten saiatzen dira, galdutako borroka dela, ezin dela ezer egin. Inposaketaren eta egintza burutuen hizkuntza da. Beste batzuetan, formak atseginagoak dira, AHTarendako hain ezinbestekoa den Etxabakoizko geltokiaren kasuan bezala. Zaratarik gabe, aldaketa lasaia sustatzen da, eraikuntza modu akritikoan onartzeko, espekulazio urbanistikoaren eskutik joan arren. Bi proiektu horiek aurrera egiten dute, gizartearen parte-hartzea ukatuz, gizartearen, ekologiaren, ekonomiaren aurka joateagatik eta jasanezinak izateagatik zalantzan jartzen dituzten herritarren sektore zabalen sentimenduari eta uste sendoari entzungor eginez.

Hori dela eta, mugikortasun-ereduari buruzko eztabaida (trenbide ereduari buruzkoa ere bai) ukatzen dutenen lotura gaiztoaren aurrean, negozioarekiko irrika edozeren gainetik jartzen dutenen aurrean, alegia, etengabeko gizarte-mobilizazioa behar da. Horretarako, alderdi nagusiek eta botere ekonomiko eta enpresarialek saldu diguten hipermugikortasunaren eta abiaduraren eredua zalantzan jartzen dugunok konektatu egin behar dugu. Ez dugu AHTrik nahi, ez Ezkiotik, ez Altsasutik, ez Ebrotik. Nafarroan bizi eta lan egiten dugunon interesa inguruko lurraldeekin konektatu, lehendik dagoen bide-sarea hobetu, eta, aldi berean, mugikortasun pribatuaren eta kutsatzailearen beharrak murriztean datza. Gaur gaurkoz, Tren Sozial, Publiko eta Kalitatezkoa da alternatiba zuzen, arrazoizko, iraunkor eta bideragarri bakarra.

Mikel Saralegi Otsakar eta Jule Goñi Montero, Sustrai Erakuntza fundazioaren kideak

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Berwick eta gu

Beharbada ez duzu jakingo nor den Donald Berwick, edo zergaitik aipatzen dudan artikuluaren izenburuan. Gauza bera gertatzen zaie, agerikoa da, abian den Osasun Itunean parte hartzen ari diren gehienei. Ez dakite zer den Berwicken Helburu Hirukoitza, are gutxiago eredu hau... [+]


Zerbitzu publikoak: motozerrari bidea erraztu ala basoa garbitu?

Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]


2025-04-16 | Haritz Arabaolaza
Hizkuntza

Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]


Leku ‘kuttunak’

Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]


2025-04-16 | Rober Gutiérrez
Trebetasunak

Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]


Euskarazko hezkuntzaren alde, ingeleseko saio gehiagorik ez

Gure hizkuntzaren aurkako beste eraso bat jasan behar izan dugu Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuaren eskutik; PAI programan euskararen aurkako aldaketa bat egitera behartu gaituzte. Azken urteotan, legeak hala aginduta, D ereduko ikastetxe berriek PAI programa sartu... [+]


Negoziazioa: negarrerako zioa

Hezkuntza publikoko irakasleok  hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]


Mikel Oterori erantzuna

Badira bi aste beste behin makroproiektuei kaleetan oposizio argi bat erakutsi geniela. Milaka eta milaka pertsona atera ginen kalera dinamika suntsitzaile honek amaitu behar duela aldarrikatzera. Bada, dirudienez horrek ez du lurraren suntsiketaren aldeko politikarietan inolako... [+]


Gasteizen, eskaleak soberan daude

Duela aste batzuk, Diputazio kalean, Gasteizko erdigunean, bi gizonek etxerik gabeko pertsona bat bota zuten lo egiten zuen lokalaren kanpoaldeko eskailera-buru txikitik. Bota ez ezik, berehala metalezko baranda bat ere jarri zuten lonjaren aurrean. Lokala luzaroan hutsik egon... [+]


Euskara: makila guztien zahagia

Hizkuntzakeriatik edo glotofobiatik eta, zer esanik ez, euskararen aurkako gorrototik, askotan ikusi izan dugu gure euskara makila guztien zahagi bihurturik. Azkena, Anton Arriola Kutxabankeko presidentea ibili zaigu makilakari lanetan gure hizkuntzari astindu eta makilakada... [+]


Apirilak 6, justizia euskararentzat

Ez atera zalapartarik, ez konfrontatu, ez biktimizatu... eta obeditu. Subjektu zapaldu gisa, kasu honetan euskaldun gisa, mintzo gara, zenbatetan entzun behar izan ditugu halakoak? Ironiaz, honelaxe esan zuen, duela bi urte, Euskaltzale Independentiston Topaketan, Amets... [+]


Borrokak balio du: Israel Premier Tech, ez aurten, ez inoiz

Aurten "Israel Premier Tech" txirrindularitza talde israeldarra ez da Lizarraldeko Miguel Indurain Sari Nagusia lasterketara etorriko. Berri ona da hori Palestinaren askapenaren alde gaudenontzat eta munstro sionistarekin harreman oro etetea nahi dugunontzat, izan... [+]


2025-03-27 | Kontxita Beitia
Atzo bezain ozen! NATO pikutara soldaduskarik ez

Intsumituek denbora luzez egindako borroka gogorra eta mingarria izan zen, baina irabazi zuten, eta garaipen hura behin betikoa izango zela uste genuen, atzera bueltarik gabea. Baina badirudi, politikari batzuen ahotik aterata, eskalada militaristari gorazarre egin eta berriz... [+]


2025-03-24 | Garazi Muguruza
Desioa

Punto Bobo liburuaren irakurketan murgilduta, Itxaso Martin Zapirain egilearen Eromena, Azpimemoria eta Isiltasunak Idazten ikerketa lanean sentitu nuen egiazkotasun eta maila etikoarekin egin dut berriz ere topo. Eta hortaz, hara bueltatu. “Oihu izateko jaio zen isiltasun... [+]


Nazio askapena; arrazakeriaren eta faxismoaren kontrako antidoto bakarra

Dirudienez, Euskal Herrian migrazioa arazo bilakatu da azken bi hamarkadetan. Atzerritarrez josi omen dira gure lurrak. Gure kultura arriskuan omen dago fenomeno “berri” horren ondorio. Lapurretak, bortxaketak, liskarrak… Bizikidetza arazo horiek guztiak... [+]


Eguneraketa berriak daude