Abiadura handiko trenaren aurkako manifestazioa egingo dute Iruñean larunbat honetan AHT Gelditu plataformak deituta, 12:00etan Diputaziotik abiatuta. Castejon eta Iruñea arteko trenbidearen eraikuntza lanek aurrera jarraitzen dute eta Espainiako Garraio ministerioak uste du 2027rako martxan izan daitekeela zati hori.
Urtarrilaren amaieran Nafarroako AHTko lanetan ari ziren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu zuen AHT Gelditu elkarteak, horretarako bertan aritutako langile batzuen testigantzak emanda. Espainian trenbideen eraikuntzaz arduratzen den Adif-ek salaketak gezurtatu ditu. Larunbateko manifestazioan lan baldintza horiek salatuko dituzte eta proiektu horrek “gizartea osoa esklabo bihurtzen duela” ere bai, honako goiburuarekin: “AHTk esklabo bihurtzen gaitu. Progresoaren k-aht-eak hautsi ditzagun”.
2009an hasi ziren Nafarroako tren lasterraren lanak eta urtarrilean Espainiako Gobernuko Garraio zuzendari nagusi Berta Mirandak esan duenez, Castejon-Iruñerria zatia 2027rako martxan izan daiteke. Orain Tafalla eta Campanas arteko zatia egiten ari dira eta bere esanetan, beranduenez 2026rako bukatuko da. Iruñeko Geltokia Etxabakoitz auzoraino iritsiko da, baina honen eraikuntza asko atzeratuko dela uste dutenez, trena Iruñeko geltoki gabe abiatuko dela dio gobernuak eta 20 minutu aurreratuko direla zati horretan.
Ezkioko korapiloa
Iruñerritik Sakanara joango da tren lasterra, baina hor korapilo handia dago askatzeko oraindik, Espainiako Gobernuak ez baitu erabaki Ezkiotik edo Gasteiztik joango den. Gobernuko arduradunak, bai PPrekin bai PSOErekin, hainbatetan agertu dira Gasteizko lotunearen alde, baina oraindik ez dute azken erabakirik hartu. Hala ere, Sakanan zundaketak egiten ari dira, –ez arazorik gabe– Ezkioko proiektua hobeto aztertzeko. Aurreikuspenen arabera, Ezkioko proiektuak –55 kilometro eta horietatik 21 Aralar azpiko tunela– 2.000 milioi euroko kostua izango luke eta Gasteizkoak 700 milioi euro inguru.
Eusko Jaurlaritza, EAJ, Geroa Bai eta UPN gogor ari dira presionatzen lotunea Ezkiotik egin dadin, baina ez zirrikiturik gabe, EAJk agintzen duen Arabako Diputazioak, adibidez, Gasteizko lotunearen alde egiten baitu. Bi aukeretan txikizio ekologikoa handia da, bereziki Aralarrekoan; alabaina, Gasteizko aukerak ere Sakana gogor kaltetuko lukeela diote Ezkiokoaren aldekoek, orain dituen errepide zaharrari eta autobideari, AHTko trenbidea gehituko litzaiokeelako, eta horrela bailara saturatu.
Abiadura handia... Iruneraino
AHTko euskal proiektuen aldekoen argudio nagusietakoa beti izan da Europarekiko lotura ona eta modernoa izatea. Orain ordea, Frantziako Gobernuak Espainiakoari jakinarazi dionez, tren lasterra ez da Hendaiara iritsiko gutxienez 2042ra arte.
15.000 milioi euroko inbertsioa?
Beti da gaitza AHTko kostuaren gaian murgiltzea. Euskal Y-a 2006an hasi zen eraikitzen, baina oraindik ez du amaiera datarik, batez ere hiriburuetako geltokiak oraindik eraiki gabe daudelako. Oscar Puente Espainiako Gobernuko Garraio eta Mugikortasun Jasangarriaren ministroa Donostian izan berri da aste honetan eta adierazi duenez, dagoeneko 5.000 milioi euro gastatu dira Euskal Y-an, eta ia beste 4.000 milioi euro falta dira inbertitzeko. Nafarroako zatian egin beharreko inbertsioak ez dira batere argiak oraindik, baina 3.000-4.000 milioi euroren buelta izan daitezke, gutxienez; kopurua asko alda daiteke Ezkiotik edo Gasteiztik badoa. Edozein kasutan bi proiektuekin abiadura handian egindako inbertsioa 15.000 milioi eurora hurbildu liteke.
AHT Gelditu elkartearen esanetan, AHTren obretan asteartean izandako heriotza bezalakoen atzean "esklabotza-baldintzak" eta "tratu arrazista umiliagarri eta iraingarriak" baino ez daude. Atxondoko Udalak gertatutakoa ikertu eta argitzeko eskatu du. AHTko obretan... [+]
Abiadura Handiko Trenaren kontrako plataformak astelehenean jakinarazi zuen Espainiako Gobernua eta Nafarroakoa egiten ari diren zundaketa kanpainak ez duela etenik. Izurdiagan eta Otsobin herri mugimenduak lortu zuen geldiaraztea legezkoak ez ziren eta baimenik gabe abiatu... [+]
Maiatzaren 16tik 18ra izango da kanpaldia, AHTk eta berriztagarrien proiektu batek "mehatxaturiko" Arabako Uribarri Jauregi herrian. "Desjabetu nahi dituzten eremuetan erresistentzia antolatzeko dugun gaitasuna erakutsi eta kaleak betetzetik mendiak hartzera pasako... [+]
Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko... [+]
EAE, Akitania Berria eta Nafarroak osatutako euroeskualdearen batzarra egin dute Iruñean martxoaren 25ean. AHT izan dute topaketaren ondoko agerraldiko aipagai nagusien artean eta Akitania Berriko ardatza Hego Euskal Herriko trenbidearekin lotzeko konpromiso politikoa... [+]
Datorren udaberrian, Stop AHT Zundaketak ekimenak bi urte beteko ditu. 2023ko maiatzean, ADIFek Itza, Sakana eta Goierriko udalei jakinarazi zien zundaketa geoteknikoak eta beste jarduketa batzuk egingo zituela AHTaren Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko alternatibak... [+]
Josu Estarrona EH Bilduko Arabako senatariak egindako galderari erantzun dio Espainiako Sustapen Ministerioak, eta hor berretsi du Ezkioko aukera zailtasunez beteta dagoela.
"Gasteiztik egin ezean, ez da egingo", adierazi du PSNren bozeramaile Ramón Alzorrizek. Kontra azaldu dira Geroa Bai, UPN eta PP.
2.000 milioi euroko kostua izango dute AHT Madrilekin eta AVE trenarekin lotzeko aurreneko lanek. Asteburuan egin dute manifestazio bat Iruñean, AHTa eraikitzeko obretako esklabotza-baldintzak salatzeko.
AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".
Nafarroan eraikitzen ari den tren lasterraren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu du AHT Gelditu elkarteak Iruñean emandako prentsaurrekoan.
Añana eta Trebiñuko kuadrilletako ordezkariek eta Arabako nekazari eta abeltzainek salatu dute "mespretxu instituzional izugarria" jasaten dutela AHTren lanak direla-eta. Denera bi miloi metro koadrotik gora "lur emankor" desjabetuko dituzte... [+]
Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]
Frantziako Gobernuak Espainiakoari baieztatu dionez, Abiadura Handiko Trena ez da Hego Euskal Herrira iritsiko (Irungo loturara) gutxienez 2042 urtera arte. Ez dago Parisen lehentasunen artean.